150/70 funkar. Har kört så sedan 2010. Det sägs - "sägs" - att 160 blir för mycket. Minns inte vem som sade, men det lät trovärdigt!
(Kanske Erich??)
Blir ju lite för rund profil med 150 - "lite för brett däck på smal fälg". Men jag tycker inte det gör något. Möjligen försämras livslängden något på långfärd/rak väg i och med att däcket är "lite för runt". Kontaktytan bör rimligen bli något mindre rakt fram. Om det gör skillnad? Vet inte, det är mest en teori från min sida...
Jag tycker också - inbillning? - att det blir väldigt lättsvängt och fint med en rund o' go' profil. Men det kan vara inbillning. Det är ju alltid så att det känns som julafton med nya däck, jämfört med de gamla slitna som man nyss kastade. Hade kanske känts lika bra med nya 140 eller 130?
Någon som studerat mer fysik får gärna kommentera, klaga, eller applådera dessa teorier!
(Själv hade jag visserligen 5:a i fysik, men det var på högstadiet.
)