Triumph Thruxton-tråden

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Väg 63 i Sverige?

Någon här som jag uttala sig om väg 63 mellan Kopparberg och Karlstad? Enligt mina mc-kartor från Liber så skall det vara en bra mc-väg (den är röd), men jag är lite skeptisk eftersom det är en tvåsiffrig väg (jag har dock haft fel förr, och kartorna också för den delen).

Edit: Det är bara sträckan mellan Filipstad och Kopparberg som är markerad som mc-väg och det verkar stämma överens med Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksväg_63.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Haha, ja man kanske inte ska bygga en allt för jävla snygg hoj så man blir med barn..!? Rolig annons :)
 

iFKH

Medlem
Gick med
7 Feb 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton
Någon här som jag uttala sig om väg 63 mellan Kopparberg och Karlstad? Enligt mina mc-kartor från Liber så skall det vara en bra mc-väg (den är röd), men jag är lite skeptisk eftersom det är en tvåsiffrig väg (jag har dock haft fel förr, och kartorna också för den delen).

Edit: Det är bara sträckan mellan Filipstad och Kopparberg som är markerad som mc-väg och det verkar stämma överens med Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksväg_63.

Jag har kört Filipstad - K-d men kan inte komma ihåg att den bjöd på så väldigt aktiv körning. Dock ganska trevlig natur har jag för mig om man gillar sånt. Jag bar iofs lite blöt och rätt fokuserad på att komma fram..
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag har kört Filipstad - K-d men kan inte komma ihåg att den bjöd på så väldigt aktiv körning. Dock ganska trevlig natur har jag för mig om man gillar sånt. Jag bar iofs lite blöt och rätt fokuserad på att komma fram..

Okej. Som sagt, det verkar bara vara mellan Filipstad och Kopparberg som den är smalare och /mer/ kurvig. Natur brukar man bli ganska mätt på. :p Garmin BaseCamp vill dra in mig på lite andra vägar istället, den tycker att 63an är för stor, så jag chansar nog på det istället. En sträcka är grus enligt min mc-karta, men den är daterad 2010 så jag hoppas på att den senaste kartan från Garmin är mer aktuell, annars är det bara att vända och ta 63an; jag är så långsam på grus. ;P Och om det inte är grus längre så brukar det innebära ny asfalt och gokart-bana. En sådan väg har jag hittat tidigare. ^^

Så... Om vädret inte blir skit så ställer jag kosan mot Forshaga imorgon, där jag har en kompis från KTH-tiden, sedan blir det en dag att skrämma (och förhoppningsvis missa) älg i de Värmländska skogarna och sedan en dag för hemresa. Det känns som ett bra avslut på semestern. 8)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Alikzus och iFKH. Jag vet inte vad ni har för kartor och navigator men ett tips, skaffa er en TMax 500. Han hittar med säkerhet alla roliga vägar som finns. Å årsmodellen efter 2010 är dessutom väldigt säker på att undvika grusväg.:):yoparty
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
En sån skulle jag haft idag. Tro fan att jag prickade av varenda nyss snabellagad skitväg i hela halland.. blev inget nötande av fegränder där..
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Alikzus och iFKH. Jag vet inte vad ni har för kartor och navigator men ett tips, skaffa er en TMax 500. .....
Äsch - han fuskar ju jämt... Läser kartan i förväg, kollar Ducceklubbens rekommendationer, använder ibland TomToms körprogram för kurviga vägar, provkör sträckor på lediga stunder å sånt. Rent fusk, alltså! ;)


EDIT: by the way så åker jag till Norge på torsdag. Fyra dagar med kurviga vägar kring fjäll och fjordar! Mums! :yoparty
Fast inte på min Thruxton. Tar Sprint 955:an. Helkåpa, vindruta och värmehandtag är bra att ha när man kör över de ofta rätt kalla passen över fjället.

11013249_960444414001213_9209939090878276368_n.jpg
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hur går det med ditt sjätte snabelgrus-sinne då? Själv får jag plocka småsten i veckor efter detta fiasko..
 

iFKH

Medlem
Gick med
7 Feb 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton
Alikzus och iFKH. Jag vet inte vad ni har för kartor och navigator men ett tips, skaffa er en TMax 500. Han hittar med säkerhet alla roliga vägar som finns. Å årsmodellen efter 2010 är dessutom väldigt säker på att undvika grusväg.:):yoparty

Finns det en nyare modell av TMax500? Trodde den gamla var unik ..
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Alikzus och iFKH. Jag vet inte vad ni har för kartor och navigator men ett tips, skaffa er en TMax 500. Han hittar med säkerhet alla roliga vägar som finns. Å årsmodellen efter 2010 är dessutom väldigt säker på att undvika grusväg.:):yoparty

Han är så dyr i drift; skall ha både mat, öl och bensin. :p
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nä åk inte dit det är görfult ser du ju på bilden och hemskt arbetsamt att svänga hela tiden på såna där terpentin vägar!
Såg en gul Thruxton med passagerare och full packning där förra året. Verkade inte jättebekvämt!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Att köra till Norge med passagerare verkar jobbigt, Twintorsk, men att ha packning funkar ju hyfsat. Våra hojar är ju inga komfortmonster och inte särskilt praktiska (inga verktygsfack å sånt). Men det går rätt bra ändå. Jag har varit i Norge på tre stycken fyradagarsturer med min Thruxton. Hojen passar finfint på de norska krokvägarna där hastigheten inte blir så hög. Sk*tkul, helt enkelt! :)

Transportsträckan till Norge får man se till att anpassa så att man slipper långa sträckor på stora, snabba vägar, typ E6, som är för trista och där det mest är blåsigt och jobbigt.

Fotot, Alikzus, är från Lysebotn och dit borde du köra! Kalasvägar i de trakterna. Rena julafton.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jodå jag brukar ju jobbpendla på trajjan till norge, dock utan passagerare! :D Den är verkligen hemsk att skjutsa på..
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Twintorsk: Flyget är ganska bekvämt annars, har jag hört. :p Men då blir man aldrig lika snabb som TMax och BJN. ;)

Jag kan inte ens skjutsa på min längre. Sambon har inget intresse av det; hon vill köra själva. Så jag försöker lite försiktigt pusha henne att ta A-kort. :p

Sitter i Filipstad och har precis käkat en pizza. 63an var okej precis efter Kopparberg, sedan var den urtrist. 233an har varit finast och roligast hitintills idag och tack vare den så har jag varit och vänt i Dalarna för första gången i mitt liv.

Tre gånger har Garmin försökt att få in mig på grusvägar -- Thruxton, inte Tiger för fasen. Mina mc-kartor är alltså mer tillförlitliga. Oväntat. Inte. :p
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Twintorsk: Flyget är ganska bekvämt annars, har jag hört. Men då blir man aldrig lika snabb som TMax och BJN. ;)

Jag kan inte ens skjutsa på min längre. Sambon har inget intresse av det; hon vill köra själva. Så jag försöker lite försiktigt pusha henne att ta A-kort.

Sitter i Filipstad och har precis käkat en pizza. 63an var okej precis efter Kopparberg, sedan var den urtrist. 233an har varit finast och roligast hitintills idag och tack vare den så har jag varit och vänt i Dalarna för första gången i mitt liv.

Tre gånger har Garmin försökt att få in mig på grusvägar -- Thruxton, inte Tiger för fasen. Mina mc-kartor är alltså mer tillförlitliga. Oväntat. Inte.
Ja, ska jag över hardangervidda på vintern tar jag flyg eller tåg. Norska nattåg är finfina!
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
EDIT: by the way så åker jag till Norge på torsdag. Fyra dagar med kurviga vägar kring fjäll och fjordar! Mums! :yoparty
Fast inte på min Thruxton. Tar Sprint 955:an. Helkåpa, vindruta och värmehandtag är bra att ha när man kör över de ofta rätt kalla passen över fjället.

View attachment 422675

Det där är Lysebotn längst in i Lysefjorden. Var där 2009. Truxen gick som en demon uppför serpentinvägen. Behöver ni någonstans att bo i Forsand vid fjordmynningen så snacka med Kjell Magnar Stangeland. Vi hyrde bottenvåningen i hans hus mitt emot affären i Forsand. Tror bror hans driver butiken. Kjell Magnar är skeppare på snabbåten som går mellan Stavanger och Lysebotn.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Yes, Ahoff, kan intyga det du skriver. En Thruxton går som en dröm på den typen av vägar. Ren underhållning. Nästan som sex. Ja, kanske inte då... men ni fattar! :) Jag har varit i Lysebotn två eller tre gånger. Eller tre? Minns inte just nu. Åker gärna tillbaka till de trakterna.

Och som alltid, så skall man köra uppför. Inte nedför (en massa bromsande).

Kommande helg blir det vare sig Lysebotn eller Geiranger. Men väl Atlanterhavsvägen (premiär för mig) och Trollstigen. Och en del annat "gôtt".

Nog om Norge för nu från min sida - detta är ju en Thruxtontråd och inte en Norgetråd! :)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top