TRX-tråden

elvin2008

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
hgjd
Hoj
adgd
Hejsan,

jag har hört att 96an har mjuka ventilsäten. Vad innebär det att dom är mjuka, att man kommer få justera ventilerna oftare? Att ventilerna slits mer? Hur påverkar det gången?
Kan man byta ventilsäten eller måste man köpa en ny topp? Vad tror ni en begagnad topp kan kosta? Eller att byta sätena om det går.

Är det här något jag behöver vara orolig för eller ska jag köpa ändå?

oxydex får inte svara för han är partisk :tungan

tackar på förhand
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
elvin2008 skrev:
Hejsan,

jag har hört att 96an har mjuka ventilsäten. Vad innebär det att dom är mjuka, att man kommer få justera ventilerna oftare? Att ventilerna slits mer? Hur påverkar det gången?
Kan man byta ventilsäten eller måste man köpa en ny topp? Vad tror ni en begagnad topp kan kosta? Eller att byta sätena om det går.

Är det här något jag behöver vara orolig för eller ska jag köpa ändå?

oxydex får inte svara för han är partisk :tungan

tackar på förhand

Har hör nån gång tidigare det där med mjuka ventilsäten, men vet ärligt talat inte. Känns lite off då motorn inte är ny...

Mjuka säten betyder att dessa slits mer än nödvändigt vilket leder till tätare ventiljustering. Det finns åxå då större risk för tidigare otäthet och brända ventiler om man går till ytterligheter (något man riskerar på vilken motor som helst man inte servar).

Säten är utbytbara, toppen är i aluminium vilket ventilsäten inte bör vara.... :3freak

Att byta ventilsäten och slipa in ventilerna kostar max runt 4-5000,- gissar jag.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
elvin2008 skrev:
Hejsan,

jag har hört att 96an har mjuka ventilsäten. Vad innebär det att dom är mjuka, att man kommer få justera ventilerna oftare? Att ventilerna slits mer? Hur påverkar det gången?
Kan man byta ventilsäten eller måste man köpa en ny topp? Vad tror ni en begagnad topp kan kosta? Eller att byta sätena om det går.

Är det här något jag behöver vara orolig för eller ska jag köpa ändå?

oxydex får inte svara för han är partisk :tungan

tackar på förhand
95 och en bit in på 96 hade mjukare ventilsäten, vet ej exakt från vilket motornummer det är åtgärdat. Det som händer är att ventilspelet krymper, då sätena slits ner. Enda "risken" med detta är om man inte håller koll på spelet, dvs kollar spelet oftare än vad det står i verkstadshandböckerna, så kan man bränna ventilerna, och då får man i värsta fall generalrenovera toppen. En motorrenoveringsfirma lär kunna byta sätena, men jag tycker det är lite onödigt att göra det i preventivt syfte. Så länge man checkar ventilspelet så är det ingen fara. Jag har för mig att ordinarie intervall är 4200 mil, och att man istället rekommenderar 2400 mil, själv kommer jag nog att kolla lite oftare än så (har en 96:a), men med tanke på att man kör 500 - 1000 mil på en säsong så är det inte så farligt tycker jag.

Ett av symptomen på brända ventiler/noll ventilspsel är att hojen är bökig att starta, men det kan ju finnas andra orsaker till det också...

I korthet, alla hojar har sina svagheter, jag tror inte du behöver vara rädd för att köpa en TRX!
 

Ola_FZR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Örebro
Hoj
TDM 850
Ventil justering

Hej är det nån som har koll på hur bökigt det är att kolla ventil justering ?
Skulle nog behöva göra det hojen har gått drygt 3000.
Mvh
Ola:>
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ola_FZR skrev:
Hej är det nån som har koll på hur bökigt det är att kolla ventil justering ?
Skulle nog behöva göra det hojen har gått drygt 3000.
Mvh
Ola:>
Lite pyssel är det, men ska man bara kolla så är det inte så jobbigt.
Jobbigaste är kylaren som ska bort (med avtömning och diverse slangar som ska lossas, sen kommer man åt ventilkåpan. Kan vara svårt att få bort vattenröret som går in i ventilkåpan. När kåpan är lyft är det bara att mäta. Skulle tro det tar ett par timmar första gången man gör det... Shimsa om är lite jobbigare, då måste man ha passande shims och lyfta bort lite grejor till för att kunna shimsa om spelet. Smörj också upp alla glidytor med molybdenfett när du sätter ihop det hela (om du shimsat om), smörjningen i toppen är lite känslig efter första starten (kommer olja rätt sent dit upp vid start...)
/Hasse
 

Ola_FZR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Örebro
Hoj
TDM 850
HansJ skrev:
Lite pyssel är det, men ska man bara kolla så är det inte så jobbigt.
Jobbigaste är kylaren som ska bort (med avtömning och diverse slangar som ska lossas, sen kommer man åt ventilkåpan. Kan vara svårt att få bort vattenröret som går in i ventilkåpan. När kåpan är lyft är det bara att mäta. Skulle tro det tar ett par timmar första gången man gör det... Shimsa om är lite jobbigare, då måste man ha passande shims och lyfta bort lite grejor till för att kunna shimsa om spelet. Smörj också upp alla glidytor med molybdenfett när du sätter ihop det hela (om du shimsat om), smörjningen i toppen är lite känslig efter första starten (kommer olja rätt sent dit upp vid start...)
/Hasse
Hej
Låter som om jag skulle kunna fixa med nån polare och ett par bärs så;>
Tackar så mycket för det snabba svaret
Ola;>
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Borde inte de här passa på en TRX? Har för mig nån sa att Thuderace/cat hade samma typ av bromsok som skulle passa på TRX'en.

Kanske kan va för nån som vill få lite annorlunda hoj. Färgen kanske skär sig mot de vanliga TRXfärgerna dock men nån här har väl säkert svart eller så? ;)

http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=13360

beringer_liten.jpg
 

Tobbe. P

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Bajen Hill
Hoj
TRX850 98 Grottis topp, mm
oXydex skrev:
Borde inte de här passa på en TRX? Har för mig nån sa att Thuderace/cat hade samma typ av bromsok som skulle passa på TRX'en.

Kanske kan va för nån som vill få lite annorlunda hoj. Färgen kanske skär sig mot de vanliga TRXfärgerna dock men nån här har väl säkert svart eller så? ;)

http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=13360

beringer_liten.jpg
Tjena Oxydex!
Tyvär så passar inte skivorna till TRXen, den har mindre bultmönster till navet,
samt annat offset :( Men oken passar rakt av :tummenupp
och för det priset, så skulle jag köpa dom endå. Skivorna kan du ju i din tur sälja och TJOSAN!! Då får du ju lite pengar över till å köpa färg för :D
Lycka till.
MVH // Tobbe

PS. Glömde att du sulle söpa satan ZX600R :tummenupp
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Framfjädrar

Så har jag då kollat upp mina fjädrar (gick utmärkt att skruva bort nippeln, fick dit den rätt enkelt också, utan att göra mer än lyfta lite i styret), och som Tobbe.P skrev, det var en rördistans i. Längden på fjädrarna var 384 mm, enl. handboken ska det vara 385, med en minimigräns på 381 mm. Fjädrarna var helt linjära, men det ser ut som det är så original enl. handboken. Rätt troligt att jag har originalfjädrar m.a.o. Oljan var rätt sunkig, så jag lär beställa Wilbersfjädrar och ny olja och pilla dit under vintern.
Satan vad långt det är till våren...
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
HansJ skrev:
Så har jag då kollat upp mina fjädrar (gick utmärkt att skruva bort nippeln, fick dit den rätt enkelt också, utan att göra mer än lyfta lite i styret), och som Tobbe.P skrev, det var en rördistans i. Längden på fjädrarna var 384 mm, enl. handboken ska det vara 385, med en minimigräns på 381 mm. Fjädrarna var helt linjära, men det ser ut som det är så original enl. handboken. Rätt troligt att jag har originalfjädrar m.a.o. Oljan var rätt sunkig, så jag lär beställa Wilbersfjädrar och ny olja och pilla dit under vintern.
Satan vad långt det är till våren...

Och jag fixade annat vinterbestyr igår. Lagade fotpinnarna bak på hojen. Den ska ju säljas och det va en sak som jag lovade fixa till. Hoppas Elvin2008 fortfarande är intresserad då jag inte hört något från honom på ett par veckor nu. Hoppas oxå att han isf blev nöjd med resultatet

/oXydex
 

Bifogat

  • fixa1.jpg
    fixa1.jpg
    46.9 KB · Visningar: 129
  • fixa2.jpg
    fixa2.jpg
    42.8 KB · Visningar: 141
  • fixa3.jpg
    fixa3.jpg
    65.3 KB · Visningar: 141
  • fixa4.jpg
    fixa4.jpg
    48.4 KB · Visningar: 133

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Det där ser ju bra ut! Så skall jag med (få någon som kan svetsa att.....) göra!
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
t-rex skrev:
Det där ser ju bra ut! Så skall jag med (få någon som kan svetsa att.....) göra!

hehe vitsigt ;)

Visade sig att den amatör som gjort det innan hade fuskat lite. Vänstra dämparna hängde 1cm längre ner än den högra. Inget jag tänkt på men onödigt att inte göra det bra direkt.

/oXydex
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Storlek skruv till "bobbiner"??

Någon som vet vilken skruv det är till "bobbinfästet" i svingen ?

Alternativt vet vilka andra cyklars bobbiner som passar ?

TRXen verkar ju inte vara den MCn som är med på flest sidor med tillbehör :va

//Peter
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Froven skrev:
Någon som vet vilken skruv det är till "bobbinfästet" i svingen ?
Jag vet inte, men en kvalificerad gissning är att det är samma som t.ex Thundercat och R6. Jag tror inte man orkar göra dem så olika....vilket betyder att det går att leta på YZF600 i tillbehörslistorna. 10 mm fingäng (1,25)?

Annars kan jag tala om hur förbränningsrummet och cylinderloppen på en TRX som drar 1 lit olja/100 mil ser ut... :tomten
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Jåke skrev:
Jag vet inte, men en kvalificerad gissning är att det är samma som t.ex Thundercat och R6. Jag tror inte man orkar göra dem så olika....vilket betyder att det går att leta på YZF600 i tillbehörslistorna. 10 mm fingäng (1,25)?

Annars kan jag tala om hur förbränningsrummet och cylinderloppen på en TRX som drar 1 lit olja/100 mil ser ut... :tomten

Släng gärna upp lite bilder så vi andra vet hur misären ser ut, vi skall väl alla den vägen vandra med TRXmotorn ?

Hur långt har motorn gått, och vad tänkte/kommer du byta ? Ringarna ?

"10 mm fingäng (1,25)?" känner jag igen. Vill minnas att hålet är riktigt stort, givetvis pga av den kraftfulla svingen etc...

//Peter
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
TRX i bitar

Jag "tomtade" till ett inlägg tidigare och erbjöd mig tala om hur Laila's motor ser ut inuti. Jag kör vidare på det då det kom frågor...

Hojen har gått ungefär 4200 mil utan större åtgärder än service, den vanliga trimningen samt vårens förgasarrenovering. Anledningen till att vi nu rivit den var egentligen inte att hon hade några större problem med den, hojen går som den ska. Grejen var bara att vi ville få ner driftskostnaderna lite och eftersom jag hört mumlas nåt om blanka kolvringar och lopp på TRX beslutade vi byta resp slipa dessa.

Med delarna utspridda över hela garaget är läget följande:

Förbränningsrummen och ventiltallrikarna har en tunn "skorpa" av brända oljerester, ganska typiskt för hög oljeförbrukning. Kolvtopparna har inte denna beläggning utan ser bra ut. Tips mottages för bra sätt att bli kvitt beläggningen! I övrigt inga problem. Kammarna är förresten lite slitna i ytan. Inget att bry sig i men det finns en nyanskillnad på några av glidytorna. Modellspecifikt fel med dålig smörjning antar jag?

Cylinderloppen är synbart ovala, och då menar när man tittar på ytan. Det är inte så att man kan se att loppen är ovala med ögat.:3freak
På större delen av ytan kan man nämligen fortfarande se slipmönster, men på några punkter ungefär mitt i slaget finns blankslipna ytor i fram- och bakkant. När jag tänker efter borde slipspåren som finns kvar tyda på dålig friktion...vilket torde bekräfta diagnosen?

Kolvarna ser som sagt helt OK ut och ringarna kan jag inte säga så mycket om förutom att man kan spegla sig i dem....

Motorn känns egentligen inte sliten, utan det verkar mer vara modelltypiska fel som man lika gärna kan leva med så länge de inte blir värre än så här. I Borlänge står dock slipning av lopp och nya ringar på schemat! :D

Saker jag upptäckte på vägen ner:
  • De två "små" skruvarna till toppen som sitter vid kamkedjan är riktigt långa. Det går lättare att lyfta toppen om man drar ur dem först. :kocko
  • Insugsgummina har ytliga sprickor. Tillräckligt för att motivera byte.
  • Vi hade problem med läckage av kylvätska från röret i toppen, det visade sig att o-ringen var duktigt klämd och nästan av.
  • Returvajern till gasen får man inte bort utan att först lossa förgasarna.
  • Tappar man en styrbult till kamaxelöverfallet ner i kamkedjeutrymmet blir man svettig... :död

Jag ska försöka ta lite bilder med telefonen får vi se om det blir nåt....
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
Jag "tomtade" till ett inlägg tidigare och erbjöd mig tala om hur Laila's motor ser ut inuti. Jag kör vidare på det då det kom frågor...
Ojoj, då slutar det med borrat och portat då mao ;)
Apropå oljeförbrukning, kan vara värt att byta packboxen på utgående axeln, inte så dyrt, och enkelt att testa. En del märker ingen skillnad, andra hävdar att det var det som var boven.
/Hasse
 

Tobbe. P

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Bajen Hill
Hoj
TRX850 98 Grottis topp, mm
Bli kvitt beläggningen

Tips mottages för bra sätt att bli kvitt beläggningen!

Om du har ventilerna å stiften monterade i toppen.
Så skutta iväg till Konsum å handla ren ättikssprit. (Jo du läste rätt)
Fyll sedan förbränningsrummen, låt dra något dygn, fyll på om det läcker igenom. Skaffa sedan en roterande mässingsborste till borrmaskin å borsta
rent med. Lycka till :tummenupp

MVH//Tobbe
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top