TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
hema från jobbet nu, så här kommer bilden.

den gör en del nytta, men har även en del nackdelar. som när man ligger i lagliga farter, så hänger man mer på styret eftersom vinden "försvinner". men fördelarna vinner.

/jocke
Tackar för bild och synpunkter! :tummenupp
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
Intressant! Kanske fel forumdel, men det här med jämna ytor, jag har hört olika, en del säger att det är bra med lite skrovlighet
Nja, jag tror heller inte att kanalerna ska vara spegelblanka utan som du säger, ha lite slipyta för att förbättra fyllnadsgraden. Så såg iaf ytorna i toppen på min Kawa ut när den kom tillbaka från portning...och så ser Laila's ut nu efter rengöringen med allt sot borta.

Däremot lämnar tillverkarna gärna kanter, gjutskägg och en väl grov yta kvar när de gör grejerna.... :4skrika

Det är det man jämnar till då de är av den storleksgraden att de hämmar flödet. Inte specifikt TRX så det kanske hör hemma i mektråden, men nu ligger det här! :hihi
 
Last edited:

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Hej mina goda gentlemannaracers!

Vad tycker ni om trx850 som hojval?
Märkte att dom är styvt billiga i försäkring och endå är det väl en 57kw eller liknande i dom?
Dessutom paralelltwin är ju göddigt de med! nu har ju jag iochförsig en trött 400cc men men...
Är det samma gamla skramlaha kvalité på växellådorna?
vanliga fel?

hur skulle du vilja beskriva motorkaraktären i just din trx?
toppfart och vikt vore roligt att veta också
Bromsar?

/kanske en trx850 ägare snart???

edit:

Sen en fråga till som vore råschysst om ni svarade på...Likvärdig hoj oavsett märke, förutom tdm:en då.... verkar vara dåligt med trx:er till salu :/
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
HansJ skrev:
... Jmf golfbollar som har "dimples" för att flyga längre, luftmotståndet minskar i och med mikroturbulensen. Någon som vet?

Stämmer bra det! Turbulensen som bildas i de små håligheterna gör att resterande luft glider fram på en luftkudde. Ytan ska alltså vara sträv och grov i strukturen, men däremot ska gjutskägg och andra rena hinder avlägsnas. Kanske dags att ta fram slipgrejerna och gå loss på toppen...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Superbee skrev:
Vad tycker ni om trx850 som hojval?

Förutom äldre motorversioner med mjuka ventilsäten, så har jag inte hört mycket negativt om det maskinella (t.ex. om växellådor). Fjädringen är för mjuk och svampig, i synnerhet gaffeln och bromsarna lämnar mycket att önska. Fast med små medel (finns tips i denna tråd) kan man göra tillvaron dräglig i alla fall. Jag köpte min för att ha en landsvägshoj och inte bara rena bansmiskare och skogsräsers - billig att äga och toppar i alla fall en bit över två hundra om man nu vill det. Hyfsat bekväm att köra runt på också.
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Superbee skrev:
Vad tycker ni om trx850 som hojval?

/kanske en trx850 ägare snart???

Det räcker med en TRX till salu (min :tungan ). Kom och Köp ;)

Som hojval är den en väldigt smidig lättstyrd hoj med väldigt skön motorkaraktär och härligt Twin-ljud. Många klagar på bromsarna men jag upplever dem inte som överdrivet torftliga men har bara testat bana en gång ska tilläggas.

Möjligen skulle jag vilja ha lite mer effekt men det kanske beror på att jag kört ZX6R förut och ville ha en igen för det är sällan man behöver toppeffekten. Botteneffekt finns det gott och väl så det räcker. Anledningen till att jag säljer min TRX är som sagt va att det ska bli ZX6R igen (älsklingshojen genom alla dessa år och nu har jag råd med premien igen)

Hojen väger ca 210kg och har 83hk och 87Nm har jag för mig. Jag har 3700 i hel/hel på den och det är en premie som inte alls är dum tycker jag och man får ju väldigt mycket hoj för de pengarna.

Toppfart på min hoj som är helt original är ca 210km/h men då har jag inte pressat den till några ytterligheter.

Det fel som jag har förstått är vanligt eller iaf. har antagit är så skulle vara fotpinnarna skakar loss iom. vibrationer från avgassystem som är stumt monterade i fotpinnarna bak. Jag har på min fått göra om efter en tidigare användare som gjorde ett väldigt dåligt jobb med att reparera dessa.

Välkommen som blivande TRX-förare får vi hoppas. Missnöjd tror jag iaf inte du blir och den här tråden är en guldgruva för blivande TRX-ägare med mycket kompetens samlad i en enda härlig tråd.

/oXydex

PS. vem kan bli missnöjd med en sådan vacker skapelse ;)
 

Bifogat

  • visingso.jpg
    visingso.jpg
    94.1 KB · Visningar: 130

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Superbee skrev:
Hej mina goda gentlemannaracers!

Vad tycker ni om trx850 som hojval?
Märkte att dom är styvt billiga i försäkring och endå är det väl en 57kw eller liknande i dom?
Dessutom paralelltwin är ju göddigt de med! nu har ju jag iochförsig en trött 400cc men men...
Är det samma gamla skramlaha kvalité på växellådorna?
vanliga fel?

hur skulle du vilja beskriva motorkaraktären i just din trx?
toppfart och vikt vore roligt att veta också
Bromsar?

/kanske en trx850 ägare snart???

edit:

Sen en fråga till som vore råschysst om ni svarade på...Likvärdig hoj oavsett märke, förutom tdm:en då.... verkar vara dåligt med trx:er till salu :/


TRXen ÄR slö, jämfört med R1, GSXR, VTR och liknande.
Dock känner jag mig inte frånåkt (utom på rakorna :mad: ) av såna cyklar.
TRXen är en helt ok mc när man fått fixat till bromsarna och satt på riktiga däck. Har själv inte kommit till framgaffeln än, men det är på gång.

Liknande hojar är väl : (¨prestanda/försäkring)
Suzuki SV650 S
Ducati 900 (SS)?
BMW R1100S

Alternativt en 2 år äldre FZR1000. Försäkringsgeneratorn verkar lotta dessa förmånligt. Fast den har 4 cylindrar.....

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Superbee skrev:
Hej mina goda gentlemannaracers!

Vad tycker ni om trx850 som hojval?
Märkte att dom är styvt billiga i försäkring och endå är det väl en 57kw eller liknande i dom?
Dessutom paralelltwin är ju göddigt de med! nu har ju jag iochförsig en trött 400cc men men...
Är det samma gamla skramlaha kvalité på växellådorna?
vanliga fel?

hur skulle du vilja beskriva motorkaraktären i just din trx?
toppfart och vikt vore roligt att veta också
Bromsar?

/kanske en trx850 ägare snart???

edit:

Sen en fråga till som vore råschysst om ni svarade på...Likvärdig hoj oavsett märke, förutom tdm:en då.... verkar vara dåligt med trx:er till salu :/
Lysande hojval, ingen värsting, men underbar kurvmaskin, massor med kul för stålarna. Förnuftig utan att vara trist, vilken kombination!

Mjuka ventilsätena är inte så mycket att oroa sig för, annat än att hålla koll på ventilspelet lite oftare än rekommenderat. Gäller tidiga 96or, sen ska det vara åtgärdat.

Nackdelar:
- (kan vara en fördel också ;)) skjutsplatsen är mycket spartansk...
- högt växlad etta, i kombination med lite "rå" gång på lägre varv, löses med neddrevning en pinne fram

Vikten 210 tror jag är "blöt", 188 torr om jag inte missminner mig, men det är lite akademiskt, alla ljuger om vikterna.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Kraschpucksbeställning?

Tja!
Jag hade det här uppe tidigare, men har inte fått tummarna ur förrän nu. Kev på trx850.myfreebb.com tillverkar kraschpuckar själv och säljer för ett bra pris. De är gummilagrade, dvs inte helt stumma, vilket enl. honom ska minska risken för att bryta sönder motorfästen. Vet inte om det funkar, men det låter vettigt i alla fall.

"G'day Hans, yes i remember that you were interested before the old site went belly up. I'm still making them and it won't be long before i have my stuff for sale again. I sell them for $40 a pair complete. Postage to Sweden is $9 for 1 pair seamail, $15.50 for 2 pair
$12.50 for 1 pair economy air and $22 for 2 pair
$15.50 for 1 pair air mail and $28 for 2 pair.
They weigh 400 grams per pair. "

En Australisk dollar står i 5.25 ungefär, dvs troligen mindre än 250:- paret, inklusive frakt!

Någon mer som är intresserad? Och denna gången beställer jag...

/Hasse
 

Bifogat

  • Oopsblack2.jpg
    Oopsblack2.jpg
    31.5 KB · Visningar: 107

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Vilka snabba och bra svar!

jo det får nog bli en trx om det finns några vettiga till salu då jag ska slå till


till salu mannen:
hehe jo har sett din till salu tror jag pratat lite med dig via pm...så polarn ville inte köpa hojen?
Du vet ju mitt problem med bilen o så, nu har jag emellertid fått nytt jobb (ännu mera deg) men kan inte köpa någon hoj förrens februari/mars som absolut tidigast om jag ska hinna få ihop pengar...
men vi får väl se hur länge du har kvar bågen så kanske kanske

jo ser fram emot att bli en TRX:are tror det blir en perfekt cykel för ina behov jag behöver ingen raket bara något som rör sig,låter gött o är svängbart!
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Du kommer nog bli en fantastiskt glad TRX-ägare till våren.

Lycka till med köpet. Själv hoppas jag att jag fått min såld innan feb

/oXydex
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Mer kraschpuckar...

Lite mer info från Kev:

"The more i stuff into a box the cheaper the postage will be. Economy air would be my pick.From experience the economy air in 80% of the time gets there at the same time as normal airmail (1 week as opposed to 3 weeks)
My crash knobs use a different method of attachment than the Oggy Knob type.Oggys bolt into the engine mount making them very rigid. Mine use an expanding rubber system that works very well without causing any damage to the frame or engine castings in the event of a crash. I use mild steel bolts that bend on impact to absorb as much shock as possible.
So far 4 people have crashed with my Knobs installed (me included) and none have come adrift or caused any frame damage. Cheapest insurance going.
Anything else i forgot to mention?"

/Hasse
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
HansJ skrev:
Lite mer info från Kev:

"The more i stuff into a box the cheaper the postage will be. Economy air would be my pick.From experience the economy air in 80% of the time gets there at the same time as normal airmail (1 week as opposed to 3 weeks)
My crash knobs use a different method of attachment than the Oggy Knob type.Oggys bolt into the engine mount making them very rigid. Mine use an expanding rubber system that works very well without causing any damage to the frame or engine castings in the event of a crash. I use mild steel bolts that bend on impact to absorb as much shock as possible.
So far 4 people have crashed with my Knobs installed (me included) and none have come adrift or caused any frame damage. Cheapest insurance going.
Anything else i forgot to mention?"

/Hasse

Hasse!
Sätt upp mig på ett par!

Hade ju tänkt att svarva egna, men till det här priset så har man ju inget att förlora :tummenupp

//Jocke
 

Mårdh

Mårdh
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Norrköping
Hoj
TRX 850 -96
Kraschpuckar

Vi ansluter också och beställer 2 uppsättningar.

Mårdh och Kvicken

HansJ skrev:
Tja!
Jag hade det här uppe tidigare, men har inte fått tummarna ur förrän nu. Kev på trx850.myfreebb.com tillverkar kraschpuckar själv och säljer för ett bra pris. De är gummilagrade, dvs inte helt stumma, vilket enl. honom ska minska risken för att bryta sönder motorfästen. Vet inte om det funkar, men det låter vettigt i alla fall.

"G'day Hans, yes i remember that you were interested before the old site went belly up. I'm still making them and it won't be long before i have my stuff for sale again. I sell them for $40 a pair complete. Postage to Sweden is $9 for 1 pair seamail, $15.50 for 2 pair
$12.50 for 1 pair economy air and $22 for 2 pair
$15.50 for 1 pair air mail and $28 for 2 pair.
They weigh 400 grams per pair. "

En Australisk dollar står i 5.25 ungefär, dvs troligen mindre än 250:- paret, inklusive frakt!

Någon mer som är intresserad? Och denna gången beställer jag...

/Hasse
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Beställning kraschpuckar

OK, dax att sätta upp en lista tror jag ;)
På bilden är de svarta, men jag har för mig och har nu frågat om det inte fanns möjlighet att få andra färger också (vit åtminstone). Återkommer om detta. Frakt och betalningar återkommer jag också med. Kollade posten i Sverige, och de tar ca 40:- för inrikes, men jag fnular på andra lösningar, beror också på hur många vi blir.

1, HansJ
2, TRX-joCCe
3, Jåke
4, Mårdh
5, Kvicken
6, t-rex

EDIT:
Finns bara i Fordfärgval, dvs svarta... Beställer på tisdag och återkommer med detaljer då.
 
Last edited:

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
HansJ skrev:
OK, dax att sätta upp en lista tror jag ;)
På bilden är de svarta, men jag har för mig och har nu frågat om det inte fanns möjlighet att få andra färger också (vit åtminstone). Återkommer om detta. Frakt och betalningar återkommer jag också med. Kollade posten i Sverige, och de tar ca 40:- för inrikes, men jag fnular på andra lösningar, beror också på hur många vi blir.

1, HansJ
2, TRX-joCCe
3, Jåke
4, Mårdh
5, Kvicken
6, t-rex

EDIT:
Finns bara i Fordfärgval, dvs svarta... Beställer på tisdag och återkommer med detaljer då.

Attans. Hade precis tänkt säga att jag hellst ville ha vita...

Men jag vill fortfarande ha ett par trillaomkullknoppar, så det är bara att beställa Hasse :tummenupp

//Jocke
 

Ola_FZR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Örebro
Hoj
TDM 850
Däck

Tja Har en liten däck fråga. Har en granne som kör motard, han har några 150/60-17 däck tror ni dom funkar på TRX'en det är ju 160/60-17 orginal? Märker man nån skillnad? däckena är Metzeler rennsport.


Ola :)
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Ola_FZR skrev:
Tja Har en liten däck fråga. Har en granne som kör motard, han har några 150/60-17 däck tror ni dom funkar på TRX'en det är ju 160/60-17 orginal? Märker man nån skillnad? däckena är Metzeler rennsport.


Ola :)

Om man ska tro alla som går från 190 till 180 på sina stora 1000 kubikare, kommer din hoj bli mer "svängglad" med 150 på.

Det finns även en risk att du får mindre gummi mot vägen, men det tror kompenseras av rensporten som borde ha bra grepp eftersom det är mer inriktat mot banåkning.

Jag kommer att gå åt andra hållet. Jag ska prova 180 (om jag får håll i fälg som passar) bara för att få större tillgång till däck.

//Jocke
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top