Triumph Thruxton-tråden

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
ledig ett par dagar som iom vädret ägnas åt hojåka. lekte dom sista milen innan servic med truxan. drog ut choken till första snäppet och jisses va pigg hon blev :) fast nu är det stopp och servic tisdagen efter midsommar och ny mapp. bö lr bä får vi se då. helt klart får hon för lite soppa just nu iaf.

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Är inte chocken bara en atrapp på en efi, eller tomgångshöjare när man står o varmkör?

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
Är inte chocken bara en atrapp på en efi, eller tomgångshöjare när man står o varmkör?

så har jag fattat det också, men det var en som reka det på the rat till en kille som väntade på mappning så han skulle få fetare blandning under tiden innan mapp. piggare blev hon iaf :)

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Själv upptäckte jag att mina förlängda bonnameckade budgetfilter funkar bättre än k&n's ovala koniska.. känns som att dom skapar vacuumovänlig turbulens.. får förlänga och bonnamecka k&n skräpet lite också då!

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
säg inte det min vän :) , var till ulva kvarn i tisdags :) , bra med bilar o hojar. mörkret smög sig på på hemvägen så det var bara och gasa lite :) , utan och va elak. truxtan hade inte haft en chans :( , fast jag älskar henne ändå :)

Jag syftar inte på prestanda utan att glidare helt enkelt inte är min kopp med te. :)

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj

Jepp, den motsvarar bara att du inte släpper tillbaka gasen helt. Sprang precis på den här tråden när jag letade efter annat:
http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/178034-free-slow-cruise-control-on-efi-bonnies.html

Edit: Om man slänger bort luftburken eller öppnar upp den genom att slänga bort snorkel och baffel så behöver man tomgångshöjaren för att starta. Någon som kan mer om motorer kanske kan slänga ur sig en idé om varför det är så?

Last edited:

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Hoj
Jag syftar inte på prestanda utan att glidare helt enkelt inte är min kopp med te. :)
själv gillar jag det mesta i hojväg, hd, grusmaskiner, landsvägsracers bara dom har lite personlig stil :) grusåka igår och hade förmånen och få möta nalle-mamma och hennes 2 små. nog så spännande på en skitsmal grusväg innan hon bestämmde sig att gå ner i skogen och lämna fri väg för oss :)

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Jepp, den motsvarar bara att du inte släpper tillbaka gasen helt. Sprang precis på den här tråden när jag letade efter annat:
http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/178034-free-slow-cruise-control-on-efi-bonnies.html

Edit: Om man slänger bort luftburken eller öppnar upp den genom att slänga bort snorkel och baffel så behöver man tomgångshöjaren för att starta. Någon som kan mer om motorer kanske kan slänga ur sig en idé om varför det är så?

Jag har slängt bort snorkel och baffel, trots det inget behov av att använda tomgångshöjaren vid normala starter (hojen står i varmgarage). Men om den stått kallt kan det behövas ibland.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Jag har slängt bort snorkel och baffel, trots det inget behov av att använda tomgångshöjaren vid normala starter (hojen står i varmgarage). Men om den stått kallt kan det behövas ibland.

Okej. Jag står i kallgarage, men jag har å andra sidan pod-filter också. Det var på TTPs hemsida som jag läste om det för snorkel/baffel i någon recension.

I mitt fall så vore det dock intressant att veta om det beror på att blandningen blir för rik så att det behövs lite mer syre/luft eller om det har att göra med luftflödet som det tydligen kan bli lite si så där med för pod-filter.

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Hoj
när verkstadschefen är på semester dansar råttorna på bordet :) , äh men har du läst och folk rekat arrow 2-2 mappen till det du gjort så lägger vi väl den tyckte killen som gjorde första servic. blir det inte bra så lägger vi bara in tors mappen efter provkörning. som skrivet förut det finns 2 st arrow 2-2 mappar och jag fick arrow 2-2 e10. testa ca 2 mil 1 mil i stan och 1 mil mindre landsväg. resultat hojen går skitbra, klar skillnad, varvade på lite mer nu också. smällde som fasen på gasavdrag på vägen in då jag kopplat sai. efter ny mapp med sai fortfarande inkopplad nada (men det ryker fullständigt ikväll iaf) ihop med o2 sensorer. intressant var att även verkstaden kör så kallad anpassning efter ny mapp, trodde dom fixa det via datorn. nu kör vi så här resten av säsongen och plockar luftbaffel samt lägger ttp-mapp under garagesäsongen.

Kazzler

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2014
Hoj
bonneville -07
Hej, ber om ursäkt för att jag ställer en fråga som säkert behandlats till fullo i den här tråden och andra. Jag har bytt till LED blinkers och baklyse på min trajja med ett biltema LED relä. Med resultat (givetvis) att allta blinkers blinkade samtidigt. Listade ut att det var indikatorlampan i panelen som var boven så röck helt enkelt ut den och körde. problemet var bara att bilprovningen tyckte det var för billig lösning och bad mig att återkomma med fungerande lampa i panelen.... tyvärr kom lite familjebestyr i vägen så jag hann aldrig ta tag i det där och nu står jag med två dagar kvar till ombes. och frågan lydeer : hur fan får jag en fungerande lampa i panelen fort? Kan nada om lysdioders funktion för att vara ärlig och att vänta på en färdig produkt från eng eller usa tar för lång tid nu. Dock är jag hyffsat duktig på att lösa problem om någon hade en ide färdig lösning som man kunde klippa/löda ihop? :hej

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Hoj
Hej, ber om ursäkt för att jag ställer en fråga som säkert behandlats till fullo i den här tråden och andra. Jag har bytt till LED blinkers och baklyse på min trajja med ett biltema LED relä. Med resultat (givetvis) att allta blinkers blinkade samtidigt. Listade ut att det var indikatorlampan i panelen som var boven så röck helt enkelt ut den och körde. problemet var bara att bilprovningen tyckte det var för billig lösning och bad mig att återkomma med fungerande lampa i panelen.... tyvärr kom lite familjebestyr i vägen så jag hann aldrig ta tag i det där och nu står jag med två dagar kvar till ombes. och frågan lydeer : hur fan får jag en fungerande lampa i panelen fort? Kan nada om lysdioders funktion för att vara ärlig och att vänta på en färdig produkt från eng eller usa tar för lång tid nu. Dock är jag hyffsat duktig på att lösa problem om någon hade en ide färdig lösning som man kunde klippa/löda ihop? :hej

Hej, jo detta ämne har avhandlats i detalj tidigare i år. Kolla dessa inlägg:

http://www.sporthoj.com/forum/showt...ton-tr%E5den&p=6139886&viewfull=1#post6139886

http://www.sporthoj.com/forum/showt...ton-tr%E5den&p=6140254&viewfull=1#post6140254

Om du är det minsta händig fixar du detta på ett par timmar:)

Kazzler

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2014
Hoj
bonneville -07
Hej, jo detta ämne har avhandlats i detalj tidigare i år. Kolla dessa inlägg:

http://www.sporthoj.com/forum/showt...ton-tr%E5den&p=6139886&viewfull=1#post6139886

http://www.sporthoj.com/forum/showt...ton-tr%E5den&p=6140254&viewfull=1#post6140254

Om du är det minsta händig fixar du detta på ett par timmar:)

Tackar så mycket! Det där verkade ju enkelt nog:) Nu ska jag bara hinna det och få ihop framgaffeln med så ska det vara klart för besiktning. påbörjade även tidigare (innan jag blev upptagen), med att bygga om originalgafflarna med rören och dämparen från en cbr600 -96. hoppas jag hinner. tack igen iaf:hej

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Hoj

Och nu minns jag dessutom att jag fixade till ett extra diodkit som du kan få - men det kanske inte hinner fram till Götet och sedan monteras innan din besiktning. Men om du vill slänger jag det på posten i morgon fm - då borde du ha det på torsdag.

allan ballan

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2010
Hoj
Ducati sportclassic S
Ursäkta att jag hoppar in på tråden men jag letar efter en thruxton och tänkte kolla om det är någon här som funderar på att sälja?? Förgasarmodellen är väl mest aktuellt ! Med vänlig hälsning, Andreas

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Ursäkta att jag hoppar in på tråden men jag letar efter en thruxton och tänkte kolla om det är någon här som funderar på att sälja?? Förgasarmodellen är väl mest aktuellt ! Med vänlig hälsning, Andreas

Hojcenter i Länna (utanför Stockholm) hade en med förgasarmotor inne för några veckor sedan och de brukar lägga ut sina hojar på Blocket.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Vad fan gör jag åt detta?

2OjpcQL.jpg

Kromsläpp och rost. Drog av det mesta med autosol. Blir nog inte bra om jag plockar av den och spraymålar för att skydda. Några tips? Mer autosol och därefter genomskinlig nagellack för att skydda?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vad fan gör jag åt detta?

2OjpcQL.jpg

Kromsläpp och rost. Drog av det mesta med autosol. Blir nog inte bra om jag plockar av den och spraymålar för att skydda. Några tips? Mer autosol och därefter genomskinlig nagellack för att skydda?
Inget, ser ju tufft ut!
Enda lösningen är tyvärr omkromning, eller reklamation..
Vad är det för dämpare som har så kasst krom, så framtida bakdämparbytare kan undvika dom?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år