TRX-tråden

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
En liten anekdot från 29/4

Upp i tid och iväg till bike i trollhättan, godisväder!
La en halvtimme på att hitta parkering och till slut fick jag trycka upp Mondeon på en åker....ja JISSES vad folk!!
Hade man haft stora plånkan med sig hade det funnits mycket att handla...billiga skinnställ i mängder! Får bli ett nästa säsong!

Hade beställt ett K&N luftfilter på nätet så jag passade på att göra två flugor på smällen där uppe så att säga...blev ju så klart lite annan krims krams också bl.a. en jäkligt cool tankpad...

Ner till firman och i med sladderfiltret (trodde det skulle vara ramar som i original...), på med kläderna och ut på den "vanliga" turen...Kba-hällingsjö-sätila-fjärås-kba.
EN HELT NY HOJ!!!! :banana

Kunde lätt vrida fullt från under 3000 varv, tidigare omöjligt då den bara tuggade och pustade....mellan 5-7000 var den underbar.
På sista rakan mot kba varvade jag upp till lätt 8000 och den var med hela tiden. Inga smällar....ser knappt några avgaser alls..blå vita el. svarta.

Det filtret som satte i maskin hade ju helt klart sett sina bästa dagar, var dock lite rädd för att den skulle gå tunt...och den gick perfekt!

Funderar på att kolla vad dom tar nere på power-perfomance för ett snabbjobb i bänken...bara för att få en kurva på det hela.

Sen att det bara vart en dryg hundring på V75 gjorde inte mycket idag, har aldrig haft en roligare åktur någonsin! :tuttar

Ha det godis everyhopa!

ps. kolla bifogade bilden, rätt kul!
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Vill bara hälsa från ett regnigt Istanbul :) Satans kallt, men rätt fett ändå... Lovar att vinka om jag filmas!
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Kolvringsbyte

har idag kollat kompet på cylindrarna och 11 på vänster och 8 på höger cyl.
stiften var vita på elektoden.

hojen har gått ca 3200mil, jag bytte till KN filter för 20 mil sedan.

Vad bör jag göra/ordning?

Nya ringar såklart, bör jag byta ventilstyrningar/slippasta på vent (chimsa?) horna cyl?

hur mycket behöver jag plocka bort/inte plocka bort?

Vad mer ...?

Vad kan det kosta?
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Ripnilpor skrev:
2126375 har idag kollat kompet på cylindrarna och 11 på vänster och 8 på höger cyl.
stiften var vita på elektoden.

hojen har gått ca 3200mil, jag bytte till KN filter för 20 mil sedan.

Vad bör jag göra/ordning?

Nya ringar såklart, bör jag byta ventilstyrningar/slippasta på vent (chimsa?) horna cyl?

hur mycket behöver jag plocka bort/inte plocka bort?

Vad mer ...?

Vad kan det kosta?


Vänta med att slå på stora trumman lite. Såvitt jag vet är det ovanligt att behöva göra några större ingrepp på så låga mil. Har du kollat det uppenbara felkällan, ventilspelet ?

Och vita elektroder betyder väl att den går magert ? Inget "jättetecken" på kassa ventiler ??

Men såklart känns det ju alltid bra att ha "nya" delar i motorn. Kolla med Hasse vad hans övning gick på.

//Peter
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Jag har testat cylindrarna med komp provare och utan olja i höger cyl så var det åtta och med olja i så var det ca tio, vad är normalt?

Ed: Då tyder det mest på att det är ringarna som är slut
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ripnilpor skrev:
2126475Ed: Då tyder det mest på att det är ringarna som är slut
Dåliga ringar är vanligt, de allra flesta Genesismotorer drar ju olja. Lätt åtgärdat med nya ringar och honing av cylindrarna. Har du möjlighet att göra det själv (verkstadshandbok, borrmaskin och honingsverktyg från Mekonomen) kostar det inte många kronor heller.
Ger mindre oljeförbrukning om man kör in dem "hårt" som Hasse men botar inte problemet helt.

Har förmodligen samma problem på min som gått 3800 mil då den verkar dra ganska mycket olja nu och inte känns riktigt "skarp". Har märkt en tendes till att dessa motorer dessutom lider mer av fenomenet om man monterar öppna burkar/system än om man behåller original. Har aldrig blivit klok på det där...
 
Last edited:

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Jag skall försöka fixa det mesta själv och jag har en polare som plockar ned det mesta och ihop igen utan att blinka, han har de flesta verktyg oxå.

Då skall jag bara försöka få tag i alla delarna såsom ringar och packningar.

Skall snacka med min lokala dealer i morgon.

Har dessutom kollat i Haynes boken att det skall vara 12 Bar/norm, 12.5 Bar/ Max, 10 Bar/Min och Max1.0 Bar skillnad mellan cyllarna. och jag har 3.0 Bar skillnad:( byta/reppa:)
 
Last edited:

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
puuh!

Så var första bandagen avklarad :)

Hade lite strul med hojjen under förmiddagen, så jag kom inte ut till banan fören vid lunch-breaket.

11 mil blev det iaf. Känns i kroppen nu! Fan va stel man är.

Bromsarna börjar betta bra nu och däcken kommer jag nästan överens med hehe.

Så nu e sässongen igång för min del :)
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Hypotetisk fråga....

Om du skulle få antingen ett akra 2-1 eller ett over racing 2-1-2....

Vilket väljer du och varför? ...alltså spelar priset ingen roll i frågan....

Vad jag vet: Akra hävdar drygt 5ps på mellanregistret och 3 på toppen....over systemet sägs öka 12ps (hur det nu går till!?)

Har också läst här inne någonstans att TRX med Over tydligen låter gudomligt... :yoparty
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
CALLAHAN skrev:
2063617 Ingen annan som ska best därfrån som jag kan hänga på!
Inte så haj på att best från utlandet! :huvet
Har du redan beställt? om inte så behöver jag´samma prylar
hur blev resultatet?
 
Last edited:

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Är det någon som vet vartjag kan få tag i:

1. Kolvringar, packningar + tillbehör
2. Ventilstyrningar + tillbehör
3. Förgasarsats men nya nålar + tillbehör så att den går lite fetare

HJälp mottages gärna
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Killerwhale skrev:
2128349 Om du skulle få antingen ett akra 2-1 eller ett over racing 2-1-2....

Vilket väljer du och varför? ...alltså spelar priset ingen roll i frågan....

Vad jag vet: Akra hävdar drygt 5ps på mellanregistret och 3 på toppen....over systemet sägs öka 12ps (hur det nu går till!?)

Har också läst här inne någonstans att TRX med Over tydligen låter gudomligt... :yoparty
Vad skiljer dem i vikt?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Killerwhale skrev:
2128349 Om du skulle få antingen ett akra 2-1 eller ett over racing 2-1-2....

Vilket väljer du och varför? ...alltså spelar priset ingen roll i frågan....

Vad jag vet: Akra hävdar drygt 5ps på mellanregistret och 3 på toppen....over systemet sägs öka 12ps (hur det nu går till!?)

Har också läst här inne någonstans att TRX med Over tydligen låter gudomligt... :yoparty
Jag skulle tagit Over bara för sakens skull. :Bugar
 

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer - Rakel
Ripnilpor skrev:
2130309 Är det någon som vet vartjag kan få tag i:

1. Kolvringar, packningar + tillbehör
2. Ventilstyrningar + tillbehör
3. Förgasarsats men nya nålar + tillbehör så att den går lite fetare

HJälp mottages gärna

Jag för lat för att surfa runt i världen och plocka ihop slikt så jag ringer Bike i Trollhättan.
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Och jag orkar inte leta igenom alla sidor här för att hitta rätt (svaret står säkert här).
Jag hoppas få bytt dessa prylar innan Montza dagarna.
Kan ju ringa till Yamahacenter i Mölndal men då får amn säkert räkna med att betala det dubbla.
Jag vet ju vilka expertkunskaper som finns i forumet;) och det är lätt att fråga

Gustav O skrev:
2130420 Mmm. Snyggt!
Byt kåpglas bara


Har du kollat med www.kedo.com ?
Skall kolla, tack
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Killerwhale skrev:
2130431 Hmmm, bra fråga! 4,7Kg eller nåt på akra har jag för mig....Jåke lär veta!
Vet inte vad det skiljer, Akra't väger dock 4,2 kg med ny ull :D

Ripnilpor skrev:
2130438Skall kolla, tack
Munstycken är svindyra här, beställde 2 st 155 från svenska Mikuniagenten och fick betala nästa 250,-/st :död

Så går det när man har panik...

Kedo tar 6 euro eller nåt sånt :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top