Svår och trög...
Är nybliven ägare till 04 Thruxton. Den har bara gått 159 mil! och stått i garage i 6 år...
Problemet var uppenbart vid försök till uppstart; stått med gammal soppa i förgasarna i 6 år och beckat igen. Inte ett liv...
Rev förgasarna och blåste rent och kollade allt. Förvånansvärt lite igengrott. Ihop med grejerna och dessutom i med nya stift.
Nu startade den iaf men vägrade gå rent på vänster burk... puffade, nös, fräste och hade sig.
Spottade ur sig bensin vid vänster choke (kom ut droppar som rann så där ledset...).
Ngt igenproppat i chokeriet ändå? Bort med allt igen men kunde trots lupp, pannlampa och tryckluft inte upptäcka några synliga förklaringar.
Nåväl, ihop och i me´t igen + stora skvätten STP Carb Treatment. Nu jävlar...
Same, same but same!
Men, efter ca 2-3 minuter på full choke, fullt fungerande höger cylinder och en frustande, puffande och harklande vänster, så börjar den vakna till. Plötsligt går den silkeslent, nåja, och jag kan börja skjuta in choken. Nu står den faktiskt och går riktigt fint på båda och nöjd som en fluga på en nysläppt hästskit, står man och knäpper med hängslena och förklarar för ungarna att pappa han kan han...
Slår av och tappar ur oljan och byter den + filtret.
Nu får besten vila över natten.
Dagen efter är det samma historia igen! Förtvivlad står jag och tjatar igång motorn, börjar gå på höger och bara puffar på vänstern samtidigt som den dräller soppa från vänster choke... förbannat!
Är det för att jag knäppte med hängslena och övertygade alla om min egen förträfflighet som jag nu får sota?
Jag antar att lågfartsdelen i vänster förgasare fortfarande är problemet och får nog ta och riva igen, ultraljudstvätta husen innan jag sätter ihop och testar.
Men det får nog bero tills jag får hem Air Box Elimination Kittet mm från Staterna.
Någon som har andra idéer eller har upplevt liknande? Är det kanske en känd modellspecifik egenhet? Stått länge på stödet och vänster förgasare ligger ju då lägst och får mest soppa i sig, kan det ha betydelse?
Mest brydd blir jag av bensindroppandet från vänster choke och att den kommer igång på vänstern efter några minuters frustande och puffande?
Tacksam för alla svar och kommentarer...
M