TRX 850 turbo mm.

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Riktigt frän! Kul bygge! Skall bli intressant och se hur det blir i slutändan :)
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Tar du trxen till bandagarna i sommar då? :tungan :rolleyes:

Hehe! Kommer köra ngn kvällskörning kanske. Lär ju gråta blod om man krachar en hoj man lagt så mycke tid på :näsblod . Kommer du köra på knudan i sommar åxå?

Riktigt frän! Kul bygge! Skall bli intressant och se hur det blir i slutändan :)

Tackar :)

Din hoj lär ju bli rätt elak :tummenupp
 
Last edited:

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Nu har det hänt lite igen.

Har kapat bort onödigt matrial från övre styrkronan idag. Tycker det blev rätt bra faktiskt :)
Matrial till den undre kronan och styrstammen kommer på måndag, så förhoppningsvis sitter den nya gaffeln på plats innan ledigheten är slut.
Måste träna TIG nu, så jag kan svetsa ihop tryckröret till plenumet. Hoppas få ihop det under ledigheten åxå.
Tar med lite bilder på de "nya" delarna som ska dit.
1, Styrkrona föra kap/slip/fräs
2, Färdig! Ska bara blästras & pulverlackas svart
3, Nya svingen + bakfälg. Båda ska lackas svarta
4, Nya gaffeln + fälg
5, Gaffel igen. Porrigt med Öhlins hehe.
 

Bifogat

  • ny-krona-före.jpg
    ny-krona-före.jpg
    225.3 KB · Visningar: 169
  • ny-krona-efter.jpg
    ny-krona-efter.jpg
    232.4 KB · Visningar: 159
  • nya-delar1.jpg
    nya-delar1.jpg
    217.8 KB · Visningar: 178
  • nya-delar2.jpg
    nya-delar2.jpg
    230.3 KB · Visningar: 165
  • nya-delar3.jpg
    nya-delar3.jpg
    229.7 KB · Visningar: 155

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Trevligt som alltid! Det kan aldrig bli för mycket godis :tummenupp

Fick du köpa en ny sving igen, eller lyckades du rädda den du köpte tidigare? Hur passar apriliasvingen med tanke på stötdämparinfästning etc? Sen har väl mille-svingen sin infästning ngt högre än en standard TRX. Frågan är väl hur standard din TRX är? :hihi Borde ju gå lösa... Blir grymt i vilket fall!

Keep it up, slöa inte till, vill se täta uppdateringar!

//N
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Hehe! Kommer köra ngn kvällskörning kanske. Lär ju gråta blod om man krachar en hoj man lagt så mycke tid på :näsblod . Kommer du köra på knudan i sommar åxå?
Äsch grejerna ska användas! :D
Kul att se lite uppdateringar så här mitt i vintern och allt!

Japp är anmäld och betald, här skall de kapas tider. Ska du köra? :)
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Trevligt som alltid! Det kan aldrig bli för mycket godis :tummenupp

Fick du köpa en ny sving igen, eller lyckades du rädda den du köpte tidigare? Hur passar apriliasvingen med tanke på stötdämparinfästning etc? Sen har väl mille-svingen sin infästning ngt högre än en standard TRX. Frågan är väl hur standard din TRX är? :hihi Borde ju gå lösa... Blir grymt i vilket fall!

Keep it up, slöa inte till, vill se täta uppdateringar!

//N

Tackar! Den gamle hade nog gått att rädda, men köpte ny ändå. Denna är ju av nyare modellen som är lite kantigare i formen (-04 - -08). Fördelen är ju att fälg & ok passar direkt, men det blir en hel del pill med att passa in svingen i ramen... Den är bl.a 10mm bredare vid infästningen & som du sa, så är dämparinfästningen lite annorlunda (sitter förskjuten i sidled). Det är inte omöjligt att få dit (bara känns så haha).

Äsch grejerna ska användas! :D
Kul att se lite uppdateringar så här mitt i vintern och allt!

Japp är anmäld och betald, här skall de kapas tider. Ska du köra? :)

Så sant! :)

Yepp, ska brottas med R1'an igen hehe. Redan pröjsat för 11 bandagar nästa år...
 
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Hmm... Hur kass är den andra svingen? :):):)
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Mjo, lite...:D Men jag borde verkligen inte ta på mig mer jobb om jag ska ha nån chans att bli klar med hojen i år över huvudtaget...samt att budgeten är typ supersprängd, hehe.:gnissla

Men när du är i garaget nästa gång så mät cc hjulaxel(min justering/max justering) - svinginfästning bara för skojs skulle så får jag se. Ser ut att vara kortare, isf får det vara, iaf för nu. Har absolut inte tid att börja förlänga en sving...
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Liten update

Har spenderat merparten av tiden i verkstan till att mäta en jeffla massa saker både 1 & 4 ggr.... Kommit fram till att svingbytet kommer att gå relativt smärtfritt (ta i trä, salt över axeln osv... hehe).
När jag väl fått dit svingen (centrerad och hjulen i linje), kommer det att skilja 3,5mm mellan fram & bakdrev. Och det är ju lätt åtgärdat.

1, Jeffligt tacksamt att man kan plocka av en bit av ramen :) underlättar en hel del:tummenupp
2, Nya svingen uppe på bordet för mätning
3, Ramdelen uppe i fräsen. Nervöst? ...Yepp!
4, Annan vinkel. Fräste av 4mm på var sida. Får ta ngr mm på svingen åxå för att det ska lira.
5, Dogbone prototyper. Kommer trollas fram i alumec senare.
6, Vad tror ni? Behöver jag göra det vinklade benet kralligare? Det raka benet tar ju en hel del av kraften. Orginal sitter det en 5mm tjock rak stålskena på var sida.
 

Bifogat

  • prov-dogbone1.jpg
    prov-dogbone1.jpg
    216.1 KB · Visningar: 171
  • ramdel-fräs.jpg
    ramdel-fräs.jpg
    221.4 KB · Visningar: 208
  • ramdel-fräs1.jpg
    ramdel-fräs1.jpg
    224.1 KB · Visningar: 189
  • rsvsving.jpg
    rsvsving.jpg
    213.5 KB · Visningar: 157
  • ramdel-sving.jpg
    ramdel-sving.jpg
    222.8 KB · Visningar: 185
  • prov-dogbone2.jpg
    prov-dogbone2.jpg
    220.5 KB · Visningar: 163
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har spenderat merparten av tiden i verkstan till att mäta en jeffla massa saker både 1 & 4 ggr.... Kommit fram till att svingbytet kommer att gå relativt smärtfritt (ta i trä, salt över axeln osv... hehe).
När jag väl fått dit svingen (centrerad och hjulen i linje), kommer det att skilja 3,5mm mellan fram & bakdrev. Och det är ju lätt åtgärdat.

1, Jeffligt tacksamt att man kan plocka av en bit av ramen :) underlättar en hel del:tummenupp
2, Nya svingen uppe på bordet för mätning
3, Ramdelen uppe i fräsen. Nervöst? ...Yepp!
4, Annan vinkel. Fräste av 4mm på var sida. Får ta ngr mm på svingen åxå för att det ska lira.
5, Dogbone prototyper. Kommer trollas fram i alumec senare.
6, Vad tror ni? Behöver jag göra det vinklade benet kralligare? Det raka benet tar ju en hel del av kraften. Orginal sitter det en 5mm tjock rak stålskena på var sida.

Skare där va dogbones, de två bilderna där? Isf känns det stabilt, i överkant. :)
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Skare där va dogbones, de två bilderna där? Isf känns det stabilt, i överkant. :)

Va bra :tummenupp

Tackar för hjälpen med inställning av tigen. Börjar få lite vettiga sömmar i alu nu. Inte särskillt vackra förvisso...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Va bra :tummenupp

Tackar för hjälpen med inställning av tigen. Börjar få lite vettiga sömmar i alu nu. Inte särskillt vackra förvisso...

:tummenupp Inte illa när en blind leder en blind :gnissla
Men, det behöver inte se snyggt ut från början, sliprondell och polermaskin kan göra undeverk.

Ps. Har ett litet munstycke liggande här till dig.. :)
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Hur har jag lyckats missa detta! Här ska det prenumereras på tråd!:yoparty :tummenupp
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Fan va het du börjar bli på svetsen brollan :tummenupp snart kanske man vågar lämna in lite jobb till dig :D
Gött att du kommit igång igen, skulle bli förvånad om trixxen inte hamnar i en mc-blaska :yoparty
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Hur fixerade du ramen i fräsen ?
Ser ut att vara lite knepigt..

Jo, det var lite tricky iom att den är assymetrisk på det plan jag hade nedåt. Och bord + städ var för små. Så jag spände fast den i en genomgående axel i överdelen samt spände ner under delen med en tving. Nödlösning som funkade :D

:tummenupp Inte illa när en blind leder en blind :gnissla
Men, det behöver inte se snyggt ut från början, sliprondell och polermaskin kan göra undeverk.

Ps. Har ett litet munstycke liggande här till dig.. :)

Yepp! Receptet är att kludda dit en tät sömm, slipa ner å få posörsömmar lagda av ett proffs hehe.

Hittade ngr munstycken på jobbet, så det är lugnt. Tack ändå :tummenupp

Hur har jag lyckats missa detta! Här ska det prenumereras på tråd!:yoparty :tummenupp

Va kul :)

Fan va het du börjar bli på svetsen brollan :tummenupp snart kanske man vågar lämna in lite jobb till dig :D
Gött att du kommit igång igen, skulle bli förvånad om trixxen inte hamnar i en mc-blaska :yoparty

När kommer du ner på studiebesök å dricker sprit?
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
skulle bli förvånad om trixxen inte hamnar i en mc-blaska :yoparty

Jag vet en tidning den hade hamnat i direkct, men den gick i putten. Tyvärr :näsblod

Jag blir själv lite smått ekonomiskt lidande som prenumerant :huvet

Jaja, jobba på med hojen nu! Vill se mer bilder:tummenupp
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top