Alikzus
Twin Power Ranger
- Gick med
- 21 Sep 2003
- Hoj
- Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
En insprutning är nog på ett sätt mycket enklare att hålla på med än förgasare, måste ju vara enklare och billigare att mixtra med mappar än att lossa förgasarna, ha isär dom, byta munstycken, ändra nålar mm och sen tillbaka och testa för att riva allt igen bestycka om och testa.
Jag är ju total novis då det gäller detta med insprutning och mappning men kan man labba i mapparna själv? Om man tex tycker att hojen går snålt eller fett i ett visst varvtal kan man då gå och öka eller minska bränslet i mappen?
Kolla gärna upp vilken kabel du har, kan väl vara bra att ha till annat också. Visst funkar dessa kablar till bilar?
Blir ju som sugen på att testa, finns ju säkert info om detta på nätet bara man hittar det. Har försökt googla men inte som hittat nåt bra.
Jag hade inte vågat att pilla med mappningen själv, men det är för att jag saknar kunskap, mätutrustning (bredbandiga O2-sensorer) samt behov. Det går dock, du har en hel drös med tabeller att skruva på.
Kolla in Triumph Twin Power. Mike är bra att ha och göra med. Hans mappar kostar en slant men de är välbeprövade och han brukar justera dem och ens egna motor avviker för mycket från hans referens (med avseende på toleranser och sådant).
Google Sök går inte att använda längre. De använder alldeles för mycket AI för att gissa vad de tror att man söker istället för vad man skriver att man söker. Jag kör DuckDuckGo nuförtiden. Kolla in triumphrat.net där finns mycket relevant (och orelevant information) samt en hel del här. Det var bättre fart på tråden förr, så du hittar de köttiga bitarna några år tillbaka; ThruxtonErich och BJN bidrog med mycket (utöver trevligt sällskap på Vätternrundan).
Min kabel är för VAG-COM alltså Volkswagengruppens utökning av CANBAN. Den gick att använda på min frus förra Seat men inte på vår relativt nya ty VW har en ny specifikation.