TRX-tråden

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Snöar rätt bra i dessa trakter åxå. Men då slipper man lite ångest över att man inte fått ihop hojjen. Förstår inte varför jag envisas med att börja riva och plocka med hojjen så sent varje år. Kroniskt lat kanske...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Anehall skrev:
Men då slipper man lite ångest över att man inte fått ihop hojjen.
Rätt så. Vädret håller ju inte i sig, så nu kommer man ha svår ångest i ett par veckor för att man inte får åka... :gnissla

Nytt nick! Hojbyte på g?
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Jåke skrev:
Rätt så. Vädret håller ju inte i sig, så nu kommer man ha svår ångest i ett par veckor för att man inte får åka... :gnissla

Nytt nick! Hojbyte på g?

Neeh, ingen ny hoj. Samma gammla traktor :)
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
2043149 Satt och drömde kring den häromdagen jag med.

Men vad skall man göra med den ? Hur är chassiegeometrin på TDM kontra TRX ? Hade nog hellre köpt gaffelkronorna separat...

@Jocce. Hur går det med den roterande ljuddämparen ??

/Peter
Med tanke på att den var avsedd för BOT racing, som jag antar uttyds Battle Of Twins, så borde det kunna bli något potent? Vilka gafflar skulle passa, dvs 54 mm, vilka har den dimensionen, R1:an? (Sen är ju iofs rörram snyggare, eller hur :hihi)
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
2043160 Med tanke på att den var avsedd för BOT, som jag antar uttyds Battle Of Twins, så borde det kunna bli något potent? Vilka gafflar skulle passa, dvs 54 mm, vilka har den dimensionen, R1:an? (Sen är ju iofs rörram snyggare, eller hur :hihi)

Har för mig att mina R1gafflar har diametern 49mm. Så de har nog tänkt montera dit en guldfärgad historia från en svensk tillverkare.. :rolleyes:

(Kan ha fel angående diametern).
//Peter
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Froven skrev:
2043149Hur är chassiegeometrin på TDM kontra TRX ?
Om jag inte läser helt fel har väl ramen egentligen inte XTZ-geometri utan är bara byggd med fästen för 750-motorn. Verkar vara banåkar-geometri övrigt.

Vet tyvärr inte hur mycket modifiering det krävs för att få i 850:n, men det kan inte röra sig om några större ingrepp.

Edit: Du får vara lite snabbare Hasse :hihi
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
2043172 Det där är väl till och med en XTZ-ram om jag inte läser fel. Visserligen passar 850-motorn i den, men nån banhoj lär det inte bli av den för det. Geometrin skiljer rätt mycket, tro mig... :rolleyes:
"Ein sehr stabiles Alu Chassis ideal für die Rennstrecke oder als Edelbike." Rennstrecke=bana

Tror faktiskt visst att det är avsett för banracing, kika på bilden med clip-on och fotpinnar, ser ganska "raceiga" ut i mina ögon.

Men men, vad är väl en bal på slottet...
 

Ola_FZR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Örebro
Hoj
TDM 850
Oljetryckkontakt

Kom på i samband av vårens byte av olja att det inte finns nån oljetryckskontakt, då ställer jag mej frågan varför ? Är det nån som lyckats pilla dit nån på nåt bra sätt? Känns som en bra försäkring, på den gamla hojen vissde man att det var dags när lampan började blinka lite vid rondellkörning :)

Mvh Ola
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ola_FZR skrev:
2043318 Kom på i samband av vårens byte av olja att det inte finns nån oljetryckskontakt, då ställer jag mej frågan varför ? Är det nån som lyckats pilla dit nån på nåt bra sätt? Känns som en bra försäkring, på den gamla hojen vissde man att det var dags när lampan började blinka lite vid rondellkörning :)

Mvh Ola
Har haft lite funderingar på det, och ffa oljetempsmätare, men det har inte blivit så mycket mer än just funderingar...
 

Ola_FZR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Örebro
Hoj
TDM 850
Borde inte vara så svårt bara man hittar nånstans med ett mätbart tryck på oljan samt nån gänga att sätta den i. Skulle var kul att veta varför dom inte satt dit nån från fabriken ?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
HansJ skrev:
1684496 TRX:ens smörjsystem är lite klurigt... Jag har läst igenom manualen lite, och försöker förstå:
Dels har vi två pumpar, en som pumpar upp olja till behållaren, det är det kromade röret som kommer upp på ovan/högersidan. Den oljan sugs som det verkar upp från sumpen/silen. Sen finns det en pump som ser till att oljan från behållaren, som mer eller mindre "rinner" ned från behållaren till pump nr 2, får rätt tryck innan den går ut till motorn.
Den oljan går som det ser ut till tre kanaler, dels till vevaxeln,dels till växellådan och dels till balansaxeln. Från balansaxeln går den sedan till toppen, det är det röret som går upp bakom cylindrarna.

Om man, som jag, funtat på oljetrycksmätare, och inte vill göra för stora ingrepp, så skulle jag satt den på röret som går bakom cylindrarna. Visst, trycket har säkert sjunkit efter att smörjningen av balansaxeln är klar, men jag gissar att det inte har så stor betydelse. M.a.o. så en lekmans gissning är att det är här du ska ansluta smörjningen av turbon också. Men vore jag du, så skulle jag "get a second opinion"...

Oljekylare, jag vet inte om jag skulle montera en utan att veta att den behövs, och i så fall skulle jag nog kopplat in den på väg från pump 1 till oljebehållaren, dvs det kromade röret. Att fundera på är ju om du ska ha termostatstyrd oljekylning, det vore ju för trist om du inte får upp arbetstemp på motorn... Återigen lekmans gissning, vänta med kyl tills du vet om oljan går för varm. Oljebehållaren funkar ju lite grann som kylare också, det kanske funkar att förbättra kylningen på den, dvs lite flänsar, eller vattenburet självcirkulerande?

det var lite spekulationer, gå nu och fråga nån som vet, inte bara lita på såna som gillar att fnula och spekulera...
Så här långt kom jag förra gången...
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Froven skrev:
@Jocce. Hur går det med den roterande ljuddämparen ??

/Peter

Det får bli till hösten om det finns pengar då.

Har så gott som allt klart för mig hur det ska gå till, sånär som på 2 detaljer.

Det blir mycket pill för att få ihop det...
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Garagestatus

Många buntband blir'e.

Gjorde en hållare till bakdämparens gasbehållare i alu.

F*n att man inte jobbar på OCC så man kan göra alla modifieringar i 5mm plattjärn. De snubbarna bryr ju sig inte om slutresultatet väger 300+Kg...

I veckan ska jag svarva nya distanser till framgaffeln, så jag kan använda vajern till hastighetsmätaren. Kommer att använda rostfritt denna gången, då de jag gjorde i alu förra året hade en olustig reaktion med hjulaxeln...

Framgaffeln har moddats lite åxå. Fräste av 5mm på ena gaffelbenet, så framhjulet kan sitta på "rätt" håll

Förhoppningsvis rullar hojjen nästa helg :banana

Fälgarna som jag lackade för ett år sedan ser redan skit ut :4skrika . Får bli pulverlack till hösten.

Över och ut // Jocke
 

Bifogat

  • gashållare.jpg
    gashållare.jpg
    111.4 KB · Visningar: 123

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Anehall skrev:
2051911 Många buntband blir'e.
Öhhh... sjysst fäste. Eller nåt :rofl

Huvudsaken är väl att det fungerar? Själv stod jag plötsligt med ena passagerarfotpinnen i handen inkl. fäste när jag skruvade ihop det sista förra helgen... Blir inget mer skjutsat på den hojen förrän jag tar mig till en svets!

Vad hände med distansen fram då'rå? Är det som jag tror att alu är för mjukt och slits ner?

F-n tro om det blir nåt åka nästa helg. Här har det snöat i en vecka, så den lilla tur jag tog förra veckan blev en engångsföreteelse. Börjar allvarligt fundera hur det ska gå med besiktningen av Laila's hoj den 13:e :gnissla

Hojen är iaf körklar och bestyckningen jag gjorde på känn verkar fungera så här långt. Fast det är iofs svårt att säga när temperaturen inte orkar över 5 grader +
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=32425#

Behövs övre gaffelkrona, skärm lite specialmeck med distanser och antingen en ny "stem" eller presshylsor kring den gamla så är det klart...

Btw så köpte jag en cykel idag, den första cykel jag köpt sen jag började 3:an i grundskolan...

//Peter
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Det fixas i stugorna nu...

Liten rapport från mitt håll, dåråj:
Gick motvilligt(!) ut i garaget hos mina föräldrar igår, för att klämma ihop det sista, och förhoppningsvis ta en provrunda. Motvilligt, eftersom den stora ångesten infunnit sig. Jag plockade isär allt i höstas, och har sen i olika etapper satt ihop delarna. Hur var det nu, drog jag i kolvbultslåsningarna förra gången, har jag dragit kamöverfallen med rätt moment, blev kamkedjeinställningen riktig, efterdragit dämparlänkaget, har jag missat något annat? Lätt att glömma nåt, Alzheimer light.... Det är ett skit att inte ha hojen på så nära håll att man kan pilla med den lite oftare än nån gång i månaden.

Nåväl, hade i princip bara att få dit avgassystemet, kåpor, slå i olja och vatten och starta. När det var klart, och batteriet kopplades in, så var det så klart tokslut... Ställ på laddning, och åk in till stan för en pizza med päronen. Väl hemma igen, på med skinnställ, hjälm (nya kolvringar och nyhonat, och skulle köra med tipset att slita in dem den brutala vägen, dvs ingen tomgångskörning, utan ut och fullgasa direkt, allt för att det ska bli så tätt som möjligt). Rullade ut ur garaget, upp på hojen, tryck på startknappen. Klick... Batteriet var ännu inte fullladdat... Ut och spring! Gick heller inget vidare, vinterns grusande inverkade menligt på däcksfriktionen. Startkablar från en bil då? Då drog startmotorn äntligen runt! Grannarna trodde dock att påsken infunnit sig... Hojen vägrade starta, men sköt friskt i dämparna. F-n, vad är det nu då??? Fel kam-timing eller? Fortfarande iklädd full skyddsutrustning inkl. hjälm, lagom genomsvett efter språngmarscherna... Hmmm, tändkablarna... Slog mig att jag varit osäker vilken som var vilken, men samtidigt hade någon hävdat att japsar ofta ger gnista vid varje varv, så då borde det inte spela någon roll... Nåja, vad göra, kan ju lika gärna testa... Växlade snabbt (nåja...) kablar. Tryckte på starten, och med en mungipa i vardera hörnet på hjälmen rullade jag iväg inom 10 sekunder. Fortfarande med en konstig känsla i magtrakten (det är många små bitar som hänger ihop och rör på sig med ansenlig fart i en motor, och det smärtar att plåga en kall motor...) gasar jag ut på gamla E4-an. 8 km senare så händer det! Har precis lagt i 5:an och vrider fullt, det enda som händer är brröööl, och retardation... Skitskitskit, kamkedjan, hål i kolvarna vad är det som hänt? In till vägkanten och försöker starta igen. Dött, inte ens ett klick från startrelät. Skönt, då var det inget mekaniskt i alla fall... River under sadeln i kablar, och lyckas få fram ett klick, men då är naturligtvis batteriet fortfarande för svagt... Som tur är står jag i en svag nedförsbacke, och lyckas springa igång den igen.

Kommer hem, allt ser tätt ut, motorn gick som bara f-n (gör den inte det efter varje vinteruppehåll :va), allt funkade, ska bara fixa el-glappet och man är färdig för en ny säsong. Vaknar idag i Sthlm, och det snöar...
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Peder Rosberg skrev:
Och detta är länken till det häftigaste bygge jag skådat, synd att man
inte är så bra på franska. Aja! håll tillgodo mina vänner.
http://www.esprit-racing.com/4/40213.htm
Haha, ja den e asläcker, men man undrar hur mycket som är kvar orginal :lol

Tror inte motorn är orörd heller... Byggkostnad som en rsv factory? Cool som få i alla fall.

Jåke skrev:
2052245 Öhhh... sjysst fäste. Eller nåt :rofl

Hehe, d blev rätt ok när den kom på plats :)
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top