TRX-tråden

Froven skrev:
Rev ner mina förgasare igår...
Vad jag läst runt om på nätet är det FactoryPro som gäller, de gör tydligen bästa grejerna för detta. Jag tror inte att nål ingår i deras emulsionskit, däremot rekommenderas det att köpa deras titan-nålar i samband med byte till rören.

Det skulle inte förvåna mig om det är dessa Kedo säljer...
 
Froven skrev:
Rev ner mina förgasare igår, då jag varit upprörd över en ständigt ökande bensintörst. Som väntat var emulsionsrören dåliga, speciellt på vänster förgasare.

Ringde Y-center i Gbg:

Emulsionsrör 353:- st.
Nål 519:- st

Kedo har rör för 20 € och nål för 37 € styck.
Men Kedo har även ett "Anti-Ruckel-kit" för 89.90 €, vilket innehåller 2 nålar och 2 rör och lite munstycken etc.

Factory Pro i USA säljer emulsionskit för 25$, har mailat dem för att få reda på om nål ingår där.

Är det någon som har erfarenhet av Kedos "antiryckkit" ?
Det verkar ju vara det mest prisvärda än så länge...

Just det: Min har gått med orginalbestyckning, alltså ingen DyngOjet.

Finns det någon annan leverantör av dessa nålar och rör där ute ??

//Peter
Tja!
Har inte erfarenhet av antiryck-kitet, men har för mig att de talat väl om det på den tyska TRX-siten. Ett annat tips kan vara att prata med den europeiska Mikuni generalagenten. Tror han är engelsman, men finns i Tyskland. www.topham.de Fixade fram en TPS till mig för en spottstyver av vad de kostade hos Yamaha, han är kunning och ger bra service, men det kan dröja lite med mailsvaren, tyskarna är inte riktigt lika långt i vissa områden fram som vi i Sverige...
/Hasse
 
Jåke skrev:
Vad jag läst runt om på nätet är det FactoryPro som gäller, de gör tydligen bästa grejerna för detta. Jag tror inte att nål ingår i deras emulsionskit, däremot rekommenderas det att köpa deras titan-nålar i samband med byte till rören.

Det skulle inte förvåna mig om det är dessa Kedo säljer...

Detta kitet http://www.factorypro.com/products/carb11series.html
verkar innehålla Titannålarna. Men deras hemsida är ju full av luddiga och
otydliga förklaringar och innehållsförteckningar.

Är kitet komplett med allt man behöver eller finns det fler överraskningar att hämta på någon annan sida ?

Hans, mailade du tophamkillen på engelska eller tyska ? Har ju sett i dina inlägg på tyska sidor att du verkar behärska språket från "das vaterland".

Jag får testa på engelska.

//Peter
 
Froven skrev:
Detta kitet http://www.factorypro.com/products/carb11series.html
verkar innehålla Titannålarna. Men deras hemsida är ju full av luddiga och
otydliga förklaringar och innehållsförteckningar.

Är kitet komplett med allt man behöver eller finns det fler överraskningar att hämta på någon annan sida ?
Komplett med allt utom emulsionsrör....

www.mcdoktorn.se säljer FP's prylar i Sverige, ring å fråga så får vi andra veta åxå :tungan
 
Froven skrev:
Detta kitet http://www.factorypro.com/products/carb11series.html
verkar innehålla Titannålarna. Men deras hemsida är ju full av luddiga och
otydliga förklaringar och innehållsförteckningar.

Är kitet komplett med allt man behöver eller finns det fler överraskningar att hämta på någon annan sida ?

Hans, mailade du tophamkillen på engelska eller tyska ? Har ju sett i dina inlägg på tyska sidor att du verkar behärska språket från "das vaterland".

Jag får testa på engelska.

//Peter
Tja!
Engelska funkar bra, han heter Steve... (Och det ser bara ut som jag kan tyska, min flickvän som är därifrån garvar läppen av sig när hon ser vad jag skriver ;))
 
"Komplett med allt utom emulsionsrör....

www.mcdoktorn.se säljer FP's prylar i Sverige, ring å fråga så får vi andra veta åxå "

Pratade precis med läkaren. Trevlig kille, men han kunde inte svara direkt.
Han skulle ta reda på detta och återkomma imorgon. Han hävdade att han precis levererat ett sånt kit till nån, var det till dig Jåke ?

Jaja, säsongen är ju slut, så det är ingen panik. Bara det att jag mår psykiskt illa när cykeln står isärplockad och okörbar. :gnissla

Fortsättning följer. Väntar mig ett antal mailsvar de närmaste dagarna från många världsdelar...

//Peter
 
Froven skrev:
Han hävdade att han precis levererat ett sånt kit till nån, var det till dig Jåke ?
//Peter

Nä...Laila's TRX fick nya originalprylar redan tidigt i somras då den inte gick att köra under 4000rpm och hade en soppaförbrukning mellan 0,6-0,7 l/mil :3freak

Hur det är med min TDM får vi se i vinter, men en snittförbrukning på 0,62 och kolsvart utblås bådar illa...
 
Last edited:
Här är svaret jag fick från Topham.

"Hello,
2x Needle jet: 784-232301-Y-2 / 10,53 Euro/each.
2x Jet needles: J8-5EI85 / 9,96 Euro/each.
Postage to Sweden ( pre-payment ) 2,50 Euro.
You might also need the following gaskets ( you will find out when you dismantle the carb ! )
2x O-Ring underneath the plastik Throttle valve quide: N138198 / 1,15 Euro/each
2x O-Ring for the Jet block: 616-92003 / 2,44 Euro/each
2x Float bowl gasket: N209005 / 5,21 Euro/each
Please advise, thanks.
Regards - S. Topham
----- Original Message -----

To: topham@t-online.de
Sent: Monday, October 04, 2004 4:07 PM
Subject: Needle and "emulsiontubes" for Yamaha TRX 850


Hello.

I need new needles and emulsiontubes for my -96 Yamaha TRX 850.

It´s called "dusennadel" and "nadelduse" in german I think.

Are you able to supply me with these parts, and if so, how much would it cost including postage to sweden ?

Summa 450 riksdaler plus lite o-ringar ~500:- Verkar klart prisvärt.
HansJ: Dina tyskakunskaper lurade mig iallafall :rolleyes: .
Fick intrycket att detta var en kille du rekommenderar ??

//Peter
 
Froven skrev:
...
Summa 450 riksdaler plus lite o-ringar ~500:- Verkar klart prisvärt.
HansJ: Dina tyskakunskaper lurade mig iallafall :rolleyes: .
Fick intrycket att detta var en kille du rekommenderar ??

//Peter
Tja!
Det var imponerande snabbt han svarade, har dröjt en till tre dagar tidigare. Du kollade inte om det var original grejor, dvs om de slits ned snabbt igen, eller om det var någon specialare som skulle hålla bättre?
Jupp, rekommenderar honom, han har vänligt svarat på div. frågor utan att få något för det (han gick bl.a. och kollade på en TRX som stod i hans verkstad för att reda ut TPS:ens inkopplingar), TPS sensorn jag köpte var mkt billigare än hos Yamaha, i stort precis som man vill ha det med en seriös handlare. :tummenupp

/Hasse
 
Fortsättning på nåläventyret.
MCdoktorn svarade:
"Emulsionsrör till din TRX kostar ca: 400:-/st, dessa ingår inte i bestyckningskittet för 1183:- (till bägge förgasarna)

Med vänlig hälsning

Kari"

Factory pro USA svarade:
"Hello, the needles are sold as part of the jet kit. The jet kit is $99.95. The needle jets are sold seperatley for $20 each. We could ship to sweden in a US mail envelope for $9.00"

Om ingen är villig att övertyga mig om att FP-prylarna är värda 1500-1900kr,
dvs 1000-1400kr mer än orginalprylarna så lutar det åt att jag beställer från Topham.

//Peter
 
Froven skrev:
Om ingen är villig att övertyga mig om att FP-prylarna är värda 1500-1900kr,
dvs 1000-1400kr mer än orginalprylarna så lutar det åt att jag beställer från Topham.

//Peter
FP's prylar har inte originalspec utan är mer en trimning typ Dynojet. Fast med bättre material....
FP's nålar är titan och hårdare än original.
FP's emulsionsrör är i rostfritt? och även dessa hårdare än original.

:hihi

Å andra sidan är originalprylar alltid original. Man behöver sällan tveka om att det funkar rakt av....och med en prisskillnad på över 1000,- är det ju inget snack! (Om du inte just vill ha trimprylarna för att du monterat annat luftfilter och avgassystem, då är de värda pengarna.)
 
Last edited:
Jåke skrev:
FP's prylar har inte originalspec utan är mer en trimning typ Dynojet. Fast med bättre material....
FP's nålar är titan och hårdare än original.
FP's emulsionsrör är i rostfritt? och även dessa hårdare än original.

:hihi

Å andra sidan är originalprylar alltid original. Man behöver sällan tveka om att det funkar rakt av....och med en prisskillnad på över 1000,- är det ju inget snack! (Om du inte just vill ha trimprylarna för att du monterat annat luftfilter och avgassystem, då är de värda pengarna.)

Vad du var jobbig nu då. Jag har just satt på Micronslipon (hyfsat ljud :rolleyes: ) och tänkte väl hänga dit ett KN i vinter. Fick en uppgift om att det räckte gott o väl att slänga på 150 i huvudmustycke (142,5 orginal).
Menar du att jag bör köpa FPkitet ? :huvet :huvet

Det börjar bli dags att hålla hårt i plånboken. Kommer jag känna nån skillnad med FPkitet kontra orginal med större munstycke ?

//Peter
 
Froven skrev:
Det börjar bli dags att hålla hårt i plånboken. Kommer jag känna nån skillnad med FPkitet kontra orginal med större munstycke ?

//Peter
:tungan

Jag ska nog inte lägga mig i mer nu..... :D

Men, nej. Jag tror inte du skulle känna nån större skillnad. Det kan vara lite svårare att justera in förgasarna med bara större munstycke, det är väl allt.

Laila bytte som sagt nålar och rör i sin TRX i somras. Den satt det Dynojet i som byttes till original. Nu går den fett pga för stort huvudmunstycke, men det är väl enda skillnaden mot tidigare vad jag märkt.
 
Lekte lite i något som jag inte behärskar men kom iaf fram med en hoj som såg annorlunda ut ;)

En bild före och en bild efter jag gjort åverkan på min TRX

/oXydex
 

Bifogat

  • TRX0.jpg
    TRX0.jpg
    91.7 KB · Visningar: 117
  • TRX1.jpg
    TRX1.jpg
    92.5 KB · Visningar: 154
Last edited:
Matchande ram o motornummer ?

Har ni matchande ram o motornummer på era pengaförstörare ?

Kollade på min och såg att det inte var samma, men bara ~200 nr ifrån.

Bara nyfniken egentligen.

//Peter
 
Froven skrev:
Har ni matchande ram o motornummer på era pengaförstörare ?

Kollade på min och såg att det inte var samma, men bara ~200 nr ifrån.

Bara nyfniken egentligen.

//Peter

Vart hittar man motornumret? Jag har inte kollat det nämligen men har fotograferat av ramnumret. 5813 ;)

/oXydex
 
oXydex skrev:
Vart hittar man motornumret? Jag har inte kollat det nämligen men har fotograferat av ramnumret. 5813 ;)

/oXydex

Har en bild på det här, inget vidare bildhanteringsprogram på burken dock.
Numret sitter stansat på blocket ovanför kopplingskåpan.

//Peter
 

Bifogat

  • Motornummer2.jpg
    Motornummer2.jpg
    56.3 KB · Visningar: 96
Froven skrev:
Har ni matchande ram o motornummer på era pengaförstörare ?

Kollade på min och såg att det inte var samma, men bara ~200 nr ifrån.

Bara nyfniken egentligen.

//Peter
Har oxå olika, diffade nästan 1000... Ramen 7430, motorn lägre.

By the way, någon som portat toppen, vet vad det kostar, blev det bra? Inget är som lite drömmar i höstmörkret ;)
 
oXydex skrev:
Lekte lite i något som jag inte behärskar men kom iaf fram med en hoj som såg annorlunda ut ;)

En bild före och en bild efter jag gjort åverkan på min TRX

/oXydex
Såg lite busigt ut. Allvarliga planer? Skulle passa med vita blinkers.
/Hasse
 
Var inne lite på tyslka Ebay, finns bl.a. Termignoni helsystem, utgångspris 350 Euro, bugspoiler (just nu 8,7 Euro), MRA Touringglas, blått, 49 Euro, Bluspots...
/Hasse
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top