Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Lite hojrelaterat är ju detta ändå, speciellt bland anglofiler..VARNING!!! Drick inte när ni ska köra!! Själv sätter jag mig i favvofåtöljen och njuter av en ny single malt! Trevlig helg och skål!!
P9040002.jpg
 

RobinAug

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2010, Triumph Thruxton
Upptäckte något ja inte visste innan, eller om det är fel på hojen bara. Skulle vända speglarna neråt och såg då att ena fästets gängor va helt slut, köpa nytt bara. Men det ja märkte va att styret svänger mer (närmare tanken) när man svänger höger än vänster. Ska de va så? Någon annan som har det på sin Thrux?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Upptäckte något ja inte visste innan, eller om det är fel på hojen bara. Skulle vända speglarna neråt och såg då att ena fästets gängor va helt slut, köpa nytt bara. Men det ja märkte va att styret svänger mer (närmare tanken) när man svänger höger än vänster. Ska de va så? Någon annan som har det på sin Thrux?

Det är inget som jag har tänkt på; jag brukar dock störa mig på det dåliga styrutslaget när jag skall vända på smala vägar, men så blir det ju när den är anpassad för clip-on.

- - - Updated - - -

Lite hojrelaterat är ju detta ändå, speciellt bland anglofiler..VARNING!!! Drick inte när ni ska köra!! Själv sätter jag mig i favvofåtöljen och njuter av en ny single malt! Trevlig helg och skål!!
View attachment 423429

Var den god? Jag älskar rökig whisky från Islay.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Nytt bildgalleri

När det var dåligt väder under semestern så började jag att beta av min todo-lista för datorerna här hemma (främst servrarna).

En punkt var att bygga om min webplats så att jag skulle slippa knacka HTML-kod och att rutinuppgifter skulle automatiseras med make-filer och skript (som att skapa thumbnails för bilder). Skript-delarna blev jag klara med (tack vare andras open-source) och sedan dess har jag försökt att fylla en hel drös av nya sidor med text.

Jag är inte klar, det kommer jag aldrig att bli, :p men nu har jag oavsett vilket släppt lös den under min www-domän. Så det som är intressant för er är mitt nya galleri med tidigare opublicerade bilder på min Thruxton: http://www.alikzus.se/gallery/.

Jag är inte helt nöjd med galleriet, bilderna sorteras just nu enligt mtime i filsystemet (och den förändras när jag censurerar bilder) och inte datumet som finns bland meta-datat i en JPEG-fil. Men jag har ju hela vintern på mig att göra något åt det (modifiera simgal eller knacka eget). :p

PS. Säg gärna till om ni hittar konstigheter med avseende på språk eller typografi och typsättning, eller helt enkelt om något inte fungerar (trasiga länkar och sådant).
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Var den god? Jag älskar rökig whisky från Islay.


Nja så där på min skala..tyckte den hade en "frän bismak"..hamnar inte så högt på min lista, men vi tycker ju olika så hos andra provsmakare kan den väl komma högt!! Favvo är "Lafroig", Lagavulin, Bowmore, Ardbeg och Talisker.
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Att en cartridgegaffel rent tekniskt är bättre än originalgaffeln på en Thruxton säger jag inte emot. Dock måste jag säga att just ditt kit ( ja det har ju suttit i din framgaffel) med RT emulators och dina fjädrar funkar utmärkt på de dåliga vägar jag ofta kör på. Jag är helnöjd! Det funkar bra och ger betydligt mindre bromsdive än originalgaffeln men hårdare får det inte bli. Nu är ju allt som jag pratar om lägre hastigheter (jag kör inte väldigt fort) men jag har ändå svårt att tro att det som upplevs som hårt och stötigt på de här vägarna upplevs mindre stötigt i högre fart på samma väg.

1014 har varit hygglig och jag har fått provköra hans Andreani och det blir för hårt för mig. Säkerligen kanon för att kunna bromsa sent och ha bra fart genom kurvorna när vägen är slät. Det är den dock inte alltid här tyvärr. Problemen jag skrev om tidigare med mina armbågar blir ju än värre om gaffeln är stötig för då är det riktigt svårt att göra det rätta och hålla lätt i handtagen.

Hoppas att någon köper Matris och någon annan Bitubo och lämnar recension här.

Thruxton är jag för närvarande rätt nöjd med men SV1000 har jag en tanke om att modifiera gaffeln på så att den också blir körbar på annat än slät väg.

EDIT: Körde en tur ihop med en kompis som i stort sett enbart kör bana nu. Om inte jag bjuder honom på en Thruxtontur vill säga. Det kan han inte motstå. :)Kan ju vara skönt för en som får hålla till godo med en 1199 Panigale Tricolore att få köra en gul Thruxton ibland.:rolleyes: Även om han är snabb som fan vill han att jag kör först när vi kör mina hojar.

Hans kommentarer!

Om SV'n: Ser att du har en del problem fram men bakhjulet ligger klistrat mot vägen hur ojämnt det än är. (Fin Öhlinare bak)

Om Thruxton (som han körde): Inga problem fram men bak inte riktigt lika bra. (Fina Öhlinare bak sitter det faktiskt). Underbar frambroms när man behöver den. (ISR)

BJN & Thruxtonerich - hur komplicerat är det att installera Race Tech Emulators? Lite stökigt att behöva demontera gaffel och skicka till Kumlins. Är relativt händig men har inte mekat med framgaffel tidigare. Behövs det göras någon form av mod eller är det drop-in? Känns som att med min relativt relaxade körstill (ingen racing för mig) så skulle nog RT emulators med anpassade fjädrar vara tillräckligt.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Nja så där på min skala..tyckte den hade en "frän bismak"..hamnar inte så högt på min lista, men vi tycker ju olika så hos andra provsmakare kan den väl komma högt!! Favvo är "Lafroig", Lagavulin, Bowmore, Ardbeg och Talisker.

Jag tyckte att den var helt okej, men det är nog inte något som jag köper igen. Laphroaigs 10-åriga var länge en favorit (men idag tycker jag att den är tråkig) och sedan deras Quarter Cask. Idag är Ardbegs 10-åriga min favorit tillsammans med den där med rengbågen och den håriga kossan som heter Glen-någonting (är den från Göteborg måntro? ;P).
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
BJN & Thruxtonerich - hur komplicerat är det att installera Race Tech Emulators? Lite stökigt att behöva demontera gaffel och skicka till Kumlins. Är relativt händig men har inte mekat med framgaffel tidigare. Behövs det göras någon form av mod eller är det drop-in? Känns som att med min relativt relaxade körstill (ingen racing för mig) så skulle nog RT emulators med anpassade fjädrar vara tillräckligt.

Du måste få ut dämparröret i botten av gaffeln och borra upp hålen till 8mm om jag minns rätt. Lite bökigt är det och du behöver en el/ luftdriven mutterknackare...eller ta med gaffelbenen till någon som kan/har verktygen. Samma vid montering. Emulatorn och fjädern är dropin..det kan behövas en distans mellan emulatorn o dämparröret.? Det kan också vara läge att byta alla bussningar, tätningar och på så sätt få en helrenoverad gaffel. Inte särskilt svårt men som sagt du behöver bra verktyg. Finns vägledning på TRAT nånstans..googla..kan tom finnas video på tuben. Ett tredje alternativ är att snacka med BJN om att byta gaffel he he!!!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
BJN & Thruxtonerich - hur komplicerat är det att installera Race Tech Emulators? Lite stökigt att behöva demontera gaffel och skicka till Kumlins. Är relativt händig men har inte mekat med framgaffel tidigare. Behövs det göras någon form av mod eller är det drop-in? Känns som att med min relativt relaxade körstill (ingen racing för mig) så skulle nog RT emulators med anpassade fjädrar vara tillräckligt.

För mig var det ju bara att droppa i då Thruxtonerich gjort jobbet och levererade komplett med distanser. Fast det är som han påpekar ibland jäkligt besvärligt att få loss skruven i botten då allt bara snurrar. Till alla andra hojar jag tagit isär gaffeln på finns det att köpa eller kan man tillverka själv ett verktyg för att hålla emot med. Där man ska hålla emot finns dock på Thruxton bara ett koniskt rör så ingen typ av verktyg som jag tidigare använt med stor sexkant eller typ kronmutter gick att använda här. Jag tillverkade ett oerhört primitivt verktyg som till slut löste problemet tillsammans med en elektrisk mutterknack. Verktyget består av en trälist som jag spetsat i en ändan där jag också trätt på en gummislang. Den spetsade ändan trycker jag in dämpröret. Ändan av trälisten som sticker ut på ovansidan av gaffeln sätter jag fast i ett skruvstycke. Sen håller jag i gaffelbenet och pressar med full kraft mot trälisten samtidigt som jag försöker skruva ur skruven med knacken. Det lyckades!

Å det blev så bra att jag är nöjd med detta och byter inte bort mot en originalgaffel som Thruxtonerich föreslår.:)
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
BJN & Thruxtonerich - hur komplicerat är det att installera Race Tech Emulators? Lite stökigt att behöva demontera gaffel och skicka till Kumlins.

här en bild hur det ser ut inuti och RT-emulator med distans.
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Om du vill montera andra än originalet så måste du borra ur fästena för originalspeglarna. Eller på något vis hitta speglar vars fästen är kortare än avståndet in till fästena för originalen. Eller skaffa ett annat styre med helt ihåliga styrändar.
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Precis installerat mitt nya Raask avgassystem: minizoom dämpare och 2" dubbelvägg rör. Beställde av Sivert i söndags, måndag morgon ringde Sivert och frågade om jag ville ha gängor för O2 sensor eller inte. Jag valde bort dom då jag sedan länge kör utan dessa. Måndag em får jag ett email av Sivert att dom är på väg. Tisdag lunch får jag sms från postnord att dom finns på mitt utlämningsställe. Det kallar jag snabb service:) igår kväll monterade jag dom - superfin finnish och bra passform. Milsvida bättre än mina gamla Emgo prylar. Låter dessutom riktigt fett:-D
uploadfromtaptalk1442388591882.jpg
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Uppdatering om mina Raask Minizoom dämpare.
Snygga som fan och riktigt maffigt ljud:D - men dagens provtur visade att min EFI map inte var optimal:(
Hojen gick väldigt orent och inte alls lika fint som med mina Emgo Rev Cone Shorty. Sämre drag - avgassmällar vid gasavdrag etc...

Mappen som ligger på nu är TTP4. I morgon skall jag testa med TOR's mappen (TTP2).
Har mailat Mike på TTP och Sivert Raask för att höra deras åsikt om EFI mappar till Minizoom - får se vad dom svarar.

Ni som har Minizoom och EFI hoj - vilken map kör ni med?
Ni som har Predators och EFI hoj (ganska lika Minizoom) - vad kör ni med?
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Uppdatering om mina Raask Minizoom dämpare.
Snygga som fan och riktigt maffigt ljud:D - men dagens provtur visade att min EFI map inte var optimal:(
Hojen gick väldigt orent och inte alls lika fint som med mina Emgo Rev Cone Shorty. Sämre drag - avgassmällar vid gasavdrag etc...

Mappen som ligger på nu är TTP4. I morgon skall jag testa med TOR's mappen (TTP2).
Har mailat Mike på TTP och Sivert Raask för att höra deras åsikt om EFI mappar till Minizoom - får se vad dom svarar.

Ni som har Minizoom och EFI hoj - vilken map kör ni med?
Ni som har Predators och EFI hoj (ganska lika Minizoom) - vad kör ni med?

Svar från Sivert - hans dubbelväggiga rör har innerdiameter på 38mm mot original 36mm - det kan göra att den går för snålt! Så det kanske spelar större roll än bytet av dämpare? Kännslan vid provkörningen var nog att den fick för snål blandning! Någon som har Raask's dubbelväggiga rör och EFI hoj? BJN - du har väl Raasks rör fast med fuggar?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top