Trivs du på ditt jobb?

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Jajjemen...fast du kanske tycker de e dumt, bättre att dina skattepengar går te o fixa skadegörelse o inbrott o skit...

nix mannen jobba på du:) Så länge skatte kulorna går åt o jaga vandaler o annat löst folk e jag nöjd:tungan Heder åt våra nattarbetande medborgare like andreas:pannkyss

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
varför är testförare inte realistiskt? Jag jobbar som testförare för audi, har varit i spanien och kört bil i bergen nu i två veckor. Har svart bälte i serpentinväg nu skulle jag gissa...
Trivs helt ok med mitt jobb... Det negativa är väl att man får jobba mycket med tyskar.. :näsblod

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Skön tråd!

Jag trivs inte för 5 öre med mitt arbete, hade det inte varit för lönen och vissa utav arbetskamraterna så hade jag sagt upp mig efter första dagen, tyvärr.
Jag jobbar som elinstalatör på byggen och det är väl den biten som i första hand suger åsnekuk..
Att ständigt vara på en mörk, skitig, dammig och emellanåt kall arbetsplats där man ständigt går och inhalerar diverse olika dammsorter och klättrar över/duckar diverse olika hinder från 7 på morgonen(inte vant mig än efter snart 4 år) till 4 på eftermiddagen är inte det mest givande av tidsfördriv för mig.
Att sedan ha lite eller inget inflytande över vardagen gör inte saken bättre.

Jobbet i sig är ingen större fara utan snarare miljön som sagt. Jag skulle nog kunna tänka mig att jobba som servicelektriker alternativt starta eget då jag de gånger jag jobbat ensam eller med en servicepartner trivts aldeles utmärkt.

Men jag är liksom trådskaparen öppen för förändring nu så alla förslag är välkomna. :)

varför är testförare inte realistiskt? Jag jobbar som testförare för audi, har varit i spanien och kört bil i bergen nu i två veckor. Har svart bälte i serpentinväg nu skulle jag gissa...
Trivs helt ok med mitt jobb... Det negativa är väl att man får jobba mycket med tyskar.. :näsblod

Isf: var ska jag skriva under?

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Bullshit.
Just "avdankade yrkesmän" är det som behövs i skolan.
Akademikertomtar utan verklighetsanknytning finns det nog av.
Inte heller diktatorsaspiranter, vars största motivation är att få bestämma över minderåriga är någon bristvara.

Jag gick i högstadiet under den period då Ericsson gjorde sina massuppsägningar och IT-bubblan fortfarande höll på att spricka. Själv hade jag ett par mer eller mindre långvariga lärare som kom direkt från denna sorts företag och har inga positiva minnen av dem. Bara för att man är duktig på sitt yrke betyder inte att man är duktig på att lära ut det. Då tar jag hellre en "akademikertomte" som har sina kunskaper i färskt minne och större erfarenhet av den akademsika värld skolan faktiskt är.

Med fler "diktatorsaspiranter" skulle det kanske bli lite ordning i den svenska skolan. Det kanske var ett tag sedan du själv satt i skolbänken, men i jämförelse med exempelvis den engelska skolan (som jag har erfarenhet av) så råder det överlag en sorts subtil oordning. Alla mina favoritlärare har varit auktoritära i sin lärarroll och de har väl format mig antar jag.

Nu orkar jag inte försvara mig mer; jag har uppnåt bra resultat med en klass som anses "stökig" och det räcker för mig.

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Kul att så många verkar trivas med sina arbeten! Sen kan jag undra lite extra vad Markus och FettSnok pysslar med och och vad du skrev Pinky, "gillar förmånerna samt allt det som jobbet för med sig i privatlivet då jag inte jobbar." Det vågar jag bara drömma om vad det kan vara i ditt line of work!!! :tungan
Du otzo måste ju ha ett helschysst jobb även om det säkert inte är "glass och ballonger" varje dag som man lätt kan tro.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag trivdes inte på mitt förra jobb. Arbetet var åt helvete. Men arbetskamraterna var underbara och jag visste att jag inte skulle ta tag i livet och söka nytt jobb så länge jag hade det. Så jag sa upp min lägenhet istället. Och jobbet. Sen flyttade jag 'hem' till byn jag flyttade ifrån för 11 år sen (när jag var 12 år gammal ;)) och gick arbetslös i hisnande tre veckor! Sökte multum med jobb men fick inga svar. Sen fick jag ett jobb inom glasfiberindustrin som är... sådär. Bra betalt, bra arbetskamrater och ett hyggligt jobb. Och nu, helt plötsligt så har jag fått erbjudande om ytterligare tre jobb... Som tur är går kontraktet mitt ut strax innan jul så jag sitter i en förhandlingssituation, det är fint. Nu ska jag bara komma på vad jag vill bli när jag blir stor... ;)

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag avskyr att sälja min egen tid till nåt företag över huvud taget. Usch, bara tanken på att jag kan äta lunch ute på stan med en polare eller en snygg brud, missar träningarna på kvällarna, missar strandlivet på sommaren och den biten får en att vilja kräkas.
Har alltid hatat att gå till ett ställe och sen gå hem igen för att göra likadant nästa dag till helt ingen som helst mening då de säkert lägger ner det efter en tid eller säljer bort den delen till Lettland.
Har haft runt 25 jobb, bytar ofta och gärna för jag bara hatar att jobba.
Dock ska jag bara jobba runt 7-9år till och sen är jag pensionerad :) Ser verkligen fram emot det och satsar helhjärtat på den biten.

Livet är inte att vistas på en arbetsplats bara för att man MÅSTE, livet är det du gör när du har fritid. Jag ska ha evig fritid inom kort, än så länge går det ju åt rätt håll.
Finner ingen mening med att sälja min tid till en plats i 40år för att sen som pensionär vid 65års ålder(vi 80-talister får väl gå först efter 70år) bli pissad på av staten. Glöm det.

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Dock ska jag bara jobba runt 7-9år till och sen är jag pensionerad :) Ser verkligen fram emot det och satsar helhjärtat på den biten.

Livet är inte att vistas på en arbetsplats bara för att man MÅSTE, livet är det du gör när du har fritid. Jag ska ha evig fritid inom kort, än så länge går det ju åt rätt håll.
Finner ingen mening med att sälja min tid till en plats i 40år för att sen som pensionär vid 65års ålder(vi 80-talister får väl gå först efter 70år) bli pissad på av staten. Glöm det.
Gissar att några med mig blir nyfikna när dom läser ditt inlägg. Du kanske inte vill avslöja hur du håller på att förverkliga dina planer på "evig fritid inom kort" men vill du så utveckla gärna.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Min fredagsrytm är inte riktigt i form idag, trötter som få :gnissla.

Vad är det du inte hänger med på, utveckla vad du menar så ska jag sen försöka utveckla vad jag menar. Eller så skiter vi i det bara och sover lite istället :).

Du quotade mig och skrev:

Det ligger en gnutta ironi men även en hel del sanning i det jag säger men konkreta exempel på folk som faktiskt visst har fått jobb efter sin utbildning (no shit...) klarar jag mig utan tack.

Vad är det du kan klara dig utan? Folk som får jobb efter högskoleutbildning? Fokk som får jobb efter gymnasieutbildning?
Folk i öht.? :hihi

Jag avskyr att sälja min egen tid till nåt företag över huvud taget. Usch, bara tanken på att jag kan äta lunch ute på stan med en polare eller en snygg brud, missar träningarna på kvällarna, missar strandlivet på sommaren och den biten får en att vilja kräkas.
Har alltid hatat att gå till ett ställe och sen gå hem igen för att göra likadant nästa dag till helt ingen som helst mening då de säkert lägger ner det efter en tid eller säljer bort den delen till Lettland.
Har haft runt 25 jobb, bytar ofta och gärna för jag bara hatar att jobba.

Det har aldrig slagit dig att du ser det hela på ett aningen vridet sätt?

Nu kan jag iof bara tala för mig själv, men jag tror att många andra ser likadant på det med att arbeta.

Jag jobbar för att jag vill åstakomma något och visa att jag faktiskt kan något. Inte fan sliter jag häcken av mig för att min chef vill det!
När man är klar med ett projekt, det är tillverkat och satt i produktion och fungerar över förväntan så blir, iaf jag, jävligt glad/nöjd med mig själv!

Men visst, sen finns det såklart människor som kopplar bort hjärnan, åker till Atlas Copco och skruvar ihop luftmaskiner med tre olika moment, åker hem och kopplar på hjärnan och gör det dom vill.
Jag skulle hellre hoppa ut i ett järnvägsspår än att bli en sådan person..

Poängen är att man själv bestämmer det man vill och inte vill göra. Visst, vill du glassa omkring tills du avlider och tycker det är givande för dig ska då absolut göra det också.
Men, relativt sett, tror jag att det är ett fåtal människor som tänker som du gör.

Last edited:

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR

Det ligger en gnutta ironi men även en hel del sanning i det jag säger men konkreta exempel på folk som faktiskt visst har fått jobb efter sin utbildning (no shit...) klarar jag mig utan tack.

Vad är det du kan klara dig utan? Folk som får jobb efter högskoleutbildning? Fokk som får jobb efter gymnasieutbildning?

Det har aldrig slagit dig att du ser det hela på ett aningen vridet sätt?

Nu kan jag iof bara tala för mig själv, men jag tror att många andra ser likadant på det med att arbeta.

Jag jobbar för att jag vill åstakomma något och visa att jag faktiskt kan något. Inte fan sliter jag häcken av mig för att min chef vill det!
När man är klar med ett projekt, det är tillverkat och satt i produktion och fungerar över förväntan så blir, iaf jag, jävligt glad/nöjd med mig själv!

Men visst, sen finns det såklart människor som kopplar bort hjärnan, åker till Atlas Copco och skruvar ihop luftmaskiner med tre olika moment, åker hem och kopplar på hjärnan och gör det dom vill.

Poängen är att man själv bestämmer det man vill och inte vill göra. Visst, vill du glassa omkring tills du avlider och tycker det är givande för dig ska då absolut göra det också.
Men, relativt sett, tror jag att det är ett fåtal människor som tänker som du gör.

Jag jobbar på "Atlas Copco" (annat företag men med moment i sammansättningen)
MEN JAG VILL HA DITT JOBB :mad:

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88

Drömläge för dig med andra ord.

uppskattningsvis (lågt räknat) 75% av sveriges arbetarklass trivs inte med sina jobb, men stannar kvar av vissa anledningar, såsom :

bra arbetskompisar.
dåligt med alternativ på orten.
har inte råd med alla risker det innebär att bryta sig loss och prova på nåt annat.
bekvämlighet (bättre ett säkert helvete än ett osäkert paradis, typ)

De allra flesta i, tillverkningsindustrin t ex, ser sina jobb som ett nödvändigt ont, något man Måste göra för att få ihop till hyra och mat och inget mer.

den inställningen kommer sig oftast av att arbetaren:
har lågt eller inget inflytande över sina uppgifter och tider.
repetivt arbete ( gör samma moment varje dag hela dagarna tills pension).

men visst, så fort någon är delägare i företaget eller dylikt så poppar det alltid fram åsikter som
"att arbeta är ju härligt" "man blir så stolt när det fungerar" osv osv osv.

men iofs om ingen var villig att koppla bort hjärnan och göra de där jobben utan bara ville göra drömjobben, ja då skulle nog det mesta trilla isär.

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne

Hehe, det jag kan klara mig utan är folk som ska motbevisa mig och komma med exempel på folk som visst har fått jobb efter sin utbildning. Jag ville bara förtydliga att jag är väl medveten om detta så folk slipper säga:

"Jag har en polare som pluggade i 4 år och nu har sitt drömjobb, trots att han/hon inte har några direkta kontakter inom branschen, så det så..fucko :mad:!"

Hänger du med ;)?

Psykbryt

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Vem fan har råd med en hoj?
Hmm. vissa dagar har jag mest lust att sjukskriva mig men för det mesta går dagarna runt. Jobbar på en grisgård.
Har hand om hela produktionen själv, jag är den ende anställde. Har jobbat så i strax över 2 år nu. Det börjar tära på psyket att inte träffa folk på jobbet. Saknar att ha lite folk omkring mig. Det är jätteskönt att inte ha någon som lägger sig i arbetet men fikaraster, lunch osv är riktigt tråkiga. Får ingen toppenlön heller. Har en väldigt trevlig chef som är väldigt flexibel och stöttande men ändå...
Att arbeta med grisar är roligt men ingen lek heller. Det är mkt kroppsjobb som är väldigt oergonomiska, slit på rygg, händer o nacken. Andas in vansinningt mkt damm och bakterier. Kroppen har vant sig nu i.of. Enformigt arbete, samma sak dag till dag, vecka ut o vecka in.

Har allvarligt börjat fundera på att byta arbete. Kanske till en annan gård med fler anställda. O andra sidan kommer inte jag vilja arbeta som "dräng" hela livet. Grisbranshen är ganska osäker just nu.
Ett arbete jag har funderat på är kustbevakare, ja jag har blivit inspirerad av tv-serien. Gillar tanken att jobba i team och att vara ute på sjön.

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Har själv ett sjukt enformigt och tråkigt jobb. Istället för trä eller metallbitar fara förbi så ser jag plastbitar :huvet

Men som det redan är sagt i tråden så är man kvar för förmånerna.
Jobbar 5skift så 2 lediga veckor av 5 är inte dåligt.
Bra lön (ca 30.000 brutto) för att enbart ha gått gymnasie
Sen blir man bekväm av sig..

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
När jag ofta tänker på hur jag arbetar så är det mest bara fördelar men i andras ögon så ses det som ett lågstatus jobb och inte värt vatten.

* Jag styr mitt schema själv, det betyder roadracing och så mycket hojköra jag har råd med från april till oktober.

* Jag planerar mitt arbete för varje dag så ingen dag är den andre lik.

* Jag är ute halva tiden av min arbetsdag så man kan säga att jag får betalt för att motionera. Det behövs när mycket av tiden spenderas genom att fika och vara social.

* Jag får träffa otroligt mycket med människor med en otrolig massa erfarenhet. Att spendera tid med en människa som har upplevt både första och andra världskriget är overkligt.

* Jag får ett flertal utbildningar via jobbet som jag dessutom kan få användning av senare. Min chef låter mig även studera för att kunna få en yrkestitel så att jag kan få högre lön.

* Jag har administrativa uppgifter, just nu lär jag mina arbetskollegor hur man använder en dator.

* Personlig utveckling, chansen att lära sig hur man hanterar alla sorters människor och situationer.

Nackdelar då, det finns ju alltid några.
- lönen kan alltid vara högre.
- vissa arbetskamrater som absolut inte borde arbeta i detta yrke
- döden, tål du inte den, välj ett annat yrke.

Jag arbetar i hemtjänsten, snart som utbildad undersköterska också.
Vad som sker i framtiden får vi se, chef skulle alltid vara trevligt ;)

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600

Kan inte annat än att hålla med! Jag har nästan samma plan som du, fast jag har mitt drömjobb.. :)

(men jag planerar att jobba vidare på deltid, det vore skam att låta världen vara utan min kunskap..:tungan )

Last edited:

*Fia*

Packad?
Gick med
24 Apr 2007
Hoj
Bara en vit.
EDIT: Har för övrigt inget direkt tips att komma med till trådstartaren men omväxling förnöjer sägs det

Man bör byta jobb, partner eller boende vart 5e år, för att inte tröttna på livet. :tummenupp

Jag avskyr att sälja min egen tid till nåt företag över huvud taget.

Eller så försöker du bara hitta ett jobb du tycker är kul!?

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Min erfarenhet är att skillnaden mellan de som trivs med jobbet och de som vantrivs, till stor del är nyfikenheten.
Inom "min" koncern flyttas folk hit och dit mellan närliggande fabriker.
Har fått anställda med mångårig "erfarenhet" som inte lärt sig ett skit om branschen.
Är det erfarenhet?
Men:
Det är väldigt svårt för folk att erkänna att de trivs med jobbet, eller att jobba öht.
Man skall passa in i det fabricerade idealet att "bara kunna gå hemma och göra vad man vill".
Många har inte mycket mer socialt liv än jobbet.
Hemmavarandet är bara lockande i jämförelse med jobbet.
Blir man av med jobbet ett par månader, så längtar man efter ett jobb.
Inte bara för pengarnas skull.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...