Triumph Thruxton-tråden

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
2,27 bar fram (33 psi) och mellan 2,62 (38 psi) eller 2,82 (41 psi) bak. Har sett olika rekommendationer, 38 eller 41 psi bak. Brukar därför lägga mig mittemellan, strax över 2,7 bar.

Haynes-manualen ger olika svar beroende på årsmodell(!) - förgasare respektive EFI. Vilket låter kocko... Men, vill minnas att jag läst på RAT-forumet att Triumph har höjt rekommenderat tryck mellan årsmodellerna p g a att en del äldre hojar hade råkat ut för ekerbrott.

Nån som minns om det stämmer? Eller minns jag "trasigt"? ;)

Högre lufttryck, styvare hjul (som helhet)? Mer motståndskraftigt mot smällar (=ekerskador)? Kan det stämma, vad säger fysikläraren i tråden?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Du får fråga vem du vill och tro på vad du vill men jag tror i det här fallet helt och hållet på Ghostrider, han är/var ju däckhandlare. Han hävdade envist att däcktillverkaren vet mycket bättre än hojtillverkaren vad ett däck ska ha för lufttryck. Jag tycker det är svårt att motbevisa och vad han sa var att Dunlops däck för gata ska ha 2,5 ( enhet nu som jag glömt bort) oavsett vad hojtillverkaren rekommenderar. Jag kör med detta och får lite varmare däck än TMax när vi har känt nån gång. Fast nu ska vi också veta att vi pratar om så små skillnader att få tryckmätare är tillförlitliga till att mäta skillnaden. Sen vet varenda rarcingförare ( jag känner en del) att man måste lära sig hitta rätt däcktryck. För sitt eget däck och sin egen körstil.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
2,27 bar fram (33 psi) och mellan 2,62 (38 psi) eller 2,82 (41 psi) bak. Har sett olika rekommendationer, 38 eller 41 psi bak. Brukar därför lägga mig mittemellan, strax över 2,7 bar.

Haynes-manualen ger olika svar beroende på årsmodell(!) - förgasare respektive EFI. Vilket låter kocko... Men, vill minnas att jag läst på RAT-forumet att Triumph har höjt rekommenderat tryck mellan årsmodellerna p g a att en del äldre hojar hade råkat ut för ekerbrott.

Nån som minns om det stämmer? Eller minns jag "trasigt"? ;)

Högre lufttryck, styvare hjul (som helhet)? Mer motståndskraftigt mot smällar (=ekerskador)? Kan det stämma, vad säger fysikläraren i tråden?


Det absolut viktigaste är att däcket har ett lufttryck så att det får rätt arbetstemperatur. Allt annat är underordnat enligt fysikläraren. :)

EDIT: Vi måste ha klart för oss att det är kalltrycket vi pratar om. Trycket i ett varmt däck är mycket högre. Jag vet de som sänker kalltrycket till 1,8 på ett gatdäck för att få rätt tryck när de kör på bana.
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
TMax: Jo, jag vet vad som är Triumphs rekommendationer och jag brukar nog köra 2,3 bar fram och 2,7 bar bak. Men det är ju för originaldäcken, borde inte bredare radialdäck ha andra behov? Jag har också hört det där om ekerbrott som ett argument för att att de har justerat det uppåt (i 2013-handboken så är det samma oavsett last och körstil, intressant nog...).

Twintorsk: Sommarluft; det är ingen snöskoter som vi pratar om. :p

BJN: Så 2,5 bar bak och fram? Rätt arbetstemperatur... Hmm, undra om jag kan smuggla ut den där IR-mätaren från jobbet. ;P
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
idag kom det sista från ön (england) :banana , upprymd av detta ringde man triumphhandlarn i hopp om tidigare leverans än lovat. ja du, jag ser här att den håller på och tillverkas nu, du vet dom har inga sådana på lager utan dom tillverkas först när dom är beställda blev svaret. tror du får räkna med att få den senare delen av april :huvet:huvet:huvet. ställde iaf frågan när jag ändå hade honom på tråden, kan ni mappa den ?, visst kom bara hit du när du fått på grejorna så fixar jag det, bra det då iaf mitt i all bedrövelse:)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
TMax: Jo, jag vet vad som är Triumphs rekommendationer och jag brukar nog köra 2,3 bar fram och 2,7 bar bak. Men det är ju för originaldäcken, borde inte bredare radialdäck ha andra behov? Jag har också hört det där om ekerbrott som ett argument för att att de har justerat det uppåt (i 2013-handboken så är det samma oavsett last och körstil, intressant nog...).

Twintorsk: Sommarluft; det är ingen snöskoter som vi pratar om.

BJN: Så 2,5 bar bak och fram? Rätt arbetstemperatur... Hmm, undra om jag kan smuggla ut den där IR-mätaren från jobbet. ;P
Nä, visst, men vissa galenpannor pumpar ju däcken på vintern i brist på annat att göra och då får dom ju i vinterluft i däcken med potentiellt katastrofala följder! :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nä, visst, men vissa galenpannor pumpar ju däcken på vintern i brist på annat att göra och då får dom ju i vinterluft i däcken med potentiellt katastrofala följder! :)

Jo, jo men det är väl ändå ingen som slarvar så med sin hoj att man inte byter luft i däcken strax innan säsongen??????
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
uploadfromtaptalk1425572709675.jpg
Hoppas inte det, men vad vet jag??
Har däremot fått stalltips om vem som kommer köra sveriges högljuddaste Thruxton i sommar.. ?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
1014, ganska få fattade nog att detta var på gång... Tills du själv "kom ut ur garderoben"! :D
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det var BJN!!��
------>

Jobba på nu och skit i dumma kommentarer. De ser precis ut som om de skulle kunnat sitta på någon hederlig gammal racehoj. Kommer tillsammans med thruxtondragning av avgasrören att ge ett fint retrostuk åt 1014*s hoj.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Blev klar kl 21:09 igår kväll Goe herrn! Får jag leva länge nog att uppleva ännu ett vätternrunt nu? :D
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Blev klar kl 21:09 igår kväll Goe herrn! Får jag leva länge nog att uppleva ännu ett vätternrunt nu? :D

Chansen har ökat betydligt senaste dygnet! Ditt arbete ser väl godkänt ut.

Chansen för han som kör PostNord-bilen har dock jävligt små chanser till överlevnad om han inte idag har levererat paketet från Squardeals på ICA Dalaberg. Två dar från UK till Sverige och sen tre dar de två sista milen från Ljungskile och hit. Inte helt godkänt.
 

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Ort
UDDEVALLA
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
Blev klar kl 21:09 igår kväll Goe herrn! Får jag leva länge nog att uppleva ännu ett vätternrunt nu? :D

Jag har mött ett Svetsaress - synnerligen proffsigt svetsat med kanonpassform:tummenupp! Nu skall vi bara besluta om längden på "trattarna". Bild kommer när så skett. Vi pratar nu inte om ljuddämpare utan om ljudförstärkare...:rock
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nu får köksbordet agera elverkstad några timmar. Fasligt så mycket sladdar och kontakter det blir.
 

Bifogat

  • IMG_0258.JPG
    IMG_0258.JPG
    1.3 MB · Visningar: 52

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det har blivit några lärtimmar för nya lödpennan, pressverktyget m.m. Även lärtid för ny typer av kontakter.Frånsett att jag gjort klart alla misstag från igår, samt att jag håller på att lära mig använda nya lödpennan och nya pressverktyget så har jag faktiskt åstadkommit saker på en bit av det jag ska åstadkomma med Thruxton. Den svarta kontakten har ni nog alla. Från den kommer 5 sladdar. Resten har jag kopplat dit. Nu blir det japankontakter (honmodell) i slutändarna men jag väntar med att kapa tills hag ser helheten.
 

Bifogat

  • IMG_0271.JPG
    IMG_0271.JPG
    1.2 MB · Visningar: 46
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top