Mr Hyde
Guest
Byta gaffelfjädrarna låter onekligen bra, men jag tror ändå att en korrekt inställd fjädring räcker långt för mig. (har bestämt mig för det )Goodstuff skrev:MrHyde --> Tycker inte alls det är överkurs att byta gaffelfjädrar eftersom just fjädringen är underdimensionerad på TRX:en, speciellt om man som jag väger 85 kg. Du kommer få bättre känsla och stabilitet vid inbromsningar viletk aldrig är fel.
Jag fattade fel vad gäller ”släppa händerna”, jag menade att med en hand löst på styret så är hojen stadig, men jag har faktiskt inte testat att släppa båda händerna i 90.HansJ skrev:Låter märkligt, har som sagt själv inga tendenser till styrslag. Det är inte ovanligt med lite fladder om man släpper händerna i sisådär 90-70 km, då kan det börja fladdra lite om man har lite halvtaskiga däck. Det brukar dock räcka att typ lägga ett finger på styret så lugnar det ned sig. Ditt styrfladder verkar vara värre än så?
Jåke har skrivit i teknikhörnan om skeva bromsskivor, och jag läste också om skadad fälg. Tydligen inte säkert att sånt framkommer vid balansering (lite osäker om det är så, hade inte trott det själv)?
Har som sagt inga fladder öht. Original ska gaffelröret sticka upp 18 mm från styrhuvudet, alltså röret, inte materialet i "toppbulten". Jag väger också ca 85, har justerat förspänning till ca 3 synliga ringar (mätte sag och höll på...), returen står på näst hårdaste. Bak har jag fjädern på 3:an, komp enl standardiniställningar och retur två klick mindre än standard. Ägnade en dag åt att mäta obelastat och belastat sag, men kunde inte få till det enl. instruktionerna, så jag satsade på att få den belastade sagen så rätt som möjligt. Har inte jämfört med andra TRX:er, så jag vet i ärlighetens namn inte om det redan sitter hårdare fjädrar fram...
Mina skakningar har inte varit speciellt allvarliga, men dom är irriterande.
Här kom det ju en massa ”data” också, tyckte du sa att du körde med original inställningar
Väger själv 80kg så dina inställningar skulle kunna funka för mig med. Ska bli jäkla kul att testa!
Nu är det bara att vänta på bättre väder…