Kavla upp ärmarna för här kommer en liten luftburksskola för Thruxton 900. Idéer, vissa bilder, viss text är snodd från andra som kan detta bättre än vad jag kan. Alltså, ingen cred till mig för detta!
Resultat: bättre gasrespons, mer varvvillig, några hästar extra (känns det som). Bör enligt kloka människor kompletteras med byte till KN-filter (men det har jag inte gjort ännu).
Dessa två skall bort. Se Haynes-manualen i bakgrunden.
View attachment 443931 View attachment 443934
Och efteråt ser det ut så här.
View attachment 443933
Men, låt oss ta det från början! (beklagar dålig bildkvalitet, tog skärmdumpar från en video).
Efter du har skruvat loss "gummitutan", se bild 1 samt Haynes-texten, ger du dig på mellanväggen. Ta bort den. Dock måste man inte ta bort hela luftburken som på bilden. Det ska räcka med att ta loss ”sidoväggen” på burken medan den sitter i hojen, säger de som testat.
View attachment 443935
Nu är det väldigt öppet, och man kan med rätta fundera på hur mycket smuts som kan komma in i luftfiltret... Så då skall vi göra ett specialfix! Köp en sådan här. Det
bör vara den här som visas på sprängskissen. Har letat på diverse ställen, och är nästan säker.... Rätta mig gärna om jag har fel.
Se själv:
http://www.triumphcenteruppsala.se/index.php?action=showParts&id=236222&c=100067125#partslist
View attachment 443940 View attachment 443937
Skär till den så att den ser ut så här.
View attachment 443938 View attachment 443939
Montera den nya "gummi-mojen" där den gamla tratten satt. Se bild 1, Haynes-manualen. Och slutligen ser det alltså ut så här. Ett betydligt mer öppet insug, men ändå ett skydd mot smuts/sprut från bakdäcket.
View attachment 443933