Triumph Thruxton-tråden

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Nån mer än jag som haft problem med instrumentbelysningen?

Har också problem med detta. Tror att en lampa gett sig...det lyser iaf jävligt dåligt och ser ut som det ska vara en lampa till som lyser upp. Har inte skruvat isär och har ingen aning om hur det är konstruerat...

Kul! Det vore fint att ta en sväng nån gång med lite thruxtons, de är ju som sagt inte så vanliga, så varje gång man ser en blir man lika glad.
Nej, första hojen, och jäkligt nöjd. Den är underbar.

Ja det vore skoj! Nu sticker jag på bilsemester 3 veckor i Europa f.o.m. lördag men förhoppningsvis har vi fint hojväder även i september! :)
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nån mer än jag som haft problem med instrumentbelysningen? För andra gången på två år har belysningen i hastighetsmätaren slocknat. Lite dumt nu när kvällarna börjar bli mörka.

Det är den övre av lamporna som har gett sig - för andra gången. Den nedre lampan funkar. Så jag får antingen köra max 40 km/t eller över 180 om jag skall se min hastighet... :) I intervallet däremellan så är det mörkt.

Någon som haft isär mätaren? Det sitter ju två kupolmuttrar på nedersidan, är det bara att lossa dem eller är det något man skall se upp med? Är mätare ett gör-det-själv-jobb eller tigger man om trubbel om man river i en hastighetsmätare?

Jag har inte haft isär mätaren på Thruxton men oerhört många gånger på min GS1000G. Bytte lampor minst en gång per säsong ofta flera gånger.

Skulle inte dra mig för att göra det själv på Thruxton. Bifogar, tyvärr dåligt scannade, bilder från Haynes-manualen. Ska de bli bra så måste jag riva ur sidorna ur boken å det vill jag ju inte. Hoppas att de kan vara till någon hjälp i a f.

EDIT: Glöm ovanstående! Lampor är dyra och dåliga och svåra att byta! Håll dig under 40!:D DS!
 

Bifogat

  • s1.jpg
    s1.jpg
    232.7 KB · Visningar: 93
  • s2.jpg
    s2.jpg
    237 KB · Visningar: 96
  • s3.jpg
    s3.jpg
    232.8 KB · Visningar: 74
  • s4.jpg
    s4.jpg
    227.5 KB · Visningar: 92
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag har ju bytt (som så många andra här) till Dunlop Roadsmart 110/80-18 fram och 150/70-17 bak. Den ska då bli trögare att svänga och botemedlet är att släppa upp gaffeln i kronorna en bit. Tyckte inte att den var så fasligt trög att svänga men provade ändå att släppa upp gaffeln 20 mm. Fy sketans vilken skillnad. Man bara tittar in i kurvan och tänker sväng så svänger den. Så känns det och den är ännu roligare att köra.

Nackdelen är att man blir ännu mer framåtlutad och jag har idag knackat tillbaka 10 mm inför turen på söndag. Fast till vintern gör jag som Thruxtonerich. Sänker ner den 25 mm och sätter clipon ovanpå övre kronan. Måste nog köpa både gas- och kopplingsvajer som är lite längre för att det ska funka fast det är det värt och eftersom jag aldrig smörjt en vajer de senaste 30 åren så får man väl byta ibland.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag har ju bytt (som så många andra här) till Dunlop Roadsmart 110/80-18 fram och 150/70-17 bak. Den ska då bli trögare att svänga och botemedlet är att släppa upp gaffeln i kronorna en bit. Tyckte inte att den var så fasligt trög att svänga men provade ändå att släppa upp gaffeln 20 mm. Fy sketans vilken skillnad. Man bara tittar in i kurvan och tänker sväng så svänger den. Så känns det och den är ännu roligare att köra.

Nackdelen är att man blir ännu mer framåtlutad och jag har idag knackat tillbaka 10 mm inför turen på söndag. Fast till vintern gör jag som Thruxtonerich. Sänker ner den 25 mm och sätter clipon ovanpå övre kronan. Måste nog köpa både gas- och kopplingsvajer som är lite längre för att det ska funka fast det är det värt och eftersom jag aldrig smörjt en vajer de senaste 30 åren så får man väl byta ibland.

Stor skillnad, eller hur!! Och det bästa är att jag upplever inte några oroligheter vid toppfart heller!!! Otroligt stadig faktiskt.
Fegranden har jag också kvar tyvärr, ca 5-10 mm, trots tappra försök på bana, det går säkert att lägga ner lite till men som du säger är den största orsaken nog för smal fälg och ett byte till 4,25-5 tums vore nog det bästa. Sen skulle jag överväga byte fram till 17 tums fälg för ännu lite sportigare däck. Vi får se till vintern vad det blir för moddar förutom mina nya kammar.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Stor skillnad, eller hur!! Och det bästa är att jag upplever inte några oroligheter vid toppfart heller!!! Otroligt stadig faktiskt.
Fegranden har jag också kvar tyvärr, ca 5-10 mm, trots tappra försök på bana, det går säkert att lägga ner lite till men som du säger är den största orsaken nog för smal fälg och ett byte till 4,25-5 tums vore nog det bästa. Sen skulle jag överväga byte fram till 17 tums fälg för ännu lite sportigare däck. Vi får se till vintern vad det blir för moddar förutom mina nya kammar.

Ja stor skillnad, större än jag trott. Nu var jag bara på krokiga 70 vägar så det kändes inte helt rätt att testa toppfarten men 150 var jag uppe i några gånger och det var hur stadigt som helst.

Tittar man på profilen på ett bakdäck monterat på vår fälg och jämför det med ett som är monterat på rätt fälgstorlek så förstår man att det är grymt svårt att få bort randen på våra däck. Det tror jag mig inte om att kunna lägga ner hojen så att den randen försvinner. Dessutom tror jag att saker börjar ta i långt innan.
 

Motardus

en svensk Tiger
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Thruxton 04 + div...
Svår och trög...

Är nybliven ägare till 04 Thruxton. Den har bara gått 159 mil! och stått i garage i 6 år...
Problemet var uppenbart vid försök till uppstart; stått med gammal soppa i förgasarna i 6 år och beckat igen. Inte ett liv...
Rev förgasarna och blåste rent och kollade allt. Förvånansvärt lite igengrott. Ihop med grejerna och dessutom i med nya stift.
Nu startade den iaf men vägrade gå rent på vänster burk... puffade, nös, fräste och hade sig.
Spottade ur sig bensin vid vänster choke (kom ut droppar som rann så där ledset...).
Ngt igenproppat i chokeriet ändå? Bort med allt igen men kunde trots lupp, pannlampa och tryckluft inte upptäcka några synliga förklaringar.
Nåväl, ihop och i me´t igen + stora skvätten STP Carb Treatment. Nu jävlar...
Same, same but same!
Men, efter ca 2-3 minuter på full choke, fullt fungerande höger cylinder och en frustande, puffande och harklande vänster, så börjar den vakna till. Plötsligt går den silkeslent, nåja, och jag kan börja skjuta in choken. Nu står den faktiskt och går riktigt fint på båda och nöjd som en fluga på en nysläppt hästskit, står man och knäpper med hängslena och förklarar för ungarna att pappa han kan han...
Slår av och tappar ur oljan och byter den + filtret.
Nu får besten vila över natten.
Dagen efter är det samma historia igen! Förtvivlad står jag och tjatar igång motorn, börjar gå på höger och bara puffar på vänstern samtidigt som den dräller soppa från vänster choke... förbannat!
Är det för att jag knäppte med hängslena och övertygade alla om min egen förträfflighet som jag nu får sota?

Jag antar att lågfartsdelen i vänster förgasare fortfarande är problemet och får nog ta och riva igen, ultraljudstvätta husen innan jag sätter ihop och testar.
Men det får nog bero tills jag får hem Air Box Elimination Kittet mm från Staterna.

Någon som har andra idéer eller har upplevt liknande? Är det kanske en känd modellspecifik egenhet? Stått länge på stödet och vänster förgasare ligger ju då lägst och får mest soppa i sig, kan det ha betydelse?
Mest brydd blir jag av bensindroppandet från vänster choke och att den kommer igång på vänstern efter några minuters frustande och puffande?

Tacksam för alla svar och kommentarer...
M
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Är nybliven ägare till 04 Thruxton. .........

Tacksam för alla svar och kommentarer...
M

Välkommen!

Nja, du har ju verkligen inte legat på latsidan utan gjort det mesta man kan tänka sig.

Funkar flottören riktigt och är nivån rätt?

Stänger du av kranen när den står? Jag glömmer för det mesta men det ska man tydligen göra.

Har du kollat gnistan på vänster sida. Är det fin gnista där då den går bra på höger burk men bluddrar på vänster?

Kanske långsökt och dina egna funderingar och åtgärder känns betydligt mer logiska men du ville ju ha nya tankar och någe modellspecifikt tror jag inte att det är. Har inte hört talas om något liknande.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Hej Motardus och välkommen till forumet!!
Ditt problem är inte modellspecifikt utan beror ju på det långa stilleståndet då mycket kan hända. Har faktiskt aldrig hört talas om "läckande choke".
Jag förutsätter du har kollat att "andningsvägarna" är fria och att alla gummidetaljerna på gasarna finns där och är hela.
Kolla flottören och att membranet är helt.
 

Motardus

en svensk Tiger
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Thruxton 04 + div...
Tack för välkomnandet och snabba svar...
Flottörerna är hela och nivån riktig, 17 mm +- 1mm, kranen stänger jag av men fanskapet står förmodligen och släpper igenom det som är kvar i slangen för det är blött under vänster gasare på morgonen. Indikerar väl iofs att nålventilen och säte kan vara otätt men det har jag också kollat utan att upptäcka några fel. Gummispetsen på nålen är så fin så och sätet har jag rengjort. Kom på nu att möjligen kan flottörhusets o-ring, kopp-packningen, vara torr kanske och byter nog den.
Gnistorna är fina och starka och alla gummibitar är som nya.

Är väl ingen katastrof eller direkt hjärnkirurgi, något stämmer inte och till slut får jag nog ordning på´t men det som förbryllar är just läckaget vid vänster choke.
När jag tar i chokeplungen så är den relativt glapp. Glappare än jag upplevt på någon av mina andra cyklar. Men den kan omöjligt vara utsliten efter 159 mil!
Kan någon hugad kolla på sin cykel och återkomma med svar på om dina chokeplungar också är "relativt" glappa?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Verkar vara något skumt med choken, min var väldigt "stadig" och nästan lite trög om jag minns rätt. Har ju bytt till FCR 39:eek:r till denna säsong.
Om du inte får ordning på det kan du ju köpa mina gamla, he he he!!!
Att bensinkranen "flödar" lite är ett vanligt problem, jag har också bytt min kran.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Kan någon hugad kolla på sin cykel och återkomma med svar på om dina chokeplungar också är "relativt" glappa?
Är kanske inte relevant, eftersom jag har insprutning (men chokeknappen sitter ju kvar som en tomgångshöjare)...

Min knapp är, liksom Erichs, stadig och nästan en smula trög (kanske för att den aldrig används?).


EDIT: Vår söndagstur i norra Halland/sydvästra Västergötland
Det ser ju rätt bra ut vädermässigt på söndag. Än så länge i varje fall.
Så vi ses som planerat på Shell i Fjärås söndag kl 12 för en tur på (upp till) 20 mil.

Karta på tänkt färdväg finns här: http://maps.google.com/maps/ms?ie=U...57.511397,12.44339&spn=0.416029,1.203003&z=10
Självklart så improviserar vi/justerar planen om vi kommer på andra tankar under färden.

Jag och BJN avreser från Göteborg (Statoil, Gårda) kl 11.00.
Speedtwin ansluter i Fjärås kl 12.00.

Någon annan som "kommit på" :) att ni har tid och lust att hänga på?
 
Last edited:

Motardus

en svensk Tiger
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Thruxton 04 + div...
Nja, det är ju inte själva knoppen. Om länkaget med knopp är trögt är ju en sak, det kan man smörja. Det är själva plungen som går in i förgasarhuset, som länkaget är fäst till med en fjäderbelastad gaffel, som är förbryllande glapp. Om man drar ut knoppen så följer ju plungarna med, om man i det läget tar tag i plungeaxeln och vickar upp och ned så känner man hur glapp den är i huset. Plungen är ju monterad i sitt läget med en svart plastmutter och utanpå den sitter så en gummitätning mot axeln och DÄÄÄR kommer det soppa...
Nåja, sannolikheten är inte så stor att detta glapp är kärnan till problemet utan en igensatt kanal som gör att övertryck letar sig ut den vägen.
Vi får se när jag "kokat" husen :)
Tack ändå hörrni...
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Hojen är grymt snygg och priset verkar rena rama vinstlotten. Förstår att du vill ha något annat än originalljud för det är inte kul men ska du verkligen ta bort de dubbla upplagda rören? För mig är det ju det som är just Scrambler. Finns det inga justa dämpare till dessa?

Jag hittade ett par TOR dämpare på MC varuhuset igår för halva priset, så det var bara att slå till! Ser likadana ut som orginaldämparna, så det blir dessa tillsvidare.

Åker på MC-trippen till Norge nu om nån timme, fan vad trist att jag inte hinner byta till de nya dämparna innan :(
Jaja har nått kul att se fram emot när semester är slut.

Kanonväder idag! Bra start på resan :)

/Martin
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
EDIT: Vår söndagstur i norra Halland/sydvästra Västergötland
Det ser ju rätt bra ut vädermässigt på söndag. Än så länge i varje fall.
Så vi ses som planerat på Shell i Fjärås söndag kl 12 för en tur på (upp till) 20 mil.

Jag och BJN avreser från Göteborg (Statoil, Gårda) kl 11.00.
Speedtwin ansluter i Fjärås kl 12.00.

Någon annan som "kommit på" :) att ni har tid och lust att hänga på?

Ja prognoserna ser ju riktigt bra ut nu fast skulle det regna så som det gjorde här på morgon och förmiddag idag så ställer jag in. Det ska väl inte kunna bli så men om så slår jag dig en signal före 10. Hör du inget så kommer jag till mötesplatsen. Om jag inte åker av vägen förståss. Nu har en till av mina närmaste hojkompisar här dammat av och nu är det faktiskt bara jag kvar så det är ju liksom min tur eller otur.

Hoppas att någon mer kan haka på. Ljudkulissen blir ännu bättre med ytterligare några pipor.

Bifogar en bild på den vägen jag tänker ta med intresserade på fast det blir först till våren.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2010-08-09 kl. 15.17.54.jpg
    Skärmavbild 2010-08-09 kl. 15.17.54.jpg
    68.4 KB · Visningar: 99

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Om jag inte åker av vägen förståss. Nu har en till av mina närmaste hojkompisar här dammat av och nu är det faktiskt bara jag kvar så det är ju liksom min tur eller otur. Hoppas att någon mer kan haka på. Ljudkulissen blir ännu bättre med ytterligare några pipor. Bifogar en bild på den vägen jag tänker ta med intresserade på fast det blir först till våren.
1. Klart du inte dammar av vägen!
2. Vi blir tre som det ser ut nu. Loud enough!
3. Ser fram emot vårsvängen!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Thruxtonturen Lygnern runt

Tack för kul körsällskap på vår "Thruxton Lygnern Runt Special" idag!

Rutten blev som planerat (se http://maps.google.com/maps/ms?ie=U...57.511397,12.44339&spn=0.416029,1.203003&z=10) med kurviga vägar i stor mängd!

Inledningsvis hade vi sol och duktigt varmt, senare under turen råkade vi på några skurar och en del blöta vägbanor. Så nu blir det till att tvätta - igen! Eftersom putsen ändå var "förstörd" av regnet, så tog vi en extra tur på grusvägen upp på Hyltenäs kulle (Seatons kulle) i Sjuhäradsbygden och spanade in utsikten och de vackra omgivningarna. Självklart kom de vackra trajjorna väl till sin rätt här. Se foto.

27 mil blev det för min del, från västra Göteborg. En hel del mer för BJN, som for från Uddevalla och en bit kortare för Speedtwin från Frillesås, som nära nog var på hemmaplan.
 

Bifogat

  • DSC00049.jpg
    DSC00049.jpg
    260.4 KB · Visningar: 99
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top