Trollhättetråden "samåkningar"

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Läste någon gång på Hedenhös tid att knäskrap från början användes för att minska trycket på bakhjulet för att därigenom lägga upp hojen i en kontrolerad sladd.
En körstil som Jänkarna tog med sig över till Europa från sina rundbanetävlingar.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
6xXx9:an skrev:
2164979 Hur kommer det sig att skrapa knät har fått en sån "status" markering :confused:

När vi var å körde i söndags så låg jag bakom ett flertal personer som låg med knäskrap i kurvorna men lik förbannat så körde jag mycket fortare, det tar ju bara tid att lägga ner knät fast jag var allt där å rispa lite jag med =) , men var ju bara å ta upp knät så gick det å pressa lite till.

Ska kanske burna upp mitt bakdäck så jag kan byta te nästa körning?
Fan bara två veckor kvar tills nästa körning gäller att lägga på en rem!

Känns ju dumt å bara byta måste ju göra något skoj av det man har :rofl
Åhh nej ingen stausmarkering alls, bara en kul grej att göra om man ändå skall passera en rondell...

Lutar du hojen tillräckligt så förlorar du ingen tid att lägga i knät.
 

ItePiru

Hemma igen
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Finland
Hoj
ZX-10R -04
6xXx9:an skrev:
2163401 Hej allihopa!

Hur gick det för er (Eas å ItePiru) i söndags på kinnekulle?
Hur var det att komma upp i mellan gruppen å köra med det snabba grabbarna på slutet :hihi

Det gick bra i mellan gruppen. Blev förvånat att tempon var såpass lugn där med, ingen ville om :) Försökte byta redan tidigare till mellan gruppen, men fick inte göra det :gnissla
 

#86 Anders

Lämnar Hjärnan i Depån!!!
Gick med
4 Jan 2006
Ort
Hemma
Hoj
Retta -04 såld. Gsx-R 600 K8 såld, Yamaha YZ 250F -07, KTM 690 SMC -09 såld, Ducati Multistrada 1200 S
ItePiru skrev:
2166012 Det gick bra i mellan gruppen. Blev förvånat att tempon var såpass lugn där med, ingen ville om :) Försökte byta redan tidigare till mellan gruppen, men fick inte göra det :gnissla

Hoppas du oxå kan följa med på den 3 juni körningen på kinnekulle igen då.
Jag å Hansson ska försöka ordna så vi oxå kan vara med å köra då, Eas hade redan fixat det!
Försök då komma i mellangruppen så vi kan fajtas lite :hihi
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Eas skrev:
2163534...sen bytte ju Linus ner en grupp så jag hade honom flåsandes i nacken, det känndes väl sådär!!
Hmm... Varför är det så svårt för Yamahaförare (Eas och Peter R1) att erkänna att andra är snabbare :lol

Inget illa menat men gud vad ursäkter man för höra :tungan

6xXx9:an skrev:
2164979 Hur kommer det sig att skrapa knät har fått en sån "status" markering?
Och när man ändå är på gnällhumör... Kom ihåg att jag säger detta .... Era rondellkörningar med knäskrap kommer att resultera i fler olyckor (två hittills). Farten är alldeles för långsam för det nerlägget som egentligen krävs... Och i de fall man hänger så mycket att knät ändå tar i är ju viktfördelningen helt åt helsike...

Plaese don´t hate me.... :fatta! Jag ska aldrig mer tjata om detta, vill bara ert bästa, grabbar...(så ibland får man ta i lite)

Ta det lungt och ha det gött, Linus.
 

Eas

Vill mycket! Kan lite!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
R6-03 SÅLD
chili skrev:
2171007 Hmm... Varför är det så svårt för Yamahaförare (Eas och Peter R1) att erkänna att andra är snabbare :lol
Inget illa menat men gud vad ursäkter man för höra :tungan
Ta det lungt och ha det gött, Linus.
Vad är detta för påhopp! Jag har inte sagt nåt! :confused:

Du ÄR snabbare än mig Linus! Du har mer erfarenhet än mig och jag tycker att du är en duktig förare.
Jag srev att det kändes lite sisådär att ha dig flåsandes i nacken, jag skrev INTE att du hade problem att komma förbi!!

Det är inte så att det är fel vecka Linus?? :tungan :hihi
 
Last edited:

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Eas skrev:
2171629 Det är inte så att det är fel vecka Linus??
Ha, ha... fråga Pucko vad han anser om mitt humör denna vecka... (Han har retat gallfeber på mig varje dag på jobbet)
Jag försökte vara lite snäll iaf..... Jag tror du :pannkyss om mig ändå Eas.
Men just nu är man gött irriterad. Hade tänkt att åka till Kinnekulle redan ikväll, men tro f-n att det regna jävel ute :huvet :mad: :gnissla
Så nu blir det upp före :cdevil imorgon och antagligen åka i regn då också...

//Linus
 

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
chili skrev:
2172137 Ha, ha... fråga Pucko vad han anser om mitt humör denna vecka...

//Linus

Jag tycker det har varit stabilt som vanligt. :pannkyss :hihi

chili skrev:
2172137 Hade tänkt att åka till Kinnekulle redan ikväll, men tro f-n att det regna jävel ute :huvet :mad: :gnissla
Så nu blir det upp före :cdevil imorgon och antagligen åka i regn då också...

//Linus

Och förresten lycka till i helgen. :) :tummenupp
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
chili skrev:
2171007 Hmm... Varför är det så svårt för Yamahaförare (Eas och Peter R1) att erkänna att andra är snabbare :lol

Inget illa menat men gud vad ursäkter man för höra :tungan
Har du mens? Du kör om mej och jag kör om dej, vad är problemet?
 

Kneedrag

Guest
chili[B skrev:
Era rondellkörningar med knäskrap kommer att resultera i fler olyckor[/B] (två hittills). Farten är alldeles för långsam för det nerlägget som egentligen krävs... Och i de fall man hänger så mycket att knät ändå tar i är ju viktfördelningen helt åt helsike...

.

:fatta!
Om jag vill skrapa mitt knä i en rondell så gör jag det. När du skriver om olyckor låter det som man ska dö på kuppen. Det kommer alldrig att hända för att farten är så låg(villket jag tycker är bra). Att börja med en rondell och knäskrapa låter mig veta var gränsen går med just den hojens däck/inställning .Hyffsat säkert .

Visst ja la hojen lite lätt (liten oljefläck) (inga stora skador på hojen pucken rädda mycket) men det är mitt val om jag vill betala det priset.Då är det mer risk när du Chili pressar på som fan i kurverna när vi är ute och kör. Det kan skita sig rejält med den höga farten.Även om du är en duktig förare. Jag vill inte se det. Men du ska inte tro att det alldrig kan hända dig

Nej bror duktig tycker det mest låter som du gnäller för att du inte kan /vågar eller vill skrapa dina knäpuckar pga du inte vill lägga hojen. Villket jag kan förstå men låt mig ha lite roligt i rondell om jag vill betala det priset.


Tina
 

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same
Jag är värdelös på knäskrapa och skall väl föröska lära mig det en dag jag med.
En av våra killar på jobbet tävlar ju i rookie600 och har så gjort i två säsonger.
Han säger såhär och jag lägger ingen vikt i hans påstående men för mig som är väldigt grön på mc och knäskrapa så blir det lätt att man lyssnar på hans orsak till varför en del lägger hojen i en rondell.Så här säger han.....akta dig för små rondeller,en liten rondell har du väldigt låg fart och därmed dåligt tryck på däcket,du kanske inte ens har bra temp i ytterkant på däcket och dessutom tidigt på säsongen,då släpper det och sedan söker alla en anledning att det var olja,grus eller vad nu må legat på asfalten när problemet egentligen ligger i okunskap hos föraren.
Ja,vad vet jag men låter kanske inte helt åt helskotta det han säger.

Ha det bra vänner.
 
Last edited:

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Ja detta var då ingen trevlig syn och se hur tråden fallit sönder under helgen.

Till och börja med får jag väl be om ursäkt för att jag fört in tråden på fel spår.

peter R1 skrev:
2172928 Har du mens? Du kör om mej och jag kör om dej, vad är problemet?
Väldigt omoget svar, tycker jag. Tänk på att smiliesgubbar är till för att ge en "känsla" på inlägget. Mitt inlägg var ett skämtsamt svar till de ursäkter jag hört från Kinnekulle-körningen.

GixxerTina skrev:
2173302 :fatta!
Om jag vill skrapa mitt knä i en rondell så gör jag det. När du skriver om olyckor låter det som man ska dö på kuppen. Det kommer alldrig att hända för att farten är så låg(villket jag tycker är bra). Att börja med en rondell och knäskrapa låter mig veta var gränsen går med just den hojens däck/inställning .Hyffsat säkert .

Visst ja la hojen lite lätt (liten oljefläck) (inga stora skador på hojen pucken rädda mycket) men det är mitt val om jag vill betala det priset.Då är det mer risk när du Chili pressar på som fan i kurverna när vi är ute och kör. Det kan skita sig rejält med den höga farten.Även om du är en duktig förare. Jag vill inte se det. Men du ska inte tro att det alldrig kan hända dig

Nej bror duktig tycker det mest låter som du gnäller för att du inte kan /vågar eller vill skrapa dina knäpuckar pga du inte vill lägga hojen. Villket jag kan förstå men låt mig ha lite roligt i rondell om jag vill betala det priset.

Tina
Synd att du ska bli så förbannad. Jag har inte hackat på någon enskild person eller? Det är väl fler än du som bokstavligen åkt "runt" i en rondell, så även jag. På senare tid har man fått insikt i hur viktfördelning, lutningsvinkel och annat är felaktigt vid denna manöver samt insett det faktum att två olika personer, vid olika tillfällen fått framhjulsäpp vid sådana tillfällen. Är det fel av en person att be sina vänner sluta med detta för att minska onödiga vurpor och skador? Jag tycker inte det...

Till både Peter och Tina hoppas jag saken kan bli utagerad nu, det är tråkigt för oss allihop om vi ska gå omkring och vara sura hela tiden.

//Linus
 
Last edited:

#86 Anders

Lämnar Hjärnan i Depån!!!
Gick med
4 Jan 2006
Ort
Hemma
Hoj
Retta -04 såld. Gsx-R 600 K8 såld, Yamaha YZ 250F -07, KTM 690 SMC -09 såld, Ducati Multistrada 1200 S
Tjohoo!!!
Är det någon mera här som ska med till kinnekulle nu på söndag (4/6) :confused:
 

smurfen

Alltid ett hjul i backen
Gick med
18 Aug 2003
Ort
THN
Hoj
CBR929
Blåser liv i den här tråden :banana

Fika tur i dag 17.30 vid shell :tummenupp

1 smurfen
2 moppekalle
3 eas
4
5
6
 

Tmannen

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2007, BMW K1200R Sport
Lördag 1 Juli Shell kl 11

Om nu vädret återigen blir bra så kanske det är dags för en ordentlig långtur igen med kort fika paus :oops:
Preliminär start från Shell kl 11 Lördag 1 Juli
1. Tmannen
2.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Var förvånad då jag såg att två från trollhättan hade skrivit på.

pucko skrev:
2264456 Annars har vi ett utmärkt forum i Trollhätte området :)

http://mcitrollhattan.xforum.se/

:tummenupp hade också startat en egen hemsida för skövde men det var inte så många som ville engagera sig, (fick dåligt med respons så den lades ner www.fullthrottle.se)

Fördel att ligga ut i mcgrupper har skrivits på skövdetråden :)
 
Last edited:

Tmannen

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2007, BMW K1200R Sport
Tmannen skrev:
2264117 Om nu vädret återigen blir bra så kanske det är dags för en ordentlig långtur igen med kort fika paus :oops:
Preliminär start från Shell kl 11 Lördag 1 Juli
1. Tmannen
2. pucko
3. Eas
4. ItePiru
5.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top