CALLAHAN skrev:
2082884 Har en fråga till angånde förgasarna!
När jag fått tummen ur och best från tyskland undrar jag vart jag ska lämna in den för justering av förknasarna?
Eller är det något man fixar själv det också?
...
Visst kan man justera själv, men det är lite pyssel med det. Finns en sticky i Mek-forumet för vacuumförgasarjustering. Det du kan ändra på är:
-byta huvud och lågfartsmunstycken
-ändra nålhöjd-
-skruva på luftskruven
Enl. rykten ska TRX vara rätt så fett bestyckad från fabrik, så enbart byte av ljuddämpare kräver inte ombestyckning.
Det dyra alternativet är att lämna in för bänkning. Jag betalade 2500:-, och då kommer hojen (förhoppningsvis) tillbaka i optimerat tillstånd. Ev. ändring av luftburk, eller annat "trim" innebär dessvärre ny bänkning...
Killerwhale skrev:
...
Kändes lite "svajig" i rondellerna, blev ju så klart bättre med rätt tryck fram men jag tror inte dom två förra ägarna har pillat alls på fjädringen...skall kollas!
Förstår det där med bromsbytet, svårt att få bra mjuka inbromsningar då den känns "huggande"....allt eller inget!
Märkte att den slirade en del på kopplingen vid fullt påställ, shit...det här blir dyrt tänkte jag....men vid snabb inspektion så verkar det som att kopplingsarmen går i retur lite långsamt sista biten....Smörja vajergrunkan!?!? Skall man även smörja där armen går ner i motorn? ....inställningar vid handtaget!?
Svajig låter inte normalt...
Ställ både fram- och bak-fjädring enligt originalinställningar först. Däcken, vilket märke och dimension sitter på? Lika slitna? Styrlager slitet?
Gaffeloljebyte rekommenderas också. Antingen original-viskositet och -mängd, eller så kan du prova att fippla lite, sök i tråden efter zagazig, det är en engelsk sida med tips som jag har för mig Jåke och Laila provat. Hårdare framfjädrar är annars en rekommendation.
Bromsarna, om du inte vill kosta på nya ok, så börja med att ta bort de gamla och gör rent kolvar och byt ev. packningar, och byt bromsoljan
Kopplingen, om du vrider på armen på motorn direkt, är den trög då med? Om inte så kärvar nog vajern...
Motorn finns en hel del att göra åt, men det vanligaste fenomenet är slitna emulsionsrör/nålar. Drar den mkt soppa så bör du byta. Lätt trim finns massor med tips om