Triumph Thruxton-tråden

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hmmm.... Vi som har vajer klarar oss alltså?

FYI - jag har kört lite med gps på hojen*) och har då noterat c:a 3-4 % felvisning mellan mätaren och gps:en. Kan kanske vara bra för någon att veta?

*) Mycket elegant monterad ovanpå varvräknaren (med sugpropp) och därefter surrad med buntband! ;) Elförsörjningen då? Jag körde på gps tills batteriet tog slut. En nödlösning som räckte några timmar. Man får stänga av gps:en när den inte behövs, och sätta på den igen när man måste! ;)
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Hmmm.... Vi som har vajer klarar oss alltså?

Ja, den går väl till en snäcka i framnavet? För oss som har de elektroniska mätarna så baseras hastigheten på vevaxelns rotationshastighet och då blir det fel när utväxlingen ändras (jag har för mig att det är vevaxeln, så ta själva axeln i fråga med en nypa salt).

Det ser ut som att det faktiskt går att ändra med TuneECU, så jag skall ta och koppla upp datorn mot hojen imorgon.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, den går väl till en snäcka i framnavet? För oss som har de elektroniska mätarna så baseras hastigheten på vevaxelns rotationshastighet och då blir det fel när utväxlingen ändras (jag har för mig att det är vevaxeln, så ta själva axeln i fråga med en nypa salt).

Det ser ut som att det faktiskt går att ändra med TuneECU, så jag skall ta och koppla upp datorn mot hojen imorgon.
Inga problem att justera med TuneECU eller Tuneboy för de som eventuellt håller liv i det programmet. Håll i minnet att den procentuella ändringen Du gör av hastigheten även påverkar körsträckan, oftast så att kilometerräknandet de facto blir något i underkant.

Normal felvisning på Trajjorna jag justerat ligger på 5-6%, mätt mot GPS.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Sådär, då har jag överlevt trollstigen och tillbaks på 3 dar, 180 mil cirka landade det på. Mör. Ska bli gott med en drambuie och ett fotbad..
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Håll i minnet att den procentuella ändringen Du gör av hastigheten även påverkar körsträckan, oftast så att kilometerräknandet de facto blir något i underkant.

Normal felvisning på Trajjorna jag justerat ligger på 5-6%, mätt mot GPS.

Jo, jag vet, men så blir ju även fallet nu när jag har ändrat utväxlingen.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut förra året, men jag har för mig att 115 km/h i mätarfart blev 110 km/h i GPS-fart, så det blir ju en 4%-5%.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Felvisningen varierar nog. Min Sprint 955 visar t ex c:a 7 % för mycket. Medan min Thruxton "nöjer sig" med 3-4 %. Någon del av skillnaden bör ha att jag köra med större däcksdimension än original på min Thruxton. Men hur mycket - det ids jag inte räkna på... Inte viktigt nog! ;)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jo, jag vet, men så blir ju även fallet nu när jag har ändrat utväxlingen.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut förra året, men jag har för mig att 115 km/h i mätarfart blev 110 km/h i GPS-fart, så det blir ju en 4%-5%.
kan nog stämma bra, och med Ditt stora framdrev numera lär Du hamna i den udda sitsen att behöva sänka konstanten 12% eller 6% beroende på om det är 17- eller 18-kuggars fram original. Tror aldrig jag justerat en hoj åt det hållet, faktiskt :)
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
kan nog stämma bra, och med Ditt stora framdrev numera lär Du hamna i den udda sitsen att behöva sänka konstanten 12% eller 6% beroende på om det är 17- eller 18-kuggars fram original. Tror aldrig jag justerat en hoj åt det hållet, faktiskt :)

18 är original, så jag har bara gått upp en kugge. Det är ganska vanligt eftersom vi bara har fem-växlade lådor, så det blir lite surrigt på motorväg. Det räcker alldeles utmärkt med fem växlar, men en överväxel hade inte varit dumt.
 

RobinAug

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2010, Triumph Thruxton
Nja. Pumpen plockade jag bort -- onödig vikt. ;) Motstånd satte jag inte dit utan jag fixade det med TuneECU istället -- snyggare lösning. :)

Okej på de viset. Där är jag inte riktigt hemma när det gäller att pilla med TuneECU. Får bli att plocka bort allt helt eller ha kvar. Får se efter sommaren.
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Trist. :S

Några bilder skall vi väl allt kunna ordna; det är ju trots allt tradition.

Hör med bgojan; den tidigare ägaren av hans Thruxton slängde på mer grusvägslämpliga däck som inte såg ut som om de var hämtade från Mad Max.
Ursäkta att jag varit inaktiv på forumet på ett bra tag - får skylla på semester! I vilket fall så kör jag fortfarande på Pirelli Scorpion Trail - funkar riktigt bra både på grusvägarna ut till sommarstugan som på kurvig asfalt.

Skickat från min E6553 via Tapatalk
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
När jag nu ändå är inne på forumet så kan jag meddela att jag till slut fått ordning på mappningen för kombinationen moddad luftburk, TTP Breath, SAI och O2 bort samt RAASK 2" Headers med Minizoom dämpare. Gjorde en bänkkörning enligt schema från Mike på TTP, skickade sen drf filerna till Mike som modifierade min TTP Tune 3 för optimal bränsleblandning och skickade en ny map ett par där senare. Bra service:) nu går hojen som ett skott - och ljudet från Raask-systemet är ljuvligt (om än inte Ok för besiktning). Hoppas kunna vara med på nästa års Vätternrunda - vore kul att åka runt den jävla pölen med motorkraft istället pedalkraft som jag gjort de senaste 10 åren:)

Skickat från min E6553 via Tapatalk
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Jag ser att Powercommander V finns för thruxton 1200 och 1200 R nu?

Nu väntar vi bara på decat headers också?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

iFKH

Medlem
Gick med
7 Feb 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton
Ursäkta att jag varit inaktiv på forumet på ett bra tag - får skylla på semester! I vilket fall så kör jag fortfarande på Pirelli Scorpion Trail - funkar riktigt bra både på grusvägarna ut till sommarstugan som på kurvig asfalt.

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Strålande. Ska kolla upp! Tack för tipset.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag ser att Powercommander V finns för thruxton 1200 och 1200 R nu?

Nu väntar vi bara på decat headers också?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Jag kanske får börja tillverka såna.. nån som har lust att låna ut sin 1200 några månader för "produktutveckling"? ?
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Thailändarna har redan både titanium och rostfria headers ute, så vill du vara med i leken så får du lägga på ett kol?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Thailändarna har redan både titanium och rostfria headers ute, så vill du vara med i leken så får du lägga på ett kol?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Då är det väl inget att vänta på ? svårt att konkurrera med folk som har typ 5 kr i timlön dessutom ?
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Nja..med dom ockerpriserna de erbjuder oss västerlänningar så har du nog en chans ändå?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nja..med dom ockerpriserna de erbjuder oss västerlänningar så har du nog en chans ändå?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Vad jag inte fattar är att det mesta från thailand som jag sett håller full i-lands kvalitet. Det är inte normen med låglöneländer i den regionen. De thailändska svetsare jag jobbat med har svetsat som gudar dessutom. Plus att man får in två såna gubbar där jag inte kommer åt! ?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top