TRX-tråden

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jaha, då var toppen lämnad till "hovmekanikern". Genast började det mumlas om portning, omslipning av kamaxlar och potentiell effekt... :3freak

Han är ju trimmare och inte renoverare egentligen, men jag tror jag fått hejd på värsta ivern. Till helgen drar jag igång stora honingsverktyget och sen ska den ihop!

Nu ska jag hem å öppna svärmors födelsedagspresent (15-årig Bruichladdich) :fyllisar
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
Jaha, då var toppen lämnad till "hovmekanikern". Genast började det mumlas om portning, omslipning av kamaxlar och potentiell effekt... :3freak

Han är ju trimmare och inte renoverare egentligen, men jag tror jag fått hejd på värsta ivern. Till helgen drar jag igång stora honingsverktyget och sen ska den ihop!

Nu ska jag hem å öppna svärmors födelsedagspresent (15-årig Bruichladdich) :fyllisar

Vad var det jag sade ;)
(Du fick ingen prisidé under hans övertalningsförsök?)

Jaja, njut av din outtalbara maltdryck istället, tråkmåns :D
/Hasse
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
Vad var det jag sade ;)
(Du fick ingen prisidé under hans övertalningsförsök?)
Intresserad? Av trimning alltså, inte whisky´n. :tungan
Jag tror han har fullt upp, men Yamaha ligger honom varmt om hjärtat och pris går alltid att tala om...jag ska ju hämta toppen åxå.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
Intresserad? Av trimning alltså, inte whisky´n. :tungan
Jag tror han har fullt upp, men Yamaha ligger honom varmt om hjärtat och pris går alltid att tala om...jag ska ju hämta toppen åxå.
Inget akut behov, men har funderat lite på lättare portning och slipning av ventilsäten och ev. planing. Kommer nog inte att hända på ett tag, önskelistan är lång, och det finns tyvärr andra prylar att lägga pengar på än MC... Men visst, är han duktig så kan du höra på ett tumme-pekfinger pris!
/Hasse
PS Whiskyn var jag iofs också intresserad av, har inte testat den ;)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Helgens bravader...

Årets premiär! 18 km asfalt (med en hel del rullgrus :() avverkades i går. Tidigaste säsongstarten i min karriär...

Nu var det väl inte en säsongstart egentligen, utan snarare en provtur av senaste julkapparna till hojen. Höll på att sluta med en förskräckelse!

Hade nya fjädrar och olja, som jag petade i. (Gamla oljan såg riktigt sunkig ut, massor av gecks i den.) Nya fjädrarna var kortare än original, men lite grövre och progressiva. Luftkammaren ska vara 140 mm i st f 130 original, oljan är 10 W, dvs samma som original. Inga större problem att byta, passade på att sänka fronten ytterligare ett par mm, nu är det ett genomstick på 25 mm i stället för de 18,5 det ska vara. Jag passade också på att byta huvudbromscyilndern, som jag köpt beggad från en R1:a. Farsan och jag hjälptes åt med att försöka fylla på olja nerifrån, allt för att slippa lufta. Gick inget vidare dock, det var skitsvårt att få i någon olja, och flaskan med slang vi använde oss av började läcka. Återgick till gamla tekniker, och luftade så mycket jag kunde vid huvudbromscylinderns anslutning. Fick så småningom upp tryck, och det hade precis mörknat. Handtaget var svampigt, men det var lite ont om tid, så jag bestämde mig för att packa i hop och ta en ptrovtur innan det bar av hemåt.

Känslan när Bettan sparkade igång sitt tuffande är, som ni alla känner till, underbar. På med ställ, stövlar, handskar (satan, glömt skidhandskarna hemma i Sthlm...), skidjacka utanpå stället, och i väg. Mycket rullgrus, det smattrade fint mot avgassystemet. Lugnt och fint ut på gamla E4:an, och så kunde jag äntligen öppna upp. Mmmm... Blev en tur för att köpa snus. Försökte testa fjädring, bromsar och svängande, men det blev mest fjädring och bromsar. Känslan av fjädringen var, BÄTTRE!!! Nu var det 2 månader sen sist, men intrycket var att gaffeln svalde mycket mer, trots att den kändes stummare. Kändes mer tillförlitligt helt enkelt, jag hade intrycket att framhjulet ligger mer "klistrat" vid underlaget än tidigare.

Bromsen kändes också mer doserbar, även om det var svampigt. Några bakhjulslyft blev det inte :( , även om det kändes som jag hade mer hejdarkraft. Nåja, lufta systemet ordentligt innan våren så blir det nog bra. Mycket nöjd rullar jag in i kvarteret där päronen (och min hoj) bor, då det börjar gå trögt. Bromsen fram börjar ta även när inte jag vill... Sista biten till vinterhärbärget är en grusuppfart på ca 40 meter, och 5 meter in låser framhjulet helt. Jag blir stående och kommer ingenstans. Handtaget är helt stumt, nåja, spelet är borta men lite svampigt. Hmm, vad göra? Tänkte på Frovens visdomsord om handtag och fila, hur var det nu. Kom också att tänka på att jag inte kunde ställa handtaget, dvs vrida "justervredet", och jag konstaterade då att det var lite gods ivägen. Löste min prkära situation genom att öppna luftniuingsnipplarna på vänster och höger sida lite för att lätta på trycket, och så lyckades jag komma de sista 35 metrarna.

Handtagen från TRX:en passar på R1:ans pump, men bara nästan! Uppenbarligen trycks kolven in lite för långt in i cylindern, så att oljan inte tillåts komma i retur, vilket gör att för varje bromsning så byggs trycket sakta upp. Det var säkert också anledningen till att vi inte lyckades trycka in olja nerifrån oken.

Slutsatser:
Nya fjädrar och olja är värt pengarna och tiden
Bromspumpen gör skillnad
Var försiktig med handbromshandtagen, det gäller att ha rätt modell...

Det blev långt, men vad tusan, det är så trist i vintertider!

/Hasse
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Gott att höra HansJ. Vad är det de säger..."That´s the spirit !".

Fram med filen bara.

Hur krångligt var det att byta fjärdrarna ? Tog det lång tid ?

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Byta fjädrar tog väl sisådär en 2- 3 timmar, bökigaste var att palla upp fronten, gäller att ha plats nog att få ur gaffelbenen ur gaffelkronorna. Vi hängde upp hojen i taket mha spännband runt en takbjälke. Lossa alla skruvar lite lätt innan du tar bort något är ett annat tips, mycket lättare om någon skruv sitter hårt.

Hur var det med filandet, har du en aning om hur mycket som ska bort? Ska kolven/handtaget ha något spel, eller ska kolbven tryckas in något i obelastat läge? Filade du även på "returstppoen" dvs den flärpen som hindrar handtaget att gå tillbaka för långt ut? (Verkade vara det sista som hindrar justeringen av handtaget, men det kanske löser sig om man får mer spel mot kolven?)

/Hasse
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
Årets premiär! 18 km asfalt (med en hel del rullgrus :() avverkades i går. Tidigaste säsongstarten i min karriär...
Kanon :tummenupp

Funderade på en repa med TDM:en själv, men efter ett nästan-sammanbrott i samband med montering av nya kolvringar och cylinderblocket på TRX:en var jag inte riktigt intresserad av att ge mig ut i snålblåsten... :huvet

Fila lite på handtaget och ge dig ut igen bara. Vi är inte avundsjuka :4skrika

:D
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Vet inte hur mkt vi filade på TRX-handtaget, men det är känsligt. Skulle tro att det är ~en mm max som skall bort, tar du för mkt får du för dålig "rörelsereserv" som SBP uttrycker det på bilar. Tipset är att lufta dig spyfärdig innan du filar för mkt. Om du bara "sätter" i bulten på handtaget funkar det väl att pumpa tills det blir helt stumt, sen tar du ut bulten och släpper på trycket så du kan fortsätta pumpa.
Min erfarenher är att den mesta luften finns uppe vid cylindern.

Vi rörde inte "returfjädern" såvitt jag minns.

PS. R1 handtaget har fler justeringsmöjligheter, har för mig att det är 5 istället för 4.

Lycka till !!

//Peter
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
dubbelbubbla

Hasse!

Såg din fråga på mailinglistan.

Jag köpte dubbelbubblan de har på s-racing.

Tycker den funkar bättre (är 1.88 cm), men jag tycker den är lite fulare i vissa vinklar än orginal.

kan lägga upp bilder på den om du vill.

//jocke
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
Hasse!

Såg din fråga på mailinglistan.

Jag köpte dubbelbubblan de har på s-racing.

Tycker den funkar bättre (är 1.88 cm), men jag tycker den är lite fulare i vissa vinklar än orginal.

kan lägga upp bilder på den om du vill.

//jocke
Tja!
Lite bilder vore inte trist. Vad är fördelarna, högre topp, mindre turbulens, lättare att komma ner bakom? Kom bara att tänka på i helgen att det fläktar rätt friskt runt axlarna i lagom marschfart, och vill ha bort det om det inte innebär en massa nackdelar.
/Hasse
 

Mårdh

Mårdh
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Norrköping
Hoj
TRX 850 -96
Tjena

Jag har en mörktonad dubbelbubbla liggandes och kan tänka mig avvara den om du är intresserad. Jag är rätt kort i rocken så jag tycker orginalkåpan funkar bra för mig, men visst dubbelbubblan styr upp vinden mer och ger behagligare färd och ser dessutom helt okej ut.

/Jens

HansJ skrev:
Tja!
Lite bilder vore inte trist. Vad är fördelarna, högre topp, mindre turbulens, lättare att komma ner bakom? Kom bara att tänka på i helgen att det fläktar rätt friskt runt axlarna i lagom marschfart, och vill ha bort det om det inte innebär en massa nackdelar.
/Hasse
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Försöker desperat lägga upp bilder på mitt fula MRA touringglas. Lyckas dessvärre inte ladda upp bilder, mailar gärna om nån e intresserad.

Mårdh: eftersom ämnet är upptaget av HansJ lär ju första tjing på glaset gå till honom, men om han avböjer är jag intresserad.

//Peter
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Jag har ett MRA som är genomgående svart (kikar aldrig där igenom ivfsh) och den har en lätt uppåttippning vid kanten som gör att jag iaf klarar mig finfint ifrån vinddrag och brus

/oXydex

040616_02.sized.jpg
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Äntligen. Bilderna var både för stora och i fel upplösning.

Här kommer de...

//Peter
 

Bifogat

  • Kapa61.jpg
    Kapa61.jpg
    105.4 KB · Visningar: 124
  • Kapa62.jpg
    Kapa62.jpg
    97.3 KB · Visningar: 139

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Mårdh skrev:
Tjena

Jag har en mörktonad dubbelbubbla liggandes och kan tänka mig avvara den om du är intresserad. Jag är rätt kort i rocken så jag tycker orginalkåpan funkar bra för mig, men visst dubbelbubblan styr upp vinden mer och ger behagligare färd och ser dessutom helt okej ut.

/Jens
Jag bugar för Frovens gentlemannamässighet och säger härmed "Tjing!" Jens, jag skickar PM!
/Hasse
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
nu så..

hema från jobbet nu, så här kommer bilden.

den gör en del nytta, men har även en del nackdelar. som när man ligger i lagliga farter, så hänger man mer på styret eftersom vinden "försvinner". men fördelarna vinner.

/jocke

HansJ skrev:
Tja!
Lite bilder vore inte trist. Vad är fördelarna, högre topp, mindre turbulens, lättare att komma ner bakom? Kom bara att tänka på i helgen att det fläktar rätt friskt runt axlarna i lagom marschfart, och vill ha bort det om det inte innebär en massa nackdelar.
/Hasse
 

Bifogat

  • vattenburn copy.jpg
    vattenburn copy.jpg
    120.3 KB · Visningar: 193

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Man för reda på mycket när man lämnar toppen till en trimmare för rengöring...Som t.ex. att TRX/TDM-toppen liksom den i FZR-motorerna är väldigt bra på att suga i sig soppa, men det är svårare för motorn att bli av med avgaserna...Yamaha har av nån anledning tydligen gjort avgaskanalerna i toppen både trånga och väldigt skrovliga :va

Ett litet och enkelt trimtips på dessa motorer är alltså att sätta slipstiftet i toppen och polera lite på avgassidan.:hihi
Har ju faktiskt själv konstaterat att det gör väldigt mycket att byta avgassystem på den här motorn. Kul att få det bekräftat!

Nu har tjejen iaf en nydonad topp liggandes i garaget, jämrans vad rent å snyggt det blev :Bugar
Om inte hojen drar både mindre olja å bensin nu så vet inte jag. Förmodligen en å annan pålle som hittat tillbaka åxå.
Nästa helg blir det montering, måste hämta mig lite till innan jag lyfter av de cylindrar jag just monterat så att jag kan stoppa tillbaka det styrstift jag missat åxå :död

HansJ: Du undrade lite löst om pris på portning. TRX-toppen är ganska enkel så det lät som det kunde bli relativt billigt. Standardpris på en 4:a ligger runt 4-5000,- så i underkant på det...om hela tråden portar kan jag nog ordna bra grupprabatt :rofl
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
Man för reda på mycket när man lämnar toppen till en trimmare för rengöring...Som t.ex. att TRX/TDM-toppen liksom den i FZR-motorerna är väldigt bra på att suga i sig soppa, men det är svårare för motorn att bli av med avgaserna...Yamaha har av nån anledning tydligen gjort avgaskanalerna i toppen både trånga och väldigt skrovliga :va

Ett litet och enkelt trimtips på dessa motorer är alltså att sätta slipstiftet i toppen och polera lite på avgassidan.:hihi
Har ju faktiskt själv konstaterat att det gör väldigt mycket att byta avgassystem på den här motorn. Kul att få det bekräftat!

Nu har tjejen iaf en nydonad topp liggandes i garaget, jämrans vad rent å snyggt det blev :Bugar
Om inte hojen drar både mindre olja å bensin nu så vet inte jag. Förmodligen en å annan pålle som hittat tillbaka åxå.
Nästa helg blir det montering, måste hämta mig lite till innan jag lyfter av de cylindrar jag just monterat så att jag kan stoppa tillbaka det styrstift jag missat åxå :död

HansJ: Du undrade lite löst om pris på portning. TRX-toppen är ganska enkel så det lät som det kunde bli relativt billigt. Standardpris på en 4:a ligger runt 4-5000,- så i underkant på det...om hela tråden portar kan jag nog ordna bra grupprabatt :rofl
Intressant! Kanske fel forumdel, men det här med jämna ytor, jag har hört olika, en del säger att det är bra med lite skrovlighet, dels i insug så ger det lite bättre/jämnare blandning i och med "mikroturbulensen", men även utblås. Jmf golfbollar som har "dimples" för att flyga längre, luftmotståndet minskar i och med mikroturbulensen. Det sista kanske bara gäller föremål som gas strömmar runt, och inte i kanaler? Någon som vet?

Tackar för prisuppgifterna, låter inte så avskräckande (jmf med nya mullerburkar!). Jag avvaktar nog trots allt ett tag.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top