Triumph Thruxton-tråden

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nämen se där, då borde jag ha en lapp på ingång jag med då. Frågan är om man ska passa på att byta bakstötisarna till den nya designen på garantin samtidigt om man ändå måste lämna in den på Probike. Inte för att det stör men det är ju lite trist med skrapad plast om de ändå verkar erbjuda ersättning för de som ber om det.

Kanske ska fråga om de kan montera på en gasvajer och fuggar i samma veva så att man blir accepterad här också. :D
Skulle tro att vi med gasvajer och amalförknasare är i kraftig minoritet här, högljudd men ändå

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
The (almost) World Famous Lake Vättern Triumph Thruxton Tour 2018

Ja, så var det dags igen! Skriv in datumen i din kalender redan nu! NU alltså. Inte vänta och sedan glömma av det. ;)

Som tidigare år har vi en helg i juli som alternativ 1, och helgen efter som reserv i fall vädret skulle vara sk*t helg 1. I år är det 21-22 juli som gäller, med 28-29 juli som reserv.

Avresa hemifrån lördag morgon. Alla från väster, öster, norr och söder möts på torget i Askersund lördag kl 13 där vi äter lunch på pizzahaket (enligt tradition).

Sedan kör vi småvägar ute på landet öster om Vättern till Jönköping för övernattning. Vi kör alltså inte väg 50, E4 eller sådant trist, utan passerar istället metropoler som Åmmeberg, Zinkgruvan, Mariedamm, Godegård, Tjällmo, Borensberg, Skänninge, Rök, Alvastra, Ödeshög, Gränna, Kaxholmen - med flera.

Övernattning sker i Jönköping på http://rocksjon.se/restaurang/hotell/. Alla bokar sin egen övernattning!

Söndag fortsätter vi väster om Vättern på småvägar, bl a genom Hökensås. Habo kyrka, Härja, Vättak, Folkabo, Dimbo, Kungslena med flera. Aldrig varit där förr? :) Då är det dags!

Vid trakten runt Tidaholm/Hjo svänger västkustborna hemåt via Hornborgasjön, Axvall, Skara och vidare. Övriga gänget fullbordar varvet runt sjön - Korsberga, Hjo, Forsvik, Tiveden. Hemma igen söndag kväll eller sen eftermiddag, beroende på var du bor.

Hur långt är vårt varv? Ja, själva rundan runt sjön är nog inte mer än 30-40 mil. Men inräknat körningen till och från sjön blir det en del till. Jag som reser från Göteborg brukar ha runt 80-90 mil på trippmätaren när jag kommer hem. Men, vilka trevliga mil.

Bra-att-veta:
* Vi kör nästan bara småvägar och undviker stora vägar i möjligaste mån. Det är ju kul när det svänger, och tradigt att bara köra rakt fram.

* Dag 1 är lång. Tar hela dagen från morgon till kväll. Men vi pausar förstås då och då. T ex drickapaus i Borensberg. Glass i Gränna.

* Tempot är moderat. Med det menas att vi kanske inte håller skyltad fart (förutom genom byar och städer), men går inte heller över körkortsgränsen. Vi vill ju ha kortet kvar och vill inte se några olycksincidenter.

Alla är vi olika. Vissa vill gasa, andra vill ta det lite lugnare. Det skall vara kul för alla. Den som tycker tempot är för slött och vill dra på väntar in resten av gänget vid nästa korsning. Ingen blir frånåkt, vi väntar in den som ev. är lite långsammare eller mer osäker på sin hoj.

Så, en lite känslig sak. Detta är en tur för oss i tråden och andra som vill hänga på med sin Thruxton, Bonneville, Scrambler, både gamla och nya hojar i Bonnevillefamiljen.

Alltså en träff för oss som är aktiva i tråden, för den som kanske bara läser men inte skriver, eller någon annan som inte finns med här, men som kanske borde vara med.

Det blir inte optimalt om man kommer med sin Africa Twin, Gixxer, sin BMW eller Lambretta. Det blir lite som att komma på dammiddag, fast man är man. Eller som att gå på herrmiddag, fast man är tjej. Så just den här turen är en trajjatur, en "årsträff" om man så vill.

Såååå, häng på! Det här är skoj! Massa sköna småvägar i vacker svensk sommarskrud. Och känslan när en lång rad trajor rullar in i Gränna på desperat jakt efter en mjukglass och kaffe - den är svår att slå!

ANMÄLAN? Det kan vi ta lite senare. Det viktiga nu är att skriva in i kalendern så att man inte råka boka något annat (=mindre viktigt) de aktuella dagarna!

IMG_0954.JPG IMG_0320.JPG

IMG_3098.JPG

Last edited:

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
2021 Ducati Desert sled
:( :argpådato:fatta! FEL helger, dumma dumma Ulf! Nåja, livet går vidare o önskar en attans trevlig tur till alla som åker med. Don't miss! Jag får väl trösta mig med extra många pints på sydengelska pubar. Och, inte minst, ett besök på Sammy Millers motorcykle museum. Någon som vart där?

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Jo, jag vet. :( Men kunde själv inga andra helger än de två. Tyvärr..... Ett kompromissval efter samråd med övriga i hushållet.

Man kan ju alltid köra en extra runda. I juni? Du hittar ju! :) Annars så har jag en skapligt exakt vägbeskrivning som jag kan dela med mig av.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Kanske ska fråga om de kan montera på en gasvajer och fuggar i samma veva så att man blir accepterad här också. :D

Men utan stötstänger är du ändå körd! :7peta
Det räcker inte med ett "stötstångsrör" utan innehåll! :tungan

Och har du dåliga kunskaper i det elektriska och/eller det mekaniska så erkänn aldrig utan hänvisa till att det är "Engelskt skit" som dessutom ska läcka olja!:D

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jo, jag vet. :( Men kunde själv inga andra helger än de två. Tyvärr..... Ett kompromissval efter samråd med övriga i hushållet.

Man kan ju alltid köra en extra runda. I juni? Du hittar ju! :) Annars så har jag en skapligt exakt vägbeskrivning som jag kan dela med mig av.
Jäjä... Blir det den första helgen så kan jag kanske haka på, den andre så är det dock högst osannolikt, men det ger sig när det närmar sig.

McThrux

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2010
Hoj
Thruxton -04
Hejsan på er. Det har inte blivit många mil för mig och thruxan de senaste åren och nu har det gått så långt att jag har tröttnat på att köra hoj. Hur kunde det hända tro? Det känns inte kul längre. Har funderat på om jag ska låta den stå nått år och se om lusten kommer tillbaka, men har (troligtvis) bestämt mig för att sälja.

Frågan till er är då - vad sätter man för pris på en Thruxton -04 som har gått 2900 mil? Har kollat Blocket, men den äldsta där är en 2012. Har ni några idéer?

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hejsan på er. Det har inte blivit många mil för mig thruxan de senaste åren och nu har det gått så långt att jag har tröttnat på att köra hoj. Hur kunde det hända tro? Det känns inte kul längre. Har funderat på om jag ska låta den stå nått år och se om lusten kommer tillbaka, men har (troligtvis) bestämt mig för att sälja. Frågan till er är då - vad sätter man för pris på en Thruxton -04 som har gått 2900 mil? Har kollat Blocket, men den äldsta där är en 2012. Har ni några idéer?
Tråkigt, men en fräsch lågmilare som din borde du få 50 för. Tycker dom verkar stå sig ganska bra i pris. Har en kompis som letar thruxton, han har redan en röd guzzi så kanske en röd till?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Hejsan på er. Det har inte blivit många mil för mig och thruxan de senaste åren och nu har det gått så långt att jag har tröttnat på att köra hoj. Hur kunde det hända tro? Det känns inte kul längre. Har funderat på om jag ska låta den stå nått år och se om lusten kommer tillbaka, men har (troligtvis) bestämt mig för att sälja.

Har ni några idéer?

Sälj den tråkiga hojen och köp en rolig som du gillar! :)

Prova något som är nytt på riktigt med gott ljud och körglädje! :kär

https://www.youtube.com/watch?v=G0Eikb2yTRE

Eller gå tillbaks till originalet med gott ljud och körglädje! :kär
En minut in om man har bråttom.

https://www.youtube.com/watch?v=udRvbz9c1ak

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Sälj den tråkiga hojen och köp en rolig som du gillar! :)

Prova något som är nytt på riktigt med gott ljud och körglädje! :kär

[Klippt bort en massa]
Håller kanske inte med om den påstådda "tråkigheten"...
Men gillar dina filmklipp! Porrfilm!! :)

Här en en go' trea till:

https://www.youtube.com/watch?v=JFpvXUmzAgY

Det känns ok med lite OT om tripplar i en Thruxtontråd. ;) Vad gör man inte för att rädda stackars McThrux från undergången? (=sälja sin hoj) Tripplarna är ju grymt sköna de med! :) Gillar verkligen min gamla min 955:a.

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
[/B]

Råkade ut för ungefär samma symtom för några år sedan..sålde truxen och bestämde mig att vara utan hoj..det gick en vecka utan hoj sen köpte jag en street triple och blev lycklig igen!! Det är kul att köra hoj igen!

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Mera OT:

"Hojlust" är kanske en kombo av:
- Trevlig hoj som gör att man längtar lite varje dag
- Sköna vägar i omgivningen, som gör även en kort tur till en upplevelse
- Bra utflyktsmål 1)
- Engagerade hojkompisar som hänger på, eller som får en själv att hänga på 2)

1) "Bra" kan här betyda nästan vad som helst, som ger en upplevelse. Ett kafé i Dalsland. Macken i Hällingsjö. En bensträckare vid havet/sjö/skogen. Det är inte så noga vad det är. De små sakerna kan ibland kännas ganska stora - när säsongen går mot sitt slut och man summerar sommarens turen i skallen.

2) Om om man saknar dessa... så kör själv. Det kan ju vara rätt skönt att ta en heldag - eller halvdag - bara för sig själv. Nästan meditativt. Har hänt mer än en gång att jag ringt hem och sagt "ehhh... jag blir lite sen. Jag är just nu i XXXX och det tar nog två-tre timmar hem". Turer som ger upplevelser där och då, och i efterhand ger minnen som räcker flera år.

Klart slut! :)

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Håller kanske inte med om den påstådda "tråkigheten"...
Men gillar dina filmklipp! Porrfilm!! :)

Här en en go' trea till:

https://www.youtube.com/watch?v=JFpvXUmzAgY

Det känns ok med lite OT om tripplar i en Thruxtontråd. ;) Vad gör man inte för att rädda stackars McThrux från undergången? (=sälja sin hoj) Tripplarna är ju grymt sköna de med! :) Gillar verkligen min gamla min 955:a.

Vad som är en "tråkig" motorcykel är högst personligt. Ibland måste man gå vidare för att veta. Så McTrux, sälj hojen och leta efter den du gillar!

Den gröna kåpan var snygg! :tummenupp Vad är det för kåpa och var kan man köpa den?

Råkade ut för ungefär samma symtom för några år sedan..sålde truxen och bestämde mig att vara utan hoj..det gick en vecka utan hoj sen köpte jag en street triple och blev lycklig igen!! Det är kul att köra hoj igen!

Japp, så kan det vara! Det viktiga, tycker jag, är att man själv gillar det man kör, inte vad andra tycker man ska köra. Sedan är det naturligtvis kul om man är flera som gillar liknande men jag kör hellre tillsammans med Harley- och Japannissar som gillar sina hojar än med folk som kör engelskt och klagar...

Inte helt utanför trådämnet, 1.57 finns den med... :)

https://www.youtube.com/watch?v=raI9I5Uk_pY

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Yes, tycke och smak - rolighet och tråkighet - varierar ju som bekant.
Har ingen koll på kåpan, snubblade bara över filmklippet av en händelse för ett tag sedan.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)

Trist, det har varit trevligt att lära känna dig. :)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati