Trivs du på ditt jobb?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Hehe, det jag kan klara mig utan är folk som ska motbevisa mig och komma med exempel på folk som visst har fått jobb efter sin utbildning. Jag ville bara förtydliga att jag är väl medveten om detta så folk slipper säga:

"Jag har en polare som pluggade i 4 år och nu har sitt drömjobb, trots att han/hon inte har några direkta kontakter inom branschen, så det så..fucko :mad:!"

Hänger du med ;)?

Okej, det var inte alls min åsikt att låta nedvärderande på något sätt.

Jag är ganska övertygad om att man har bättre chanser att komma nånvart med en bra utbildning (läs högkvalitativ högskola) än att köpa grsien i säcken och hoppas på det bästa med en gymnasial utbildning.

Jag inser att jag haft väldig tur med mitt arbete, och att man naturligtvis inte skall lita på en sån tur i sitt val av yrke.
"Jo men du vet ju han Jonathan, han fick jobb ändå utan att vara högskoleutbildad så det tänker jag med göra". Det funkar nog inte alls vill jag påstå.

Men vad vet jag, verkligheten kanske hinner ikapp en på vägen :)

Drömläge för dig med andra ord.

uppskattningsvis (lågt räknat) 75% av sveriges arbetarklass trivs inte med sina jobb, men stannar kvar av vissa anledningar, såsom :

bra arbetskompisar.
dåligt med alternativ på orten.
har inte råd med alla risker det innebär att bryta sig loss och prova på nåt annat.
bekvämlighet (bättre ett säkert helvete än ett osäkert paradis, typ)

De allra flesta i, tillverkningsindustrin t ex, ser sina jobb som ett nödvändigt ont, något man Måste göra för att få ihop till hyra och mat och inget mer.

den inställningen kommer sig oftast av att arbetaren:
har lågt eller inget inflytande över sina uppgifter och tider.
repetivt arbete ( gör samma moment varje dag hela dagarna tills pension).

men visst, så fort någon är delägare i företaget eller dylikt så poppar det alltid fram åsikter som
"att arbeta är ju härligt" "man blir så stolt när det fungerar" osv osv osv.

men iofs om ingen var villig att koppla bort hjärnan och göra de där jobben utan bara ville göra drömjobben, ja då skulle nog det mesta trilla isär.

Har du några källor på att det är en sådan hög procent på de som inte trivs?
Jag tror också att det är fler som inte trivs än tvärtom.

Men o andra sidan så tror jag också att man kan styra över sina egna val, trivs man inte med sitt jobb får man byta, simpel as that. Sen att man är invand, det är bekvämt osv. får man bryta sig ur.
Ingen är "dömd" till att göra något de inte vill pga. vana eller något annat.

Vill påpeka att jag inte har något som helst inflytande i företaget som sådant eller någon vinning i att trivas med mitt jobb. :)

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Men visst, sen finns det såklart människor som kopplar bort hjärnan, åker till Atlas Copco och skruvar ihop luftmaskiner med tre olika moment, åker hem och kopplar på hjärnan och gör det dom vill.
Jag skulle hellre hoppa ut i ett järnvägsspår än att bli en sådan person..

:hej

Jag arbetar endast för att kunna finansiera fritiden. Jag har fortfarande inte stött på ett jobb jag skulle kunna tänka mig att jobba med för jobbets skull, inte ett jobb som är realistiskt i alla fall (vem skulle inte vilja lägga varv efter varv på Jerez och berätta för nån i depån hur hojen känns, ändra lite och sen lägga fler varv). Å andra sidan skulle man väl tröttna på det också till slut.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
:hej

Jag arbetar endast för att kunna finansiera fritiden. Jag har fortfarande inte stött på ett jobb jag skulle kunna tänka mig att jobba med för jobbets skull, inte ett jobb som är realistiskt i alla fall (vem skulle inte vilja lägga varv efter varv på Jerez och berätta för nån i depån hur hojen känns, ändra lite och sen lägga fler varv). Å andra sidan skulle man väl tröttna på det också till slut.

Som sagt, alla är vi ju olika vilket är bra! :)

Bara för att förtydliga så jobbar jag inte bara för att det är så jäkla kul såklart, självklart tycker jag det är skönt att komma hem och göra det man vill.
Men det underlättar om man inte får uppstötningar på morgonen för att man inte trivs på sitt jobb.

Det är också en sak jag är övertygad om, oavsett vad man jobbar med så blir det nog inte sådär kul man hade hoppats på efter några år.

Nåväl, let the tråd go on.

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Nu kan jag iof bara tala för mig själv, men jag tror att många andra ser likadant på det med att arbeta.

Jag jobbar för att jag vill åstakomma något och visa att jag faktiskt kan något. Inte fan sliter jag häcken av mig för att min chef vill det!
När man är klar med ett projekt, det är tillverkat och satt i produktion och fungerar över förväntan så blir, iaf jag, jävligt glad/nöjd med mig själv!

Men visst, sen finns det såklart människor som kopplar bort hjärnan, åker till Atlas Copco och skruvar ihop luftmaskiner med tre olika moment, åker hem och kopplar på hjärnan och gör det dom vill.
För mig är det självklart att arbeta, jag skulle inte klara en enda dag på a-kassa t.ex. I´m a self-supporting kind of guy!

Men jag kan nog inte säga att jag jobbar tvunget för känslan att visa vad jag kan åstakomma. Därmed inte sagt att man inte känner sig nöjd när man gjort en bra dag på jobbet.
Jag tror inte nödvändigtvis som i ditt exempel med Atlas-arbetaren att en sådan vantrivs med sitt jobb vilket du heller inte påstår. Han går helt enkelt dit, gör sina timmar och går hem till en meningsfull fritid för att i slutet av månaden kvittera ut stålars till mat och hyra.

Lite stereotypt kan man också fråga sig hur tjejen som scannar varor i kassan på ICA dagarna i ända skulle göra om en snäll fe istället plussade på hennes konto vid varje månadsslut. Skulle hon stanna på jobbet för att tampas med argsinta kupongsamlande pensionärer eller...?

Jag kan se båda sidor av samma mynt här. Du är relativt nykläckt i arbetslivet med ett intressant och stimulerande jobb medans t.ex. Mavve tänker i helt andra banor och som du också respekterar.
Jag tror att det för ganska många ser ut ungefär som för mig, man har ett OK jobb och då rullar det lätt på i dom spåren även om lusten för förändring ligger där och lurar...

EDIT: Du och imaster hade ju rett ut allt det där medan jag var borta... :tungan

Last edited:

Nicotin

Guest
jag hoppas att jag ska trivas på mitt nya jobb, börjar knega igen 1 dec efter 7 mån ledigt.

Tacka vet jag inkomstförsäkring..:yoparty :D

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Det har aldrig slagit dig att du ser det hela på ett aningen vridet sätt?

Nu kan jag iof bara tala för mig själv, men jag tror att många andra ser likadant på det med att arbeta.

Jag jobbar för att jag vill åstakomma något och visa att jag faktiskt kan något. Inte fan sliter jag häcken av mig för att min chef vill det!
När man är klar med ett projekt, det är tillverkat och satt i produktion och fungerar över förväntan så blir, iaf jag, jävligt glad/nöjd med mig själv!

Jag skulle hellre hoppa ut i ett järnvägsspår än att bli en sådan person..

Poängen är att man själv bestämmer det man vill och inte vill göra. Visst, vill du glassa omkring tills du avlider och tycker det är givande för dig ska då absolut göra det också.
Men, relativt sett, tror jag att det är ett fåtal människor som tänker som du gör.

Du anser att jag ser det på ett vridet sätt. Att gå till ett ställe för att skapa ett projekt nån glömmer nästa månad igen finner jag ingenting i. Att tex. vara med och bygga Öresundsbron(stor grej som förmodligen kommer vara kvar ett par år till) och sen påstå att man byggt den visar ju bara hur otillräcklig man själv anser sig vara. Ingen ensam person bygger nånting storartat.
Glassa omkring? Märks att du är rätt insnöad på livet i arbete. Man umgås med sin familj, hittar på saker, reser runt, träffar nytt folk(till skillnad från de man ser varje dag på jobbet) och gör det man alltid VILL göra.
Nu råkar jag känna sånna här folk och du ska bara veta hur otroligt många det verkligen är som gör det som de själva vill, men visst, fortfarande är det ju majoriteten som går till sitt jobb likt en drönare för att det är ju lättförtjänta pengar.
Förmodligen kommer jag nog köpa ett hotell nånstans i Nice där jag tänker bo och driva det lite när jag så vill, det drömmer jag om :)

Fia: Du missförstod mig - jag gillar inte att jobba alls. Jag letar därför inte efter ett jobb jag trivs mer på än de jag haft eller kommer att ha.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
För mig är det självklart att arbeta, jag skulle inte klara en enda dag på a-kassa t.ex. I´m a self-supporting kind of guy!

Men jag kan nog inte säga att jag jobbar tvunget för känslan att visa vad jag kan åstakomma. Därmed inte sagt att man inte känner sig nöjd när man gjort en bra dag på jobbet.
Jag tror inte nödvändigtvis som i ditt exempel med Atlas-arbetaren att en sådan vantrivs med sitt jobb vilket du heller inte påstår. Han går helt enkelt dit, gör sina timmar och går hem till en meningsfull fritid för att i slutet av månaden kvittera ut stålars till mat och hyra.

Lite stereotypt kan man också fråga sig hur tjejen som scannar varor i kassan på ICA dagarna i ända skulle göra om en snäll fe istället plussade på hennes konto vid varje månadsslut. Skulle hon stanna på jobbet för att tampas med argsinta kupongsamlande pensionärer eller...?

Jag kan se båda sidor av samma mynt här. Du är relativt nykläckt i arbetslivet med ett intressant och stimulerande jobb medans t.ex. Mavve tänker i helt andra banor och som du också respekterar.
Jag tror att det för ganska många ser ut ungefär som för mig, man har ett OK jobb och då rullar det lätt på i dom spåren även om lusten för förändring ligger där och lurar...

EDIT: Du och imaster hade ju rett ut allt det där medan jag var borta... :tungan

Precis så. Jo jag är så färsk att jag knappt torkat ännu, därav min (antar jag) naiva syn på arbete idag.
Men jag kan ju bara skriva det jag anser är rätt idag, dock är jag nästan helt övertygad om att jag kommer att se annorlunda på mycket saker om bara några år.
Trots det hoppas jag att jag fortfarande trivs på jobbet jag är på då, jag anser också som någon annan redan skrivit, att det är bäst att byta jobb efter ca 5-7 år för att ej hamna i fällan med bekvämlighet osv.

Jag menade inte (och skrev inte tror jag) att en stor-industri-arbetare vantrivs med sitt jobb, gjorde han/hon det skulle den personen förhoppningsvis byta jobb omedelbart. Men jag tror inte heller den personen ser sitt jobb som något tillfredsställande utan som ett nödvändigt ont helt enkelt.

Du anser att jag ser det på ett vridet sätt. Att gå till ett ställe för att skapa ett projekt nån glömmer nästa månad igen finner jag ingenting i. Att tex. vara med och bygga Öresundsbron(stor grej som förmodligen kommer vara kvar ett par år till) och sen påstå att man byggt den visar ju bara hur otillräcklig man själv anser sig vara. Ingen ensam person bygger nånting storartat.
Glassa omkring? Märks att du är rätt insnöad på livet i arbete. Man umgås med sin familj, hittar på saker, reser runt, träffar nytt folk(till skillnad från de man ser varje dag på jobbet) och gör det man alltid VILL göra.
Nu råkar jag känna sånna här folk och du ska bara veta hur otroligt många det verkligen är som gör det som de själva vill, men visst, fortfarande är det ju majoriteten som går till sitt jobb likt en drönare för att det är ju lättförtjänta pengar.
Förmodligen kommer jag nog köpa ett hotell nånstans i Nice där jag tänker bo och driva det lite när jag så vill, det drömmer jag om :)

Fia: Du missförstod mig - jag gillar inte att jobba alls. Jag letar därför inte efter ett jobb jag trivs mer på än de jag haft eller kommer att ha.

Överdrev nog det där med att se det på ett vridet sätt, men jag tror nog att du ser annorlunda på arbete än många andra idag.

Ingen ensam person bygger något storartat, det håller jag med om. Men har man varit med och tillfört något i ett större projekt anser jag det kännas tillfredsställande iaf. Men det är ju min högst personliga åsikt och bör ej spegla andras åsikter om samma sak.

Ta mig inte på orden, med att glass omkring menade jag det du skrev i några inlägg tidigare. Att göra det man allra helst vill, t ex. träffa massa folk, köpa prylar, resa osv.
Jag skulle dock klättra på väggarna efter ett kortare tag, då mina vänner jobbar och inte är anträffbara hur som helst, resa är inte så kul ensam och prylar blir jag trött på i längden,

Insnöad vill jag inte påså att jag är, har inte ens jobbat ett fullt år ännu med det jag gör nu och har ringa erfarenhet inom att arbeta i öht. Därav mitt sätt att se på det hela.
Dock tar man ju in mycket av vad andra tycker och tänker eftersom man inte har mycket att gå på själv.

Sedan ser jag inte direkt hur man ska generera pengar genom att inte jobba i öht. Visst bidrag, förtidspension osv ger väl en del men inte särskilt mycket.

Hur ska du köpa ett hotell i Nice som du ska driva? Är inte det att arbeta också?

Last edited:

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Folk kräks, blöder och snorar på mig hela dagarna, and i love it.

nurse in the ER

Toxicity

Snart i ett dike nära dig
Gick med
22 Mar 2006
Hoj
ÄrrSecks nollnoll
Jag jobbar som budbilschaufför, och för mig är det i särklass världens bästa jobb. Sitter bakom ratten hela dagarna och får bra betalt för att göra något jag tycker om - köra bil. Jag har också turen att ha en jäkligt bra arbetsgivare, och har därför en väldigt trevlig bil. Det är ett socialt och fritt jobb och man träffar många nya människor.

Självklart finns det ett par downsides, som med allt. Långa dagar och sena kvällar är mer regel än undantag, och i längden blir det rätt så slitigt på både relationer och hälsa i längden. Jag kör jour var 5:e vecka, vilket innebär jobb minst fram till 22 på kvällen och jobb hela helgen. Inte alltid så kul.

I slutändan är det som vilket jobb som helst, det finns både för- och nackdelar. Jag inbillar mig knappast att jag kommer pyssla med det här om tio år, men just för tillfället så passar det mig finfint.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Överdrev nog det där med att se det på ett vridet sätt, men jag tror nog att du ser annorlunda på arbete än många andra idag.

Ingen ensam person bygger något storartat, det håller jag med om. Men har man varit med och tillfört något i ett större projekt anser jag det kännas tillfredsställande iaf. Men det är ju min högst personliga åsikt och bör ej spegla andras åsikter om samma sak.

Ta mig inte på orden, med att glass omkring menade jag det du skrev i några inlägg tidigare. Att göra det man allra helst vill, t ex. träffa massa folk, köpa prylar, resa osv.
Jag skulle dock klättra på väggarna efter ett kortare tag, då mina vänner jobbar och inte är anträffbara hur som helst, resa är inte så kul ensam och prylar blir jag trött på i längden,

Insnöad vill jag inte påså att jag är, har inte ens jobbat ett fullt år ännu med det jag gör nu och har ringa erfarenhet inom att arbeta i öht. Därav mitt sätt att se på det hela.
Dock tar man ju in mycket av vad andra tycker och tänker eftersom man inte har mycket att gå på själv.

Sedan ser jag inte direkt hur man ska generera pengar genom att inte jobba i öht. Visst bidrag, förtidspension osv ger väl en del men inte särskilt mycket.

Hur ska du köpa ett hotell i Nice som du ska driva? Är inte det att arbeta också?

Har du inte jobbat ett år i hela ditt liv?
Kom tillbaka när du jobbat i 8 år så du vet hur mycket tid du spenderar på arbetsplatsen kontra var du egentligen vill vara just då och hur mycket det verkligen är värt det att sälja din bästa tid i ditt liv just då.
Jobba ihjäl sig med allt vad ansvar och deadlines betyder för att endast få 5 veckors semester om året som man sprider så man tror att man får ut mer men i själva verket lurar man sig själv... nene, inget för mig.
Jo, flertalet ser ju på att arbeta som du, det fungerar inte för ALLA att "glassa omkring".
Bidrag? Du är så insnöad det bara går att vara, om jag får ta dig på orden här? ;) Du skriver så för att du inte vet om nåt annat sätt att få inkomst utan att jobba, men jag trodde likadant innan och sen såg jag att det inte behövde vara så.
Om jag får jobba med hotellet så visst, det kommer bli EN av alla mina hobbies :)

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Trivs riktigt bra på mitt jobb. Har verkligen haft tur och glidit in på ett bananskal. Som tur är så är man ju skapt för ett försäljarjobb så mycket som man gillar att prata:)

Jobbar inom mc-branschen och har funnit mitt kall:yoparty

Drömmen är ju och kommer alltid att vara att ha något eget en vacker dag. Men för det krävs det mycket erfarenhet och vem vet en vacker dag?

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Jag stortrivs med mitt jobb, (kör lastbil) bra lön, bra chef, bra arbetskamrater framför allt, jobbade i bilindustrin förut och det var lite mera (Samhall, vuxendagis, psykvård,.... alltihopa i ett): ): ):)

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Har du inte jobbat ett år i hela ditt liv?
Kom tillbaka när du jobbat i 8 år så du vet hur mycket tid du spenderar på arbetsplatsen kontra var du egentligen vill vara just då och hur mycket det verkligen är värt det att sälja din bästa tid i ditt liv just då.
Jobba ihjäl sig med allt vad ansvar och deadlines betyder för att endast få 5 veckors semester om året som man sprider så man tror att man får ut mer men i själva verket lurar man sig själv... nene, inget för mig.
Jo, flertalet ser ju på att arbeta som du, det fungerar inte för ALLA att "glassa omkring".
Bidrag? Du är så insnöad det bara går att vara, om jag får ta dig på orden här? ;) Du skriver så för att du inte vet om nåt annat sätt att få inkomst utan att jobba, men jag trodde likadant innan och sen såg jag att det inte behövde vara så.
Om jag får jobba med hotellet så visst, det kommer bli EN av alla mina hobbies :)

Nix, det har jag inte.

Det var som jag skrev innan, jag kan ju endast skriva det jag tycler och känner just precis nu eftersom jag inte har erfarenhet av annat.
Jag både tror och hoppas att jag ser ungefär likadant på arbete sen som jag gör idag.
Jag påpekar igen att jag absolut inte lever för att jobba, det vore idiotiskt att göra när det finns så mycket annat som betyder mera för mig.
Men jag avskyr det klart inte heller, och skulle jag komma till den punkt där jag vänder mig både en och två gånger i sängen innan jag ska till jobbet hoppas jag att jag byter antingen livsstil eller jobb. Eller både och. :)

Insnöad anser jag mig inte vara direkt, självfallet finns det andra saker att dra in pengar på en ett vanligt arbete.

Men då kan ju du upplysa mig isf, vad gör just du för att få in pengar utan att arbeta?

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Jag avskyr att sälja min egen tid till nåt företag över huvud taget. Usch, bara tanken på att jag kan äta lunch ute på stan med en polare eller en snygg brud, missar träningarna på kvällarna, missar strandlivet på sommaren och den biten får en att vilja kräkas.
Har alltid hatat att gå till ett ställe och sen gå hem igen för att göra likadant nästa dag till helt ingen som helst mening då de säkert lägger ner det efter en tid eller säljer bort den delen till Lettland.
Har haft runt 25 jobb, bytar ofta och gärna för jag bara hatar att jobba.
Dock ska jag bara jobba runt 7-9år till och sen är jag pensionerad :) Ser verkligen fram emot det och satsar helhjärtat på den biten.

Livet är inte att vistas på en arbetsplats bara för att man MÅSTE, livet är det du gör när du har fritid. Jag ska ha evig fritid inom kort, än så länge går det ju åt rätt håll.
Finner ingen mening med att sälja min tid till en plats i 40år för att sen som pensionär vid 65års ålder(vi 80-talister får väl gå först efter 70år) bli pissad på av staten. Glöm det.
låter som en bra plan,men exackt vad är det du gör? du måste ju tjäna ganska så bra om du kan pensionera dig tidigt,visst skulle gärna byta jobb och kanske gör det också men har man barn kan man ju inte ta vilket jobb man vill,tyvärr har sonen på halvtid så måste ta lite hänsyn till honom med.
berätta gärna mer:tummenupp

samhainie

Guest
varför är testförare inte realistiskt? Jag jobbar som testförare för audi, har varit i spanien och kört bil i bergen nu i två veckor. Har svart bälte i serpentinväg nu skulle jag gissa...
Trivs helt ok med mitt jobb... Det negativa är väl att man får jobba mycket med tyskar.. :näsblod

Oooo DET skulle jag vilja göra :)

Men är ganska nöjd med mitt jobb för det mesta..
Jobbar med teknisk support till bilverkstäder/mekaniker i landet. Hyfsad lön, ganska fritt på jobbet, världens bästa kollegor, en del riktigt roliga och svåra fall av problembilar :)
Men hade hellre jobbat som testförare...

Trallhusbjörn

Finnish flash
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
Merida, trampvariant
Jobbade på ett företag med järnbitar i 14år. Trivdes rätt bra men jag fick chansen att byta företag och bättra på min lön ganska mycket så jag bytte arbetsgivare.
Har nu jobbat på mitt nuvarande i snart ett halvår och det känns som jag håller på att kompostera mig själv själsligen. Men jag har bättre lön.:rolleyes:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Har kämpat mej igenom högskolestudierna och fått ut min examen i det jag vill jobba med: Molekylärbiologi.
Men efter exjobbet har all entusiasm sakta runnit av mej. Bytte projekt i början på september och nu vantrivs jag verkligen.
Var det detta man utbildade sej till?
Jag kommer inte fortsätta när min stipendietid går ut vid årskiftet, därefter är min framtid oviss...
Värt att börja knega som väktare igen? Vad var då utbildningen till för?

Va fan ska man göra?!

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Kapa rör för 16kr/h... slå det ni...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad