TRX-tråden

Tobbe. P

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Bajen Hill
Hoj
TRX850 98 Grottis topp, mm
FZR 400 lyse.

HansJ skrev:
Såså, bort med höstdepressionen! Du har en riktig cykel, dussinhojar är till för dussinmänniskor!!!

Vet ej hur det är med de andra FZR, det enda jag sett är konverteringen som fanns på zagazig.co.uk, och det var en 400:a.
Hej på er. Kanske kom jag in lite tokig, på den här tråden? Men som synes är jag en färsking på sajten, å riktigt usel på att skriva. Däremot vad betr. FZR 400ans dubbla lysen, så finns dom vad jag har hört, tyvär bara i england å tja där är de ju vänster trafik. Super kalas kul att äntligen hittat TRX åkare på en svensk sajt, har letat ett tag men då bara hittat Tyska å Engelska sidor.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Börja inte trixa om du inte har råd....

Jag har "upptäkt" en kostsam egenhet sen jag köpte min TRX och det är att om man uppgraderar en detalj på hojjen så blir man nöjd. Men man blir snabbt missnöjd med en annan.
Som bakdämparen t.ex.
Bytte i våras till en wilbers och hojjen blev kanon att köra, men bara efter ngr. mil började framgaffeln kännas jätte svampig, så nu måste den uppdateras.
Och eftersom det nu gick att köra med högre kurvhastighet pga. bättre dämpare, blev helt plötsigt däcken som jag var nöjd med innan för dåliga i greppet osv...
Plus att nu känns det som det är för lite effekt i förhållande till chassie :huvet
Det värsta är att när man väl börjat, så går det inte att sluta :)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Tobbe. P skrev:
Hej på er. Kanske kom jag in lite tokig, på den här tråden? Men som synes är jag en färsking på sajten, å riktigt usel på att skriva. Däremot vad betr. FZR 400ans dubbla lysen, så finns dom vad jag har hört, tyvär bara i england å tja där är de ju vänster trafik. Super kalas kul att äntligen hittat TRX åkare på en svensk sajt, har letat ett tag men då bara hittat Tyska å Engelska sidor.
Välkommen, lustigt, bor i Bagis, och det finns en svensk TRXgrupp på Yahoo som startats av en kille som bor i Kärrtorp, typ kast med litet bromsoksavstånd mellan oss...
Grottis topp, berätta!
/Hasse
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
Jag har "upptäkt" en kostsam egenhet sen jag köpte min TRX och det är att om man uppgraderar en detalj på hojjen så blir man nöjd. Men man blir snabbt missnöjd med en annan.
Som bakdämparen t.ex.
Bytte i våras till en wilbers och hojjen blev kanon att köra, men bara efter ngr. mil började framgaffeln kännas jätte svampig, så nu måste den uppdateras.
Och eftersom det nu gick att köra med högre kurvhastighet pga. bättre dämpare, blev helt plötsigt däcken som jag var nöjd med innan för dåliga i greppet osv...
Plus att nu känns det som det är för lite effekt i förhållande till chassie :huvet
Det värsta är att när man väl börjat, så går det inte att sluta :)
Du tjänar för mycket helt enkelt ;)
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Tänkte bara visa hur jag monterat min Xenonballast på TRXen.

Ballasten (transformatorn) kommer från en BMW 5serie (E39). Det är BMWs konsol också, lite böjd för att passa på TRXen.

Ni kan ju se det überarbetade kablagejobbet..... Det har fungerat klanderfritt i över 750 mil nu.

Tredje bilden visar hur cooooolt det lyser. :Bugar

//Peter
 

Bifogat

  • Upload6.jpg
    Upload6.jpg
    128.6 KB · Visningar: 200
  • Upload7.jpg
    Upload7.jpg
    131.3 KB · Visningar: 183
  • Upload21.jpg
    Upload21.jpg
    130.3 KB · Visningar: 209

Tobbe. P

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Bajen Hill
Hoj
TRX850 98 Grottis topp, mm
Grottis topp TRX

HansJ skrev:
Välkommen, lustigt, bor i Bagis, och det finns en svensk TRXgrupp på Yahoo som startats av en kille som bor i Kärrtorp, typ kast med litet bromsoksavstånd mellan oss...
Grottis topp, berätta!
/Hasse
Portningen är gjord på samma vis som den R7a Cralle körde i EM med. Ändrade sätesvinklar, D portat, plastat på långa radien, upp portat på korta radien. Säger kanske inte så mycket kanske, men det är ett fint hantverk av en gammal bekant, som tyvärr inte finns längre. Frid över hans minne. Hmm… Har ja glömt nått? Visst ja Effekt å Vrid. 87,1hk å 91,3nm upp mätt på slangen av MC varuhuset. Då med kittade org. Fuggar, Dynatek spolar, iridium stift, K&N filter, moddad luftburk och micron dämpare. PS. Hoppas ni har överseende med min dåliga grammatik å stavning, suck…
Med vänlig hälsning. Tobbe. P
:)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Tobbe. P skrev:
Portningen är gjord på samma vis som den R7a Cralle körde i EM med. Ändrade sätesvinklar, D portat, plastat på långa radien, upp portat på korta radien. Säger kanske inte så mycket kanske, men det är ett fint hantverk av en gammal bekant, som tyvärr inte finns längre. Frid över hans minne. Hmm… Har ja glömt nått? Visst ja Effekt å Vrid. 87,1hk å 91,3nm upp mätt på slangen av MC varuhuset. Då med kittade org. Fuggar, Dynatek spolar, iridium stift, K&N filter, moddad luftburk och micron dämpare. PS. Hoppas ni har överseende med min dåliga grammatik å stavning, suck…
Med vänlig hälsning. Tobbe. P
:)
Coolt, kostade det mycket? Du har inte ett bänkningsdiagram att visa, är nyfiken på resten av varvtalet oxå. Har bänkat hos MCvaruhuset oxå, och har nästan likadana värden, men misstänker att jag bara har toppeffekt och du har bättre drag över hela registret... Luftburken, hur är den moddad, och hur "vetenskapligt" gick ni till väga? Hade definitivt planerat att fixa pod filters alternativt ta upp luftburken i vinter så input på luftfiltermoden är önskvärt, portning är en pengafråga, men klart intressant. Vet du någon i hufvudstaden man kan ringa och prata lite portning med?
/Hasse
PS Inget fel på din stavning eller grammatik! :tummenupp
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
t-rex skrev:
Någon har köpt en telefon med kamera?

Nej, någon har bara fått tummen ur och förminskat bilderna till ett format som passar Swedies livsverk.

:fyllisar Lördag ??

//Peter
 

Tobbe. P

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Bajen Hill
Hoj
TRX850 98 Grottis topp, mm
HansJ skrev:
Coolt, kostade det mycket? Du har inte ett bänkningsdiagram att visa, är nyfiken på resten av varvtalet oxå. Har bänkat hos MCvaruhuset oxå, och har nästan likadana värden, men misstänker att jag bara har toppeffekt och du har bättre drag över hela registret... Luftburken, hur är den moddad, och hur "vetenskapligt" gick ni till väga? Hade definitivt planerat att fixa pod filters alternativt ta upp luftburken i vinter så input på luftfiltermoden är önskvärt, portning är en pengafråga, men klart intressant. Vet du någon i hufvudstaden man kan ringa och prata lite portning med?
/Hasse
PS Inget fel på din stavning eller grammatik! :tummenupp

De va självkostnads pris, typ löjligt billigt. Hur mycke…? Hmm… Tja okay då 1800spänn. I annat fall för motsvarande toppjobb skulle ja gissa på mellan 6 å10tusen.
Ja har bänkningsdiagram men ingen scanner, dessutom sitter ja med ett förhistoriskt ångmodem och en pinslö 200MHZare samt en ohemult dålig datorvana. Luftburken har jag kapat bort den s. K . snorkeln i framkant på övre luftburks delen, samt i framkant på undre delen men sparat fästpiggen. Öppna alltså fritt framför filtren = mer å svalare luft. Har testat på rullande mellan org. Å moddad burk och de va skillnad, störst skillnad märks dock på gatan speciellt när man stått ett tag vid ett rödljus å ska iväg. På din hoj med flattisar är de extra viktigt me bra luftflöde. Känner dess värre ej någon som e bra på att porta 5 ventilare då dessa är lite luriga. Vad har du gjort åt din maskin? Vad fick du för effekt - vrid på rullande?

PS. Du får gärna låna luftburken å kika på om du vill. Kanske även diagrammen så kanske du kan lägga ut dom, de vore kanon. Vi skulle kunna sammanstråla på Söderbröd vid Soffielundsplan å byta erfarenheter å ev, grejer, om de passar dig. J :)
MVH Tobbe
 

Rickard

Lugnt och fint
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
TRX 850, GSX-R 750Y
När det gäller luftburk-mod och original förgasare så är min erfarenhet att det gäller att inte öppna upp för mycket - då tappar man överallt utom toppeffekt. Dagens förgasare/insug är designade för luftburk.

Men visst är det så att original är TRX-luftburken aldeles för tät. Själv har jag pillat en hel del på min TRX för att får detta perfekt.

Kortfattat så skulle jag rekomendera att ta bort all "skum" runt luftbox/insida tank och dessutom "dremmla" upp två hål i framkant av luftboxen (där den har fri luft mellan tank och ram). Hålen är båda ungefär så stora om en femkrona och en en-krona bredvid varandra. Bättre för små hål än för stora då bensinförbrukningen ökar och botten/mellanregistret tappar kraft om dom blir för stora. Sen så klart K&N filter + större huvudmunstycke (och när man ändå håller på - kolla att emulsions-röret inte blivit slitet)

Ovanstående mod+Micron kolfiber = +80 hk på bakhjulet och bensinförbrukning på ca 0,4-0,5 l/mil normal körning. 0,6 l/mil vid hårdare körning (som kurviga vägar eller mycket körning över 220).

Många TRX går ojämt på låga varv och drar alldeles för mycket bensin pga att dom går för fett - som i sin tur beror på slitna delar i förgasare eller dåliga "förgasar-kit". Mikuni förgasare mår bäst av Mikuni-delar, och Mikuni har otroligt brett sortiment av munstycket, nålar, mm.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Tobbe. P skrev:
Tja!
Tusan också, det var lite svettigt, hade hört ungefär de beloppen, men tänkte i min enfald att det är ju bara 2 cylindrar så det borde bli billigare. Kan tänka mig att din portning är extremt bra, grottis hade inte för inte ett gott rykte. Kanske man kan komma undan lite billigare om man bara satsar på att ta bort de värsta flödesproblemen :va Men man vill ju inte låta någon klåpare sätta igång och karva i toppen heller...

Vad jag gjort (eller snarare jag och föregående ägare):
-Mikuni 40 TDMR
-K&N
-Snorkeln är bortskuren, men inget större hål, och all skumgummi sitter kvar
-No-name slip-on

Bänkades och justerades till 86, någonting, vridet kommer jag inte ihåg exakt, men tror det var under 90 i varje fall.

Efter bänkning har jag satt på MAB blås, 2-2 anläggning med grövre rör, och vridit på acc-pumpen lite.

Det kan tänkas att det är annat gjort åt motorn, förre ägaren visste inte så mycket, och ägaren innan hade lämnat in hojen till verkstad och kittat om en massa, bl.a. sving och fälgar. Hade tydligen hur mycket pengar som helst, köpte ny hoj och började modda direkt...

Kunde vara kul att råkas, ska se om jag kan lägga upp mitt diagram, har inte scannat in det heller. Det är väl inte hyperintressant att jämföra exakta siffror (tror att mina siffror är lite väl höga, om inget annat är gjort...), det kan väl diffa en hel del både mellan olika bänkar och mellan tillfällen, men kurvformerna är ju klart intressant att kika på! Har tjockt hela denna vecka och helg, men kanske nån gång nästa vecka efter tisdag.
/Hasse
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Rickard skrev:
När det gäller luftburk-mod och original förgasare så är min erfarenhet att det gäller att inte öppna upp för mycket - då tappar man överallt utom toppeffekt. Dagens förgasare/insug är designade för luftburk.

Ovanstående mod+Micron kolfiber = +80 hk på bakhjulet och bensinförbrukning på ca 0,4-0,5 l/mil normal körning. 0,6 l/mil vid hårdare körning (som kurviga vägar eller mycket körning över 220).
Just det tappet, beror inte det på vacuumkolven, att den inte får "rätt" motstånd? Hade en GSX1100 förut som jag köpte DynoJet till, och då fick man med andra fjädrar till vacuumkolven som skulle monteras om man hade ööpnare filter/andning...

Min undran är egentligen om man med flatslides inte behöver bry sig, ju öppnare desto bättre? (Dvs pod filter, men samtidigt vet jag att insugstrattars längd påverkar vrid också.) Valet står mellan att behålla burken och kapa så mycket som möjligt innan filtret eller göra mindre hål som du rekommenderar, men jag är också rädd att förstöra flöde i burken, efter filtret, det finns säkert en anledning att den ser ut som den gör. Alternativt hitta pod-filter, så stora som bara får plats. (lär ju låta gôtt)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ett inlägg i diskussionen om portning: Ingen som funderat på att helt enkelt plana toppen för att få lite mer komp? Det ger ju mer effekt rakt över jämfört med portning och kostar förhållandevis lite. Eller är det gjort hos alla redan?

Min förra hoj (ZXR750) fick en lätt portning och vi passade samtidigt på att plana den, vilket kostade en 500-ing när toppen ändå var av. Det gjorde en viss skillnad kan jag säga, och att köra ifrån mig på vrid med TRX funkade garanterat inte efter det. :hihi
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Hallå alla pengaförstörare!
Surfade in på tyska e-bay, och där säljer de Wilbersfjädrar för 70 Euro! Dock är det progressiva fjädrar, och jag har hört att det är helt ute. :va
T-rex och ni andra, vet ni om det var progressiva fjädrar ni fick isatta? Är det ett lager med gamla fjädrar som kommit ut på marknaden? Promoto heter visst modellen, kanske läge att gå ihop om några satser? Frakten kostar 6 Euro i Tyskland, och jag kan kanske få med mig ett par satser, kommer garanterat att åka ned ett par gånger innan fåglarna börjar kvittra igen!

Kika här får ni se bild och beskrivning:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=49809&item=7928968689&rd=1
 
Last edited:

Tobbe. P

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Bajen Hill
Hoj
TRX850 98 Grottis topp, mm
HansJ skrev:
Hallå alla pengaförstörare!
Surfade in på tyska e-bay, och där säljer de Wilbersfjädrar för 70 Euro! Dock är det progressiva fjädrar, och jag har hört att det är helt ute. :va
T-rex och ni andra, vet ni om det var progressiva fjädrar ni fick isatta? Är det ett lager med gamla fjädrar som kommit ut på marknaden? Promoto heter visst modellen:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=49809&item=7928968689&rd=1
Hej på er allihopa :)
Nu ska vi se om jag får med allt så de blir begripligt.
Rickard har helt rätt när de gäller vacumförgasare å för mycke luft, min erfarenhet är att dom mycket sällan funkar med helt öppna filter.

Trattarna i burken gör sitt till helt klart, Japanerna e inte dumma.
Ni som skall byta E.rör, tillverka ett par halvmåneformade mellanlägg som läggs i botten på trotteln. Nålarna kantrar nämligen, med påföljd att nålen ej centrerar å att E. rören nöts ner. OBS! detta är org.förgasare som ja menar.

Plana toppen så man får högre komp. e en billig å beprövad metod, men bara till en viss gräns, annars får man fel kamtider. Vilket man kan lösa med justerbara kamdrev, men då e man vipps där igen, dyrt, bökigt å krångligt.

Öhlins gaffelfjädrar är progresiva, å lugn de är inte omoderna, funkar utmärkt om man trixar lite med luftpelaren samt viscositeten på oljan. ARTnr. på fjädrarna är 8608-80.

Jaha undrar om ja fick med allt nu.... puuusst! Tog mej 45min för å skriva de här. Att förklara mej i text e nog inte mitt forum.
Hoppas endå ni fick ut någonting. :va

MVh Tobbe.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Tobbe. P skrev:
Vad fick du för effekt - vrid på rullande?
MVH Tobbe
Var tvungen att kolla, har papper från 2 repor, första var bäst, men då gick den sämre på lågfart, den andra lite sämre, men går skitbra över hela registret. Har ingen scanner hemma, så jag tar några siffror, andra repan har sämre skala, så mätfelet är större:

Repa 1
86,3 HP/8100
88,6 Nm/5800

56 HP/5000 ca
80,5 Nm/5000 ca
78 HP/6500 ca
85,5Nm/6500 ca

Repa2
85,6 HP/8100
87,4 Nm/5800

55 HP/5000 ca
79 Nm/5000 ca
78 HP/6500 ca
85,5Nm/6500 ca

/Hasse
 

Rickard

Lugnt och fint
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
TRX 850, GSX-R 750Y
Tobbe. P skrev:
Hej på er allihopa :)
Öhlins gaffelfjädrar är progresiva, å lugn de är inte omoderna, funkar utmärkt om man trixar lite med luftpelaren samt viscositeten på oljan. ARTnr. på fjädrarna är 8608-80.

Öhhh, om inte jag minns helt fel är mina TRX-Öhlins-fjädrar definetivt INTE progressiva. Jag köpte (och monterade) dom nya förra våren men kommer ej ihåg art.nr. och jag är för lat för att gå ner och kolla på kartongen.

Om jag inte är helt felunderrättad är Öhlins filosofi att INTE använda progressiva fjädrar utan använda luftpelarens höjd, mm för att exakt kunna styra progressiviteten i fjädringen.

När det gäller att höja komp så är det ett billigt sätt att öka effekten men det finns nackdelar. Nackdelarna är bl.a. ökad belastning på vev, mm, ökad känslighet för felbestyckade förgasare och att man direkt sätter ett tak för vidare trim.
Ofta bättre (och dyrare) att öka flödet (portning/förgasare/avgassyst. mm).

Ett annat billigt (och enligt mitt tycke ofta dåligt) sätt att öka effekten (lite) är att flytta tändkurvan men då ökar risken för spikningar (ungefär vad chiptrim är på förgasarsugmotor).
 
Last edited:

Tobbe. P

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Bajen Hill
Hoj
TRX850 98 Grottis topp, mm
HansJ skrev:
Var tvungen att kolla, har papper från 2 repor, första var bäst, men då gick den sämre på lågfart, den andra lite sämre, men går skitbra över hela registret. Har ingen scanner hemma, så jag tar några siffror, andra repan har sämre skala, så mätfelet är större:

Repa 1
86,3 HP/8100
88,6 Nm/5800

56 HP/5000 ca
80,5 Nm/5000 ca
78 HP/6500 ca
85,5Nm/6500 ca

Repa2
85,6 HP/8100
87,4 Nm/5800

55 HP/5000 ca
79 Nm/5000 ca
78 HP/6500 ca
85,5Nm/6500 ca

/Hasse
Aha! Du har ordning på dina papper du. Ska leta reda på mina papper å plita ner dom i morgon.

Min hjärna släppte lite, Rickard hadde rätt igen, Öhlins fjädrar är inte progresiva.
 

Kvicken

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Rimforsa
Hoj
TRX 850, TZR 250
Äntligen RaceTech bitar i framgaffeln

Har nu äntligen fått tid att mecka dit delarna från RaceTech (diskuterades tidigare i tråden...)

Testade att fylla på med 15W olja (rekommenderas på TRX-forumet på Yahoo) och gaffeln känns nu märkbart mjukare = mindre kompressionsdämpning. Enligt mina helt oseriösa tester känns det som om jag även har mindre returdämpning, inte bra! Kanske blir det byte av olja senare.
Vädret är ju heluselt så jag har inte fått till någon provkörning än, om regnet ger sig fram mot kvällen kanske det kan bli en kort tur och isf hör jag av mig med resultatet.

Det verkar vara populärt att trimma TRX'en. Jag har ju också filat lite på min men inte fått till nån bänkkörning än. Halva nyttan med att köra hojen i bänk vore att få hjälp med bestyckningen men firman som jag pratade med sade sig inte ha någon erfarenhet av FCR förgasare och var tveksamma till om de kunde hjälpa mig. Det skulle ju vara kul att veta vad motorn producerar men än så länge känner jag mig lite för snål för bänkning om man inte blir ”hjälpt” av det.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top