jpe70
Twinverkstan
HansJ skrev:Vet inte riktigt vad jag tycker, fränt fast fel, eller nåt
http://www.motornet.be/modellen/041109_kawasaki_trxs750.html
När det satt en 850 i från början
HansJ skrev:Vet inte riktigt vad jag tycker, fränt fast fel, eller nåt
http://www.motornet.be/modellen/041109_kawasaki_trxs750.html
elvin2008 skrev:Hejsan,
jag har hört att 96an har mjuka ventilsäten. Vad innebär det att dom är mjuka, att man kommer få justera ventilerna oftare? Att ventilerna slits mer? Hur påverkar det gången?
Kan man byta ventilsäten eller måste man köpa en ny topp? Vad tror ni en begagnad topp kan kosta? Eller att byta sätena om det går.
Är det här något jag behöver vara orolig för eller ska jag köpa ändå?
oxydex får inte svara för han är partisk
tackar på förhand
95 och en bit in på 96 hade mjukare ventilsäten, vet ej exakt från vilket motornummer det är åtgärdat. Det som händer är att ventilspelet krymper, då sätena slits ner. Enda "risken" med detta är om man inte håller koll på spelet, dvs kollar spelet oftare än vad det står i verkstadshandböckerna, så kan man bränna ventilerna, och då får man i värsta fall generalrenovera toppen. En motorrenoveringsfirma lär kunna byta sätena, men jag tycker det är lite onödigt att göra det i preventivt syfte. Så länge man checkar ventilspelet så är det ingen fara. Jag har för mig att ordinarie intervall är 4200 mil, och att man istället rekommenderar 2400 mil, själv kommer jag nog att kolla lite oftare än så (har en 96:a), men med tanke på att man kör 500 - 1000 mil på en säsong så är det inte så farligt tycker jag.elvin2008 skrev:Hejsan,
jag har hört att 96an har mjuka ventilsäten. Vad innebär det att dom är mjuka, att man kommer få justera ventilerna oftare? Att ventilerna slits mer? Hur påverkar det gången?
Kan man byta ventilsäten eller måste man köpa en ny topp? Vad tror ni en begagnad topp kan kosta? Eller att byta sätena om det går.
Är det här något jag behöver vara orolig för eller ska jag köpa ändå?
oxydex får inte svara för han är partisk
tackar på förhand
Lite pyssel är det, men ska man bara kolla så är det inte så jobbigt.Ola_FZR skrev:Hej är det nån som har koll på hur bökigt det är att kolla ventil justering ?
Skulle nog behöva göra det hojen har gått drygt 3000.
Mvh
Ola:>
HejHansJ skrev:Lite pyssel är det, men ska man bara kolla så är det inte så jobbigt.
Jobbigaste är kylaren som ska bort (med avtömning och diverse slangar som ska lossas, sen kommer man åt ventilkåpan. Kan vara svårt att få bort vattenröret som går in i ventilkåpan. När kåpan är lyft är det bara att mäta. Skulle tro det tar ett par timmar första gången man gör det... Shimsa om är lite jobbigare, då måste man ha passande shims och lyfta bort lite grejor till för att kunna shimsa om spelet. Smörj också upp alla glidytor med molybdenfett när du sätter ihop det hela (om du shimsat om), smörjningen i toppen är lite känslig efter första starten (kommer olja rätt sent dit upp vid start...)
/Hasse
Tjena Oxydex!oXydex skrev:Borde inte de här passa på en TRX? Har för mig nån sa att Thuderace/cat hade samma typ av bromsok som skulle passa på TRX'en.
Kanske kan va för nån som vill få lite annorlunda hoj. Färgen kanske skär sig mot de vanliga TRXfärgerna dock men nån här har väl säkert svart eller så?
http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=13360
HansJ skrev:Så har jag då kollat upp mina fjädrar (gick utmärkt att skruva bort nippeln, fick dit den rätt enkelt också, utan att göra mer än lyfta lite i styret), och som Tobbe.P skrev, det var en rördistans i. Längden på fjädrarna var 384 mm, enl. handboken ska det vara 385, med en minimigräns på 381 mm. Fjädrarna var helt linjära, men det ser ut som det är så original enl. handboken. Rätt troligt att jag har originalfjädrar m.a.o. Oljan var rätt sunkig, så jag lär beställa Wilbersfjädrar och ny olja och pilla dit under vintern.
Satan vad långt det är till våren...
t-rex skrev:Det där ser ju bra ut! Så skall jag med (få någon som kan svetsa att.....) göra!
Jag vet inte, men en kvalificerad gissning är att det är samma som t.ex Thundercat och R6. Jag tror inte man orkar göra dem så olika....vilket betyder att det går att leta på YZF600 i tillbehörslistorna. 10 mm fingäng (1,25)?Froven skrev:Någon som vet vilken skruv det är till "bobbinfästet" i svingen ?
Jåke skrev:Jag vet inte, men en kvalificerad gissning är att det är samma som t.ex Thundercat och R6. Jag tror inte man orkar göra dem så olika....vilket betyder att det går att leta på YZF600 i tillbehörslistorna. 10 mm fingäng (1,25)?
Annars kan jag tala om hur förbränningsrummet och cylinderloppen på en TRX som drar 1 lit olja/100 mil ser ut...
Ojoj, då slutar det med borrat och portat då maoJåke skrev:Jag "tomtade" till ett inlägg tidigare och erbjöd mig tala om hur Laila's motor ser ut inuti. Jag kör vidare på det då det kom frågor...
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |