TRX-tråden

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Ena bilden visar mina orginalvikter på TRXgaffeln, andra visar R1ans styrvikter.

Menar ni att ni har svarta vikter som ser annorlunda ut än de runda ?

//Peter
 

Bifogat

  • image001.jpg
    image001.jpg
    71.1 KB · Visningar: 83
  • image002.jpg
    image002.jpg
    133 KB · Visningar: 106

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
HansJ skrev:
893967 Har hittat kraschpuckarna, de syns på bilden nedan. Ett par med frakt kostar under 300:-, så om någon vill vara med och dela så hojta till. Finessen med dem är tydligen att de har en gummibit som expanderar när man drar åt bulten, vilket ska göra att de inte är helt stumma. På så sätt ska man inte skada motorfästen och ram lika lätt vid en tuffare krasch. Vad vet jag, men det låter vettigt. (Vill bara säga att jag inte tjänar nåt på det här, letar bara bra förslag!)
/Hasse


Hejsan
Dags för (riktig) säsongspremiär snart, bara mitt knä läker efter operationen, skada efter skidåkningen i vintras, Va? e ja inte 20 längre, vadå kört över min förmåga, jag har väl åkt skidor förr, ja det va just detta ordet FÖRR....
Nåja eftersom det nu är på detta sätt så kanske man skall köpa sig ett par kraschpuckar, du hade visst något bra förslag, men jag hittade inte vart man köper dem, har du någon länk eller är det igenom dig privat? Någon annan som vet vad som passar och fungerar till våra TRX:er

Jag har tjuvåkt lite, och den är ganska yxig att hantera i vanlig trafik, det rister och rycker i transmissionen och ingen växel stämmer riktigt bra, är det någon som har hittat en lämplig drevning för vår trafikkö och 50-70-90 trafik?
Jag har 50-50 motorväg-stadstrafik, inför en helhelg med riktig MC-körning så blir det kanske till att byta tillbaka för den blir väl svagare med en "stadstrafikdrevning" eller?

nlx567
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Puckar är att rekomendera vet numer av egen erfarenhet.
Jag har den varianten som Hans nämner och dom fungerar.
saken är att jag inte vet vart dom är inköpta, men jag tänkte köpa en uppsättning till då jag behöver ny på höger sida.
någon som vet, HansJ??
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
nlx567 skrev:
2105579 Hejsan
Dags för (riktig) säsongspremiär snart, bara mitt knä läker efter operationen, skada efter skidåkningen i vintras, Va? e ja inte 20 längre, vadå kört över min förmåga, jag har väl åkt skidor förr, ja det va just detta ordet FÖRR....
Nåja eftersom det nu är på detta sätt så kanske man skall köpa sig ett par kraschpuckar, du hade visst något bra förslag, men jag hittade inte vart man köper dem, har du någon länk eller är det igenom dig privat? Någon annan som vet vad som passar och fungerar till våra TRX:er

Jag har tjuvåkt lite, och den är ganska yxig att hantera i vanlig trafik, det rister och rycker i transmissionen och ingen växel stämmer riktigt bra, är det någon som har hittat en lämplig drevning för vår trafikkö och 50-70-90 trafik?
Jag har 50-50 motorväg-stadstrafik, inför en helhelg med riktig MC-körning så blir det kanske till att byta tillbaka för den blir väl svagare med en "stadstrafikdrevning" eller?

nlx567
Att gå ner en kugg fram till 16 tycker jag gör ganska mycket. Transmissionsglappet får man leva med, tycker man vänjer sig och att det märks mindre om du har så lite spel i kopplingen som möjligt, tycker jag i alla fall.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Puckarna köpte jag via kev på trx850.myfreebb.com. (Servern sidan ligger på är fruktansvärt långsam numer...) Jag har för mig att han inte gör dem längre, men att någon annan på forumet tog upp tillverkningen igen.

Ang. drevning, 16/39 eller 17/41 är som sagt mkt skönare. Tycker inte det finns anledning att dreva om för långfärd. Som sagt, kolla spel i gaswire, koppling och kedja så blir det bättre (även om det inte blir lika sammetslent som en rad4:a...)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Min nya avgasupphängning anlände alldeles nyss. Har inte hunnit kolla om den passar och den är olackad, men fan om den inte kommer vara det enda som är helt om man skulle göra en rejäl marksyning :hihi

Ska till garaget i kväll och kolla om den passar, men jag tror inte det är några bekymmer. Svetsmallen var stadig....

Om nån är intresserad är det inga problem att göra fler uppsättningar!

Har dessutom varit ute och kört hoj hela helgen. Hade en jävla tur med vädret :Bugar
Har fått ett nytt "problem" med hojen. Gick igenom framgaffeln med oljebyte och justering i vintras samtidigt som jag i höstas monterade andra hundben. Nu går den väldigt lätt upp på framhjulet vid hårda bromsningar, iaf jämfört med ifjol.

Trodde inte den höjda baken skulle göra sån skillnad, men tillsammans med den nu fungerande framgaffeln blev det en helt annan fysik på hojen...ganska skoj att göra stoppies även om det inte är så effektivt :hihi
 

Bifogat

  • DSC00058-(2).jpg
    DSC00058-(2).jpg
    20.2 KB · Visningar: 111
Last edited:

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
Lossa tändstift?

Hej!

Jag har lite problem att starta bågen nu efter vintern. Hur gör ni när ni lossar tändstiften? Det är ruskigt trångt! Jag har provat att lossa kylaren på de nedre fästena, men det gav inte så mycket, ska man behöva lossa kåpan också? Hur gör ni? Tacksam för tips.

Tack på förhand.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Phr33k skrev:
2109903Hur gör ni när ni lossar tändstiften? Det är ruskigt trångt! Jag har provat att lossa kylaren på de nedre fästena, men det gav inte så mycket...
Det blir inte så mycket bättre. Prova lossa kylaren helt så den bara sitter i slangarna och tryck fram den lite. Det är det bästa som går att åstadkomma utan att tömma kylarvätskan. Att ta bort kåpan ger dig just inget mer utrymme för stiften.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Hilfe !!

Vänner, jag har ett problem. Min TRX har körförbud pga den intelligenta beiktningstiden i januari och den efterföljande istiden.

Tog tag i mig själv i helgen och skulle montera på orginalgaffeln med hjälp av den nyinköpta nedre gaffelkronan (ebay). Med hjälp av några blågula kompisar gick det riktigt fort och bra. Tills ihopsättningen började....

Den nyinköpta gaffelkronan är skjeeeev :huvet :huvet

Frågan jag ställer mig är om någon (typ Jocke...) har en nedre krona med stammen liggandes som jag kan hyra för en besiktning, eller om det finns ett enkelt sätt att lösa hastighetsmätaren utan att herr besiktningsman klankar ner på mig.

Ventiljusteringen gjorde förövrigt underverk beträffande startsvårigheten. Fast den startar inte alls om man vänder insugskammen 180 grader :rolleyes:

//Peter
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Froven skrev:
2109975..eller om det finns ett enkelt sätt att lösa hastighetsmätaren utan att herr besiktningsman klankar ner på mig...
Jag besiktade Kawa'n med cykeldator.... men det kan ha varit en lokal händelse.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Froven skrev:
2109975Frågan jag ställer mig är om någon (typ Jocke...) har en nedre krona med stammen liggandes som jag kan hyra för en besiktning, eller om det finns ett enkelt sätt att lösa hastighetsmätaren utan att herr besiktningsman klankar ner på mig.
//Peter

Tyvär Peter. Sålde orginalgaffeln med alla tillbebör.

Men jåke har rätt. Ce-märkt cykeldator är ok. MEN! det måste vara belysning på den, så den syns ordentligt i mörker.
 

tomasni

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2004
Ort
Vällingby
Hoj
TDM 900A '08
Batteri till TDM850 '01 (4TX)

Är det någon som bytt batteri på sin TDM 850?
Måste jag köpa på YamahaCenter eller har någon dimension, artikelnummer på Biltema eller så ? Med KEDO.DE blir väl frakten dyr?
Jag har underhållsladdat med Optimate III men nu startar jag bara med startkablar från närmaste mc/bil :rodnar
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
tomasni skrev:
2110328 Är det någon som bytt batteri på sin TDM 850?
Måste jag köpa på YamahaCenter eller har någon dimension, artikelnummer på Biltema eller så ? Med KEDO.DE blir väl frakten dyr?
Jag har underhållsladdat med Optimate III men nu startar jag bara med startkablar från närmaste mc/bil :rodnar
Vilken hojhandlare som helst har batterier, det är "standardtillbehör". De tar fram rätt om du säger vad du har för hoj.
Biltema funkar åxå om det har ungefär samma styrka/effekt. Skillnaden på dessa och t.ex. dyrare Yuasa mc-batterier är bl.a. att de senare levererar högre startström och klarar av att man nöter på startmotorn bättre innan de måste vila.
 

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
Jåke skrev:
2109933 Det blir inte så mycket bättre. Prova lossa kylaren helt så den bara sitter i slangarna och tryck fram den lite. Det är det bästa som går att åstadkomma utan att tömma kylarvätskan. Att ta bort kåpan ger dig just inget mer utrymme för stiften.

Ok, som det är nu så tar kylaren i kåpan efter man tryck ut den ett par cm, det kanske går att lyfta den lite så den går fri från kåpkanten om man gör som du säger och lossar övre fästena också. Ska se om de funkar när jag kommer hem.

Vad använder ni för verktyg när ni skruvar stiften då?

Jag kör med vanlig hylsa o spärrskaft med en liten ledförlängning för att nå ner till hylsan i topplocket. Nånting med en lång böjlig led vore kanske att föredra...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Phr33k skrev:
2110345Vad använder ni för verktyg när ni skruvar stiften då? Jag kör med vanlig hylsa o spärrskaft med en liten ledförlängning för att nå ner till hylsan i topplocket. Nånting med en lång böjlig led vore kanske att föredra...
Skippa verktyg med led, det tar för mycket plats. Jag använder originalverktyget som är en kort tändstiftshylsa tillsammans med en fast nyckel från verktygslådan.
 

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
Död trx

Jaha, då har jag fått upp stiften och rengjort dom, var bra gnista, men endå startar den inte. När jag pumpar startgas i luftburken o gasar så brummar den till lite för att dö direkt. Utan startgas händer inget. Tanken står på RES för de är inte så mkt soppa i den. Jag skruvade lite på flottörhusdreneringsskruven för att se om soppan rann ner i fuggarna o det verkade den göra för det droppade lite om skruven.

Vad är nästa steg? Riva förgasarna o göra ren munstyckena? Idéer?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Phr33k skrev:
2111224Tanken står på RES för de är inte så mkt soppa i den.
Gammal bensin/tomma förgasare låter det som. Vrid om kranen till PRI istället och låt den stå där några timmar. Sedan försöker du igen med normal choke. Kan hända att du får nöta en del. Det tar ett tag innnan det kommer ner färsk soppa...

Ännu bättre vore det förmodligen om du kunde hälla i lite nytankad bensin i tanken innan du gör allt detta.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Phr33k: Hur var hojen innan du ställde in den i höstas ?
Startade den snällt när den var kall då ?
Om inte, kan jag tipsa/hota om ventiljustering. Min hade 0-spel på mittenventilen på insugssidan på bägge cylindrarna =lågt komp = svårt att starta.

//Peter
 

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
Tack för tipsen!

Tanken tömdes inann hojjen ställdes undan i höstas och då gick den som en klocka. Därför tror jag inte ventilerna ska vara problemet.

Desvärre så var det samma bensin som hälldes i nu när jag skulle starta den igen :huvet
Jag ska ge den några försök till, ska springa ut nu direkt o vrida om tanken på PRI. Vad exakt betyder det? Jag antar att den ger lite extra flöde, men är inte det lite skumt o ha en sån på tanken?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top