TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Phr33k skrev:
2111675 Tack för tipsen!

Tanken tömdes inann hojjen ställdes undan i höstas och då gick den som en klocka. Därför tror jag inte ventilerna ska vara problemet.

Desvärre så var det samma bensin som hälldes i nu när jag skulle starta den igen :huvet
Jag ska ge den några försök till, ska springa ut nu direkt o vrida om tanken på PRI. Vad exakt betyder det? Jag antar att den ger lite extra flöde, men är inte det lite skumt o ha en sån på tanken?
Både normalläge och reservläge kräver undertryck från insuget för att det ska komma soppa. PRI-läget låter soppa komma ned utan att undertrycket är där. Det blir inte mer flöde på något sätt, men om fuggarna stått tomma så tar det som tidigare sagts ett tag innan motorn dragit runt tillräckligt länge innan förgasarna fyllts igen. Ställ du kranen i PRI, så håller vi tummarna!
 

Beukel

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2006
Ort
Ingarö
Hoj
TDM
Ryckigt gaspådrag...

har provat i en anna tråd och fått en del goda tips, bland annat att höra efter här också...
Har en TDM från 97 som gått 1500. Det är näst intill omöjligt att få till ett mjukt gaspådrag. Problemet blir som mest irriterande när man skall gasa ur kurva och så att säga går från motorbroms till acceleration.

Vad kan fenomenet bero på och går det att göra något åt det

tack på förhand
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Beukel skrev:
2112999 Ryckigt gaspådrag...

Vad kan fenomenet bero på och går det att göra något åt det

tack på förhand
TRX & TDM är kända för ganska stort transmissionsglapp. Det går dock till stor del att justera bort, både Laila och jag har i princip blivit av med det.

- Var noga med att kedjan har korrekt sträckning.
- Justera gasvajern med justeringen uppe vid handtaget, det ska inte vara mer än max 3-5 mm spel på gashandtaget. Vanligt att det är över 7 mm...
- Synka förgasarna. Det behöver hållas efter och gör man det inte blir den ryckig på låga varv.

Lycka till :tummenupp
 

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
HansJ skrev:
2111846 Både normalläge och reservläge kräver undertryck från insuget för att det ska komma soppa. PRI-läget låter soppa komma ned utan att undertrycket är där. Det blir inte mer flöde på något sätt, men om fuggarna stått tomma så tar det som tidigare sagts ett tag innan motorn dragit runt tillräckligt länge innan förgasarna fyllts igen. Ställ du kranen i PRI, så håller vi tummarna!

Sådärja! Nu går den. Och nu är den tvättad, smord o vaxad o bara väntar på första turen. Så vad sitter jag här för ? :hihi

Tack för hjälpen.
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Hej Jåke och alla ni andra

Vad är korrekt sträckning på kedjan? enligt instruktionsbok eller din egna erfarenhet? och hur ser den ut i så fall?
Hur är era 2 TRX:er hojar drevade? HansJ rekomenderarde tidigare i detta forum16/39 17/41, har du testat annan drevning?
Vad behövs för verktyg och typ av klockor för att synka förgasarna? finns det någon som har en "how to do" när det gäller detta?

satan nu gick larmet jag har glömt larmat av skiten, suck nu kommer det att komma en ilsken väktare med batong, aj aj aj.

nlx 567
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
nlx567 skrev:
2113728 Hej Jåke och alla ni andra
nlx 567
Ilsken väktare med hård batong. Ojoj... :lol

Kedjespelet ska vara 20-30 mm enligt boken när hojen står rakt på bägge hjulen utan belastning. Mät mitt emellan dreven.

Min är drevad 17/42 just nu, Laila kör standard 17/39. Jag tycker nog att min drevning funkar skapligt så länge man inte "ska nånstans". Då tycker jag den varvar för mycket, men det kan bero på att vi brukar marscha 130 ungefär... Funderar starkt på att gå ner till 17/41 åtminstone innan vi drar på semester. Tror det funkar som en bra kompromiss om man inte uteslutande kör långturer.

Det finns vaccumklockor att köpa till förgasarsynkronisering. Har själv brukat åka till en polare som har ett gammalt instrument med kvicksilverstaplar. Om du funderar på att köpa nåt, ta inte det billigaste. De brukar vara illa kalibrerade...

När det gäller How-To finns det Haynes att tillgå. Eventuellt även digitalt...
 

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
Jahopp, alldrig får man vara glad.

Glad i hågen efter mitt förra inlägg hoppar jag i skinnstället och stövlar ut till bågen som står o glänser så fint. Drar igång den, med choken i o börjar pillra med hjälm o handskar. Precis när jag e klar så dör den. Jaha tänker jag, ja den kanske blev lite grinig på att choken var i lite länge. Startar den igen. Nu går den bara en lite stund, provar o gasa lite utan choke med den smäller och går ojämt och dör. Samma sak en 3-4 ggr, startar den med startgas, avgasmällar, dör. Sen får jag igång den så jag kan varva den lite med gasen en stund, slår av o tar på mej grejjerna. Far iväg en sväng, all verkar vara normalt utom avgasmällarna som kommer när jag motorbromsar. Körde totalt 30km ikväll, med tanken på PRI nästan hela tiden, provade lite snabbt att ställa den på RES men då upplevde jag att det blev värre och motorn stannade efter 1 km ungefär. Vred den på PRI igen och körde så och det gick bra. Avgasknallarna uppstår vid motorbromsning under 3700 varv. Om man slår av vid 6000 varv smäller det inte förns den kommer ner dit. SOm sagt så märktes ingetsomhelst problem i övrigt, motorn verkade gå som den skulle.

Så vad kan vara problemet? Min första gissning var att det var nåt skräp eller beläggning i något munstycke som jag hoppades skulle ge med sej efter en tur, men så verkar ej vara fallet. Kanske jag måste ta isär och göra ren munstyckena med tryckluft? Kan det vara något annat? Luftfiltret? Otätt avgassystem? Ventiler?

Tack på förhand :(
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Phr33k skrev:
2113972 massa problem :(
Tror inte det är så farligt, låter som den går magert, och i så fall pga som du säger något munstycke som är igensatt. Testa att dra på lite choke när den går dåligt, blir det bättre så är du något på spåren, märker du ingen skillnad så kan det fortfarande vara nåt skit som hindrar soppan... Har du tur så ger det så småningom med sig, frisk bensin, ev lite sån där förgasar/insprutsrengöring som man kan köpa på och håll tummarna igen. Kan vara nån liten vattendroppe någonstans. Funkar det inte med det så får du nog pilla isär förgasarna och göra rent.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Monterat å klart!

Så blev det då. Bättre sent än aldrig...
 

Bifogat

  • normal_DSC00064.JPG
    normal_DSC00064.JPG
    36.5 KB · Visningar: 82

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
HansJ skrev:
2114379 Tror inte det är så farligt, låter som den går magert, och i så fall pga som du säger något munstycke som är igensatt. Testa att dra på lite choke när den går dåligt, blir det bättre så är du något på spåren, märker du ingen skillnad så kan det fortfarande vara nåt skit som hindrar soppan... Har du tur så ger det så småningom med sig, frisk bensin, ev lite sån där förgasar/insprutsrengöring som man kan köpa på och håll tummarna igen. Kan vara nån liten vattendroppe någonstans. Funkar det inte med det så får du nog pilla isär förgasarna och göra rent.

Fast den år ju alldrig dåligt som du antyder... den går precis som innan jag ställde undan den, fast med avgasknallar som en KSP58.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Phr33k skrev:
2114516 Fast den år ju alldrig dåligt som du antyder... den går precis som innan jag ställde undan den, fast med avgasknallar som en KSP58.
Slog mig medans jag kikade på fotbollen (skitmatch...), du har inte klämt vacuumslangen som går från insuget till soppapumpen? Lätt hänt, och det gör att soppapumpen inte får det undertryck den behöver för att öppna helt, och då blir det precis som du beskriver det...

Jåke skrev:
2114401 Så blev det då. Bättre sent än aldrig...
schnyggt! Själv håller jag på att knåpa ihop en bekvämare passagerarsadel :död
 

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
HansJ skrev:
2114563 Slog mig medans jag kikade på fotbollen (skitmatch...), du har inte klämt vacuumslangen som går från insuget till soppapumpen? Lätt hänt, och det gör att soppapumpen inte får det undertryck den behöver för att öppna helt, och då blir det precis som du beskriver det...


schnyggt! Själv håller jag på att knåpa ihop en bekvämare passagerarsadel :död

OK ska ta och kolla upp den. Tack för tipset.

Om du planerar att ta passagerare så föreslår jag att du tar lite bokplast och plastar sidokåporna där passagerarens fötter kan komma åt att gnida. Jag såg idag när jag vaxade hojjen att min flickvän lyckats göra lite repor i båda sidokåporna när jag skjutsat henne.
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Prova med att tanka ny bensin!
Dagens bensin tål inte att stå nån längre tid innan den blir dålig.
Tömmde tanken var drygt 80% full nu efter vinterns uppehåll.
Bensinen gick inte ens antända med en tändare.
Tankade i ny soppa sen gick den som vanligt.
 

Beukel

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2006
Ort
Ingarö
Hoj
TDM
Jåke skrev:
2113036 TRX & TDM är kända för ganska stort transmissionsglapp. Det går dock till stor del att justera bort, både Laila och jag har i princip blivit av med det.

- Var noga med att kedjan har korrekt sträckning.
- Justera gasvajern med justeringen uppe vid handtaget, det ska inte vara mer än max 3-5 mm spel på gashandtaget. Vanligt att det är över 7 mm...
- Synka förgasarna. Det behöver hållas efter och gör man det inte blir den ryckig på låga varv.

Lycka till :tummenupp

Gick ut och justerade gasvajern med en gång och det blev betydligt bättre. Tack så mycket för hjälpen :)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
CALLAHAN skrev:
2114906 Prova med att tanka ny bensin!
Dagens bensin tål inte att stå nån längre tid innan den blir dålig.
Tömmde tanken var drygt 80% full nu efter vinterns uppehåll.
Bensinen gick inte ens antända med en tändare.
Tankade i ny soppa sen gick den som vanligt.
Har läst om det där, men faktiskt aldrig upplevt det själv. Startade på soppan som jag fyllde på i höstas, inga problem. Ingen aning om var jag tankade sist, misstänker Shells 95 oktan, och den verkar funka OK. Men som sagt, många som skriver att de haft problem, så något bensinbolag verkar prångla ut fulbensin...
 

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
Såld
Tog premiärturen på nya hojen igår, Kändes rigtigt bra. Har tidigare ägt bla VTR 1000 FIRESTORM och en FAZER 1000 så var lite orolig över att bli besviken men hojen var en mycket possitiv överaskning.Upplevde den väldigt lättkörd och effekten räckte till,inget man skriver hem om men det visste jag när jag köpte den. Rent tekniskt verkar allt funka, bara en sak jag funderar på.Misstänker att termostaten kan ha sagt upp sig.Tempmätaren rörde sig knappt när jag körde,rörde sig bara uppåt några mm vid 60 graders markeringen. Nör den fick gå på tomgång vid garaget så gick den upp till 80-85 grader direkt. Kan det vara så att det var så kallt ( 7-8 grader ) att tempen aldrig orkade upp högre när man körde :confused:
 

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
CALLAHAN skrev:
2114906 Prova med att tanka ny bensin!
Dagens bensin tål inte att stå nån längre tid innan den blir dålig.
Tömmde tanken var drygt 80% full nu efter vinterns uppehåll.
Bensinen gick inte ens antända med en tändare.
Tankade i ny soppa sen gick den som vanligt.

Om det var mej du tänkte på så har jag färsk bensin i tanken. Tömde den i höstas, hällde på samma nu när jag tog fram den, men då den ej gick bra så tömde jag den igen o hällde på färsk.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
KGA skrev:
2115127 Tog premiärturen på nya hojen igår, Kändes rigtigt bra. Har tidigare ägt bla VTR 1000 FIRESTORM och en FAZER 1000 så var lite orolig över att bli besviken men hojen var en mycket possitiv överaskning.Upplevde den väldigt lättkörd och effekten räckte till,inget man skriver hem om men det visste jag när jag köpte den. Rent tekniskt verkar allt funka, bara en sak jag funderar på.Misstänker att termostaten kan ha sagt upp sig.Tempmätaren rörde sig knappt när jag körde,rörde sig bara uppåt några mm vid 60 graders markeringen. Nör den fick gå på tomgång vid garaget så gick den upp till 80-85 grader direkt. Kan det vara så att det var så kallt ( 7-8 grader ) att tempen aldrig orkade upp högre när man körde :confused:
Det första en nybliven TRX-ägare frågar sig :hihi Gjorde själv samma sak, men det "ska" vara så. Tempgivaren verkar sitta efter kylaren, vilket gör att så fort man får lite kylande fartvind, så sjunker tempen. Har aldrig haft mer än 65 grader under färd.

Jag blev däremot lite skraj nu efter första turerna då min faktiskt ganska snabbt går upp över den normala 65-gradiga nivån, lite köstående eller kort tomgångskörning. Vore intressant att höra hur lång tids tomgång ni behöver ha för att fläkten ska dra igång, efter en tur då motorn har hunnit bli genomvarm? Jåke, var det något du märkte med nyhonade cyllar och nya ringar?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
2115140Jåke, var det något du märkte med nyhonade cyllar och nya ringar?
Inte min hoj iofs, men ägarinnan sa inget om det vad jag kan minnas. Har för mig den betedde sig ungefär som vanligt temperaturmässigt efter den manövern. Hon gjorde ju dessutom inkörningen av de nya grejerna på samma sätt som du.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top