Triumph Thruxton-tråden

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fantastiskt bra ide! Varför har inte ngn hittat på det förut? Du är ännu ett steg närmare GURUSTATUS, Björn!
Förövrigt kan jag (o)roa er med en bild på min senaste investering som antagligen är OT då den mer antyder laid back än Sport...View attachment 413057
Jag är inte Rädd, och förmodligen inte "Vuxen" ännu eller??
Hasse D
Daytonan var väl en sportmaskin? Innan någon förbättrade den så den skulle passa långhåriga odrägliga danska fartfantomer vill säga.. :D
Ser även att det körs med lite väl bra fjädring i bakdäcket!
 
Last edited:

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
En 500:a? Daytona sen 60? Ska du sätta på kickstart på den?

Det är en -68a Daytona fr början. Ngn kickspak har jag inte funnit men säljaren sa att den med fördel knuffas igång. Han sa åxå att den är billig i drivmedel då han inte tankat sedan 1994!? Enligt papperen var det visst 1994 den sist besiktades- ehum...
Hasse D
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vad använder ni för olja i hojarna? Helsyntet? Delsyntet? Behöver byta olja nu, och lurar på att göra det själv. (Johans MC vill 1200 spänn för jobbet, inkl material.)
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Vad använder ni för olja i hojarna? Helsyntet? Delsyntet? Behöver byta olja nu, och lurar på att göra det själv. (Johans MC vill 1200 spänn för jobbet, inkl material.)

Jag kör med Mobil 1 för MC som kostar ca 200 spänn litern på Jula. Det går åt ca 3,8 liter när man åxå byter filter.
Annars har jag hört från en begåvad mc polare att man kan köpa bra racerolja till bra pris i egen dunk från fat på en verkstad i Alvhem om du åker den vägen ngn gång. Fatolja och Fatöl liksom...
Hasse D
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Vad använder ni för olja i hojarna? Helsyntet? Delsyntet? Behöver byta olja nu, och lurar på att göra det själv. (Johans MC vill 1200 spänn för jobbet, inkl material.)

Min ( amatörmässiga) uppfattning är att det spelar ingen större roll bara det är en MC-olja med rätt spec och rätt viskositet. Hel eller delsyntet är hugget som stucket. Jag kör normalt med Motul 5100 (delsyntet) som anses vara en bra olja men när jag bytte kopplingsfjädrar innan Vättern 2013 fick jag inte tag i den och då blev det Biltemas helsyntet. Den fungerade alldeles utmärkt vad gäller kopplingen och något slitage p g a dålig olja lär ingen av oss märka.

1200 kr för byte? Då är det mycket pengar att tjäna. Material går till ca 400 kr och jobb således 800 kr. Kommer du till mig så tar jag 600 kr inklusive material. 600 för dig att spara och 200 för mig att tjäna på en halvtimmes jobb. Byter du själv så sparar/tjänar du 800 för en halvtimmes jobb. 1600 kr/h är det din normala lön?

Nä, jag bar skojar. Tar du dig hit så byter vi givetvis olja ihop till enbart materialkostnad fast det fixar du enkelt själv.

M v h
Björn
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vi har en MZ 250 i familjen och den kickas från vänster. "Allt var inte dåligt i öst" som det argumenteras i Tyskland nuförtiden. Vänstervridet om ni fattar ordvitsen! (Ursäkta-kunde inte låta bli...)
Hasse D
Motorn på min är ju sachs (västtyskland?) Och borde ju därför rimligtvis ha kicken på de allierades sida, alltså höger! Att ingen berättade det för Fritz när han byggde upp kejsardömets mc-tillverkning igen..
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
1600 kr/h är det din normala lön?
Yes, minst det! :D

Nä, jag bar skojar. Tar du dig hit så byter vi givetvis olja ihop till enbart materialkostnad fast det fixar du enkelt själv.
Jag är lite förtjust i stämplar i serviceboken. OM jag någon gång skulle vilja sälja/byta hojen (vilket dock troligen inte kommer att ske). Men kanske inte till vilket pris som helst. Därför funderar jag på om jag skall byta själv (och spara kvittona) eller lämna bort det - för att få en bra servicedokumentation.

Får fundera klart under veckan!
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Yes, minst det! :D

Jag är lite förtjust i stämplar i serviceboken. OM jag någon gång skulle vilja sälja/byta hojen (vilket dock troligen inte kommer att ske). Men kanske inte till vilket pris som helst. Därför funderar jag på om jag skall byta själv (och spara kvittona) eller lämna bort det - för att få en bra servicedokumentation.

Får fundera klart under veckan!

Klart du ska göra det själv..då vet du VAD du häller i motorn och NÄR..gör en anteckning i serviceboken, miltal/datum/olja/filter/kvitto och saken är klar. Med all dokumenterad fusk bland verkstäder bla bla osv..
Kommer inte att påverka försäljningspriset nämnvärt!
Jag gjorde all service på min thrux förutom 1:a servicen..körde på Biltemas helsyntet i alla år..till min Street Triple har jag bytt till Q8SBK helsyntet..ungefär samma prisläge på dessa oljor.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Klart du ska göra det själv..då vet du VAD du häller i motorn och NÄR..gör en anteckning i serviceboken, miltal/datum/olja/filter/kvitto och saken är klar. Med all dokumenterad fusk bland verkstäder bla bla osv..
Kommer inte att påverka försäljningspriset nämnvärt!
Jag gjorde all service på min thrux förutom 1:a servicen..körde på Biltemas helsyntet i alla år..till min Street Triple har jag bytt till Q8SBK helsyntet..ungefär samma prisläge på dessa oljor.

Håller med Erich! Klart du ska göra det själv! Vad är väl några stämplar i en bok värda mot dokumentationen här? TMax 500´s hoj är väl tydligt dokumenterad här för en köpare liksom Thruxtonerichs, min och många fler.

Duger inte den dokumentationen så vet jag inte vad några stämplar i en bok ska skapa för mervärde. Möjligen för rena korkskallar men dessa vill jag ändå inte släppa min hoj i händerna på så det kan kvitta.
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Håller med Erich! Klart du ska göra det själv! Vad är väl några stämplar i en bok värda mot dokumentationen här? TMax 500´s hoj är väl tydligt dokumenterad här för en köpare liksom Thruxtonerichs, min och många fler.

Duger inte den dokumentationen så vet jag inte vad några stämplar i en bok ska skapa för mervärde. Möjligen för rena korkskallar men dessa vill jag ändå inte släppa min hoj i händerna på så det kan kvitta.

Right on!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag kör med Mobil 1 för MC som kostar ca 200 spänn litern på Jula. Det går åt ca 3,8 liter när man åxå byter filter.
Annars har jag hört från en begåvad mc polare att man kan köpa bra racerolja till bra pris i egen dunk från fat på en verkstad i Alvhem om du åker den vägen ngn gång. Fatolja och Fatöl liksom...
Hasse D

Min Daytona, som är tillverkad något år senare än Hasses, får denna olja http://www.swedol.se/sbk-racing-20l.html sedan snart 15 år. :tummenupp

Och boken vill man ju hålla original vid en eventuell försäljning och då får den inte vara full med stämplar!:D
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Min hoj har det ju bara dokumenterats burklackering, diskbänksdämpare och ventilsadelskruvar på här.. tur att den aldrig nånsin ska säljas! :D
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Funderar på ett Shorai batteri till hojen. Enligt Shorai's konfigurator så rekommenderar dom: LFX18A1-BS12
Jag har tidigare sett att Thruxtonerich nämnt 14Ah - kan det vara detta: LFX14A1-BS12? Är det någon annan som har Shorai och i så fall vilken modell?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Funderar på ett Shorai batteri till hojen. Enligt Shorai's konfigurator så rekommenderar dom: LFX18A1-BS12
Jag har tidigare sett att Thruxtonerich nämnt 14Ah - kan det vara detta: LFX14A1-BS12? Är det någon annan som har Shorai och i så fall vilken modell?

Stämmer..i början rekommenderade Shorai 14 Ah till förgasarhojar, men det är ganska många år sen..har du sprut ska du nog gå på det rekommenderade 18 Ah. Jag kör mitt 14 Ah på min Striple nu men har lite startproblem vid lägre temp. Jag kommer att uppgradera till 18 Ah när jag kört slut på det "gamla". Jag rekommenderar dig att köpa till Shorias laddare som inte bara laddar utan balanserar cellerna också..nödvändigt om man vill ha ett långt liv på dom här batterierna. Jag köpte mitt batteri o laddare från
http://www.nfracing.se/start.htm
Finns säkert andra i din närhet som säljer..NFR ligger nära mig så därför föll valet på dom. Hämtade på plats och fick en trevlig pratstund med inblick i "Ducativärlden" och rambygge (Pierobon)!
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Stämmer..i början rekommenderade Shorai 14 Ah till förgasarhojar, men det är ganska många år sen..har du sprut ska du nog gå på det rekommenderade 18 Ah. Jag kör mitt 14 Ah på min Striple nu men har lite startproblem vid lägre temp. Jag kommer att uppgradera till 18 Ah när jag kört slut på det "gamla". Jag rekommenderar dig att köpa till Shorias laddare som inte bara laddar utan balanserar cellerna också..nödvändigt om man vill ha ett långt liv på dom här batterierna. Jag köpte mitt batteri o laddare från
http://www.nfracing.se/start.htm
Finns säkert andra i din närhet som säljer..NFR ligger nära mig så därför föll valet på dom. Hämtade på plats och fick en trevlig pratstund med inblick i "Ducativärlden" och rambygge (Pierobon)!

Tack Thruxtonerich - då får det bli 18Ah varianten + laddaren. Har visserligen en modern CTech laddare som borde funka men den kanske inte är helt optimal.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Last edited:

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Funderar på att modda bakdelen och har snöat in på att fixa till en avkortad och slimmad skärm snarare än ett FEK kit. Har sett en del riktigt snygga exempel på TRAT forumet - för min del tycker jag att dessa är klart snyggare än dom nakna FEK kitten. För att slippa såga i min originalbakskärm (bra att ha kvar om man ändrar sig) tänkte jag höra om det är någon som har en skärm liggande som ni kan sälja? Hittar flera stycken på Ebay UK men kostnad för att skicka till Sverige ligger på 300-500kr. Finns ju även glasfiber och kolfiber varianter som redan är bobbade men jag tänkte mig lite mer lågbudget + att det vore kul att fixa själv:)
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Kan vara ok med CTech-laddaren om den har ett läge för dessa batterier. Några av dom senaste modellerna har det tror jag??

Nja, så ny är CTech laddaren inte - var nog 5 år sedan jag köpte den för att ladda mina båtbatterier. Den får fortsätta nog med det. Shorais laddare var ju inte så farligt dyr - 785kr.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top