Alikzus
Twin Power Ranger
- Gick med
- 21 Sep 2003
- Hoj
- Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Nya fjädrar á la original? Jag blev tvungen att byta till hårdare så kallade gröna fjädrar (de är gröna) när jag gjorde en TTP #11-mappning med tillhörande modifikationer (pod-filter och öppnare ljuddämpare). Det är ingen ovanlig åtgärd om man läser på TRAT-forumet.Apropå körande; hur är era erfarenheter av olika motoroljor och dess inverkan på kopplingen? Min koppling slirar som satan nu trots nya fjädrar. Jag tror inte det enbart beror på oljan, men om jag nu ändå ska tappa ur oljan inför byte av lameller och mellanskivor så kanske jag borde byta sort? Kör nu på Motul 7100 10w40 och den kanske är "för bra" för våra gamla maskiner? Hojen är lite moddad på andningsfronten med öppnare ljuddämpare, velocity stack, K&N filter och borttagen restriktorplatta i luftburken. Har bestyckat om förgasarna enligt TTP´s riktlinjer och den går som en dröm. Förutom från ca 5000 varv då den bara slirar när man vrider på... (Drivpaketet är nytt så det är inte kedjan som spinner fritt)
Ska jag köra delsyntet istället? Vill ju ge hojen det bästa och trodde Motul 7100 skulle göra henne glad.
De första åren så körde jag med den Castrol-olja som Triumph rekommenderar. Ett byte provade jag med Biltema. Nu har jag kört med OKQ8:as racingolja i flera år; typ halva priset mot Castrol. Köp inte delsyntet; det finns ingen definition för vad det innebär.