TRX-tråden

Tobbe. P

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Bajen Hill
Hoj
TRX850 98 Grottis topp, mm
HansJ skrev:
Var tvungen att kolla, har papper från 2 repor, första var bäst, men då gick den sämre på lågfart, den andra lite sämre, men går skitbra över hela registret. Har ingen scanner hemma, så jag tar några siffror, andra repan har sämre skala, så mätfelet är större:

Repa 1
86,3 HP/8100
88,6 Nm/5800

56 HP/5000 ca
80,5 Nm/5000 ca
78 HP/6500 ca
85,5Nm/6500 ca

Repa2
85,6 HP/8100
87,4 Nm/5800

55 HP/5000 ca
79 Nm/5000 ca
78 HP/6500 ca
85,5Nm/6500 ca

/Hasse
Tjena Hasse.

Det blir väll en sisådär jämförelse i alla fall. För egen del skulle ja vilja se hela diagrammet, för att lättare kunna se å jämföra den ökända dippen som syns tydligast på vridkurvan och på Air-Fuel Ration kurvan.

Repa 1
Repa 1
86,3 HP/8100 83,6 HP/7800
88,6 Nm/5800 88,6 Nm/5800


56 HP/5000 ca 61 HP/5000 ca
80,5 Nm/5000 ca 88Nm/5000 ca
78 HP/6500 ca 78 HP/6500 ca
85,5Nm/6500 ca 87Nm/6500 ca

Repa2 Repa 24 (Jodu, många repor blev de)
85,6 HP/8100 87,1 HP/8000
87,4 Nm/5800 91,3 Nm/6000

55 HP/5000 ca 62 HP/5000 ca
79 Nm/5000 ca 88,5 Nm/5000 ca
78 HP/6500 ca 82 HP/6500 ca
85,5Nm/6500 ca 89,5 Nm/6500 ca

PS. Hur funkar de me axpump i stan, surar den igen eller???

Med vänlig hälsning Tobbe J :)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Tobbe. P skrev:
Det blir väll en sisådär jämförelse i alla fall. För egen del skulle ja vilja se hela diagrammet, för att lättare kunna se å jämföra den ökända dippen som syns tydligast på vridkurvan och på Air-Fuel Ration kurvan.
PS. Hur funkar de me axpump i stan, surar den igen eller???

Med vänlig hälsning Tobbe J :)
Goddam! Jo, ska bli intressant att jämföra diagram, men ovanstående visar tendensen rätt bra. Verkar som sagt som du har betydligt mer pulver på lägre varv än jag, portning verkar vara bra... Får se om man hittar några extra slantar någonstans.
Axpumpen har jag inte provat att köra utan, så det är svårt att jämföra, den går lite fett på lägre varv, Air/fuel var rätt OK efter sista repan (som f.ö. inte var nummer två, kommer inte ihåg hur många de körde, men många blev det...). De vågade inte pilla mer med risk att sabba Air/fuel kurvan. Vet dock att den går rätt fett på lågvarv, men har inte märkt några direkta konsekvenser av det. (Dvs den går inte sämre i stan än annars, men det är möjlihgt att stiften är sotiga efter en stunds stadskörning...)
/Hasse
 

Tobbe. P

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Bajen Hill
Hoj
TRX850 98 Grottis topp, mm
HansJ skrev:
Goddam! Jo, ska bli intressant att jämföra diagram, men ovanstående visar tendensen rätt bra. Verkar som sagt som du har betydligt mer pulver på lägre varv än jag, portning verkar vara bra... Får se om man hittar några extra slantar någonstans.
Axpumpen har jag inte provat att köra utan, så det är svårt att jämföra, den går lite fett på lägre varv, Air/fuel var rätt OK efter sista repan (som f.ö. inte var nummer två, kommer inte ihåg hur många de körde, men många blev det...). De vågade inte pilla mer med risk att sabba Air/fuel kurvan. Vet dock att den går rätt fett på lågvarv, men har inte märkt några direkta konsekvenser av det. (Dvs den går inte sämre i stan än annars, men det är möjlihgt att stiften är sotiga efter en stunds stadskörning...)
/Hasse
Hmm! Intresant att den inte verkar sura igen, för min gjorde de med orginal fuggarna. Så pass att den la av på 1ans cyl, å inte tog sej igen för ens vid 2500Rpm typ.

Har för övrigt skaffat ett par TDMR40 som ja skulle testat i sommras men fick ett total haveri :huvet då en liten stålkula från ett verktyg lossnat, å trillat rakt ner i 2ans insug. Har aldrig varit med om nått liknande under mina ca25års mekande. Så passa er för vissa verktyg ifrån HOT ROD HEAVEN(Biltema)

De kommer å bli jävligt dyrt de här. NY kolv, nytt foder, nya ventiler, svetsa å fräsa föbrännings rummet :(

Blev inge TRX åka alls i sommar :gnissla
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Hmm

Efter att ha läst era inlägg om effekt kontra mod, så börjar jag misstänka att min är moddad oxå.
Bänkade min förra våren i falkenberg och fick 82 hp på hjulet. Det enda jag vet var att orginalpiporna var öppnade för bättre flöde och ljud. orginal luftfilter satt på. Bestyckningen vet jag inte för jag har inte behövt byta än.
Och detta var på den tiden min TRX drack 1l. olja/100 mil.
Jag undrar vad som är gjort med den? Kammar kanske?
Hur som helst, jag lagt ner planerna på mer effekt, då det skulle bli helt orimligt dyrt i utbyte mot kanske max 10 xtra hp.
Satsar på köregenskaperna och inte minst föraregenskaperna :)
Håll tummarna för fint väder nu på söndag, för då ska jag köra bana här i anderstorp!

//Joakim
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
Efter att ha läst era inlägg om effekt kontra mod, så börjar jag misstänka att min är moddad oxå.
Bänkade min förra våren i falkenberg och fick 82 hp på hjulet. Det enda jag vet var att orginalpiporna var öppnade för bättre flöde och ljud. orginal luftfilter satt på. Bestyckningen vet jag inte för jag har inte behövt byta än.
Och detta var på den tiden min TRX drack 1l. olja/100 mil.
Jag undrar vad som är gjort med den? Kammar kanske?
Hur som helst, jag lagt ner planerna på mer effekt, då det skulle bli helt orimligt dyrt i utbyte mot kanske max 10 xtra hp.
Satsar på köregenskaperna och inte minst föraregenskaperna :)
Håll tummarna för fint väder nu på söndag, för då ska jag köra bana här i anderstorp!

//Joakim
Det är vanskligt att jämföra resultat från bänk till bänk, fanns någon tråd här med en hänvisning tioll någon artikel om DynoJet. DynoJet påstår sig kunna leverera jämbördiga resultat, men det sågades rätt friskt i testet. Det skiljde t.o.m. i resultat på samma bänk beroende vem som gjorde körning.

Det kan m.a.o. vara så att din inte är moddad, men å andra sidan är det inte heller uteslutet, om du är med mig ;) Kammar är en möjlighet, även om jag hört att de inte ska ge så mycket om allt annat är original :va

Ett billigt sätt borde vara luftburksmodden som Rickard föreslog, och sen bänkkörning/justering, jag fick pynta 2500:- för det. Någon pålle hittar de säkert oavsett luftburksmod eller inte :)

Lycka till på A-torp, tänkte åka, men har långväga besök från das Vaterland, så det var inte ens förhandlingsbart...
 

Tobbe. P

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Bajen Hill
Hoj
TRX850 98 Grottis topp, mm
Gold Valve Cartridge Emulator

Kvicken skrev:
Har nu äntligen fått tid att mecka dit delarna från RaceTech (diskuterades tidigare i tråden...)

Testade att fylla på med 15W olja (rekommenderas på TRX-forumet på Yahoo) och gaffeln känns nu märkbart mjukare = mindre kompressionsdämpning. Enligt mina helt oseriösa tester känns det som om jag även har mindre returdämpning, inte bra! Kanske blir det byte av olja senare.
Vädret är ju heluselt så jag har inte fått till någon provkörning än, om regnet ger sig fram mot kvällen kanske det kan bli en kort tur och isf hör jag av mig med resultatet.

Det verkar vara populärt att trimma TRX'en. Jag har ju också filat lite på min men inte fått till nån bänkkörning än. Halva nyttan med att köra hojen i bänk vore att få hjälp med bestyckningen men firman som jag pratade med sade sig inte ha någon erfarenhet av FCR förgasare och var tveksamma till om de kunde hjälpa mig. Det skulle ju vara kul att veta vad motorn producerar men än så länge känner jag mig lite för snål för bänkning om man inte blir ”hjälpt” av det.
Hej Kvicken.

Har du gjort dom modefikationer på Damping RODen (finns de nått svenskt ord för den, typ Dämp Stake) som krävs. Alltså borrat upp hålen för kompressionen till 8mm, och löttigen hålen för returdämpningen för att sedan borra dessa till lagom size. Tummregeln är att när man gör dom nya hålen för returen, så gör man dom lite mindre en den öppning, som blir då man justerat returen MAX. TRXen har på tok för lite returdämp även på max, flånckar ut alldeles för snabbt. mycke pill men de lönar sig.

OJ JÄDRAR! Nu kom tjejen, moste dra :Bugar
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Ösregnade fram till kl. 09 ca: och det torkade inte upp förens 15 tiden, så det blev ingen bankörning för min del. Var ute en sväng vid banan å kollade och det verkade ganska dött. En hoj ute med regndäck det var allt, samt ngr. regndäcksskodda racehojjar i depån.
Trist...
//jocke

Lycka till på A-torp, tänkte åka, men har långväga besök från das Vaterland, så det var inte ens förhandlingsbart...[/QUOTE]
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
Ösregnade fram till kl. 09 ca: och det torkade inte upp förens 15 tiden, så det blev ingen bankörning för min del. Var ute en sväng vid banan å kollade och det verkade ganska dött. En hoj ute med regndäck det var allt, samt ngr. regndäcksskodda racehojjar i depån.
Trist...
//jocke
Surt, men det var kanske meningen. Alla vet att det är den sista rundan man ska ge f-n i...
 

Kvicken

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Rimforsa
Hoj
TRX 850, TZR 250
Tobbe. P skrev:
Hej Kvicken.

Har du gjort dom modefikationer på Damping RODen (finns de nått svenskt ord för den, typ Dämp Stake) som krävs. Alltså borrat upp hålen för kompressionen till 8mm, och löttigen hålen för returdämpningen för att sedan borra dessa till lagom size. Tummregeln är att när man gör dom nya hålen för returen, så gör man dom lite mindre en den öppning, som blir då man justerat returen MAX. TRXen har på tok för lite returdämp även på max, flånckar ut alldeles för snabbt. mycke pill men de lönar sig.

OJ JÄDRAR! Nu kom tjejen, moste dra :Bugar

Tjena Tobbe!
Jag tolkar det som att du har testat RaceTech "ventilerna"?!

Isf vad tycker du, några tips??

Vädret är fortfarande skit här i Linköping så någon provkörning har det inte blivit än.......men det skall gå innan vinter är över oss!

Jag har inte moddat något returhål, i ärlighetens namn skall jag erkänna att jag inte ríktigt fattar hur returkretsen i gaffeln funkar.
Följer man instruktionen skall man ju löda igen matningshålet (rebound feed hole, eller nåt) för returen, därmed borde man ju i princip strypa allt flöde i returkretsen. Så jag chansar på att gaffeln har tillräckligt inre läckage för att det skall funka ändå. Jag tyckte aldrig att justeringen som fanns spelade så stor roll.
Hoppas på provtur idag, vädret ser bra ut!

//Pelle
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Tobbe. P skrev:
Ni som skall byta E.rör, tillverka ett par halvmåneformade mellanlägg som läggs i botten på trotteln. Nålarna kantrar nämligen, med påföljd att nålen ej centrerar å att E. rören nöts ner. OBS! detta är org.förgasare som ja menar.

MVh Tobbe.
Funderade lite på hur du menade, och sprang i dag på ett dokument som beskrev det med bilder. Det du skrev stämmer precis men, jag är lite trögfattad och tycker det är lättare med en bild... Lägger in länken här:
http://f3.grp.yahoofs.com/v1/4Kl_QZ...t to solve the worn emulsion tube problem.doc
/Hasse
 

Kvicken

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Rimforsa
Hoj
TRX 850, TZR 250
Provkörning med RaceTech gaffel

Hej!
Nu har jag varit ute på en liten tur.
Färden gick genom lite rondeller och av/påfarter, alltså ingen landsvägskörning direkt.
Vädret var inte det bästa, ca 5 +grader men jag hann under den korta turen uppfatta följande:
Gaffeln är mer följsam över korta "snabba" ojämnheter.
Den skulle förmodligen må bra av lite tjockare olja--> skulle ge lite mer returdämpning.

Än så länge känns det som ett bra beslut att bygga om gaffeln. Jag har dock funderat på om man inte skulle kunna uppnå ett bra resultat genom att bara borra upp hålen som styr kompressionsdämpningen lite grann. Om man moddar gaffeln på det viset har man ju också kvar möjligheten att på ett enkelt sätt justera returdämpningen. Frågan är förståss bara hur stora hål man skall borra. Har man gott om tid och extra delar kan man ju alltid pröva sig fram, frågan är vem som vill lägga all tid och energi på ett sånt projekt............

//Pelle
 

Jerry_

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Säffle
Hoj
Sp1
Nån som är intresserad av att hänga på ett cross styre på sin TRX ? Har krona och styre till salu
 

Tobbe. P

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Bajen Hill
Hoj
TRX850 98 Grottis topp, mm
Kvicken skrev:
Hej!
Nu har jag varit ute på en liten tur.
Färden gick genom lite rondeller och av/påfarter, alltså ingen landsvägskörning direkt.
Vädret var inte det bästa, ca 5 +grader men jag hann under den korta turen uppfatta följande:
Gaffeln är mer följsam över korta "snabba" ojämnheter.
Den skulle förmodligen må bra av lite tjockare olja--> skulle ge lite mer returdämpning.

Än så länge känns det som ett bra beslut att bygga om gaffeln. Jag har dock funderat på om man inte skulle kunna uppnå ett bra resultat genom att bara borra upp hålen som styr kompressionsdämpningen lite grann. Om man moddar gaffeln på det viset har man ju också kvar möjligheten att på ett enkelt sätt justera returdämpningen. Frågan är förståss bara hur stora hål man skall borra. Har man gott om tid och extra delar kan man ju alltid pröva sig fram, frågan är vem som vill lägga all tid och energi på ett sånt projekt............

//Pelle
HEJ PELLE!

Har du bara stoppat dit Emulator KITet utan några moddningar alls?

Jag har inte provat Race Tech grunkan på TRXen. Däremot hjälpte ja en kompis att modda hans FJ1200, me just ett Cartridge Emulator KIT. Och de va länge sedan, men jag kommer ihåg att vi fick löda, borra, testa…. löda, borra, testa…. Till slut ledsna vi å lödde igen hålen helt. Då jädrar blev de retur dämpning, men alldeles för trög å långsam(Då med 15W olja).
Sedan hällde vi i 5W olja, å hoppla, då blev den perfekt. Vad de gäller komp sidan så gjorde vi enligt instruktionen, borrade upp hålen till 8mm, och va väldigt noga med precisionen.
Det är ett jävla pill om man vill ha en perfekt fjädring på hojen, byter man bakdämp: så märker man vilken usel gaffel man har osv. Skall fö. Själv anskaffa dessa mirakelventiler. Jag åker nu med Öhlins 80fjädrar, 124mm luftpelare, 20w olja och returen på max(klick4).

Hade du högkomp. Kolvar i din TRX? Från Over? 12,5 i komp då eller?????
I så fall, blir den ryckig på riktigt låga varv typ i stan? Kylnings problem?

Eller funkar de klockrent……..? :banana

// Tobbe
 

Tobbe. P

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Bajen Hill
Hoj
TRX850 98 Grottis topp, mm
HansJ skrev:
Funderade lite på hur du menade, och sprang i dag på ett dokument som beskrev det med bilder. Det du skrev stämmer precis men, jag är lite trögfattad och tycker det är lättare med en bild... Lägger in länken här:
http://f3.grp.yahoofs.com/v1/4Kl_QZ...t to solve the worn emulsion tube problem.doc
/Hasse
HEJ HASSE!

Håller med dig, en bild säger mer en tusen ord. :tummenupp Hade själv gjort en bildillustration av dom där nål distanserna. Men jag har slarvat bort dom.

Att du har hittat bilder på detta är ju suveränt.

Den här TRX-tråden e fullständigt lysande, alla är hyggliga å hjälpsamma, inga stöddiga eller spydiga svar, OOOtroligt bra.

PS. Nu har mina JE 878cc kolvar beställts. Skulle ju en då byta foder å kolv pga. Total raset i somras. Inget ont som inte har ett stort hål i plånboken…. Eller hur va de nu. :banana

// Tobbe
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Tobbe. P skrev:
HEJ HASSE!

Håller med dig, en bild säger mer en tusen ord. :tummenupp Hade själv gjort en bildillustration av dom där nål distanserna. Men jag har slarvat bort dom.

Att du har hittat bilder på detta är ju suveränt.

Den här TRX-tråden e fullständigt lysande, alla är hyggliga å hjälpsamma, inga stöddiga eller spydiga svar, OOOtroligt bra.

PS. Nu har mina JE 878cc kolvar beställts. Skulle ju en då byta foder å kolv pga. Total raset i somras. Inget ont som inte har ett stort hål i plånboken…. Eller hur va de nu. :banana

// Tobbe

Wow, jag drömmer oxå om mer kubik. (Och en massa andra prylar...) Verkar t.o.m billigare än portning?

På trx850.myfreebb.com snackar en kille som jobbar på Cosworth om att de ska ta fram priser för kolvar, de pratade också om JE kolvar, men det verkar som de kan få fram nåt vettigare(?) i jämförelse? Kanske för sent om du redan beställt?
 

Tobbe. P

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Bajen Hill
Hoj
TRX850 98 Grottis topp, mm
Cosworth

HansJ skrev:
Wow, jag drömmer oxå om mer kubik. (Och en massa andra prylar...) Verkar t.o.m billigare än portning?

På trx850.myfreebb.com snackar en kille som jobbar på Cosworth om att de ska ta fram priser för kolvar, de pratade också om JE kolvar, men det verkar som de kan få fram nåt vettigare(?) i jämförelse? Kanske för sent om du redan beställt?
Tjena Hasse!

Cosworth kolvar….! Jo ja tackar ja. :D

Har faktiskt hört att Cossie tidigare gjort kolvar åt någon snubbe, som körde racing med TDM motor. Vet inte om det stämmer, men det lär väll inte va något som dom har på hyllan direkt, och ska dom ta fram gamla CADritningar, å sedan bara tillverka ett par stycken, så låter det som om det blir dyyyyrt.
Sedan vet man ju inte hur god tillförlitligheten är när man skall stoppa i dom på en gathoj, som ju hälst ska funka bra i såväl stan som på motor vägen, till å från jobbet, till å från och på bandagar Osv. Men Cosworth har ju i och för sig alltid haft en god å hög kvalitet på alla sina grejor. Vore ju i och för sig kaxigt å säga att man har Cossie kolvar i hojen, HE HE HE…. :hihi

Har försökt å plitat ned en fråga till KEDO, om det finns någon utvärdering från hur väl det fungerar med JEs 878cc i längden, på gatan. Men jag kan inte stava på engelska, :va å definitivt inte på tyska :confused: (knappt ens på svenska). Så jag får väll bli testpilot då. :(

Har inte hört någon i Svedala som har provat.

Vet du någon????

Med vänlig hälsning Tobbe :)
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
senaste moddet

Snickrade ihop ett sett med avgashängare, så man slipper passagerarfotpinnarna (långt ord...).

Skruvas mellan ram och burk direkt.

//jocke
 

Bifogat

  • stag.jpg
    stag.jpg
    134.1 KB · Visningar: 106

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Tog lite foton på ett annat modd jag gjorde tidigare i höstas men bilderna blev kass, så de kommer senare tillsamans med lite bilder på när stagen är monterade.

//jocke
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top