oXydex
Rookie
Leta upp annan firma som har det då? Erfarenhet menar jag.
/oXydex
/oXydex
Tjena Hasse.HansJ skrev:Var tvungen att kolla, har papper från 2 repor, första var bäst, men då gick den sämre på lågfart, den andra lite sämre, men går skitbra över hela registret. Har ingen scanner hemma, så jag tar några siffror, andra repan har sämre skala, så mätfelet är större:
Repa 1
86,3 HP/8100
88,6 Nm/5800
56 HP/5000 ca
80,5 Nm/5000 ca
78 HP/6500 ca
85,5Nm/6500 ca
Repa2
85,6 HP/8100
87,4 Nm/5800
55 HP/5000 ca
79 Nm/5000 ca
78 HP/6500 ca
85,5Nm/6500 ca
/Hasse
Goddam! Jo, ska bli intressant att jämföra diagram, men ovanstående visar tendensen rätt bra. Verkar som sagt som du har betydligt mer pulver på lägre varv än jag, portning verkar vara bra... Får se om man hittar några extra slantar någonstans.Tobbe. P skrev:Det blir väll en sisådär jämförelse i alla fall. För egen del skulle ja vilja se hela diagrammet, för att lättare kunna se å jämföra den ökända dippen som syns tydligast på vridkurvan och på Air-Fuel Ration kurvan.
PS. Hur funkar de me axpump i stan, surar den igen eller???
Med vänlig hälsning Tobbe J
Hmm! Intresant att den inte verkar sura igen, för min gjorde de med orginal fuggarna. Så pass att den la av på 1ans cyl, å inte tog sej igen för ens vid 2500Rpm typ.HansJ skrev:Goddam! Jo, ska bli intressant att jämföra diagram, men ovanstående visar tendensen rätt bra. Verkar som sagt som du har betydligt mer pulver på lägre varv än jag, portning verkar vara bra... Får se om man hittar några extra slantar någonstans.
Axpumpen har jag inte provat att köra utan, så det är svårt att jämföra, den går lite fett på lägre varv, Air/fuel var rätt OK efter sista repan (som f.ö. inte var nummer två, kommer inte ihåg hur många de körde, men många blev det...). De vågade inte pilla mer med risk att sabba Air/fuel kurvan. Vet dock att den går rätt fett på lågvarv, men har inte märkt några direkta konsekvenser av det. (Dvs den går inte sämre i stan än annars, men det är möjlihgt att stiften är sotiga efter en stunds stadskörning...)
/Hasse
Det är vanskligt att jämföra resultat från bänk till bänk, fanns någon tråd här med en hänvisning tioll någon artikel om DynoJet. DynoJet påstår sig kunna leverera jämbördiga resultat, men det sågades rätt friskt i testet. Det skiljde t.o.m. i resultat på samma bänk beroende vem som gjorde körning.TRX-joCCe skrev:Efter att ha läst era inlägg om effekt kontra mod, så börjar jag misstänka att min är moddad oxå.
Bänkade min förra våren i falkenberg och fick 82 hp på hjulet. Det enda jag vet var att orginalpiporna var öppnade för bättre flöde och ljud. orginal luftfilter satt på. Bestyckningen vet jag inte för jag har inte behövt byta än.
Och detta var på den tiden min TRX drack 1l. olja/100 mil.
Jag undrar vad som är gjort med den? Kammar kanske?
Hur som helst, jag lagt ner planerna på mer effekt, då det skulle bli helt orimligt dyrt i utbyte mot kanske max 10 xtra hp.
Satsar på köregenskaperna och inte minst föraregenskaperna
Håll tummarna för fint väder nu på söndag, för då ska jag köra bana här i anderstorp!
//Joakim
Hej Kvicken.Kvicken skrev:Har nu äntligen fått tid att mecka dit delarna från RaceTech (diskuterades tidigare i tråden...)
Testade att fylla på med 15W olja (rekommenderas på TRX-forumet på Yahoo) och gaffeln känns nu märkbart mjukare = mindre kompressionsdämpning. Enligt mina helt oseriösa tester känns det som om jag även har mindre returdämpning, inte bra! Kanske blir det byte av olja senare.
Vädret är ju heluselt så jag har inte fått till någon provkörning än, om regnet ger sig fram mot kvällen kanske det kan bli en kort tur och isf hör jag av mig med resultatet.
Det verkar vara populärt att trimma TRX'en. Jag har ju också filat lite på min men inte fått till nån bänkkörning än. Halva nyttan med att köra hojen i bänk vore att få hjälp med bestyckningen men firman som jag pratade med sade sig inte ha någon erfarenhet av FCR förgasare och var tveksamma till om de kunde hjälpa mig. Det skulle ju vara kul att veta vad motorn producerar men än så länge känner jag mig lite för snål för bänkning om man inte blir ”hjälpt” av det.
Surt, men det var kanske meningen. Alla vet att det är den sista rundan man ska ge f-n i...TRX-joCCe skrev:Ösregnade fram till kl. 09 ca: och det torkade inte upp förens 15 tiden, så det blev ingen bankörning för min del. Var ute en sväng vid banan å kollade och det verkade ganska dött. En hoj ute med regndäck det var allt, samt ngr. regndäcksskodda racehojjar i depån.
Trist...
//jocke
Tobbe. P skrev:Hej Kvicken.
Har du gjort dom modefikationer på Damping RODen (finns de nått svenskt ord för den, typ Dämp Stake) som krävs. Alltså borrat upp hålen för kompressionen till 8mm, och löttigen hålen för returdämpningen för att sedan borra dessa till lagom size. Tummregeln är att när man gör dom nya hålen för returen, så gör man dom lite mindre en den öppning, som blir då man justerat returen MAX. TRXen har på tok för lite returdämp även på max, flånckar ut alldeles för snabbt. mycke pill men de lönar sig.
OJ JÄDRAR! Nu kom tjejen, moste dra
Funderade lite på hur du menade, och sprang i dag på ett dokument som beskrev det med bilder. Det du skrev stämmer precis men, jag är lite trögfattad och tycker det är lättare med en bild... Lägger in länken här:Tobbe. P skrev:Ni som skall byta E.rör, tillverka ett par halvmåneformade mellanlägg som läggs i botten på trotteln. Nålarna kantrar nämligen, med påföljd att nålen ej centrerar å att E. rören nöts ner. OBS! detta är org.förgasare som ja menar.
MVh Tobbe.
HEJ PELLE!Kvicken skrev:Hej!
Nu har jag varit ute på en liten tur.
Färden gick genom lite rondeller och av/påfarter, alltså ingen landsvägskörning direkt.
Vädret var inte det bästa, ca 5 +grader men jag hann under den korta turen uppfatta följande:
Gaffeln är mer följsam över korta "snabba" ojämnheter.
Den skulle förmodligen må bra av lite tjockare olja--> skulle ge lite mer returdämpning.
Än så länge känns det som ett bra beslut att bygga om gaffeln. Jag har dock funderat på om man inte skulle kunna uppnå ett bra resultat genom att bara borra upp hålen som styr kompressionsdämpningen lite grann. Om man moddar gaffeln på det viset har man ju också kvar möjligheten att på ett enkelt sätt justera returdämpningen. Frågan är förståss bara hur stora hål man skall borra. Har man gott om tid och extra delar kan man ju alltid pröva sig fram, frågan är vem som vill lägga all tid och energi på ett sånt projekt............
//Pelle
HEJ HASSE!HansJ skrev:Funderade lite på hur du menade, och sprang i dag på ett dokument som beskrev det med bilder. Det du skrev stämmer precis men, jag är lite trögfattad och tycker det är lättare med en bild... Lägger in länken här:
http://f3.grp.yahoofs.com/v1/4Kl_QZ...t to solve the worn emulsion tube problem.doc
/Hasse
Tobbe. P skrev:HEJ HASSE!
Håller med dig, en bild säger mer en tusen ord. Hade själv gjort en bildillustration av dom där nål distanserna. Men jag har slarvat bort dom.
Att du har hittat bilder på detta är ju suveränt.
Den här TRX-tråden e fullständigt lysande, alla är hyggliga å hjälpsamma, inga stöddiga eller spydiga svar, OOOtroligt bra.
PS. Nu har mina JE 878cc kolvar beställts. Skulle ju en då byta foder å kolv pga. Total raset i somras. Inget ont som inte har ett stort hål i plånboken…. Eller hur va de nu.
// Tobbe
Tjena Hasse!HansJ skrev:Wow, jag drömmer oxå om mer kubik. (Och en massa andra prylar...) Verkar t.o.m billigare än portning?
På trx850.myfreebb.com snackar en kille som jobbar på Cosworth om att de ska ta fram priser för kolvar, de pratade också om JE kolvar, men det verkar som de kan få fram nåt vettigare(?) i jämförelse? Kanske för sent om du redan beställt?
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |