Triumph Thruxton-tråden

Hostande

Min hoj började konstra igår , först trodde jag att det var soppatorsk , bytte till reserven.. den liksom hackade till och började hosta till då och då, jag tankade och skiftade åter till vanliga tanken , men det fortsatte och en del riktiga avgassmällar till o från i samband med hackandet i någon mil innan jag kom hem.. .Tänkte att det går säkert över om hojen får sova ostört under natten ;-) , nädå , det fortsatte i morse för att sen plötsligt försvinna och körde sen 2 mil utan problem t jobbet.. men va f-n va det för något ?
 
Hade samma problem tidigare, men jag kom aldrig på vad fan det var för ngt.
Kolla över avluftningsslangen som sitter under tanken, den rackaren kan komma i kläm ibland.
 
Min hoj började konstra igår , först trodde jag att det var soppatorsk , bytte till reserven.. den liksom hackade till och började hosta till då och då, jag tankade och skiftade åter till vanliga tanken , men det fortsatte och en del riktiga avgassmällar till o från i samband med hackandet i någon mil innan jag kom hem.. .Tänkte att det går säkert över om hojen får sova ostört under natten ;-) , nädå , det fortsatte i morse för att sen plötsligt försvinna och körde sen 2 mil utan problem t jobbet.. men va f-n va det för något ?

Jag hade samma problem med min i måndags. Men jag behövde starta min med kablar för att jag hade glömt tändningrn på:huvet.
Men jag upplevde att den inte fick tillräckligt med ström till tändningen.
Det gick o köra på låga varv upp till 2500rpm. men över det så började det smälla och hacka. Så det var bara att sätta dit laddaren när jag kom hem.

Det var en djävuls morgon! jag skulle iväg och besiktiga hojen. 2,5mil och inte över 2500rpm. det tog tid att komma fram.:gnissla Så jag blev lite sen till besiktningen närmar bestämt 35min. så jag viste inte om dom skulle ta min hoj, men det gick fint. blankt papper:D

Så på med laddaren och få lite färsk stöm i batteriet, det kanske hjälper...
 
Tack för tipsen!

Jag tänkte hänga på mitt belt-kit för att testa om det har ngt med drivningen att göra.
På detta sätt sänker jag varvtalet, men kan uppnå samma hastighet ändå (140) då utväxlingen är annorlunda. Värt ett försökt iaf! Hoppas att belten håller bara, ser lite torr ut..

Lova att ta en bild med belt-kitet på, lär va enda Thruxtonen med belt:D
 
Har även semester denna vecka så det kan inte bli bättre.
Bild med Norman Hyde piporna.

Det nya styret kommer imorgon och Rearsets i nästa vecka.
Dem har bra service hos Norman.

Sugen på att byta ut mina TOR mot ett par Norman. Hur är passningen? Tar stödet i vänstra dämparen?
 
Sugen på att byta ut mina TOR mot ett par Norman. Hur är passningen? Tar stödet i vänstra dämparen?

Jo sidostödet tog i TOGA dämparen men det löste jag med en längre skruv i Rörklämman och lite vulktejp, fungerar kanon. :tummenupp
Annars är passformen 100%
 

Bifogat

  • IMG_2011-1.jpg
    IMG_2011-1.jpg
    102.8 KB · Visningar: 100
Jo sidostödet tog i TOGA dämparen men det löste jag med en längre skruv i Rörklämman och lite vulktejp, fungerar kanon. :tummenupp
Annars är passformen 100%

Har sett hydes Togas på Thruxton och tycker det verkar funka bättre med stödet där. är ju annan vinkel på dämparna och annat stöd. på den jag såg låg faktiskt stödet mot gummi-ploppen på dämparen som ska va till för centralstöds stopp.
 
Sådär då var allt monterat och kontrollerat.
Kunde konstatera att bulten för stödet hade gängat ur sig och att mina bromsbelägg bak är helt slut, men i övrigt hittade jag inte någonting.

Efter ca 20 min provkörande kan jag konstatera att det inte blev någon skillnad alls..
Detta f*cking vobbel dyker upp vid exakt samma hastighet igen.
Det sista jag har att testa nu är att låna Charlies däck på söndag..
Vobblet upphörde återigen när jag flyttar tyngdpunkten bakåt mot kutsen.
 
Spontant - dvs oförhandlat här hemma :-) - så är 19-20 juni tänkbart.

* 19/6: utresa på morgon/förmiddag + halva Vätternrundan.
* Lämpligt vandrarhem på natten.
* 20/6: andra halvan av Vätternrundan + hemfärd på eftermiddag.

Låter som en plan!

Vem vill vara projektledare? (lägga upp en rutt som passar resande från olika vädersträck, kolla upp var man kan sova billigt/bra osv)

Vilka vill hänga på?

Ok grabs, ska vi åka den 19:e? förslag på rutt kan vara Stockholmare och Göteborgare (nu generaliserar jag lite) möts upp i Askersund. Sedan åker man samlad trupp via Motala och kanske övernattar i Gränna. Dag 2 vidare mot Jönköping och norrut via Hjo och Karlsborg. Vill några vika av tidigare för att dra sig hemåt mot västkusten så är det valfritt. Har inte kollat några detaljer när det gäller rutten men jag kan lägga ett grundförslag så kan man utgå från det och kanske vika av på lite småvägar om man känner för det. Jag kan även kolla lite på boende om ni vill! :)

Ordet är fritt om ngn har förslag på annan/bättre rutt! Detta var bara min första tanke.
 
Last edited:
Ok grabs, ska vi åka den 19:e? förslag på rutt kan vara Stockholmare och Göteborgare (nu generaliserar jag lite) möts upp i Askersund. Sedan åker man samlad trupp via Motala och kanske övernattar i Gränna. Dag 2 vidare mot Jönköping och norrut via Hjo och Karlsborg. Vill några vika av tidigare för att dra sig hemåt mot västkusten så är det valfritt. Har inte kollat några detaljer när det gäller rutten men jag kan lägga ett grundförslag så kan man utgå från det och kanske vika av på lite småvägar om man känner för det. Jag kan även kolla lite på boende om ni vill! :)

Ordet är fritt om ngn har förslag på annan/bättre rutt! Detta var bara min första tanke.

Det låter helt OK för min del som grundplan.

EDIT: Kollade lite på vandrarhem och tycker att det här verkar vettigt;
http://www.strandterrassen.se/vandrarhem_priser.htm

Har sett hydes Togas på Thruxton och tycker det verkar funka bättre med stödet där. är ju annan vinkel på dämparna och annat stöd. på den jag såg låg faktiskt stödet mot gummi-ploppen på dämparen som ska va till för centralstöds stopp.

Det är riktigt. På vänster Togadämpare för Thruxton sittermotsvarande plåtbitar som på originaldämparen fastsvetsade så det var bara att flytta över gummiploppen.

Jag har ju tänkt att byta till Dunlop Roadsmart 110/80 fram och 150/70 bak. Nu är det bara framdäcket som är slut. Kan man köra med Dunlopdäcket fram och original Metzeler bak eller ska man byta båda samtidigt?
 
Last edited:
Ok grabs, ska vi åka den 19:e? förslag på rutt kan vara Stockholmare och Göteborgare (nu generaliserar jag lite) möts upp i Askersund. Sedan åker man samlad trupp via Motala och kanske övernattar i Gränna. Dag 2 vidare mot Jönköping och norrut via Hjo och Karlsborg. Vill några vika av tidigare för att dra sig hemåt mot västkusten så är det valfritt. Har inte kollat några detaljer när det gäller rutten men jag kan lägga ett grundförslag så kan man utgå från det och kanske vika av på lite småvägar om man känner för det. Jag kan även kolla lite på boende om ni vill! :)

Ordet är fritt om ngn har förslag på annan/bättre rutt! Detta var bara min första tanke.

Hur gamla är ni boys? Jag är gärna på den helgen, kanon att slippa ta ledigt från jobbet :D
 
Hur gamla är ni boys? Jag är gärna på den helgen, kanon att slippa ta ledigt från jobbet :D

Oj, fysiskt eller mentalt? Mina barn brukar skryta med att de har världens barnsligaste farsa så den mentala åldern är väl inte så hög.:D

Annars var jag för två år sedan lika gammal som de två sista i födelseåret. Hur gammal är jag då? Lagom fredagsmatte?:)
 
Nytt styre

Modell M 1" gick att montera på massa sätt, tycker dock det här blev bäst, helt annan hoj nu.
Bara Rearset jag väntar på nu.
 

Bifogat

  • IMG_2017-1.jpg
    IMG_2017-1.jpg
    206.4 KB · Visningar: 107
Fräsigt!

Detta har jag gjort nu:
- Droppat gaffelbenen 12mm ned i kronan
- Bytt tillbaka till Hagondämparna och maxat dem på förspänning.
- Brytit av mitt kopplingshandtag när jag skulle justera den i höjd, ersatt med en koppling från en R1:a + en massa svordomar.
- Fått en läckande bromsvätskeslang från behållaren till pumpen fram.

Var ute på en provtur precis och hojjen känns stadigare upp till ca. 140-145, sen börjar samma visa igen. Testade att krypa ihop en aning och förskjuta vikten bakåt, nu gick det att pressa till 170-180 innan det började märkas. Det enda jag har kvar att testa nu är att byta bakhjul.

Någon annan av er som kör på Michelin Pilot Activ däck?
 
Ett tips, kolla alla muttrar / bultar

När jag var ute och provkörde med det nya styret (blev kanon)

Så skulle göra en lite tajt omkörning och skickade på, på 2:an, skulle slänga i 3:an och döm om min förvåning när knoppen på växelföraren försvann.

Tog en timme i dikena innan jag hittade den och fick gänga om skruven.

Beställt en på reserv nu , man vet aldrig

Så kontrollera att allt sitter fast !
 
Efter alla dina turer Panzaa så börjar man ju undra om det inte hänt något med din hoj som skadat ram, gaffel eller sving?
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top