TRX-tråden

Mr Hyde

Guest
Goodstuff skrev:
MrHyde --> Tycker inte alls det är överkurs att byta gaffelfjädrar eftersom just fjädringen är underdimensionerad på TRX:en, speciellt om man som jag väger 85 kg. Du kommer få bättre känsla och stabilitet vid inbromsningar viletk aldrig är fel.
Byta gaffelfjädrarna låter onekligen bra, men jag tror ändå att en korrekt inställd fjädring räcker långt för mig. (har bestämt mig för det :))


HansJ skrev:
Låter märkligt, har som sagt själv inga tendenser till styrslag. Det är inte ovanligt med lite fladder om man släpper händerna i sisådär 90-70 km, då kan det börja fladdra lite om man har lite halvtaskiga däck. Det brukar dock räcka att typ lägga ett finger på styret så lugnar det ned sig. Ditt styrfladder verkar vara värre än så?
Jåke har skrivit i teknikhörnan om skeva bromsskivor, och jag läste också om skadad fälg. Tydligen inte säkert att sånt framkommer vid balansering (lite osäker om det är så, hade inte trott det själv)?
Har som sagt inga fladder öht. Original ska gaffelröret sticka upp 18 mm från styrhuvudet, alltså röret, inte materialet i "toppbulten". Jag väger också ca 85, har justerat förspänning till ca 3 synliga ringar (mätte sag och höll på...), returen står på näst hårdaste. Bak har jag fjädern på 3:an, komp enl standardiniställningar och retur två klick mindre än standard. Ägnade en dag åt att mäta obelastat och belastat sag, men kunde inte få till det enl. instruktionerna, så jag satsade på att få den belastade sagen så rätt som möjligt. Har inte jämfört med andra TRX:er, så jag vet i ärlighetens namn inte om det redan sitter hårdare fjädrar fram...
Jag fattade fel vad gäller ”släppa händerna”, jag menade att med en hand löst på styret så är hojen stadig, men jag har faktiskt inte testat att släppa båda händerna i 90.
Mina skakningar har inte varit speciellt allvarliga, men dom är irriterande.

Här kom det ju en massa ”data” också, tyckte du sa att du körde med original inställningar :brinnerup
Väger själv 80kg så dina inställningar skulle kunna funka för mig med. Ska bli jäkla kul att testa!

Nu är det bara att vänta på bättre väder…
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Mr Hyde skrev:
1. Mina skakningar har inte varit speciellt allvarliga, men dom är irriterande.

2. Här kom det ju en massa ”data” också, tyckte du sa att du körde med original inställningar :brinnerup
3. Väger själv 80kg så dina inställningar skulle kunna funka för mig med. Ska bli jäkla kul att testa!

4. Nu är det bara att vänta på bättre väder…
1. Men nu förstår inte jag riktigt, exakt när har du skakningar då?

2. Jag kanske körde med original då :rodnar :va.
3. Jag vet ju inte ens om jag har originalfjädrarna i... Och om mina inställningar är bra vet jag inte ens, håller på och labbar själv...
4. Jotack, stått i hällregn och mätt kablar i en timme nu... Indiansommar NU!!!
 

Mr Hyde

Guest
HansJ skrev:
1. Men nu förstår inte jag riktigt, exakt när har du skakningar då?

2. Jag kanske körde med original då :rodnar :va.
3. Jag vet ju inte ens om jag har originalfjädrarna i... Och om mina inställningar är bra vet jag inte ens, håller på och labbar själv...
4. Jotack, stått i hällregn och mätt kablar i en timme nu... Indiansommar NU!!!
1. Skakningarna uppkom vad jag minns i samband med gasavslag/inbromsning (skapligt hård). Jag har inte fått skakningar när jag släppt styret (kan ha att göra med att jag aldrig SLÄPPT styret :gnissla )

2. Det var i ditt första svar du sa att du körde original, men du syftade på att du förmodligen har originalfjädrar medans jag fattade som att du hade alla fjädringsinställningar i normal läget.

3. Jag ska testa/utgå från dina inställningar, dom verkar funka bättre än mina iaf. :)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Någon som vill låna en CDI box

Någon som bor i Sthlmsområdet som skulle kunna tänka sig att låna min CDI-box under veckan, för att se om den är paj? Testaköra en dag eller två, och du kan behålla din egen som reserv.

Tänkte att det är lite smakfullare att göra så än att jag lånar en av er. Hoppas på att kunna komma iväg till Kinnekulle i helgen, så det skulle vara super om det gick att lösa i veckan.
 

Ola_FZR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Örebro
Hoj
TDM 850
Tänkte fråga angående nummer 2;>
Vad har du gjort på "luftfilterboxen" samt vad har du för storlek på huvudmunstyckena? är det den enda modifieringen du har gjort i förknasarna?
tänkte göra nåt åt min till vintern, stiften är ganska vita som det är nu.


Rickard skrev:
Min erfarenhet av modifieringar på TRX'en är att stålomspunna slangar är det som ger absolut mest prestanda per krona.
(i det här fallet är prestanda = varvtid på bana)

Med stålomspunna slangar och bra belägg bromsar TRX'en så bra att det är chassie/fjädring/däck som blir problemet vid bromsning.
[jag har tävlat med SS600 R6'a och kört med Brembos racing-gjutjärnsskivor så jag har provat värstinggrejer också]

Nummer 2 på prestanda per krona tycker jag är slip-on + modifierad luftbox + K&N + större huvudmuntycke. Man brukar landa strax över 80 hk på bakhjulet mot ca 73-76 hk original - men original tappar kraft på toppen och med slip-on får man bra kraft ca 5-600 varv till. Extra kraft på topp gör att toppfarten ökar, tex kan jag dra min till ca 8400 rpm på femman innan den inte orkar mer (mot ca 7900 varv original).

Jag har även satt på Öhlins bak + Öhlins invändiget i framgaffeln och visst blir hojen bättre, men skillnaden är inte jättestor. Prislappen för kalaset är dock stor.
Största förbättingen var att hojen blev blev mindre svajig vid kraftiga nedlägg i farter över 160 (vilket jag tyckte var lite jobbigt med original-TRX jämfört med t.ex. R6'an). Sen det går att bromsa hårdare, och hojen sladdar mindre när man ger på gas vid kraftiga nedlägg (vilket kanske är ett minus då det känns rätt tufft när det kasar lite där bak).

Ovanstående är vad jag personligen tycker, finns säkert folk av annan uppfattning.

Slutligen så har jag ett komplett TRX 850 Goodridge kit över- svarteloxerade stålomspunna slangar både fram och bak komplett med bultar och allt. Nypris 2200 kr. Jag har ingen nytta av det då jag köpte andra grejer pga den långa leveranstiden så om någon vill ha det så säljer jag det billigt. Bara skicka PM.
(ej mitt kit på bilden - men liknande)
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Testade lite småsaker idag;

Tanken rymmer 18 liter. Exakt. Får man soppatorsk ungefär 100 m innan en bensinstation kan man trycka i 18.1 med lite våld. Detta först efter att man putt 200 kg hoj nämnda 100 meter.

Knäskrapa i en liten rondell går. Men inte bra. Det går så förbannat långsamt och 1an är växlad så att man duttar på gasen hela tiden. Inte roligt. Testa inte det.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Besiktning

Var och besiktigade hojen igår.
Hade gjort egna "välljudsdödare" som var så effektiva att man hörde motorn mer än sången... (kom knapt ngn luft ur piporna iof :va ).
Men den gick inte igenom i alla fall.
Ombesiktning pga avsaknad av bakre reflex och skyddslist på dubbelbubblan...
Men att kopplingshandtaget och oljebehållaren till frambromsen satt löst, samt inga backspeglar var ok..
Har fixat allt på jobbet idag, så det blir en ny omgång med sbp imån :tummenupp
//Jocke
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
t-rex skrev:
Testade lite småsaker idag;

Tanken rymmer 18 liter. Exakt. Får man soppatorsk ungefär 100 m innan en bensinstation kan man trycka i 18.1 med lite våld. Detta först efter att man putt 200 kg hoj nämnda 100 meter.

Knäskrapa i en liten rondell går. Men inte bra. Det går så förbannat långsamt och 1an är växlad så att man duttar på gasen hela tiden. Inte roligt. Testa inte det.
Sett Seinfeldavsnittet där fenomenet "Asch, jag klarar mig till nästa avfart" avhandlas?

Tjuvtränade för Kinnekulle? Hur gick det? Hade tänkt att åka, men dels var jag inte säker på om hojen var helt frisk, fick i ordning på den på fredagen, sen var jag lite varmduschare eftersom 35 mil tur och retur, med blöt bana inte såg så inbjudande ut... Verkar som jag gjorde fel val :huvet

Provade själv en grej under lördagen, fick lite sköna "powerslides" (eller bakhjulssladd på 2:an, blöt vägbana) på småvägar i Roslagen. Måste utforska gränserna på däcken... Typ känna hur släpper den, hur greppar den igen.

Resultat: Sportec håller inte mycket bättre fäste på rullgrus än Macadam. Slog tummen i tanken... Trodde jag kört på en lerfläck, men när jag åkte tillbaka och kollade var det en sträng rullgrus som jag inte sett i blötan. Sköt upp vidare testning av "powerslide" egenskaper tills vidare...
 
Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ja, kändes lite georgskt faktiskt.

Tjuvträning vettefan, var mest tvungen att kolla att bromsar och sånt satt fast fortfarande. Stackarn har ju stått still i två veckor.

På det stora hela gick det bra. Körde om en del folk. blev omkörd av alla på rakan i vanlig ordning. Den markfria gången blir mer och mer värd. Den högra knäpucken har i små bitar nu fraktat sig upp och lagt sig på den vackra orginalljuddämparen.

Touringdäcket bak, BT 56 fungerar alldeles utmärkt för att lägga ner max och gasa ut ur kurvor. Även byta spår mitt i kurvor och sånt går finfint.

På det stora hela en grymt trevlig avslutning på säsongen, ni som inte var där missade något.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
t-rex skrev:
Ja, kändes lite georgskt faktiskt.

Tjuvträning vettefan, var mest tvungen att kolla att bromsar och sånt satt fast fortfarande. Stackarn har ju stått still i två veckor.

På det stora hela gick det bra. Körde om en del folk. blev omkörd av alla på rakan i vanlig ordning. Den markfria gången blir mer och mer värd. Den högra knäpucken har i små bitar nu fraktat sig upp och lagt sig på den vackra orginalljuddämparen.

Touringdäcket bak, BT 56 fungerar alldeles utmärkt för att lägga ner max och gasa ut ur kurvor. Även byta spår mitt i kurvor och sånt går finfint.

På det stora hela en grymt trevlig avslutning på säsongen, ni som inte var där missade något.
Ångrar mig just nu något grymt... Låg i sängen på lördagkvällen och funderade på att ställa larmet på 0330 eftersom hojen gått bra under dagen (fanns tydligen plats i lugna gruppen, och det hade räckt för mig, skulle jag skrapa knä får jag tjacka nytt ställ...). Men väderutsikterna var lite otydliga, insåg dock på söndagskvällen när solen och den blå himlen visade sig här, att ni förmodligen haft det vädret under dagen...

Racerbacillen verkar ha bitit? Så då gör du en "Goodstuff" och åker 250 nästa säsong? Du bytte till originaldämpare? Enl. Nitrous klarade en 600 med slip-on dB-mätningen, så jag hade inte tänkt byta om jag åkt dit. (Men det skulle vara surt att inte få åka...)
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
HansJ skrev:
Ångrar mig just nu något grymt... Låg i sängen på lördagkvällen och funderade på att ställa larmet på 0330 eftersom hojen gått bra under dagen (fanns tydligen plats i lugna gruppen, och det hade räckt för mig, skulle jag skrapa knä får jag tjacka nytt ställ...). Men väderutsikterna var lite otydliga, insåg dock på söndagskvällen när solen och den blå himlen visade sig här, att ni förmodligen haft det vädret under dagen...

Racerbacillen verkar ha bitit? Så då gör du en "Goodstuff" och åker 250 nästa säsong? Du bytte till originaldämpare? Enl. Nitrous klarade en 600 med slip-on dB-mätningen, så jag hade inte tänkt byta om jag åkt dit. (Men det skulle vara surt att inte få åka...)

Jo... Vågade inte chansa. Grejen är den att jag tappade en hel del drag i mellanregistret. När man snurrar runt med den lilla effekten som vi trots allt har är det ju värdefullt med varenda liten häst.... Så orginal var klart tristare. Bekvämt dock med ljudet. Lungt och skönt.

Planen för nästa år är som följer;

1. Ta licens.
2. Wilbergs bak.
3. Så mycket bankörning som möjligt, och då titta på logistiken (=ordna transportmedel. Erdasläp eller hästtransport är det mest troliga för tillfället).
4. Eventuellt, högst eventuellt handla en RS 250 och köra någon tävling i SP.
5. Ha kvar Trixxien för fina söndagsturer och dyligt.

Låter detta görbart? Oavsett vilket, så till nästa höst skall en RS vara inhandlad och vägen mot GPtiteln inledd.
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Hällde just i en liter Olja i min TRX och det kom inte ens upp något på glaset. Vart katten kan all den oljan tagit vägen på 300-400 mil sen jag hade isär och kollade till kopplingen.

1dl/100mil läste jag nån skrev va OK men det här lutar mer mot 4dl/100mil

Vad tror ni om saken?

/oXydex
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
oXydex skrev:
Hällde just i en liter Olja i min TRX och det kom inte ens upp något på glaset. Vart katten kan all den oljan tagit vägen på 300-400 mil sen jag hade isär och kollade till kopplingen.

1dl/100mil läste jag nån skrev va OK men det här lutar mer mot 4dl/100mil

Vad tror ni om saken?

/oXydex
Låter som en hel del :(. Toppen/ventilstyrningar/tätningar är väl det vanligaste, men det kan vara dåliga kolv/oljeringar också. Sen tycker jag det är kinkigt att kolla nivån, har missbedömt törsten själv, viktigt att kolla nivån pår rätt/samma sätt varje gång.
Har också läst om att någon packbox tydligen ska vara dålig, kan försöka rota lite och se om jag hittar info om det. Enl. en del så ska man bara behöva byta den, en billig och enkel insats, och vips har man inget läckage längre. Om jag kommer i håg rätt så kunde man märka det om man tvättar motorn helt ren, och efter att kört ett tag så ska motorn på något ställe ha fått en tunn oljehinna. Det mesta av oljan går tydligen ut som en dimma, och märks inte så enkelt. Ska försöka hitta info om det...
Min håller peppar peppar nivån riktigt bra, har knappt någon oljeförbrukning alls :va Kanske det är nåt som är tokigt ;)

BTW Svenska Yahoogruppen för TRXägare har vaknat till lite, registrera er på groups.yahoo.com och sök på TRX, finns en internationell mailinglista oxå.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Hittade info om packboxen. Det är packboxen bakom utgående axeln (bakom) framdrevet) .Ska tydligen vara så att den är felmonterad från fabrik. Köp en original Yamaha, montera (behöver inte tömma oljan), och problemet ska vara löst. Oljedimman som trycks ut ska via startmotorn ta sig ned på undersidan av motorn, men märks alltså inte om man inte har rengjort och sen kört en lång tur. Det blir aldrig så mycket att det droppar. Infot kommer från trx850.myfreebb.com...
/Hasse
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
HansJ skrev:
Hittade info om packboxen. Det är packboxen bakom utgående axeln (bakom) framdrevet) .Ska tydligen vara så att den är felmonterad från fabrik. Köp en original Yamaha, montera (behöver inte tömma oljan), och problemet ska vara löst. Oljedimman som trycks ut ska via startmotorn ta sig ned på undersidan av motorn, men märks alltså inte om man inte har rengjort och sen kört en lång tur. Det blir aldrig så mycket att det droppar. Infot kommer från trx850.myfreebb.com...
/Hasse

Stort tack. Ska undersökas under vintern. Blir inte så mycket mer körning i år för mig som gått och blivit slö på äldre dar.

Blev iaf 10 mil idag

oXydex
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
oXydex skrev:
1dl/100mil läste jag nån skrev va OK men det här lutar mer mot 4dl/100mil

Vad tror ni om saken?

/oXydex
4 dl/100 mil är fortfarande inget problem, så du behöver inte oroa dig. Bara att köpa en billigare olja och kolla nivån oftare.

Vill du göra nånting åt det kan du hona cylindrarna och byta kolvringar, men det är inget som blir akut förrän du kommer upp i över 1 lit/100 mil....
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Emulsionsrör / nålar

Rev ner mina förgasare igår, då jag varit upprörd över en ständigt ökande bensintörst. Som väntat var emulsionsrören dåliga, speciellt på vänster förgasare.

Ringde Y-center i Gbg:

Emulsionsrör 353:- st.
Nål 519:- st

Kedo har rör för 20 € och nål för 37 € styck.
Men Kedo har även ett "Anti-Ruckel-kit" för 89.90 €, vilket innehåller 2 nålar och 2 rör och lite munstycken etc.

Factory Pro i USA säljer emulsionskit för 25$, har mailat dem för att få reda på om nål ingår där.

Är det någon som har erfarenhet av Kedos "antiryckkit" ?
Det verkar ju vara det mest prisvärda än så länge...

Just det: Min har gått med orginalbestyckning, alltså ingen DyngOjet.

Finns det någon annan leverantör av dessa nålar och rör där ute ??

//Peter
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top