TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Hmm... Lite brydd är jag. Inte så att tempen beter sig onormalt för en "normal" motor, men eftersom det är en förändring gentemot hur den varit innan så funderar man ju lite. Märks som sagt enbart vid långsam körning i stadstrafik eller på tomgång. Nu är ju iofs fuggarna omjusterade med betydligt mindre tomgångsmunstycken, nya ringar, mineralolja istf Shells Advance VSX osv, så det finns ju tänkbara anledningar. Frågan är om min numer beter sig TRX normalt och att den innan var onormalt kall... Vore därför intressant att höra hur snabbt era hojar kommer upp i fläkttemp.
 

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
Såld
HansJ skrev:
2115140 Det första en nybliven TRX-ägare frågar sig :hihi Gjorde själv samma sak, men det "ska" vara så. Tempgivaren verkar sitta efter kylaren, vilket gör att så fort man får lite kylande fartvind, så sjunker tempen. Har aldrig haft mer än 65 grader under färd.

Jag blev däremot lite skraj nu efter första turerna då min faktiskt ganska snabbt går upp över den normala 65-gradiga nivån, lite köstående eller kort tomgångskörning. Vore intressant att höra hur lång tids tomgång ni behöver ha för att fläkten ska dra igång, efter en tur då motorn har hunnit bli genomvarm? Jåke, var det något du märkte med nyhonade cyllar och nya ringar?
:tummenupp kanon då kan jag pusta ut.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Upp till fläkttemp...

Tillbringade förra helgen på manöverbana, det var visserligen bra väder men knappast mer än 12-15 grader varmt. Vid något tillfälle fick jag faktiskt upp tempen i drygt 95 grader och det gick rätt fort. Arbetstemperaturen över lag låg runt 70-75 grader trots att jag inte gjorde några jättelånga perioder med motorn igång, kanske 10 minuter åt gången. Mycket av/på visserligen...
 

lunamod

Two stroke smoke forever!
Gick med
29 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TRX 850 och Italjet Dragster 172R som bara rasat en gång......
Olja.

Vad har ni för olja i era TRX:er och varför?

Jag kör själv på Castrol´s R4 men är tveksam till om den kanske är för tunn för en twin, jag vet att frågan inte har något enkelt svar men jag hoppas på lite åsikter.

Mattias
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
lunamod skrev:
2118245 Vad har ni för olja i era TRX:er och varför?

Jag kör själv på Castrol´s R4 men är tveksam till om den kanske är för tunn för en twin, jag vet att frågan inte har något enkelt svar men jag hoppas på lite åsikter.

Mattias
Sök på olja i tråden så kommer du att få lite svar. Angående R4 tror jag inte den är för "tunn", däremot anser jag den vara åt h*vete för dyr.

Jag kör på OKQ8's SBK Racing som jag köpt på 20-litersdunk för 88,-/litern. Tidigare fick vi Shell Advance VSX billigt å då körde vi på den...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Körde tidigare på Shells Advanced VSX, men ska köra på Biltemas racingolja så snart motorn är inkörd. Kör just nu på Biltemas mineralolja för MC, och inga problem att rapportera (t.o.m. känslan att iläggande av ettan är mjukare än förut, inget generalklonk...)
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Jåke skrev:
2113904 .
När det gäller How-To finns det Haynes att tillgå. Eventuellt även digitalt...

Hejsan tack för alla tipps, Ni är ju en guldgruva för oss alla nya TRX ägare
Den digitala, är den på tyska eller engelska?

nlx 567
 

Krill e pill e

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Skåne
Hoj
SP1
olja

Hej,

Kände att det var dags att slänga mig in i TRX diskussionen efter en tids ”tjuvläsande”
Min erfarenhet ang oljor är att jag har kört på fullsyntet av flera olika fabrikat (beroende vilka jobbet har som leverantör) Castol, BP, Shell,Total,Elf. Sedan 1983 på alla möjliga motorcyklar(och bilar) från Japan och Europa. Och jag har aldrig haft några problem med slirande kopplingar, hög förbrukning eller dylikt. Jag kör min TRX på Elf nu och den går hur bra som helst. Så min erfarenhet är att så länge man använder en ”bra” olja så är det inga problem
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
krashpuckar

Ripilnor ville ju ha krashpuckar. Har kollat upp detta och kan fixa fram sådana i aluminium.

350 + frakt för ett set. Hur många är intresserade? Modellen kommer att vara av samma typ som vi gruppköpte sist av HansJ kontakt i australien.

Leverans kan även ske vid thunder day på monztabanan
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Anehall skrev:
2121326 Ripilnor ville ju ha krashpuckar. Har kollat upp detta och kan fixa fram sådana i aluminium.

350 + frakt för ett set. Hur många är intresserade? Modellen kommer att vara av samma typ som vi gruppköpte sist av HansJ kontakt i australien.

Leverans kan även ske vid thunder day på monztabanan
Vill ha!

Kan byta mot ljuddämparupphängning :D
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Jåke skrev:
2121345 Vill ha!

Kan byta mot ljuddämparupphängning :D

Hehe, har ju redan liknade upphängning till sliponen. Cash is king :hihi

Jåke: 1 set

Så här kommer de att se ut:
 

Bifogat

  • puckar copy.jpg
    puckar copy.jpg
    100.1 KB · Visningar: 58

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Gasreglaget...

Tja! (...bikedagarna i morgon!)

Har sett att det finns lite special grejjer att hysta in i handtagen på bl.a sukka...(tar bort 1/5 av vridlängden har jag för mig...) men finns det inget sådant till trxen??
Gasvridet är ju så långt så man nästan måste byta grepp!
 

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
Anehall skrev:
2121326 Ripilnor ville ju ha krashpuckar. Har kollat upp detta och kan fixa fram sådana i aluminium.

350 + frakt för ett set. Hur många är intresserade? Modellen kommer att vara av samma typ som vi gruppköpte sist av HansJ kontakt i australien.

Leverans kan även ske vid thunder day på monztabanan

Kan man få sen en bild med dom monterade?
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj

Bifogat

  • monterad-puck-höger.jpg
    monterad-puck-höger.jpg
    107.1 KB · Visningar: 116
  • monterad-vänsterpuck.jpg
    monterad-vänsterpuck.jpg
    114.1 KB · Visningar: 122
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top