TRX-tråden

Fråga:

En kille som är intresserad av min hoj ringde upp Bilsport & MC och fick 14 000 i hel/hel vilket jag tycker låter apmycket för TRX'en då jag själv ger 3 700 hel/hel och har aldrig hört om någon som haft över 6 000:- på den så nu undrar jag hur ni ligger till i försäkring samt vart ni bor i avlånga landet. Han som va intresserad ska bo i GBG (snart) och är 20 år.

Själv är jag 26 år och bor i hus på landet och det skulle förklara min ändå hyffsade premie så det är svårt att jämföra med mig själv. Hade 5700:-hel/hel när jag bodde inne i Linköping.

Ålder:
Bor:
Hojkort i X år:

/oXydex
 
oXydex skrev:
Fråga:

En kille som är intresserad av min hoj ringde upp Bilsport & MC och fick 14 000 i hel/hel vilket jag tycker låter apmycket för TRX'en då jag själv ger 3 700 hel/hel och har aldrig hört om någon som haft över 6 000:- på den så nu undrar jag hur ni ligger till i försäkring samt vart ni bor i avlånga landet. Han som va intresserad ska bo i GBG (snart) och är 20 år.
/oXydex

Låter väl inte helt omöjligt. Själv betalar jag 9800:- hos IF, men den går ju att ställa av. Bilsport blev definitivt inte billigare för mig. De har nån magisk gräns på 5års kkinnehav.
31 år
1,5 kort
Håla norr om GBG
//Peter
 
Froven skrev:
Låter väl inte helt omöjligt. Själv betalar jag 9800:- hos IF, men den går ju att ställa av. Bilsport blev definitivt inte billigare för mig. De har nån magisk gräns på 5års kkinnehav.
31 år
1,5 kort
Håla norr om GBG
//Peter

5 år med körkort tänkt jag iofs inte på men det har du rätt i. Så är det ju. Trist om han nu inte köper min fina hoj pga försäkringsbolag.

/oXydex
 
oXydex skrev:
Fråga:
Ålder:
Bor:
Hojkort i X år:

/oXydex
Tja,
har Bilsport och MC, medlem i SMC (ger oxå rabatt),

Ålder: 38 år
Bor: Stockholm
Hojkort i X år: 22 år (jo, tiden går...)

Betalar 5229 hel/hel "30 årsförsäkring", varav vagnsskada 1703:-. Kikade i villkoren, och deras 24+ har som villkor MC-kort i minst 5 år...
/Hasse
 
TRIXXER skrev:
Tjenna...nån som vet om tdm:s grenrör passar på trx? De går ju så fint ihop under motorn o skulle därmed lämpa sig fint för 2-1. Är det nån ide' att ens tänka tanken??
Tja,
antar att det inte är någon som vet, eftersom ingen svarat. Jag har heller ingen aning, men, motorn ska ju vara likadan, så frågan är hur det ser ut strax bakom motorn? Men jag antar att du funderade på att låta någon göra pipan från TDM:ens grenrör till dämparen, så då borde det inte spela så stor roll. Prova att fråga Jåke här på forumet, han har TDM och verkar väl bevandrad med TRX:en oxå!
/Hasse
 
Framfjädrar

Ni som bytt framfjädrar, jag har en fråga:
Jag tycker min käånns lite mjuk och svampig, men eftersom det redan satt en del godis på min hoj när jag köpte den, och eftersom jag inte har haft tillfälle att jämföra med någon annan TRX, så funtar jag på om fjädrarna redan är bytta... Jag har nog aldrig slagit igenom, men jag satte ett buntband runt ena gaffelröret, och det visar att jag jag utnyttjat nästan hela fjädringsvägen, någon cm kvar bara mellan buntband och nedre gaffelkronan. Till frågan, jag tänkte försöka ta ur en fjäder för att se om det är original eller ej, men jag vill inte riva hela fronten bara för att konstatera att jag inte behöver beställa fjädrar. Är det möjligt att skruva loss den stora "muttern" högst upp och dra ur fjädern, och ffa, går det att få ihop den igen, dvs orkar man komprimera fjädern så pass att man kan skruva ihop den igen. Funkar det går väl jobbet på ca 20 min...

Grym Ågren, körde sista svängen för säsongen igår. Som tur var var det ingen höjdare, rimfrost vid sidan av gräset, halvfuktig vägbana, lågt stående sol osv.
/Hasse
 
HansJ skrev:
Jag har nog aldrig slagit igenom, men jag satte ett buntband runt ena gaffelröret, och det visar att jag jag utnyttjat nästan hela fjädringsvägen, någon cm kvar bara mellan buntband och nedre gaffelkronan.
När komprimerar den så? Statiskt eller vid inbromsning över gupp?

Ska du plocka ur fjädern räcker det med att lossa benet i övre kronan och sedan skruva av locket på benet. Inga större problem att komprimera ihop fjäderna om du har möjlighet att lyfta cykeln så att den inte står med hela vikten på framgaffeln och trycker ihop den.

Om du inte gjort nåt alls med framgaffeln kan du ta och höra med Laila om modifiering innan du börjar köpa saker. Vi har bl.a. ställt in dämpningen och bytt olja/ändrat mängd och med det lilla åstadkommit en hoj som inte alls beter sig knepigt ens vid bankörning (ok, ingen av oss är proffs men hojen pallar snabb grupp).
 
TRIXXER skrev:
Tjenna...nån som vet om tdm:s grenrör passar på trx? De går ju så fint ihop under motorn o skulle därmed lämpa sig fint för 2-1. Är det nån ide' att ens tänka tanken??
Ja, det ska funka. Samma motor, inga ramrör ivägen....
 
Jåke skrev:
När komprimerar den så? Statiskt eller vid inbromsning över gupp?

Ska du plocka ur fjädern räcker det med att lossa benet i övre kronan och sedan skruva av locket på benet. Inga större problem att komprimera ihop fjäderna om du har möjlighet att lyfta cykeln så att den inte står med hela vikten på framgaffeln och trycker ihop den.

Om du inte gjort nåt alls med framgaffeln kan du ta och höra med Laila om modifiering innan du börjar köpa saker. Vi har bl.a. ställt in dämpningen och bytt olja/ändrat mängd och med det lilla åstadkommit en hoj som inte alls beter sig knepigt ens vid bankörning (ok, ingen av oss är proffs men hojen pallar snabb grupp).
Buntbandet har suttit på en tid, svårt att säga när maxutslaget varit, men jag har inte haft någon extrem inbromsning över ett gupp på sistone (man kör inte så hårt i november...)

Låter bra med att det funkar att lossa locket bara, men varför måste jag lossa benet från övre kronan?

Har för mig att du nämnde att ni ställt in Lailas efter zagazig.co.uk's tips? Jag börjar med att plocka ur fjädern och kollar om det är original eller inte, och om den har rätt längd. I och med att jag antagligen väger mer än Laila skadar nog inte lite hårdare fjädrar, olja och nivå får jag nog ändå pilla med. Sen är det ju alltid skönt att shoppa sig lite lycka, oavsett om det behövs eller inte...
/Hasse
 
HansJ skrev:
(man kör inte så hårt i november...)/Hasse
Inte...? :tungan
HansJ skrev:
Låter bra med att det funkar att lossa locket bara, men varför måste jag lossa benet från övre kronan?
Behövs inte egentligen, men fästet klämmer benet där locket är gängat...en fix idé som sitter kvar sen moppetiden med tunnare gods i sakerna.
HansJ skrev:
Har för mig att du nämnde att ni ställt in Lailas efter zagazig.co.uk's tips?
Stämmer.
HansJ skrev:
Sen är det ju alltid skönt att shoppa sig lite lycka, oavsett om det behövs eller inte... /Hasse
Ja, annars blir det ju inget roligt... :hihi
 
oXydex skrev:
En kille som är intresserad av min hoj ringde upp Bilsport & MC och fick 14 000 i hel/hel vilket jag tycker låter apmycket för TRX'en då jag själv ger 3 700 hel/hel och har aldrig hört om någon som haft över 6 000:- på den så nu undrar jag hur ni ligger till i försäkring samt vart ni bor i avlånga landet. Han som va intresserad ska bo i GBG (snart) och är 20 år.

Går ju inte att jämför alls med mig dårå - alla parametrar är i andra änden av skalan...

Över trettio, har haft kortet tillräckligt länge och bor ute på vischan vid uppländska kusten. Med SMC-rabatt och flera hojar i samma bolag (B&MC) så har jag nu ungefär 1.500 kr/år helförsäkrat - billigt och bra... :tummenupp
 
oXydex skrev:
Fråga:

En kille som är intresserad av min hoj ringde upp Bilsport & MC och fick 14 000 i hel/hel vilket jag tycker låter apmycket för TRX'en

/oXydex


Det är jag som är killen, här är de offerter jag har fått.

Länsföräkringar, 13 665 kr trafik/helår, 15 896 kr halv/helår, 38 100 kr hel/helår.

Tennant, 17 667 kr hel/helår. Krav på hemförsäkring i samma bolag.

Trygghansa, 5 205 kr trafik/helår, 6 022kr halv/helår, 11 352 kr hel/helår.

Bilsport&Mc, erbjuder ej bara trafik, 5 411 kr halv/helår, 14 400 kr hel/helår.

If, har inte svarat än.
 
Last edited:
Trist med sådana siffror...
Önskar dig lycka till med att hitta ett billigt fb.

//jocke

elvin2008 skrev:
Det är jag som är killen, här är de offerter jag har fått.

Länsföräkringar, 13 665 kr trafik/helår, 15 896 kr halv/helår, 38 100 kr hel/helår.

Tennant, 17 667 kr hel/helår. Krav på hemförsäkring i samma bolag.

Trygghansa, 5 205 kr trafik/helår, 6 022kr halv/helår, 11 352 kr hel/helår.

Bilsport&Mc, erbjuder ej bara trafik, 5 411 kr halv/helår, 14 400 kr hel/helår.

If, har inte svarat än.
 
elvin2008 skrev:
Det är jag som är killen, här är de offerter jag har fått.

Länsföräkringar, 13 665 kr trafik/helår, 15 896 kr halv/helår, 38 100 kr hel/helår.

Tennant, 17 667 kr hel/helår. Krav på hemförsäkring i samma bolag.

Trygghansa, 5 205 kr trafik/helår, 6 022kr halv/helår, 11 352 kr hel/helår.

Bilsport&Mc, erbjuder ej bara trafik, 5 411 kr halv/helår, 14 400 kr hel/helår.

If, har inte svarat än.
tjacka den, och trafikförsäkra (eller halv). Räkna inköpspris, värdeminskning och vad du får lägga per år för att få den helförsäkrad, den är lätt betald på 4 år... Jag har hel bara för att skillnaden var relativt liten, hade lätt kört med bara trafik annars. Lycka till!
 
elvin2008 skrev:
Det är jag som är killen, här är de offerter jag har fått..


B&Mc tillåter ju bankörning än sålänge (vad jag vet), så valet är väl inte så svårt.....

Skall du ha något billigare får du kolla på en BMW R1100s. Den kostar dig max 2800 per år hel/hel.
O du, provkör innan du dissar den för att det är en BMW. Var själv på väg att köpa en sån i våras, men det föll på inköpspriset.

//Peter
 
HansJ skrev:
Jag har nog aldrig slagit igenom, men jag satte ett buntband runt ena gaffelröret, och det visar att jag jag utnyttjat nästan hela fjädringsvägen, någon cm kvar bara mellan buntband och nedre gaffelkronan.
/Hasse

Varför missnöjd? Poängen är ju att man ska utnyttja hela fjädringsvägen (utan att få genomslag), så det låter som du har helt rätt inställt fjädring för dig och din typ av körning.

För hård fjädring = sämre väghållning.
 
elvin2008 skrev:
Det är jag som är killen, här är de offerter jag har fått.

Länsföräkringar, 13 665 kr trafik/helår, 15 896 kr halv/helår, 38 100 kr hel/helår.

Tennant, 17 667 kr hel/helår. Krav på hemförsäkring i samma bolag.

Trygghansa, 5 205 kr trafik/helår, 6 022kr halv/helår, 11 352 kr hel/helår.

Bilsport&Mc, erbjuder ej bara trafik, 5 411 kr halv/helår, 14 400 kr hel/helår.

If, har inte svarat än.

Jag bor i lägenhet på en ort med ca.7000 inv.
När jag tecknade försäkringen hos Länsförsäkr hade jag inte ens A-kort.
Betalar 3000kr om året för halvförsäkringen.
Ålder 30.
Min TRX är svensksåld, kan kanske ha med det att göra?
 
Rickard skrev:
Varför missnöjd? Poängen är ju att man ska utnyttja hela fjädringsvägen (utan att få genomslag), så det låter som du har helt rätt inställt fjädring för dig och din typ av körning.

För hård fjädring = sämre väghållning.
Så sant så sant, man ska inte förväxla hårt med bra! Men några frågor i all min okunnighet; Är det så enkelt som att om man inte får genomslag så är fjädringen rätt? Påverkar inte också luftpelare/viskositet genomslaget? Bottnar era gafflar normalt sett?

I och med att jag inte kunnat jämföra med andra TRX:er, så vet jag inte om just min är "för" mjuk (och jag har definitivt inte en massa ban- eller fjädringsinställnings erfarenheter, erkännes, går bara på vad andra säger om framgaffeln, dvs "byt fjädrar och få en bättre fjädring"). Det kan t.o.m. vara så att det redan sitter styvare fjädrar på min hoj, poängen är att jag har för lite "fjädringserfarenhet", och får förlita mig till andras råd... Jag väger ca 90 kg, så om "snittföraren" på 75 kg tycker original är för mjukt så låter det logiskt att jag ska ha hårdare fjädrar.

Ska kika i helgen vad det sitter för fjädrar i den, är det redan hårdare fjädrar så finns det ju ingen anledning alls att byta, och visst kan det vara så att oavsett vad som sitter i nu, så är de rätt för mig. Å andra sidan, dels växer hornen för varje km, och dels så får man ju inte veta heller om man inte provar... (Dessutom sitter buntbandet där sen det blivit kallt och halt, så det är möjligt att jag fått annat resultat under mer inspirerade turer/bankörning)
 
HansJ skrev:
Ni som bytt framfjädrar, jag har en fråga:
Jag tycker min käånns lite mjuk och svampig, men eftersom det redan satt en del godis på min hoj när jag köpte den, och eftersom jag inte har haft tillfälle att jämföra med någon annan TRX, så funtar jag på om fjädrarna redan är bytta... Jag har nog aldrig slagit igenom, men jag satte ett buntband runt ena gaffelröret, och det visar att jag jag utnyttjat nästan hela fjädringsvägen, någon cm kvar bara mellan buntband och nedre gaffelkronan. Till frågan, jag tänkte försöka ta ur en fjäder för att se om det är original eller ej, men jag vill inte riva hela fronten bara för att konstatera att jag inte behöver beställa fjädrar. Är det möjligt att skruva loss den stora "muttern" högst upp och dra ur fjädern, och ffa, går det att få ihop den igen, dvs orkar man komprimera fjädern så pass att man kan skruva ihop den igen. Funkar det går väl jobbet på ca 20 min...

Grym Ågren, körde sista svängen för säsongen igår. Som tur var var det ingen höjdare, rimfrost vid sidan av gräset, halvfuktig vägbana, lågt stående sol osv.
/Hasse
Tjena Hasse!
Ledsen om det tar lite tid med svarandet, men jag e pank, så jag har inte ens råd att modem surfa på kvällar å helger längre, STÖÖÖN…
Om du inte redan har, så skaffa (eller låna) ett depåstöd, så att du lyfter hojen i nedre gaffelkronan. Då är gaffeln avlastad, och du kan utan stök å bök, både lossa å skruva tillbaka nipplarna. De kan va lite pilligt att få justerstången till returen i rätt läge. Men de är bara å vrida tills den ramlar i.
Kolla sedan om du har en rördistans, mellan fjäder å nippel. Om så är fallet, har du med största sannolikhet, orginalfjädrar, och då…? Ja byt ut dom. För har dom suttit där sedan hojen va ny, så kan jag garantera, att dom e rätt säckiga. Lika så oljan i gaffeln. Flera säsonger utan byte = sunkig olja och dåligt utgångs läge för justeringar. Nåväl, grunden för all fjädringsinställning är, rätt häng. (Sag, spring preload, fjäderförspänning eller vad man vill kalla det) Passa på medan du har hojen upplyft på depåstödet, att mäta avst. Mellan centrum på hjulaxeln och till undre gaffelkronan. Släpp sedan ned hojen, mät igen, skillnaden mellan fullt ut toppad gaffel och nu när hojen står vilande, med endast sin egen vikt som komprimerar fjädrarna, bör vara ca. 25-30mm. Detta är alltså det statiska hänget.
Dra nu på dig hela munderingen, skinställ, hjälm mm. Be två polare att assistera, medan du sitter som om du va ute å körde som vanligt, håller den ena balansen medan den andra mäter avståndet mellan samma mätpunkter. Gunga INTE på hojen mellan mätningarna, utan sätt dig på å låt bara fjädrarna få komprimeras av din egen vikt. Inget gung å ryck alltså. Rör ej heller handbromsen. Så där ja, nu bör mätvärdet var i krokarna kring 35-48mm.
Inom dessa generella värden kan man labba lite efter eget tycke, smak å vikt, men hamnar du utan för dessa marginaler, så byt fjädrar.

Jahaja, hoppas du kan tolka de ja skriver, vill du veta mer i detalj, så kan ja PM:a mitt mobilnr. Det blir så himla lååååångt å skriva, man skulle lätt kunna skriva en hel bok, bara om fjädrings set up.

Med vänlig hälsning

//Tobbe. P
PS. du har fått PM :hihi
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top