Triumph Thruxton-tråden

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
.....Skulle Stenungsund vara ett möjligt ställe att haka på?
Låter väl alldeles utmärkt! Kl 12? På Statoil vid Tjörnbron? Det är visserligen bara 5 mil mellan Göteborg och Stenungsund, men vi tänkte nog inte köra närmaste vägen...
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Efter en låååång frånvaro är jag tillbaka igen.
Ett riktigt uselt crossköp har satt sommarens åkning lite ur spel. Totalrenovering av hela motorn m.m. har käkat upp all tid.

Har nu äntligen tagit mig an trajan igen. Monterade min lambdamätare idag för att bekräfta mina misstankar kring bestyckningen av mina nya FCR 39:eek:r. Hojen gick på tok för fett genom hela mellanregistret och speciellt på högfart. Sänkte nålen ett clip till 5:e från botten istället för 4:e.
Lågfart: 55
Högfart: 40

Hade ett lambavärde på varierat mellan 12-10 på halvgas till fullgas.

Vad hade du för bestyckning Erich?
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Framförhållning gubbar! Framförhållning! -Annars hade jag gärna hängt på. Körde på Orust för några helger sedan. Henån-Slussen-Asmunderöd om jag inte minns fel. Riktigt goa vägar och de har tydligen en loppis med mc-delar (enligt en skylt vid vägen). Säkert bara lite skit, men i teorin lät det roligt. Se upp för poliser dock, då jag sett några varje gång jag kört hoj på Orust.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
En liten utvikning, halvt OT.... :)
Yonsson (m fl), beklagar den dassiga framförhållningen. Men tanken dök upp först torsdag. Jag talade med Sixty (vi bor ju väldigt nära varandra) onsdag kväll om att köra en tur på lördag, i någon form. Men vi bestämde ingen rutt utan skulle fundera lite.

Idén kom inte förrän på torsdagen när jag tog ett par timmar ledigt och for runt lite planlöst i södra Bohuslän och insåg att man kunde göra en bra halvdagstripp av något som enkelt och nära som Orust. Så efter en snabbkoll med Sixty beslöt vi att publicera "vår" tur i tråden, i fall någon mer ville hänga på.

Men ön ligger där den ligger och kan besökas vilken söndag som helst (Gbg-Varekil är 6-7 mil). M a o så kan vi göra om trippen senare!
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Det är lugnt. Min framförhållning var "nu går jag upp på vinden och hämtar kläderna" förra gången :crash
Jag tycker det är roligt att folk hör av sig över huvud taget istället för bara kör ut själva och det uppskattas mycket. Jag är mest grinig för att jag inte blir iväg-släppt hemifrån med kort varsel. Med det vädret som är nu är det ju i princip omöjligt att ha framförhållning dessutom. Kick ass!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Efter en låååång frånvaro är jag tillbaka igen.
Ett riktigt uselt crossköp har satt sommarens åkning lite ur spel. Totalrenovering av hela motorn m.m. har käkat upp all tid.

Har nu äntligen tagit mig an trajan igen. Monterade min lambdamätare idag för att bekräfta mina misstankar kring bestyckningen av mina nya FCR 39:eek:r. Hojen gick på tok för fett genom hela mellanregistret och speciellt på högfart. Sänkte nålen ett clip till 5:e från botten istället för 4:e.
Lågfart: 55
Högfart: 40

Hade ett lambavärde på varierat mellan 12-10 på halvgas till fullgas.

Vad hade du för bestyckning Erich?
Du anger 40 högfart??? Menar väl 140?? Vilken nål har du??
Nu är det inte riktigt så enkelt att bara byta h-munstycke..du har ju luftmunstycken o nålen också..Blandningsskruven ställer du 1 - 1,5 varv ut...luftskruven 1 - 1,2 varv ut. Nål har jag FKR. Hm 145 5:te hacket från topp, lågf. 52, det stora fasta luftmunstycket 200 (ska inte bytas). Du behöver så stort hm som möjligt annars tappar du effekt så ställ in det först, sen tar du dom andra undan för undan. Ställ gärna lite fett på lågfart (blandningskruv alt. luftskruv) så startar den alltid direkt. Har du fortfarande problem med fet blandning på högvarv efter alla tester byt nål i första hand. Det är mycket testande innan man får till det.
EDIT: du kan också plocka bort det fasta luftmunstycket(200) och köra utan eller att borra upp det till 300 eller större. Emulsionsröret vill ha mycket luft för att funka maximalt. Skärmklipp.jpg
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
140 självklart Erich :D
Missade en 1:a.

Kommer inte ihåg i skallen vilken nål jag hade, glömde notera det igår. Var ovan nämnda bestyckning till ditt big bore kit nu, eller innan? Skall tilläggas att jag inte har bytt avgassystem till mitt Zard ännu, saknar lambdamutter på det. Vet inte om det kan spela in att den går för fett. Vart får du tag i nålar någonstans?

Skall försöka leta upp bruksanvisningen på nätet till mina fuggar, har sumpat originalen :3freak
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Det är bestyckningen jag har nu..fick "gå ner" med hm och lfm eftersom det blev alldeles för fett. Jag tror du ligger bra med hm, 140 -145 ligger dom flesta på, lite fett på lfm, 50 - 52 bör räcka. Avgassystemet har jättestor betydelse så sätt på det först och mät. Testa att skruva lite på luftskruven för lågfarten. Nålar beställer jag i Tyskland men det tar ganska lång tid för leverans. Har inte hittat nån i Svedala som kan leverera direkt. Kolla lite i den här tråden: http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/151355-post-your-fcr-settings-here.html
http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/112887-fcr-tuning.html
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för tipsen Erich. Kruxet är att jag inte kan mäta med det på då jag inte har ngn svetsad lambdamutter i det.
Min gamla esabsvets hatar av ngn anledning RF-tråd, fastnar i matningen hela tiden så jag kan inte svetsa dit ngn.
Testar med att byta lfm till 52, slänger sedan på nya avknaset och fixar en svetsmutter i vinter till zard systemet :)
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Teflonledare och håll paketet rakt dvs inga böjar så funkar det nog.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Blir nog till att köpa ny tråd. Om jag minns det rätt gick den förra splen med tråd åt helvete. Tog bort tejpen som höll spolen samman och skulle stoppa in den i svetsen när hela skiten flög upp och såg ut som en nykräkt spya från en katt. Det var lite hårdare än jag trodde!
 

DavidA

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
2010, Triumph, Thruxton
Låter väl alldeles utmärkt! Kl 12? På Statoil vid Tjörnbron? Det är visserligen bara 5 mil mellan Göteborg och Stenungsund, men vi tänkte nog inte köra närmaste vägen...

Hade du sagt Söndag så hade jag varit på.
Ska nämligen upp och hälsa på mina föräldrar i Vargön (utanför Vänersborg) i helgen.
Men jag ska oxå ut på lite kalas ikväll, Så jag kommer nog inte att kunna vara i göteborg så tidigt :(
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Bomkörning som väntat.. besökte 2 hojaffärer utan lycka i min munstycks/nåljakt.
Ingen har!
Vart fick du tag i ovanstående Erich?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Fattar nada, vem skulle köra en så'n? :D
En engelsk maskin som dessutom bara har två cylindrar? Obegripligt! :)
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tack Sixty och Snapphanen (samt gästartisten Jim som körde någon japansk sak med mängder av onödiga cylindrar och slagvolym) för trevligt sällskap idag.

Vi tog oss runt Orust i högervarv och körde massor av slingriga småvägar. Kul blev det!

En tur som enkelt kan göras om för dem som missade dagens övning. Det är ju inte särskilt långt bort för någon av oss som bor väster och navigeringen är heller inte särskilt svår. Det är svårt att köra vilse, det är ju en ö. Visserligen en rätt stor, men ändå en ö...

Malö/Flatön/Bokenäset eller Ljungskile hann vi inte riktigt med. Det sparar vi till en annan gång.
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
bitubo fjädring test

Körde "Härryda-rundan" idag (Eskilsby-Hällingsjö-Kungsbacka) för att testa den nya fjädringen. Testade lite olika inställningar av rebound (vad det nu heter på svenska). 3 av 5 verkar vara det bästa. Det är lite jobbigt att erkänna, men det är faktiskt ganska stor skillnad mot originalfjädringen. Jag önskar dock att jag hade kört en runda med originalen precis innan jag bytte för bättre referens.

Hojen följer asfalten bättre nu, vilket gör att all åkning känns mjukare, utan att bli svampig. Både på bra och dålig asfalt alltså. Jag var lite rädd för att dämpningen skulle bli för hård, som om den var inställd för bana, men så är det inte alls. När det kommer mindre gupp, märker jag knappt av de, till skillnad mot innan bytet och vid medelstora gupp behöver jag inte längre stålsätta mig. Stora gupp kan däremot fortfarande ge studs, men inte alls som innan. I kurvorna har gungfaktorn helt försvunnit. Innan kändes det som att hela hojen trycktes ihop mitt i kurvan. Jag tycker även framgaffeln känns bättre och jag inbillar mig i alla fall att hojen nu niger mindre när jag bromsar, men det kan vara inbillning. Det märks dock att bakfjädringen är bättre än framgaffeln, som ibland kan få lite svårt att hänga med.

Kontentan: Det var helt klart värt de 3400kr jag la på fjädringen och de ger en klar uppgradering av känslan för hela hojen. Jag ser ingen anledning att köpa dyrare versioner, men är nöjd att jag inte snålade allt för mycket. Jag är även glad att jag körde 900mil med originalfjädringen innan jag bytte, så jag uppskattar skillnaden. Bitubopaketet till framgaffeln kostar 4000kr :rolleyes: Det skulle eventuellt kunna bli ett sånt kit någon gång i framtiden misstänker jag. Gaffeloljan ska väl bytas vid 3000mil enligt boken tror jag.

När jag innan en kurva skulle växla ner, hände ingenting. :va Efter kurvan kollade jag ner, för att märka att jag inte längre hade någon växelpedal. WTF! Jag var mitt ute i skogen på en kurvig väg och att börja leta efter pedalen och muttrar var inget jag såg fram emot. Som tur var, körde jag inte så fort, så det var inte risk för någon avåkning. Jag stannade efter nästa kurva och märkte att länken mellan växellådan och pedalen hade skruvat loss sig själv. Som tur var, var det bara att skruva dit den igen och inga muttrar hade ramlat av. Hett tips: Kolla så eran "länkarm" sitter som den ska.

Tog lite bilder också.
 

Bifogat

  • DSC_0009_058.jpg
    DSC_0009_058.jpg
    266 KB · Visningar: 70
  • DSC_0001.JPG
    DSC_0001.JPG
    136.5 KB · Visningar: 70
  • DSC_0004_055.jpg
    DSC_0004_055.jpg
    262 KB · Visningar: 79
  • DSC_0006_056.jpg
    DSC_0006_056.jpg
    263.6 KB · Visningar: 67
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top