TRX-tråden

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Avgassystem

Tjenare alla TRX-Gurus.

Jag undrar lite över vad ni har för avgassystem på era hojar, var ni köpt dom och ungefär vad ni betalade. Hur nöjda ni är med dom och kanske har nå något som ligger och väntar på att bli sålt?

Behöver något mullerrykrör då original dämpar den vackra motorsången alldeles för bra.

Förresten någon som har vänster burk i kolfober till BOS-helsystem?

Tackar på förhand.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TLS skrev:
Tjenare alla TRX-Gurus.

Jag undrar lite över vad ni har för avgassystem på era hojar, var ni köpt dom och ungefär vad ni betalade. Hur nöjda ni är med dom och kanske har nå något som ligger och väntar på att bli sålt?

Behöver något mullerrykrör då original dämpar den vackra motorsången alldeles för bra.

Förresten någon som har vänster burk i kolfober till BOS-helsystem?

Tackar på förhand.
Så det blev köp av? Grattis i så fall! Kör själv med helsystem från tyska MAB, mkt nöjd, kostar dock en slant nytt: www.mab-power.de. Fick tag på mitt begagnat, så jag kom undan med ett bra pris. BOS är mkt populärt i tyskland, mest pga att det är det mest högljudda som är "godkänt" av myndigheterna. Går att köpa nya via ebay.de för ca 4-5000 SEK, de tillverkas dock inte till TRX:en längre. Jag har f.ö. ett par burkar liggande, billighetsmärke från tyskland, är du intresserad kan du få dem för en mycket billig peng.
/Hasse
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
HansJ skrev:
Så det blev köp av? Grattis i så fall! Kör själv med helsystem från tyska MAB, mkt nöjd, kostar dock en slant nytt: www.mab-power.de. Fick tag på mitt begagnat, så jag kom undan med ett bra pris. BOS är mkt populärt i tyskland, mest pga att det är det mest högljudda som är "godkänt" av myndigheterna. Går att köpa nya via ebay.de för ca 4-5000 SEK, de tillverkas dock inte till TRX:en längre. Jag har f.ö. ett par burkar liggande, billighetsmärke från tyskland, är du intresserad kan du få dem för en mycket billig peng.
/Hasse

Du har PM!
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
TLS skrev:
Tjenare alla TRX-Gurus.

Jag undrar lite över vad ni har för avgassystem på era hojar, var ni köpt dom och ungefär vad ni betalade. Hur nöjda ni är med dom och kanske har nå något som ligger och väntar på att bli sålt?

Behöver något mullerrykrör då original dämpar den vackra motorsången alldeles för bra.

Förresten någon som har vänster burk i kolfober till BOS-helsystem?

Tackar på förhand.

Jag kör på slip on ifrån S-racing i vänersborg, satt på när jag köpte den.....nypris mellan 8 och 9 tusen....härligt ljud :yoparty , dock cromade, hade själv valt kolfiber :Bugar ..../ Per
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
TLS skrev:
Tjenare alla TRX-Gurus.

Jag undrar lite över vad ni har för avgassystem på era hojar, var ni köpt dom och ungefär vad ni betalade. Hur nöjda ni är med dom och kanske har nå något som ligger och väntar på att bli sålt?

Behöver något mullerrykrör då original dämpar den vackra motorsången alldeles för bra.

Förresten någon som har vänster burk i kolfober till BOS-helsystem?

Tackar på förhand.

Kör på begagnade LAZER hotcams kolfiberburkar. Hårdare och brutalare ljud i dem.

//Jocke
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Rätt kuggar!

Tjena

Vad jag har förstått så är 17/39 orginal drevning på TRX:n.
Passar drev ifrån TDM:n på TRX:n??
Jag vill ha mer styrka i hojen och undrar vad som är lämpligast...Gå ner till 16t fram eller öka till 42/45t bak eller ändra fram och bak....hmmm krångligt...
Tycker cykeln är för slö för att åka på slangen...

Har precis meckat på en tailraiser och det blev en markant skillnad...

Ha D
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
one4fun skrev:
Jag vill ha mer styrka i hojen och undrar vad som är lämpligast...Gå ner till 16t fram eller öka till 42/45t bak eller ändra fram och bak....hmmm krångligt...

Ha D
Gjorde lite efterforskning så jag fick ändra hela inlägget... :död

TRX och TDM 96-98 har lika framdrev, finns i storlekar 15-17 kugg
TRX har inte lika bakdrev som TDM, därav svårigheten med större drev.

Däremot går det att beställa större (40-42) bakdrev i alu till TRX från Tyskland, men det funkar alltså inte med TDM-drev bak.

Källa: www.kedo.de
 
Last edited:

Ola_FZR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Örebro
Hoj
TDM 850
Tailraiser

Hej
Vad är en tailraiser för en som inget vet :) ,och vad gör det för nytta.


/Ola
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Jåke skrev:
Gjorde lite efterforskning så jag fick ändra hela inlägget... :död

TRX och TDM 96-98 har lika framdrev, finns i storlekar 15-17 kugg
TRX har inte lika bakdrev som TDM, därav svårigheten med större drev.

Däremot går det att beställa större (40-42) bakdrev i alu till TRX från Tyskland, men det funkar alltså inte med TDM-drev bak.

Källa: www.kedo.de

Satt just och tittade i Grahns 05 katalog...

de har dock bara 17t fram och 39, 47, 49t bak. Känns lite som att om man sätter på 49t drev bak kan man börja att köra trail med hojen...lr???

Blir 17 fram och 47 bak för bra d med...hojen får ju gärna göra över hundra... :hihi

Har lyckats att få på stålspunnet bak och en bellypan nu oxå...Bilder kommer lite senare....Väntar nu på bromsbelägg sedan åker det på stålspunnet och R1 ok fram... :yoparty
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Ola_FZR skrev:
Hej
Vad är en tailraiser för en som inget vet :) ,och vad gör det för nytta.


/Ola

Man höjer upp bakänden några cm och får då ett lite roligare stuk samt att den skall bli mer lättsvängd.... :tummenupp
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
one4fun skrev:
Blir 17 fram och 47 bak för bra d med...hojen får ju gärna göra över hundra... :hihi y
15/49 låter väl bra... :arsele

:D

Annars tror jag 17/47 funkar, om man räknar med en toppfart på 230 km/h med 17/39 bör den klara runt 180-190 med 47 bak...

(39/17)*230 / (47/17) ~190
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
one4fun skrev:
Man höjer upp bakänden några cm och får då ett lite roligare stuk samt att den skall bli mer lättsvängd.... :tummenupp

Eller så kan man släppa upp gaffelbenen i styrkronan istället. Lägre markfrigång blir det dock. Tänk bara på att dylika justeringar påverkar högfartsstabiliteten och bör göras med viss försiktighet...
 

lunamod

Two stroke smoke forever!
Gick med
29 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TRX 850 och Italjet Dragster 172R som bara rasat en gång......
TLS skrev:
Tjenare alla TRX-Gurus.

Jag undrar lite över vad ni har för avgassystem på era hojar, var ni köpt dom och ungefär vad ni betalade. Hur nöjda ni är med dom och kanske har nå något som ligger och väntar på att bli sålt?

Behöver något mullerrykrör då original dämpar den vackra motorsången alldeles för bra.

Förresten någon som har vänster burk i kolfober till BOS-helsystem?

Tackar på förhand.

Jag gillar mina ART-pipor som ger mycket ljud för pengarna men jag tror att ART slutat tillverka dessa :( slänger upp en bild från i somras, e man åksugen eller........ :banana
 

Bifogat

  • _Z6F6995_1.JPG
    _Z6F6995_1.JPG
    120.8 KB · Visningar: 121

lunamod

Two stroke smoke forever!
Gick med
29 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TRX 850 och Italjet Dragster 172R som bara rasat en gång......
Surfade runt på den där franska TRX-sidan och hittade en..............japp en TRX fulfighter med äkta tyskröv.
 

Bifogat

  • trx fulfighter.jpg
    trx fulfighter.jpg
    72 KB · Visningar: 159

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
one4fun skrev:
Satt just och tittade i Grahns 05 katalog...

de har dock bara 17t fram och 39, 47, 49t bak. Känns lite som att om man sätter på 49t drev bak kan man börja att köra trail med hojen...lr???

Blir 17 fram och 47 bak för bra d med...hojen får ju gärna göra över hundra... :hihi

Har lyckats att få på stålspunnet bak och en bellypan nu oxå...Bilder kommer lite senare....Väntar nu på bromsbelägg sedan åker det på stålspunnet och R1 ok fram... :yoparty
Tja!
Även om det är relativt enkelt at räkna på det hela, så kika på http://www.racelinks.de/trxworld/seiten/index.htm, välj "Service" i menyn till vänster, och sedan "Gear Data". Där finns ett litet kul program för att räkna ut utväxlingar, hastigheter på olika växlar etc. 16 kuggars hittade jag på MCvaruhuste i Sthlm, de säljer Yamaha, men jag kommer inte ihåg om det var Yamaha originaldrev. I så fall lär de väl ha sånt på Yamahacenter ute på Väla ;)
/Hasse
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
lunamod skrev:
Surfade runt på den där franska TRX-sidan och hittade en..............japp en TRX fulfighter med äkta tyskröv.
Åh fy faan, müslin är på väg ner igen, men det var nära ögat...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top