Trivs du på ditt jobb?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har kämpat mej igenom högskolestudierna och fått ut min examen i det jag vill jobba med: Molekylärbiologi.
Men efter exjobbet har all entusiasm sakta runnit av mej. Bytte projekt i början på september och nu vantrivs jag verkligen.
Var det detta man utbildade sej till?
Jag kommer inte fortsätta när min stipendietid går ut vid årskiftet, därefter är min framtid oviss...
Värt att börja knega som väktare igen? Vad var då utbildningen till för?

Va fan ska man göra?!

Du är inte ensam.
Känner en hel del som utbildats sig till något det visade sig att de inte trivdes med i "verkligheten".

En yngre kille jag jobbade med tidigare slutade för att utbilda sig.
Studerade datorteknik på universitetsnivå.
Kom tillbaka till samma jobb som innan utbildningen.
Vidareutbildade sig.
Till rörmokare...
Nu trivs han!

En annan kompis jobbade inom hemtjänsten.
Blev kemi-ingenjör.
Jobbade med detta i ett år.
Gick tillbaka till hemtjänsten...

Skall man ångra sig då?
Nej!
Kunskap är alltid en tillgång.

Ta ett negerjobb ett par år, tills du får tillbaka lusten.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Du är inte ensam.
Känner en hel del som utbildats sig till något det visade sig att de inte trivdes med i "verkligheten".

Skall man ångra sig då?
Nej!
Kunskap är alltid en tillgång.

Ta ett negerjobb ett par år, tills du får tillbaka lusten.

Nackdelen är dock att om man inte får hålla på med det man utbildat sig till så försvinner nog en del kunskap med tiden.
Men självfallet är all kunskap en tillgång, oavsett hur stor/liten den är.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Vet själv en del som utbildat sig och sen var själva jobbet riktigt piss.
Ex: Tjejkompis vet inte vad hon ska göra med sitt liv(som resten av befolkningen) och pluggar lite ämnen hit&dit i 9 år tills hon slutligen blir bibliotekarie.
Får jobb på nån tradig yrkesförberedandeskola där ingen ens vet hur man stavar till bibliotek och börjar hata sitt liv merellermindre.
Har en lön på om det var 17tusen om ens det? Men lönen var skrattretande iaf.
Hon har dessutom grymma studieskulder av både gamla och nya sorten att slåss med och kan knappt unna sig nånting i vardagen - precis som när hon pluggade. Blev sen på smällen och fick då ännu mindre pengar att röra sig vid.
Sitter i ett stort radhus med en överjävlig grym fet hyra(8500kr?) och är gift med en i liknande situation. Sen ville hon få mig att börja plugga så det blir nånting "vettigt" av mig med nån dag - jo tack. Hon kommer aldrig bli fri från sina skulder och slutar väl med att ruttna bort i sitt sketna radhus vid 70års ålder.
Jodå, mer akademiker till Sverige :rolleyes:

"Negerjobben" kan kaftiskt ge riktigt mycket pengar ibland. Jag fick anställning i en fabrik för några år sen och där tjänade man 35-40tusen i månaden. Dock helgskift men drömlönen för somliga(bibliotekarier kanske?).

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Inte överdrivet nöjd med mitt jobb, som alla andra så finns det bra dagar och mindre bra dagar..
Chefen är konflikträdd så inihlvt vilket är asbra när jag vill få igenom något
inte så bra när han ska fatta beslut...
Jag innehar rollen datanörd/konsultjävel och sitter med snart 6 olika kunder,
i 22 olika länder.
För att vara "bara tekniker" så gör jag väldigt mycket som mer liknar account manager, tech advisor, "chef" över 20+ andra tekniker, tidsplanerare, starta upp nya kunder, dokumenteringsansvarig, policy ansvarig, bråkstake osv osv..

Kul: lite resor då och då, halvmycket frihet under ansvar, mycket kontakt med olika kulturer och jag får möjligheten att påverka stora företags riktning
inom IT, får ta över och omstrukturera hela itavdelningar.

mindre kul: Chefen förstås, lönen motsvarar inte ens i närheten mina arbetsuppgifter/ansvar/intäkter för firman,
knöligt som f-n att jobba på amerikanskt dataföretag med regler som stoppar mer än dom underlättar, långa beslutsvägar, en allmän tröghet inom organisationen, mycket hemlighetsmakeri inom ledningen.

Skulle jag kunna byta så skulle jag hoppa på en gång, problemet är att då jag bara har tekniker rollen och inte ett annat namn på mitt visitkort så vill ingen anställa mig som något annat och inte till den lönen jag har idag, vilken inte är speciellt bra men tydligen lite över andra tekniker.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En yngre kille jag jobbade med tidigare slutade för att utbilda sig.
Studerade datorteknik på universitetsnivå.
Kom tillbaka till samma jobb som innan utbildningen.
Vidareutbildade sig.
Till rörmokare...
Nu trivs han!

Datorteknik är fan djävulens påfund! :6surkart :mad:

(nepp, jag hör inte hemma i denna tråden då jag fortfarande inte är klar med utbildningen, men vafan, jag känner för att hacka ned på skiten iaf!)

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
4 veckors praktik på en kylfirma genom AMS, 220kr/h om dagen FÖRE skatt :) Med en del övertid så blir det runt 16kr i timmen efter skatt.

Hallå Kazmur, länge sen.
Har du gått o blitt litte trög? ;)

Du fick 220kr i timmen före skatt. Jag antar att du jobbar 8 timmar på en dag= 1760kr. Om du jobbar 2 timmar övertid på det får du ju MINST 220kr i timmen där med + övrigt tillägg du inte nämner men har rätt till. Alltså MINST 2200kr om dagen.
Du jobbar mån-fre tror jag och det i 4 veckor=44.000kr i lön. Skatt30% på 25.000kr=17.500kr
50% skatt på 25-44000kr=9500kr - som du får ut.
Alltså: 9500 + 17500 = 27.000kr UT i näven.

27.000kr / 200 timmar(10 timmar om dan, 20 dagars arbete i 4 veckor) = 135kr i timmen, alltså en rätt bra lön för att vara Kazmur ;)

Men du kanske inte tänkte så :rolleyes:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Efter några år som säljare inom management-/IT-konsulting på olika företag så tröttnade jag på horeriet. Man är ju mer eller mindre prostituerad. Springer runt och horar för nån arbetsgivare som inte vill göra skitgörat själv. Nej fy fan.

Bytte jobb efter sommaren i år och jobbar numera på ett företag som heter Live it. Vi säljer upplevelser (kolla www.liveit.se). En av mina uppgifter är bla att kvalitetssäkra alla upplevelser, dvs att testa dom för att kolla att de håller måttet på olika vis. Det här har ingenting alls med min utbildning att göra (är civ ing inom kemi) och är inte heller lika välbetalt som kneget inom IT-branschen men so what. Jag har skitkul på jobbet! Dessutom funkar det kanon att komma köra hojj (på arbetstid) till de flesta mötena . Aldrig mer kostym. Fifan vad vidrigt det är. Jag får klaustrofobi och exem.

Jobbar gärna både lördagar och söndagar med att testa nya coola grejjer. Dessutom får jag betalt för att göra saker som andra BETALAR för!

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Hallå Kazmur, länge sen.

Du fick 220kr i timmen före skatt. Jag antar att du jobbar 8 timmar på en dag= 1760kr. Om du jobbar 2 timmar övertid på det får du ju MINST 220kr i timmen där med + övrigt tillägg du inte nämner men har rätt till. Alltså MINST 2200kr om dagen.
Du jobbar mån-fre tror jag och det i 4 veckor=44.000kr i lön. Skatt30% på 25.000kr=17.500kr

27.000kr / 200 timmar(10 timmar om dan, 20 dagars arbete i 4 veckor) = 135kr i timmen, alltså en rätt bra lön för att vara Kazmur ;)

Tjena snäckan! :)
Visst fan är jag trög men du har nog själv haft en liten tankevurpa.. 220kr/DAG :gnissla

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Hade det inte varit för lönen och arbetskamreterna hade jag nog fan sagt upp mig för länge sedan!
Knegar som Tankbilschaffuör och har gjort så sen gymnasiet i stort sett.

Jobbade oxå som testförare åt Volvo Lastvagnar ca 4 månader men trivdes inte alls där, Enformigt arbete, knappt en enda kollega under 50 och Uberdålig lön!

Visst hade man sköna dagar ibland där oxå men för det mesta var det samma sak dag ut och dag in, dessutom på 2-skift vilket var påfrestande för dagsrytmen! körde 5 - 14:30 ena veckan, andra 14-23!
Tjänade där ca 18500:- brutto så runt 13000:- ut...

Tjänar mellan 18000 - 23000:- Netto där jag är idag, kör 3-dagars veckor vilket innebär att jag varannan vecka är ledig, bra arbetskamrater och bra utrustning gör arbetet trevligt men har börjat tröttna lite på att alltid undra om man hinner hem "lagligt"!
Iom schemat är arbetstiden upplagd på 13 timmar/dag vilket oftast blir 15-16 timmar! Är ganska jobbigt med så långa dagar, samt väldigt irreterande att få böta 2400:- för att lastplaneraren lagt ut för stort lass! Polisen är duktiga på att hitta fel på blad, utrustning m.m som dom mer än gärna bötfäller en för!

Letar lite slappt efter nåt annat, men är bortskämd med både lön och den lediga veckan...
Någon som har förslag?

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Vet själv en del som utbildat sig och sen var själva jobbet riktigt piss.
Ex: Tjejkompis vet inte vad hon ska göra med sitt liv(som resten av befolkningen) och pluggar lite ämnen hit&dit i 9 år tills hon slutligen blir bibliotekarie.
Får jobb på nån tradig yrkesförberedandeskola där ingen ens vet hur man stavar till bibliotek och börjar hata sitt liv merellermindre.
Har en lön på om det var 17tusen om ens det? Men lönen var skrattretande iaf.
Hon har dessutom grymma studieskulder av både gamla och nya sorten att slåss med och kan knappt unna sig nånting i vardagen - precis som när hon pluggade. Blev sen på smällen och fick då ännu mindre pengar att röra sig vid.
Sitter i ett stort radhus med en överjävlig grym fet hyra(8500kr?) och är gift med en i liknande situation. Sen ville hon få mig att börja plugga så det blir nånting "vettigt" av mig med nån dag - jo tack. Hon kommer aldrig bli fri från sina skulder och slutar väl med att ruttna bort i sitt sketna radhus vid 70års ålder.
Jodå, mer akademiker till Sverige :rolleyes:

"Negerjobben" kan kaftiskt ge riktigt mycket pengar ibland. Jag fick anställning i en fabrik för några år sen och där tjänade man 35-40tusen i månaden. Dock helgskift men drömlönen för somliga(bibliotekarier kanske?).

Jaja man drar det värsta exemplet man kan hitta så kan man intala sig att skitjobb är framtiden. De pengarna du tjänade på dina helgskift tjänar jag på ett 8-5 jobb där jag sitter i vanliga kläder om dagarna och har ett bra socialt umgänge.

Hallå Kazmur, länge sen.

När man sen ser hur du räknar i kombination med dina sarkastiska kommentarer så inser de flesta att högskolan är bättre än glassbil.

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
När man sen ser hur du räknar i kombination med dina sarkastiska kommentarer så inser de flesta att högskolan är bättre än glassbil.

Så räknar jag ut mina löner, har stämt i 8 år iaf :tummenupp

Så märkt man blir av att ha kört glassbil i 7 månader. Känns som om det var en av de kortare anställningarna jag haft i mitt liv.
Jag har varit snickare med ett år.
Här är en bild på min kollega när vi var i Norrköping och gjorde vid stans enda rosa hus :tummenupp

Bifogat

• stefan.JPG
    stefan.JPG
    58.2 KB · Visningar: 39

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jaja man drar det värsta exemplet man kan hitta så kan man intala sig att skitjobb är framtiden. De pengarna du tjänade på dina helgskift tjänar jag på ett 8-5 jobb där jag sitter i vanliga kläder om dagarna och har ett bra socialt umgänge.

Missade denna sektionen...
Vi hade SKITKUL på det jobbet. Socialt det bästa jag haft om inte det jag har nu är bättre tror jag.

När jag är så gammal som du behöver jag aldrig mer att jobba, du lurar bara dig själv. Men det man inte vet - det vet man ju inte ;)
Ha ett bra liv högskoletönt.

Nämen, blip bor ju i Norrköping - då hittar du ju lätt vilket hus det var. Fin havsutsikt mot industrin sådär.

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Missade denna sektionen...
Vi hade SKITKUL på det jobbet. Socialt det bästa jag haft om inte det jag har nu är bättre tror jag.

När jag är så gammal som du behöver jag aldrig mer att jobba, du lurar bara dig själv. Men det man inte vet - det vet man ju inte ;)
Ha ett bra liv högskoletönt.

Nämen, blip bor ju i Norrköping - då hittar du ju lätt vilket hus det var. Fin havsutsikt mot industrin sådär.
Vad jobbar du med nu då?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...