HansJ skrev:
Ni som bytt framfjädrar, jag har en fråga:
Jag tycker min käånns lite mjuk och svampig, men eftersom det redan satt en del godis på min hoj när jag köpte den, och eftersom jag inte har haft tillfälle att jämföra med någon annan TRX, så funtar jag på om fjädrarna redan är bytta... Jag har nog aldrig slagit igenom, men jag satte ett buntband runt ena gaffelröret, och det visar att jag jag utnyttjat nästan hela fjädringsvägen, någon cm kvar bara mellan buntband och nedre gaffelkronan. Till frågan, jag tänkte försöka ta ur en fjäder för att se om det är original eller ej, men jag vill inte riva hela fronten bara för att konstatera att jag inte behöver beställa fjädrar. Är det möjligt att skruva loss den stora "muttern" högst upp och dra ur fjädern, och ffa, går det att få ihop den igen, dvs orkar man komprimera fjädern så pass att man kan skruva ihop den igen. Funkar det går väl jobbet på ca 20 min...
Grym Ågren, körde sista svängen för säsongen igår. Som tur var var det ingen höjdare, rimfrost vid sidan av gräset, halvfuktig vägbana, lågt stående sol osv.
/Hasse
Tjena Hasse!
Ledsen om det tar lite tid med svarandet, men jag e pank, så jag har inte ens råd att modem surfa på kvällar å helger längre, STÖÖÖN…
Om du inte redan har, så skaffa (eller låna) ett depåstöd, så att du lyfter hojen i nedre gaffelkronan. Då är gaffeln avlastad, och du kan utan stök å bök, både lossa å skruva tillbaka nipplarna. De kan va lite pilligt att få justerstången till returen i rätt läge. Men de är bara å vrida tills den ramlar i.
Kolla sedan om du har en rördistans, mellan fjäder å nippel. Om så är fallet, har du med största sannolikhet, orginalfjädrar, och då…? Ja byt ut dom. För har dom suttit där sedan hojen va ny, så kan jag garantera, att dom e rätt säckiga. Lika så oljan i gaffeln. Flera säsonger utan byte = sunkig olja och dåligt utgångs läge för justeringar. Nåväl, grunden för all fjädringsinställning är, rätt häng. (Sag, spring preload, fjäderförspänning eller vad man vill kalla det) Passa på medan du har hojen upplyft på depåstödet, att mäta avst. Mellan centrum på hjulaxeln och till undre gaffelkronan. Släpp sedan ned hojen, mät igen, skillnaden mellan fullt ut toppad gaffel och nu när hojen står vilande, med endast sin egen vikt som komprimerar fjädrarna, bör vara ca. 25-30mm. Detta är alltså det statiska hänget.
Dra nu på dig hela munderingen, skinställ, hjälm mm. Be två polare att assistera, medan du sitter som om du va ute å körde som vanligt, håller den ena balansen medan den andra mäter avståndet mellan samma mätpunkter. Gunga INTE på hojen mellan mätningarna, utan sätt dig på å låt bara fjädrarna få komprimeras av din egen vikt. Inget gung å ryck alltså. Rör ej heller handbromsen. Så där ja, nu bör mätvärdet var i krokarna kring 35-48mm.
Inom dessa generella värden kan man labba lite efter eget tycke, smak å vikt, men hamnar du utan för dessa marginaler, så byt fjädrar.
Jahaja, hoppas du kan tolka de ja skriver, vill du veta mer i detalj, så kan ja PM:a mitt mobilnr. Det blir så himla lååååångt å skriva, man skulle lätt kunna skriva en hel bok, bara om fjädrings set up.
Med vänlig hälsning
//Tobbe. P
PS. du har fått PM