TRX-tråden

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Killerwhale skrev:
2085336

EN sak som det är prio på....högre glas fram...antingen double bouble eller nåt annat....höll på att inte kunna hålla kvar vid ett tillfälle (ok det blåser som fanken i Götet men ändå!) ....sen är den där DB i mattsvart SÅ snygg!!
Var det du som hade den?? Köpte av ngn här inne??

Jsg har ett MRA kåpglas som är förhöjt och inte alls lika snyggt som DBglasen, men det gör mkt nytta. Kan byta jämt mot ditt orginal. Sätt dig på traktorn och åk upp till Kungälv så fixar vi det.

/Peter
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Killerwhale skrev:
2085628 Man tackar! Gitarr, trav, foto o båge.....billiga "hobbies" man har! :huvet
Var glad att du inte sitter fast i herointräsket... 3000 om dagen :3freak

Nä, allvarligt, man undrar ibland vaför man lägger så mycket på en gammal hojj.
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
För att den här gammla hojen har charm! :tummenupp

Hade varit inne på att byta till en Trajja men vid första åkturen för säsongen så var dom tankarna helt borta. :banana

Det där med förgasarna låter som nått jag får lämna bort tyvärr.
Nån som kan rekommendera nått ställe inte allt för långt från Skövde?
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Satan I Gatan

Jag har marksynat idag och det var klantigt.
en liten tur bara i det fina vädret, skulle bara tanka först.

första turen för året, tar ut cykeln från garaget åker mot bensinstationen som ligger bara 500 meter bort med en rondell imellan.
Jag VET att nya däck kan vara hala men...jag tar det otroligt lungt i rondellen
vet inte hur fort det kan gå men det var rullfart.
skall till vänster i rondellen, då jag skall lägga över till höger ut ur rondellen så far bakhjulet iväg som om jag hade däck av PVC.
cykeln far iväg 4-5 meter och jag och cykeln ligger mitt på utfarten och bilar kommer men stannar och frågar hur det gick

Fotpinne, bakbromspedalen, handbromshandtaget och några repor på framblinkers, motorkåpa och ljuddämpare. inte SÅ faligt men tråkigt.

TAck "ANEHALL" för krashpuckarna som var monterade dom räddade förmodligen flera vitala delar.

Mitt problem nu är att jag behöver ett nytt frambromshandtag till min R1 pump
är det någon som har ett liggande så köper jag det.


vad har jag lärt mig av detta??? ingenting säkert, för jag visste ju innan att kalla däck är skitahala och dessa var dessutom nya och långsammare kunde jag inte köra.

tur att man kör med skyddskläder
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ripnilpor skrev:
2087647 Jag har marksynat idag
...
Satan vilken trist inledning... Tur att det gick så sakta, och att det gick förhållandevis väl. Se det så här, nu har du klarat av det obehagliga för den här säsongen ;)
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
HansJ skrev:
2087780 Satan vilken trist inledning... Tur att det gick så sakta, och att det gick förhållandevis väl. Se det så här, nu har du klarat av det obehagliga för den här säsongen ;)
Ja, jag får hoppas att det inte behöver bli fler gånger på ett litet tag, jag får rubba däcken med någonting för att få bort den hala ytan.
Jag hade inte skinnstället idag p.g.a att det är lite svalt ute så jag hade ett touringställ på mig som jag köpte strax efter inköpet av TRXen blev av. det var lite synd på det stället för jag har inte använt det så många gånger då jag uteslutande använder skinnställ numer och har funderat på att sälja det, det blev några repor och sömmar som gick sönder men inget allvarligt som tur var.

Med ett touringställ skulle jag inte vilja vurpa med i över 50km/h och ev. färd 10-20 meter. då hade det bara varit skit kvar.
jag fick ett skrap sår på underarmen trots dem låga farten.
Nu har jag fattat att ett ställ (skinn) skall vara trång och åtsittande för att skydden inte skall flytta på sig.

Men jag har inte deppat i mer än någon timme då jag lagade bromsen bak för att kunna fortsätta köra hem, men det tog två timmar för att få det att fungera hyggligt.
bakbromsen behöver ju bara fungera på bes, så det löser sig.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Ähhh va surt

Alltid lika tråkigt att läsa (värre att råka ut för d iofs)

R1 bromsgrepp borde vara lätt att få tag på hos handlare. De borde ha sånt på hyllan.

Ripnilpor skrev:
2087829 Ja, jag får hoppas att det inte behöver bli fler gånger på ett litet tag, jag får rubba däcken med någonting för att få bort den hala ytan.
Jag hade inte skinnstället idag p.g.a att det är lite svalt ute så jag hade ett touringställ på mig som jag köpte strax efter inköpet av TRXen blev av. det var lite synd på det stället för jag har inte använt det så många gånger då jag uteslutande använder skinnställ numer och har funderat på att sälja det, det blev några repor och sömmar som gick sönder men inget allvarligt som tur var.

Med ett touringställ skulle jag inte vilja vurpa med i över 50km/h och ev. färd 10-20 meter. då hade det bara varit skit kvar.
jag fick ett skrap sår på underarmen trots dem låga farten.
Nu har jag fattat att ett ställ (skinn) skall vara trång och åtsittande för att skydden inte skall flytta på sig.

Men jag har inte deppat i mer än någon timme då jag lagade bromsen bak för att kunna fortsätta köra hem, men det tog två timmar för att få det att fungera hyggligt.
bakbromsen behöver ju bara fungera på bes, så det löser sig.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ripnilpor skrev:
2087829 Ja, jag får hoppas att det inte behöver bli fler gånger på ett litet tag, jag får rubba däcken med någonting för att få bort den hala ytan.
Trist med vurpan, men du behöver inte anstänga dig med slippapper eller sånt för däcken. Tvätta av dem på samma sätt som du tvättar hojen bara, med svamp och bilschampo så räcker det.

Nu har du ju iaf "gjort ditt" för i år :)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Sådärja, då står hojen hemma hos mig igen. Första 13 milen klarade den av utan problem, så jag har uppenbarligen inte gjort några större tabbar vid hopmonteringen... Synd bara att jag var "tvungen" att gasa rätt hårt enl. inkörningstipsen :hihi

Som alltid svårt att jämföra modifieringar med innan om dessa gjorts under vinteruppehållet. Satte ju på YZF hundbenen i höstas, och nu har jag intrycket att det blivit mer balans i hojen i kurvorna, inte för mycket fall inåt, och inte så mycket kraft för att ändra riktning. Motorn drar på fint också, har ju dels fipplat med toppen, och bestyckat om fuggarna. Planerar att bänka och finjustera senare i vår, då får jag svart på vitt om det varit värt mödan och pengarna.

@Jåke: En Svalbardsresenär har hoppat av, och vi funderar på om vi verkligen ska åka under de planerade dagarna. Om det blir ändring av planerna, är det möjligt att klämma in mig på Thunder Day i god "sista minuten" stil?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
2091738@Jåke: En Svalbardsresenär har hoppat av, och vi funderar på om vi verkligen ska åka under de planerade dagarna. Om det blir ändring av planerna, är det möjligt att klämma in mig på Thunder Day i god "sista minuten" stil?
Gott att hojen går som den ska, var ute själv och halkade runt på fjolårsdäcken idag. Avslutade ju säsongen på bana mer eller mindre så de är lite hårda nu...

Trist med resan, jag har dock inte fullt så än är det inga problem. Självklart klämmer vi in dig oavsett utifall det skulle bli aktuellt :tummenupp
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Ang. kedja....igen!?

Efter ha läst här, har jag rätt i att en 525/108 länks o-ringskedja är att föredra!?
Skall helt klart göra som många och gå ner till 16/39!

Och för er som kan tyska, är det kedjelås med i kedo´s RK kedja!?
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Killerwhale skrev:
2094489 Efter ha läst här, har jag rätt i att en 525/108 länks o-ringskedja är att föredra!?
Skall helt klart göra som många och gå ner till 16/39!

Och för er som kan tyska, är det kedjelås med i kedo´s RK kedja!?
RK kedjorna kommer enl texten på sida 138 med hålnitlås, så ja. Kittet på sidan 139 är med 110 länkar, och kitet är med standard "Übersetzung" dvs 17/39. Varför O-ring och inte X eller XW-ring?

Jåke skrev:
2091997 Gott att hojen går som den ska, var ute själv och halkade runt på fjolårsdäcken idag. Avslutade ju säsongen på bana mer eller mindre så de är lite hårda nu...

Trist med resan, jag har dock inte fullt så än är det inga problem. Självklart klämmer vi in dig oavsett utifall det skulle bli aktuellt :tummenupp
Låter gott det, guldläge egentligen, blir det ingen Svalbard resa nu så blir det Thunder Day, pest eller kolera fast tvärsom :tummenupp
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
HansJ skrev:
2095164 Varför O-ring och inte X eller XW-ring?

Jag läste att någon (trodde det vart du) sa att dom satt X kedja på bågen och bara kunnat köra 1200 eller nåt!? ....fast man missar alltid ngt i alla dessa inlägg!! :gnissla

Har gjort första inköpen från england nu.....över till KEDO! :yoparty
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Annan fråga....

HansJ skrev:
2095164 RK kedjorna kommer enl texten på sida 138 med hålnitlås, så ja. Kittet på sidan 139 är med 110 länkar, och kitet är med standard "Übersetzung" dvs 17/39. Varför O-ring och inte X eller XW-ring?

Om det är nitlås.....behöver man något speciellt verktyg för att stänga!?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Killerwhale skrev:
2095571 Om det är nitlås.....behöver man något speciellt verktyg för att stänga!?
Jupp, egentligen ska man ha det, det går ändå, men kör förbi en MC-verkstad och fråga vad de tar för att nita. Jag satte dit ett vanligt clips-lås, och körde till verkstaden.

Mina ev. kommentarer om XW kedja var nog inte så relevanta, jag måste haft otur med min kedja. XW ska hålla bättre än O-ring. Jag har en XW nu med (tror jag...), fast 520 istället. Vet inte om den håller sämre, vilket den iofs borde göra.
 

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
Såld
Halloj ! har precis skaffat mig en TRX och behöver köpa ny toppkåpa.Hittar inga som säljer typ krasch kåpor till TRX i sverige och skrotarna verkar ha dåligt med delar. Tar tacksamt emot förslag var billig toppkåpa köpes.En fråga till när jag ändå håller på, Hur ser era styrändar ut ? svarta långa saker eller runda metall färgade.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
KGA skrev:
2102337 Tar tacksamt emot förslag var billig toppkåpa köpes.En fråga till när jag ändå håller på, Hur ser era styrändar ut ? svarta långa saker eller runda metall färgade.

Välkommen in i träsket. Ebay har mkt billiga delar. Orginal styrändar är "runda" silvriga knoppar. Ett hel***e att få loss.

Är det TLS hoj du köpt ??

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
KGA skrev:
2102337 Halloj ! har precis skaffat mig en TRX och behöver köpa ny toppkåpa.Hittar inga som säljer typ krasch kåpor till TRX i sverige och skrotarna verkar ha dåligt med delar. Tar tacksamt emot förslag var billig toppkåpa köpes.En fråga till när jag ändå håller på, Hur ser era styrändar ut ? svarta långa saker eller runda metall färgade.
Hallå!
Snygg modell :)hihi), grattis till köpet!
Ska du ha originalkåpa, så kika på http://www.racelinks.de/motorradsport/cgi-bin/dcforum/dcboard.cgi, det tyska forumet. Slaktas en del TRX:er där nere. Det finns en del eftermarknadsplast att köpa, ur minnet: www.pferrer.de, www.poly24.com (franskt), http://www.diopa.com/shop/shop.html. Det finns nog några fler, men ingen jag har i huvudet just nu.
/Hasse

Edit:
mina styrändar är svarta :va
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
KGA skrev:
2102337 Halloj ! har precis skaffat mig en TRX och behöver köpa ny toppkåpa.Hittar inga som säljer typ krasch kåpor till TRX i sverige och skrotarna verkar ha dåligt med delar. Tar tacksamt emot förslag var billig toppkåpa köpes.En fråga till när jag ändå håller på, Hur ser era styrändar ut ? svarta långa saker eller runda metall färgade.

Japp, min (eller damens om man ska säga sanningen) pärla. Han fick köpa den om han lovade att använda den, för hos oss stod den bara och samlade damm.

Angående kåpa, lyssna med Anehall, han kan kanske hjälpa dig.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top