Triumph Thruxton-tråden

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Enklast att kapa kedjan så slipper du böka med kedjebrytarn..bara använda den att nita den nya kedjan/kedjelåset.
Håller med Thruxtonerich, enkelt att kapa gamla kedjan med liten vinkelslip eller Dremel. Det var i alla fall vad jag gjorde i våras vid drivpaketsbyte.

Skickat från min E6553 via Tapatalk
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Fick igår en väldigt obehaglig upplevelse - frambromsarna självbromsade o nöp. Tur i oturen - hustrun gick inte omkull. Hojen gick inte o rubba förrän efter en lång stund ca 30 min. Hämtade därefter en fast nyckel, "pumpade" upp lite tryck, öppnade nipplarna på bromsoken o släppte - kom ingen luft - bara bromsvätska. :va

Den här hojen har inte på detta forum att göra - det var inte en av mina Thruxar - dock vet jag att det finns ett stort teknikunnande i Tråden. Är det någon av er som har en eller flera alternativa förklaringar o förslag på relevanta åtgärder. :Bugar

(OK - byt den mot en Thrux är redan övervägt - det är dock inte ett alternativ för att klara körprovet i lågfart...):huvet

Jag känner en bilmek som har berättat att en bromslang en gång fick en inväntig flik som fungerade som en backventil. Det honom lång tid att diagnostisera...
Hasse D
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hej alla,
Här är statusen för dagen för vår Vätternrunda.

Status vättern 8 juni.JPG

Vill du åka med? Skriv in dig här i så fall: http://doodle.com/poll/ytcvhmpqiyf76itr

Detta är ju som tidigare sagts bara en intresseanmälan så att vi kan se om vi verkar bli 5 eller 15... Alltså inget som är bindande, inte heller något man måste fylla i. Man kan mycket väl bara dyka upp som en glad överraskning! :) Alla får ju ändå boka sitt eget boende på http://www.a6hotell.se/

Planen är samma som tidigare år:
* Helg 1 (23-24 juli) är alternativ nummer 1.
* Och om det är sk*tväder helg 1, så kör vi stället helg 2 (30-31 juli).
* Om det är sk*tväder även helg 2 - ja då är vi nog rökta... ;)

När det börjar närma sig så tar vi detaljerna, vem som kör med vem, starttider från olika håll och sådant.

Hallå pojkar och flickor,

Nu har jag lagt upp en Doodle-omröstning där den som har lust att åka med kan fylla i vilken av helgerna i juli som passar bäst för årets Vätternrunda. Lägg din röst här: http://doodle.com/poll/ytcvhmpqiyf76itr

Kort sammanfattning:
Avresa hemifrån lördag morgon. Alla från väster, öster, norr och söder möts på torget i Askersund lördag kl 13 där vi äter lunch på pizzahaket.

Sedan kör vi småvägar öster om Vättern till Jönköping (övernattning). Söndag fortsätter vi väster om Vättern, bl a genom Hökensås. Vid trakten runt Tidaholm/Hjo svänger västkustborna hemåt och övriga gänget fullbordar varvet runt sjön.

Bra-att-veta:
* Vi kör nästan bara småvägar och undviker stora vägar i möjligaste mån. Det är ju kul när det svänger, och tradigt att bara köra rakt fram...

* Dag 1 är lång. Tar hela dagen från morgon till kväll. Men vi pausar förstås då och då. T ex drickapaus i Borensberg. Glass i Gränna. Same procedure as last year! ;)

* Tempot är moderat. Med det menas att vi kanske inte håller skyltad fart (förutom genom byar och städer), men går inte heller över körkortsgränsen. Vi vill ju ha kortet kvar och vill inte se några olycksincidenter.
Alla är vi olika. Vissa vill gasa, andra vill ta det lite lugnare. Det skall vara kul för alla. Den som tycker tempot är för slött och vill dra på väntar in resten av gänget vid nästa korsning. Så ingen blir frånåkt.

EDIT: Sist, en lite känslig sak. Detta är en tur för oss i tråden och andra som vill hänga på med sin Thruxton, Bonneville, Scrambler, och självklart de nyare medlemmarna i Bonnevillefamiljen.

Vi har tidigare år velat ha det så, alltså en träff för oss som är aktiva i tråden, för den som kanske bara läser men inte skriver, eller någon annan som inte finns med här, men som kanske borde vara med.

Det blir inte optimalt om man kommer med sin Africa Twin, Gixxer, sin BMW eller något annat. Det blir lite som att komma på dammiddag, fast man är man. Eller som att gå på herrmiddag, fast man är tjej...

Så just den här turen är en trajjatur, en "årsträff" om man så vill.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Lossa framdrevet utan bakhjulet?

Alla mina nya verktyg kom visst idag och imorgon så skall jag få nytt gummi på bakhjulet. :)

Det innebär att jag likaväl kan ta och byta drivpaketet när jag ändå redan är en god bit på vägen. Men, frågan är om man fixar att lossa muttern till framdrevet utan att kunna hålla emot med bakbromsen? Det sitter ju ganska hårt, typ 130 Nm är ju åtdragningsmomentet.

Edit: Asså, jag kan ju testa, men eftersom jag har typ en fyra-fem minuters promenad till garaget så springer jag gärna inte fram och tillbaka med en massa verktyg om jag slipper; framförallt inte när jag behöver engagera sambon i projekten. :p
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Du lossar låsbrickan o drevet INNAN du tar bort kedjan..låt tjejen sitta på hojen/bromsen eller kläm en träbit mellan drev o kedja. Hylsa 36 mm tror jag det var och med en lång hävarm, eller en elektrisk mutterknackare, (Julas) vilket jag använder). Finns andra fabrikat som är lika billiga. Ta också lite loctite eller motsvarande på muttrarna till bakdrevet. Till låsbrickan behöver du en mejsel o hammare som du bänder upp l-brickan med. Och glöm inte låsa brickan till framdrevet. Sen hjälper det ibland med många invektiv av varierande betydelse, he he!
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Du lossar låsbrickan o drevet INNAN du tar bort kedjan..

Jo, jag vet, men nu hade jag inte verktygen (till exempel 36 mm hylsan) och hade därför tänkt att ta drivpaketet vid ett senare tillfälle. Men då får jag alltså montera tillbaka hjul och kedja för att sedan lossa på framdrevet. Aja, en helg består ju trots allt av två dagar; bättre att få det gjort. :)
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Suck....Den som ändå hade haft en hoj att meka med��

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Sepåfasen, en moto trio-tidy. Jag har lösa planer på att byta upp mig till en thrux r och moto trio-tidyn ser ju klart snyggast ut av de tail tidys jag sett hittills. Misstänker att den inte är E-märkt så att det blir till att chansa när det väl är besiktningsdags om några år?
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Ja den är avsevärt snyggare än Triumphs egna....men man är ju tvungen att sätta blinkorna vid stötdämparna, men det behöver ju iofs inte vara helt fel. Baken blir ju mycket renare då?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Du har väl samma som mig? Jag "fixade " min med liggunderlag, papp och lim��
Har lagat den flera gånger med liggunderlag, dubbelhäftande tejp, kemisk metall. Fast inte med papp och lim. Det har jag kvar att testa.

Kan man inte göra en lödning? Eller en liten, liten svetsloppa? Du, om någon, borde veta hur sådant går till. Jag menar, kan man svetsa ihop ett kärnkraftverk så borde man kunna svetsa en trilskande blinkers... ;)
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
E- märkt har jag inte ens tänkt på haha....eller reflex heller för den delen?. Nåväl verkar vara en halvtimmes jobb att skifta tillbaka inför besiktning

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Har lagat den flera gånger med liggunderlag, dubbelhäftande tejp, kemisk metall. Fast inte med papp och lim. Det har jag kvar att testa.

Kan man inte göra en lödning? Eller en liten, liten svetsloppa? Du, om någon, borde veta hur sådant går till. Jag menar, kan man svetsa ihop ett kärnkraftverk så borde man kunna svetsa en trilskande blinkers... ;)

Kärnkraftverk är en barnlek jämfört med att få taiwanblinkers att hålla!
Till att börja med är allt så överdimensionerat att det ska hålla för jordbävningar och robotbeskjutning. Det är inte taiwanblinkaren!
Den är typ gjuten i zink eller vitmetall och omöjlig att svetsa i dessutom. Reaktorn är gjord i stål, rostfritt och betong, och enkel men dyr att underhålla.
Min lamphållare hade vibrerat av helt så där fick jag löda och förstärka. Sen bäddade jag in hela kalaset i papp och lim så att det inte kunde röra sig nånstans, och när jag ändå var igång tappade jag skruven till glaset och fick limma fast det också.. sen har det hållt ihop rätt ok.
Men jag tror jb weld och rätt teknik kan funka också.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tror ju mer på en sån här:
https://navx.se/produkt/j-b-weld-steelstik/
Då kan man liksom knåda dit en sarg runt lampsockeln som håller i lamphuset.. lättare att jobba med. Jag limmade för övrigt fast avgasflänsarna till min veterantraja med högtempvaianten av detta. Hittills har det hållt utmärkt!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Här är lite bilder från montaget för den som är intresserad av det gamla skrotet, mycket hemmasnicker som ni ser.. det gråa mellan flänsen och toppen är jb weld, den sticker in nån tum i toppen.
509439f188457261d750ba2ea2711726.jpg

Mera motor!
01f74733e814a174bce2fe98145bf30b.jpg
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Jo, jag vet, men nu hade jag inte verktygen (till exempel 36 mm hylsan) och hade därför tänkt att ta drivpaketet vid ett senare tillfälle. Men då får jag alltså montera tillbaka hjul och kedja för att sedan lossa på framdrevet. Aja, en helg består ju trots allt av två dagar; bättre att få det gjort. :)
Jag har 36mm hylsa och momentnyckel som pallar upp till 110nm. Kan ta med till Kista i morgon om du vill låna.

Skickat från min E6553 via Tapatalk
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top