roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Dags att bli lite tekniska och prata effekt och AFR för våra Thrux 1200 R Nu har jag genom att snåla och vända på alla möjliga alternativ och slantar ett par Arrow grenrör (utan katalysator), ett par Shark shorties med demonterbara dB-killers och en PC-V med Autotune på väg till mitt garage. Arrow hävdar +6 hk med deras helsystem och jag skulle gärna se några hästar till i motorn på topp när jag kör Knix/bana. Grafen från arrow visar en svacka i registret runt 4.5k RPM och att kurvan lyfter i princip över hela registret, den svackan tyder på att motorn (precis som mina tidigare hojar) går magert just där på grund av emissionskrav och att det förmodligen går att städa upp vridmomentkurvan ytterligare genom att få till en fin och jämn A/F-kurva.
För Er med liknande funderingar (linkpipe etc) kan det kanske vara intressant info - när jag monterat delarna och loggat avgaskurvan vet vi mer om hur magert/fett hojen egentligen går utan förändring av soppan. Nu har jag fortfarande snö på backen och leveranstid på delarna så jag räknar inte med en första rapport förrän någon gång i maj-juni.
Jag är egentligen inte brydd om effektdiagram så hojen kommer inte att köras i dyno i standardutförande. Möjligen svänger jag förbi MC-Xpress senare i höst för att logga utfallet och verifiera att jag styr hojen mot optimalt A/F.
Men det blir spännande att få svart på vitt när det gäller effektmarginaler i motorn, det pratas mycket på Triumphrat.net men kommuniceras kanske inte så mycket fakta?
För Er med liknande funderingar (linkpipe etc) kan det kanske vara intressant info - när jag monterat delarna och loggat avgaskurvan vet vi mer om hur magert/fett hojen egentligen går utan förändring av soppan. Nu har jag fortfarande snö på backen och leveranstid på delarna så jag räknar inte med en första rapport förrän någon gång i maj-juni.
Jag är egentligen inte brydd om effektdiagram så hojen kommer inte att köras i dyno i standardutförande. Möjligen svänger jag förbi MC-Xpress senare i höst för att logga utfallet och verifiera att jag styr hojen mot optimalt A/F.
Men det blir spännande att få svart på vitt när det gäller effektmarginaler i motorn, det pratas mycket på Triumphrat.net men kommuniceras kanske inte så mycket fakta?
Last edited: