Jag jobbar på "Atlas Copco" (annat företag men med moment i sammansättningen)
MEN JAG VILL HA DITT JOBB
Ge fan i mitt jobb.
Jag jobbar på "Atlas Copco" (annat företag men med moment i sammansättningen)
MEN JAG VILL HA DITT JOBB
Hehe, det jag kan klara mig utan är folk som ska motbevisa mig och komma med exempel på folk som visst har fått jobb efter sin utbildning. Jag ville bara förtydliga att jag är väl medveten om detta så folk slipper säga:
"Jag har en polare som pluggade i 4 år och nu har sitt drömjobb, trots att han/hon inte har några direkta kontakter inom branschen, så det så..fucko !"
Hänger du med ?
Drömläge för dig med andra ord.
uppskattningsvis (lågt räknat) 75% av sveriges arbetarklass trivs inte med sina jobb, men stannar kvar av vissa anledningar, såsom :
bra arbetskompisar.
dåligt med alternativ på orten.
har inte råd med alla risker det innebär att bryta sig loss och prova på nåt annat.
bekvämlighet (bättre ett säkert helvete än ett osäkert paradis, typ)
De allra flesta i, tillverkningsindustrin t ex, ser sina jobb som ett nödvändigt ont, något man Måste göra för att få ihop till hyra och mat och inget mer.
den inställningen kommer sig oftast av att arbetaren:
har lågt eller inget inflytande över sina uppgifter och tider.
repetivt arbete ( gör samma moment varje dag hela dagarna tills pension).
men visst, så fort någon är delägare i företaget eller dylikt så poppar det alltid fram åsikter som
"att arbeta är ju härligt" "man blir så stolt när det fungerar" osv osv osv.
men iofs om ingen var villig att koppla bort hjärnan och göra de där jobben utan bara ville göra drömjobben, ja då skulle nog det mesta trilla isär.
Men visst, sen finns det såklart människor som kopplar bort hjärnan, åker till Atlas Copco och skruvar ihop luftmaskiner med tre olika moment, åker hem och kopplar på hjärnan och gör det dom vill.
Jag skulle hellre hoppa ut i ett järnvägsspår än att bli en sådan person..
Jag arbetar endast för att kunna finansiera fritiden. Jag har fortfarande inte stött på ett jobb jag skulle kunna tänka mig att jobba med för jobbets skull, inte ett jobb som är realistiskt i alla fall (vem skulle inte vilja lägga varv efter varv på Jerez och berätta för nån i depån hur hojen känns, ändra lite och sen lägga fler varv). Å andra sidan skulle man väl tröttna på det också till slut.
För mig är det självklart att arbeta, jag skulle inte klara en enda dag på a-kassa t.ex. I´m a self-supporting kind of guy!Nu kan jag iof bara tala för mig själv, men jag tror att många andra ser likadant på det med att arbeta.
Jag jobbar för att jag vill åstakomma något och visa att jag faktiskt kan något. Inte fan sliter jag häcken av mig för att min chef vill det!
När man är klar med ett projekt, det är tillverkat och satt i produktion och fungerar över förväntan så blir, iaf jag, jävligt glad/nöjd med mig själv!
Men visst, sen finns det såklart människor som kopplar bort hjärnan, åker till Atlas Copco och skruvar ihop luftmaskiner med tre olika moment, åker hem och kopplar på hjärnan och gör det dom vill.
Det har aldrig slagit dig att du ser det hela på ett aningen vridet sätt?
Nu kan jag iof bara tala för mig själv, men jag tror att många andra ser likadant på det med att arbeta.
Jag jobbar för att jag vill åstakomma något och visa att jag faktiskt kan något. Inte fan sliter jag häcken av mig för att min chef vill det!
När man är klar med ett projekt, det är tillverkat och satt i produktion och fungerar över förväntan så blir, iaf jag, jävligt glad/nöjd med mig själv!
Jag skulle hellre hoppa ut i ett järnvägsspår än att bli en sådan person..
Poängen är att man själv bestämmer det man vill och inte vill göra. Visst, vill du glassa omkring tills du avlider och tycker det är givande för dig ska då absolut göra det också.
Men, relativt sett, tror jag att det är ett fåtal människor som tänker som du gör.
För mig är det självklart att arbeta, jag skulle inte klara en enda dag på a-kassa t.ex. I´m a self-supporting kind of guy!
Men jag kan nog inte säga att jag jobbar tvunget för känslan att visa vad jag kan åstakomma. Därmed inte sagt att man inte känner sig nöjd när man gjort en bra dag på jobbet.
Jag tror inte nödvändigtvis som i ditt exempel med Atlas-arbetaren att en sådan vantrivs med sitt jobb vilket du heller inte påstår. Han går helt enkelt dit, gör sina timmar och går hem till en meningsfull fritid för att i slutet av månaden kvittera ut stålars till mat och hyra.
Lite stereotypt kan man också fråga sig hur tjejen som scannar varor i kassan på ICA dagarna i ända skulle göra om en snäll fe istället plussade på hennes konto vid varje månadsslut. Skulle hon stanna på jobbet för att tampas med argsinta kupongsamlande pensionärer eller...?
Jag kan se båda sidor av samma mynt här. Du är relativt nykläckt i arbetslivet med ett intressant och stimulerande jobb medans t.ex. Mavve tänker i helt andra banor och som du också respekterar.
Jag tror att det för ganska många ser ut ungefär som för mig, man har ett OK jobb och då rullar det lätt på i dom spåren även om lusten för förändring ligger där och lurar...
EDIT: Du och imaster hade ju rett ut allt det där medan jag var borta...
Du anser att jag ser det på ett vridet sätt. Att gå till ett ställe för att skapa ett projekt nån glömmer nästa månad igen finner jag ingenting i. Att tex. vara med och bygga Öresundsbron(stor grej som förmodligen kommer vara kvar ett par år till) och sen påstå att man byggt den visar ju bara hur otillräcklig man själv anser sig vara. Ingen ensam person bygger nånting storartat.
Glassa omkring? Märks att du är rätt insnöad på livet i arbete. Man umgås med sin familj, hittar på saker, reser runt, träffar nytt folk(till skillnad från de man ser varje dag på jobbet) och gör det man alltid VILL göra.
Nu råkar jag känna sånna här folk och du ska bara veta hur otroligt många det verkligen är som gör det som de själva vill, men visst, fortfarande är det ju majoriteten som går till sitt jobb likt en drönare för att det är ju lättförtjänta pengar.
Förmodligen kommer jag nog köpa ett hotell nånstans i Nice där jag tänker bo och driva det lite när jag så vill, det drömmer jag om
Fia: Du missförstod mig - jag gillar inte att jobba alls. Jag letar därför inte efter ett jobb jag trivs mer på än de jag haft eller kommer att ha.
Överdrev nog det där med att se det på ett vridet sätt, men jag tror nog att du ser annorlunda på arbete än många andra idag.
Ingen ensam person bygger något storartat, det håller jag med om. Men har man varit med och tillfört något i ett större projekt anser jag det kännas tillfredsställande iaf. Men det är ju min högst personliga åsikt och bör ej spegla andras åsikter om samma sak.
Ta mig inte på orden, med att glass omkring menade jag det du skrev i några inlägg tidigare. Att göra det man allra helst vill, t ex. träffa massa folk, köpa prylar, resa osv.
Jag skulle dock klättra på väggarna efter ett kortare tag, då mina vänner jobbar och inte är anträffbara hur som helst, resa är inte så kul ensam och prylar blir jag trött på i längden,
Insnöad vill jag inte påså att jag är, har inte ens jobbat ett fullt år ännu med det jag gör nu och har ringa erfarenhet inom att arbeta i öht. Därav mitt sätt att se på det hela.
Dock tar man ju in mycket av vad andra tycker och tänker eftersom man inte har mycket att gå på själv.
Sedan ser jag inte direkt hur man ska generera pengar genom att inte jobba i öht. Visst bidrag, förtidspension osv ger väl en del men inte särskilt mycket.
Hur ska du köpa ett hotell i Nice som du ska driva? Är inte det att arbeta också?
Har du inte jobbat ett år i hela ditt liv?
Kom tillbaka när du jobbat i 8 år så du vet hur mycket tid du spenderar på arbetsplatsen kontra var du egentligen vill vara just då och hur mycket det verkligen är värt det att sälja din bästa tid i ditt liv just då.
Jobba ihjäl sig med allt vad ansvar och deadlines betyder för att endast få 5 veckors semester om året som man sprider så man tror att man får ut mer men i själva verket lurar man sig själv... nene, inget för mig.
Jo, flertalet ser ju på att arbeta som du, det fungerar inte för ALLA att "glassa omkring".
Bidrag? Du är så insnöad det bara går att vara, om jag får ta dig på orden här? Du skriver så för att du inte vet om nåt annat sätt att få inkomst utan att jobba, men jag trodde likadant innan och sen såg jag att det inte behövde vara så.
Om jag får jobba med hotellet så visst, det kommer bli EN av alla mina hobbies
låter som en bra plan,men exackt vad är det du gör? du måste ju tjäna ganska så bra om du kan pensionera dig tidigt,visst skulle gärna byta jobb och kanske gör det också men har man barn kan man ju inte ta vilket jobb man vill,tyvärr har sonen på halvtid så måste ta lite hänsyn till honom med.Jag avskyr att sälja min egen tid till nåt företag över huvud taget. Usch, bara tanken på att jag kan äta lunch ute på stan med en polare eller en snygg brud, missar träningarna på kvällarna, missar strandlivet på sommaren och den biten får en att vilja kräkas.
Har alltid hatat att gå till ett ställe och sen gå hem igen för att göra likadant nästa dag till helt ingen som helst mening då de säkert lägger ner det efter en tid eller säljer bort den delen till Lettland.
Har haft runt 25 jobb, bytar ofta och gärna för jag bara hatar att jobba.
Dock ska jag bara jobba runt 7-9år till och sen är jag pensionerad Ser verkligen fram emot det och satsar helhjärtat på den biten.
Livet är inte att vistas på en arbetsplats bara för att man MÅSTE, livet är det du gör när du har fritid. Jag ska ha evig fritid inom kort, än så länge går det ju åt rätt håll.
Finner ingen mening med att sälja min tid till en plats i 40år för att sen som pensionär vid 65års ålder(vi 80-talister får väl gå först efter 70år) bli pissad på av staten. Glöm det.
varför är testförare inte realistiskt? Jag jobbar som testförare för audi, har varit i spanien och kört bil i bergen nu i två veckor. Har svart bälte i serpentinväg nu skulle jag gissa...
Trivs helt ok med mitt jobb... Det negativa är väl att man får jobba mycket med tyskar..
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|