Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tack för kul körsällskap på vår "Thruxton Lygnern Runt Special" idag!

Rutten blev som planerat (se http://maps.google.com/maps/ms?ie=U...57.511397,12.44339&spn=0.416029,1.203003&z=10) med kurviga vägar i stor mängd!

Inledningsvis hade vi sol och duktigt varmt, senare under turen råkade vi på några skurar och en del blöta vägbanor. Så nu blir det till att tvätta - igen! Eftersom putsen ändå var "förstörd" av regnet, så tog vi en extra tur på grusvägen upp på Hyltenäs kulle (Seatons kulle) i Sjuhäradsbygden och spanade in utsikten och de vackra omgivningarna. Självklart kom de vackra trajjorna väl till sin rätt här. Se foto.

27 mil blev det för min del, från västra Göteborg. En hel del mer för BJN, som for från Uddevalla och en bit kortare för Speedtwin från Frillesås, som nära nog var på hemmaplan.

Tack själv båda två. Vilken sista dag på semestern det här blev. De båda Thruxtonturerna är två riktiga höjdare för mig denna sommar.

Å så grym jag börjar bli på att hitta. Hittade hem även denna gång trots att TMax släppte av mig mitt ute i vildmarken.:D Närå men jag var faktiskt lite osäker på hur jag skulle komma in på gamla E6 vid Spekeröd. Chansade lite och för ovanlighetens skull när det gäller mig och vägval så blev allt rätt. En riktig nostalgitripp var det att köra där man kört så många gånger.

Knappt en bil på hela vägen men två katter, en på var sida vägen som tydligen hade tänkt mötas mitt på. Då blev jag riktigt rädd. Hade ju inte blivit något bra avslut på resan att köra på en katt. Fast mindre än en minut senare så kunde det hänt något ännu värre. För mig i a f. Såg att en mötande bil som körde väldigt sakta blinkade som en galning med ljusen. Jag slog av direkt och då fick jag syn på älgkon som precis klev ut på vägen på min sida.

Tack igen för en underbar tur och en underbar dag, trots regnet. 47 mil blev det!

Några bilder till!

Bifogat

• DSC_0093.jpg
    DSC_0093.jpg
    261.3 KB · Visningar: 87
  • DSC_0097.jpg
    DSC_0097.jpg
    253.5 KB · Visningar: 98
  • DSC_0103.jpg
    DSC_0103.jpg
    264.3 KB · Visningar: 106

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Tack själv båda två. Vilken sista dag på semestern det här blev. De båda Thruxtonturerna är två riktiga höjdare för mig denna sommar.

Å så grym jag börjar bli på att hitta. Hittade hem även denna gång trots att TMax släppte av mig mitt ute i vildmarken.:D Närå men jag var faktiskt lite osäker på hur jag skulle komma in på gamla E6 vid Spekeröd. Chansade lite och för ovanlighetens skull när det gäller mig och vägval så blev allt rätt. En riktig nostalgitripp var det att köra där man kört så många gånger.

Knappt en bil på hela vägen men två katter, en på var sida vägen som tydligen hade tänkt mötas mitt på. Då blev jag riktigt rädd. Hade ju inte blivit något bra avslut på resan att köra på en katt. Fast mindre än en minut senare så kunde det hänt något ännu värre. För mig i a f. Såg att en mötande bil som körde väldigt sakta blinkade som en galning med ljusen. Jag slog av direkt och då fick jag syn på älgkon som precis klev ut på vägen på min sida.

Tack igen för en underbar tur och en underbar dag, trots regnet. 47 mil blev det!

Några bilder till!

Jag får tacka med, för gott kör sälskap. Det blev lite nya väga för mig trotts att jag bor nästan granne med dessa fina vägar:va...
Det blev 22mil för mig.
vilen jävla tur att han blinkade på dig så du slapp se älg på nära håll..

Nu är thruxan ren igen. Tvättad och vaxad:D
Nu blir det nog inte så många lång turer till i år, det e syd att sesången är så kort... Jag ser framemot nästa med lite lång turer då vi kan ses från alla sidor av Sverige..

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag får tacka med, för gott kör sälskap. Det blev lite nya väga för mig trotts att jag bor nästan granne med dessa fina vägar:va...
Det blev 22mil för mig.
vilen jävla tur att han blinkade på dig så du slapp se älg på nära håll..

Nu är thruxan ren igen. Tvättad och vaxad:D
Nu blir det nog inte så många lång turer till i år, det e syd att sesången är så kort... Jag ser framemot nästa med lite lång turer då vi kan ses från alla sidor av Sverige..

Å vad avis jag blir att du redan har ren och fin Thruxa. Min kommer att stå här skiten som en gris i flera dar nu. Fast säsongen är inte slut. September kan vara en underbar hojmånad. Lagom temperatur om man klär på sig lite mer och betydligt behagligare när man stannar.
En kompis tar alltid semester någon gång i semptember för att det kan vara så enormt fint hojväder då. Det är på något sätt stabilare. Regnar det så regnar det och man struntar i hojen. Skiner solen på morgonen så fortsätter den oftast med det hela dagen.

Sen börjar ju den riktiga hojsäsongen. Den då man kan förbättra, putsa och inget slitage alls förekommer.:) Kul det också men inte som att köra några Thruxton ihop en dag.

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Jäklar vad avis jag blir på er! Jag var ute på en singeltur i helgen, blev väl dryga 30 mil iaf.

Är det någon som ska åka detta? http://www.rockersvsmods.se/

Verkar häftigt så jag ska dit.

Jag ska dit, men fick höra att det var kinkigt med Hinkley Trajor förra året så det måste kollas. Jag snackade med en Tonup kille i vintras och dom tycker själva att det vuxit lite för mycket och är tufft att daministrera, så det kan vara där skon klämmer.

Kollade just i nya Mc nytt...
Zard is the man! :tummenupp

Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Har inte sett reportaget än, men det skall bli intressant att se :)

Kom hem förra veckan från min långresa med trajjan till Schweiz.
Tyvärr hade vi lite kasst väder båder ned och hem, men tiden i Schweiz var fantastisk!

Vi har ett antal timmar film+en massa bilder som skall klippas ihop senare. Återkommer med detta. Enda problemet jag hade på de dryga 500 milen var att jag fick byta h4:a lampa 2 ggr pga läckande lykthus, känns som att man kan leva med det.
Ett litet smakprov på bilder

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    82.7 KB · Visningar: 100
  • 3.JPG
    3.JPG
    69.6 KB · Visningar: 115
  • 4.JPG
    4.JPG
    56.3 KB · Visningar: 100
  • 40437_10150239423910314_550720313_13870202_6413707_n.jpg
    40437_10150239423910314_550720313_13870202_6413707_n.jpg
    76.5 KB · Visningar: 113
  • untitled2.JPG
    untitled2.JPG
    80.1 KB · Visningar: 88

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
har inte sett MC nytt än , men ska bli kul att se om det blev några bra bilder. :)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
har inte sett MC nytt än , men ska bli kul att se om det blev några bra bilder. :)
Jodå, gott om bilder, 4 helsidor fick du!

EDIT: har jag ägt en scanner så kunde du fått en förhandstitt. Men MC-Nytt borde väl kunna posta ett ex till dig, eller göra en pdf? Kul att ha i framtiden, menar jag.

Last edited:

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Har för övrigt funnit trajjans svaga sida vid kraftiga nedlägg i vänstersvängar - sidostödet tar i. Finns det någon som moddat det så att man kan lägga ned mer?

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Har för övrigt funnit trajjans svaga sida vid kraftiga nedlägg i vänstersvängar - sidostödet tar i. Finns det någon som moddat det så att man kan lägga ned mer?

Hade samma problem på min hoj. Tillverkade ett bockat plattjärn som jag fäste i det vä hålet för centralstödet. Klädde med gummislang för mjukare kontakt. Nackdelen är lite svårare att fälla ut sidostödet.
Det kan vara lite svårare för dig med ljuddämpare på båda sidorna, jag har ju 2-1 system med gott om plats på vä sida.

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Har tyvärr inget centralstöd på min hoj :(
Riktigt trist med stödet faktiskt, upptäckte det nere i Alperna och nu skrapar man i varenda kurva när man pressar riktigt. Kapade du pinnen med kulan rakt av?

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Nä, pinnen är kvar, men jag kan flytta upp sidostödet lite längre tack vare det bockade plattjärnet. Jag har inget c-stöd utan plattjärnet är fäst i monteringshålet för c-stödet. Böj dig ner och titta!!! Som jag sa i mitt förra inlägg kanske din vä dämpare gör det omöjligt att flytta upp sidostödet?

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Tack för tipset! Skall kolla på det.
Dämparna kommer ev ryka under vintern till förmån för dubbla dämpare som dras under sadeln. Har en hel del planer för vinterns arbeten:
- Riva luftboxhelvetet
- Nya fuggar+filter (ev. beroende på ekonomi)
- Ny framgaffel+bromsar+hjul
- Rensa bakarslet från aluskärm
- Ny tank om jag hittar rätt modell
- Ny lack

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Låter dyrt Panzaa!! Jag nöjer mig med kammbyte och bromsskiva fram, kanske bakfälgen och ev. framfälgen, nä f-n, nu blir det dyrt här också!!
Kammarna har jag redan köpt så dom räknas bort.

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Mjaa blir inte så farligt.

I min ägo redan:
- Gaffelben från en R1:a
- Bromsskivor R1:a
- Bromsok+bromspump etc från R1
- En ny övre+undre krona borde dimpa ned i postlådan i veckan. Kommer dock kräva modd
av styrstolpe+lager.
- Har ett par FCR 39:eek:r som sitter på mitt andra bygge som jag funtar att sätta på förutsatt att jag får tag i ett par ersättare.
- Ny bakblampa har jag med om jag väljer använda den

Det jag behöver är en ny framfälg från en passande retta eller motsv som lirar med min CBR bakfälg. Luftboxersättningen kommer jag tillverka själv av aluplåt. Alternativer är ju att behålla fuggarna och komplettera dessa med öppna filter.

Tank etc är mest nice to have och inget krav, inte heller lacken som är rätt så fin idag :)

speedtwin

Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Hej på er!
Jag har en liten fundering:va
Jag har beställt en ny bak fälg (5,00"tänkte sätta på ett 160 däck) och jag har funderingar på att flytta den gamla fälgbanan till framhjulet och sätta på ett 120 däck. Vet inte om det är så god idé med tanke på väg egenskaper:confused: Och så har jag beställt nya dämpare bak, Det blev ett par ikon 7614 med svart fjäder:banana

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Funkar nog inte så bra: 40 ekrar bak och 36 fram. Naven lirar inte. Blir nog att köpa ny framfälg också i så fall. Passa på att byta till 17" fram för bättre däck som matchar möjligheterna för bakfälgen. Håller också på att undersöka kostnaden för byte till 17" fram och bredare bak.

speedtwin

Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Funkar nog inte så bra: 40 ekrar bak och 36 fram. Naven lirar inte. Blir nog att köpa ny framfälg också i så fall. Passa på att byta till 17" fram för bättre däck som matchar möjligheterna för bakfälgen. Håller också på att undersöka kostnaden för byte till 17" fram och bredare bak.

Humm trodde att det va 40 fram med glömde av att titta där:va.
Då får jag beställa en till då....
Men här är en länk om du vill ha. jag tyckte dom hade ganska bra priser.
www.central-wheel.co.uk

Jag har snart ett bak däck över som bara gått 250mil mycket mönster kvar. Pirelli SD 140 om någon är intreserad... men det kan dröja lite innan jag kan skifta hjul. någon skall ju ekra om det nya först.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...