Triumph Thruxton-tråden

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Funderar på att modda bakdelen och har snöat in på att fixa till en avkortad och slimmad skärm snarare än ett FEK kit. Har sett en del riktigt snygga exempel på TRAT forumet - för min del tycker jag att dessa är klart snyggare än dom nakna FEK kitten. För att slippa såga i min originalbakskärm (bra att ha kvar om man ändrar sig) tänkte jag höra om det är någon som har en skärm liggande som ni kan sälja? Hittar flera stycken på Ebay UK men kostnad för att skicka till Sverige ligger på 300-500kr. Finns ju även glasfiber och kolfiber varianter som redan är bobbade men jag tänkte mig lite mer lågbudget + att det vore kul att fixa själv:)
Jag tror det är fysiskt omöjligt att göra originalplåtklossen snygg.. bättre att köpa ett skärmämne här i sverige och kapa till. Gamla hederliga Roffes säljer en del sånt!
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Jag tror det är fysiskt omöjligt att göra originalplåtklossen snygg.. bättre att köpa ett skärmämne här i sverige och kapa till. Gamla hederliga Roffes säljer en del sånt!

Fast jag tycker att houston08thruxtons mod är riktigt snygg!
http://www.triumphrat.net/club-cafe/125870-bobbed-rear-fender.html

Hade jag en extra bakskärm skulle jag definitivt ge mig på att försöka kopiera det han gjort. Verkar ju inte så svårt och en Dremel har jag redan.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Apropå snygga bakdelar... så tycker jag den här är läcker! Som helhet betraktad, då.

Litet frågetecken kring fly screenen. Den tar säkert bort mycket vind. Men lite kantig för min smak. Fast man vänjer sig kanske? Tror ändå att Triumphs original hade sett bättre ut. Men uppenbarligen vill man skapa något annat, lite modernare, än den 60-talslooken som Thruxton har. Mera av 80-tal i nosen.

Fast.... varför behöll man originaldämparna?? En budgetfråga?
Erich, du som bor i relativ närhet - har du sett den i verkligheten (i butiken)?

http://www.blocket.se/jonkoping/Triumph_Bonneville_SE_Cafe_Racer_56276495.htm?ca=15&w=3

Skärmklipp Bonnie cafe racer.jpg



EDIT: Riktigt snygg, ju mer jag tänker på det! Tror att jag är kär! :kär
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jo den har jag sett live hos Stigefelt i Anderstorp..vi, dvs. Kennet S. och jag hade en liten pratstund om hojen som faktiskt ser riktigt bra ut! Frontkåpan är "special" från USA som jag aldrig har sett innan och som ser bättre ut live än på bild..riktigt snygg! Lacken är också riktigt fin! Avgaset är ju samma som jag sålde iväg, R&D i rostfritt. Finns väl en del annat som man vill ändra på men i stora hela en mycket snygg hoj!! Väl värd att titta lite extra på om man går i köpetankar!!

http://bytbil.com/mc-mopeder/triumph/2vrqzgsg/AECDEIYAMz8wAKFo!
 
Last edited:

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Klart snyggt bygge! Undrar om bakskärmen är ett hemmabygge eller om den finns att köpa? Det finns ju glas eller kol-fiber skärmar från ett par företag i England som har ungefär det här stuket. Jag kommer köpa BJN'S gamla skärm och ge mig på den med Dremeln och sen lacka den i svart sidenmatt och sätta dit mitt Lucaslyse - lovar lägga upp bilder på resultatet.
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Klart snyggt bygge! Undrar om bakskärmen är ett hemmabygge eller om den finns att köpa? Det finns ju glas eller kol-fiber skärmar från ett par företag i England som har ungefär det här stuket. Jag kommer köpa BJN'S gamla skärm och ge mig på den med Dremeln och sen lacka den i svart sidenmatt och sätta dit mitt Lucaslyse - lovar lägga upp bilder på resultatet.

Ja det blir kul att se hur du hanterar denna uppgift. När det gäller att modda Triumph delar är det svårt att misslyckas då grundformerna oftast är smakfulla. Åtminstonde när det gäller Meridendelar-nu var jag där igen!
Hasse D
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Det var faktiskt rätt smutt.. får jag erkänna.. stod o tittade, vände o vred på min bra länge innan jag sålde den på blocket :)

'som en dansk polare yttrade när jag försökte köpa loss Nourish 8-ventil grejer av honom (han har högvis på vinden!)-"Trajumfdelar köper man, man säljer inte". Förövrigt hur gick det med auktionen? Blev det ngn Daytonachopper?
Hasse D
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
'som en dansk polare yttrade när jag försökte köpa loss Nourish 8-ventil grejer av honom (han har högvis på vinden!)-"Trajumfdelar köper man, man säljer inte". Förövrigt hur gick det med auktionen? Blev det ngn Daytonachopper?
Hasse D
Slapp renovera meriden-lik även denna vintern.. koncentrerar mig på blockflöjtnasarnas likdelar!
Kan inte säga att jag saknar den där bakskärmen heller!
Blir nog en monsterbeställning från roffes i vinter..
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
När det gäller att modda Triumph delar är det svårt att misslyckas då grundformerna oftast är smakfulla. Åtminstonde när det gäller Meridendelar-nu var jag där igen!
Hasse D

Håller fullständigt med. :)

Jag blev så besviken när de ritade den nya. Särskilt när de tog för många pints när de kom till registerkåpan...

I vårt garage har Trajorna utan stötstänger heller inga stötstångsrör...:D
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Har inte ens börjat med moddningen av BJN's skärm men har redan börjat fundera på nästa projekt:) Nu lutar det åt att byta från standardstyret (2008 EFI) till clip-ons - klart coolare café-racer look. Kollat på LSL's Offset High och det skall funka med lite lättare modifiering av lampfäste och flyttning av tändningslåset. Dock blir det ju trista hål i styrkronan (ännu värre om man inte får bort bussningarna) - går ju att plugga men kanske ännu bättre att skaffa en ny styrkrona av gamla typen. Dock går en sådan lös på 2000pix (fast finns för 150$ dvs. drygt 1000pix från t.ex. Bike Bandit i USA - och jag skall till USA 2 veckor i Februari) sen komplettera detta med en ny alumätartavla från D9 i USA? Någon som gett sig på denna typ av mod på era EFI hojar? Finns en del trådar om detta på TRAT. T.ex. denna http://www.triumphrat.net/hinckley-twins-picture-forum/341697-dennisvrs-thruxton.html - Exakt likadan hoj som min (något år nyare bara) och hans svarta styrkrona med diskreta lock över hålen och D9 mätartavla ser klart snygg ut.
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Någon som gett sig på denna typ av mod på era EFI hojar?

Nu har ju inte jag en EFI hoj så jag tar mig mest friheten att mest svamla lite... :fakta

LSL inte är kanske billigast men gör jäkligt bra och fina prylar. Jag har faktiskt i svaga stunder övervägt att byta ut mina orignal clip-ons mot LSL bara för att få den där fina, frästa finishen. Budgetalternativet är väl att hitta ett par beggade original clip-ons. Du borde kunna hitta sånt på e-bay, någon mc-skrot eller närmaste triumphcenter. Eller va fan, ska jag köpa ett par från LSL så köper du mina gamla? PM:a ett bud om det vore intressant.

Sen när det gäller styrkronan så måste jag säga att det ser överaskande bra ut om man bara pluggar hålen. Beroende på vinterns budget och konkurrerande punkter på modifikationslistan kan väl vilket som vara rätt egentligen.

Viktigast idag: Kul att du bygger, posta gärna lite bilder när det finns något att visa! :tummenupp
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Nu lutar det åt att byta från standardstyret (2008 EFI) till clip-ons - klart coolare café-racer look. Kollat på LSL's Offset High och det skall funka med lite lättare modifiering av lampfäste och flyttning av tändningslåset. Dock blir det ju trista hål i styrkronan (ännu värre om man inte får bort bussningarna) - går ju att plugga men kanske ännu bättre att skaffa en ny styrkrona av gamla typen. Dock går en sådan lös på 2000pix (fast finns för 150$ dvs. drygt 1000pix från t.ex. Bike Bandit i USA - och jag skall till USA 2 veckor i Februari) sen komplettera detta med en ny alumätartavla från D9 i USA? Någon som gett sig på denna typ av mod på era EFI hojar?

Jag valde clip-ons från Woodcraft istället på grund av högre flexibilitet; man kan till exempel byta risers. Jag har en D9-bracket. Jag har inte gjort något åt bussningarna i styrkronan än, men jag kommer nog att börja med att bara lacka de svarta. Bilder finns på min hemsida -- http://www.alikzus.se.
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Tack för tipsen Middleton och Alikzus:)
Middleton - tack för erbjudandet att köpa dina clip-ons, problemet med dom är att Triumph bytte dimension på styrpinnar/styre från 22.5mm till 25.4mm på EFI hojarna så mina reglage passar inte på dina clip-ons.
Det blir nog LSL Offset High och jag behåller min gamla styrkrona. Sen avvaktar jag med D9-bracket och kör Yonson-mod. Bussningarna i styrkronan tänkte jag plocka bort (pressa ur dom enligt metod på TRAT forumet - verkar inte så svårt).
Alikzus - vilket FEK kit har du, ser snyggt ut!

Bilder dyker upp så fort jag har något klart!
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Testade att få till Yonson mod i helgen men kan rapportera att det inte funkar på EFI Thruxtons. Det går inte att få instrumentpanelen (bracket) att passa under styrkronan. I alla fall inte utan rejäla ingrepp med Dremel eller liknande på undersidan av styrkronan och det känns inte så kul. Så nu får det bli en D9 bracket men det får vänta till våren - tänkte passa på att hämta upp en D9 bracket och clip-ons i USA då jag ändå skall dit ett par veckor i februari. (då slipper jag ju både frakt och risk för tull). Finns ju även en del annat godis som är bra mycket billigare på andra sidan pölen - får se vad kassan tillåter:)

Men nu har just varit och hämtat BJN's gamla skärm på Schenkerombudet och tänkte börja med den i helgen så det finns att göra:)
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Testade att få till Yonson mod i helgen men kan rapportera att det inte funkar på EFI Thruxtons. Det går inte att få instrumentpanelen (bracket) att passa under styrkronan. I alla fall inte utan rejäla ingrepp med Dremel eller liknande på undersidan av styrkronan och det känns inte så kul. Så nu får det bli en D9 bracket men det får vänta till våren - tänkte passa på att hämta upp en D9 bracket och clip-ons i USA då jag ändå skall dit ett par veckor i februari. (då slipper jag ju både frakt och risk för tull). Finns ju även en del annat godis som är bra mycket billigare på andra sidan pölen - får se vad kassan tillåter:)

Men nu har just varit och hämtat BJN's gamla skärm på Schenkerombudet och tänkte börja med den i helgen så det finns att göra:)
Tänkte la det.. :)
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Försöker du säga att jag skall ha mer text och inte bara bilder på min hemsida? ;)
Skämt å sido -- Det är ett FEK från Maundspeed: http://www.maundspeed.com/

Tänkte väl att det var Maundspeed:) - av dom jag sett hittills så ger det klart snyggast intryck. Fast nu skall jag försöka mig på bobbad bakskärm och lukaslyse som jag tidigare beskrivit. Precis på väg ner i garaget för att sätta igång med BJN's gamla skärm!
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Tänkte väl att det var Maundspeed:) - av dom jag sett hittills så ger det klart snyggast intryck. Fast nu skall jag försöka mig på bobbad bakskärm och lukaslyse som jag tidigare beskrivit. Precis på väg ner i garaget för att sätta igång med BJN's gamla skärm!

Precis min åsikt. :) Jag var dock inne på bobbad bakskärm och Lukas-lyse ett tag också, men vem vet vad som händer i framtiden. :p
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top