TRX-tråden

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Luftning av bromsar....

Har ju bytt slangar nu till stålspunna.....Fram funkar det bra men jag tycker inte att jag har fått samma bett i bakbromsen som tidigare....Har luftat vid pumpen och därefter på båda sidorna av oket.... :confused:
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
one4fun skrev:
Har ju bytt slangar nu till stålspunna.....Fram funkar det bra men jag tycker inte att jag har fått samma bett i bakbromsen som tidigare....Har luftat vid pumpen och därefter på båda sidorna av oket.... :confused:
Testa att fylla på från "fel" håll. Jag tog en sportdrycksflaska med "drickslang", fyllde med bromsolja, trädde på luftningsnippeln, öppnade och pressade i olja bakvägen. Se upp så inte behållaren rinner över bara...
MVH,
Hasse
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
puckar

Kunde inte låta bli..

Svarvade till nya på jobbet i alumek. Passar nog in bättre på min trx.
 

Bifogat

  • puckar copy.jpg
    puckar copy.jpg
    100.1 KB · Visningar: 121

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Kåpa till hojen.

Återställandet av min (eller sambons enligt henne) TRX till åkbart skick rör sig så sakteliga framåt, men en stor punkt återstår, Kåpan.

Jag behöver bara själva plasten, ställningen kan jag rädda och jag har tre olika kåpglas.
Finns det någon som har en kåpa, känner någon eller har tips i övrigt. Jag har ringt spinning Wheel men dom säger som alla andra att TRX'en är ovanlig och att dom inte har några delar.

Fighter/Café-stuk är inget alternativ då hon behöver kåpan då hon tyvärr har en skadad nacke sen en olycka.

Tacksam för hjälp.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
TLS skrev:
Återställandet av min (eller sambons enligt henne) TRX till åkbart skick rör sig så sakteliga framåt, men en stor punkt återstår, Kåpan.

Jag behöver bara själva plasten, ställningen kan jag rädda och jag har tre olika kåpglas.
Finns det någon som har en kåpa, känner någon eller har tips i övrigt. Jag har ringt spinning Wheel men dom säger som alla andra att TRX'en är ovanlig och att dom inte har några delar.

Fighter/Café-stuk är inget alternativ då hon behöver kåpan då hon tyvärr har en skadad nacke sen en olycka.

Tacksam för hjälp.

Jag har ev en över. Den är relativt hel. Har påbörjat ett lackprojekt med den men det verkar rinna ut i sanden. PM:a om du vill ha bilder.

//Peter
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Froven skrev:
Jag har ev en över. Den är relativt hel. Har påbörjat ett lackprojekt med den men det verkar rinna ut i sanden. PM:a om du vill ha bilder.

//Peter

Du har PM
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
Kunde inte låta bli..

Svarvade till nya på jobbet i alumek. Passar nog in bättre på min trx.
Ser mer "bling" ut, "pimp my Rex". :hihi
Nejdå, ser skitbra ut. :tummenupp
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
TLS skrev:
Återställandet av min (eller sambons enligt henne) TRX till åkbart skick rör sig så sakteliga framåt, men en stor punkt återstår, Kåpan.

Jag behöver bara själva plasten, ställningen kan jag rädda och jag har tre olika kåpglas.
Finns det någon som har en kåpa, känner någon eller har tips i övrigt. Jag har ringt spinning Wheel men dom säger som alla andra att TRX'en är ovanlig och att dom inte har några delar.

Fighter/Café-stuk är inget alternativ då hon behöver kåpan då hon tyvärr har en skadad nacke sen en olycka.

Tacksam för hjälp.

Hej

Jag har setten trx med helkåpa från en Kawa 9 zxr, jag tycker att det passar fint och kanske kan vara en ide´ om man vill sitta vindskyddat.

Själv undrar jag om det är någon som har erfarenhet av att modda orginalljuddämparna, skulle gärna vilja få lite bättre sång i hojen men det är en rätt stor kostnad med två nya slip-on.
Någon som har rensat ur befintliga ljuddämpere ?
För det är väl ingen här som sitter på ett par slip-on som vedrbörande vill bli av med?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
TLS skrev:
Finns det någon som har en kåpa, känner någon eller har tips i övrigt. Jag har ringt spinning Wheel men dom säger som alla andra att TRX'en är ovanlig och att dom inte har några delar.

Tacksam för hjälp.
Kolla om det är enklare att få tag på plast till exempelvis FZR600 eller 1000. Den (och några andra) delar framlykta med TRX så kåpan borde vara likartad i storlek. annars går det ju med det mesta om du har ork/lust att bygga ställningen...
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Lord Melchet skrev:
Hej

Jag har setten trx med helkåpa från en Kawa 9 zxr, jag tycker att det passar fint och kanske kan vara en ide´ om man vill sitta vindskyddat.

Själv undrar jag om det är någon som har erfarenhet av att modda orginalljuddämparna, skulle gärna vilja få lite bättre sång i hojen men det är en rätt stor kostnad med två nya slip-on.
Någon som har rensat ur befintliga ljuddämpere ?
För det är väl ingen här som sitter på ett par slip-on som vedrbörande vill bli av med?

Mina orginal är rensade och har ett underbart ljud, men de var så redan när jag köpte hojjen. Jag ska iväg och pyssla om den i helgen och då kan jag ta lite foton på hur det är gjort. Man kommer nog inte att se så mycket, men en liten hjälp kanske det är.

Annars kanske jag är intresserad av ett byte mellan dina org och mina org.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
HansJ skrev:
Ser mer "bling" ut, "pimp my Rex". :hihi
Nejdå, ser skitbra ut. :tummenupp

He,he. Ska man pimpa min trx, så får man ligga i.

Har dock haft allvarliga funderingar på att bygga om den till caféracer.

Gillar verkligen "nya" Norton commander. Usd, ekerfälgar och clip-ons på den, så börjar man närma sig hojjutopi...
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
TRX-joCCe skrev:
Mina orginal är rensade och har ett underbart ljud, men de var så redan när jag köpte hojjen. Jag ska iväg och pyssla om den i helgen och då kan jag ta lite foton på hur det är gjort. Man kommer nog inte att se så mycket, men en liten hjälp kanske det är.

Annars kanske jag är intresserad av ett byte mellan dina org och mina org.

Har du möjlighet att lägga upp ngn bild eller en enkel teckning över hur det är gjort så tackar jag ödmjukast.
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
TLS skrev:
Återställandet av min (eller sambons enligt henne) TRX till åkbart skick rör sig så sakteliga framåt, men en stor punkt återstår, Kåpan.

Jag behöver bara själva plasten, ställningen kan jag rädda och jag har tre olika kåpglas.
Finns det någon som har en kåpa, känner någon eller har tips i övrigt. Jag har ringt spinning Wheel men dom säger som alla andra att TRX'en är ovanlig och att dom inte har några delar.

Fighter/Café-stuk är inget alternativ då hon behöver kåpan då hon tyvärr har en skadad nacke sen en olycka.

Tacksam för hjälp.


Här är en med kåpa ifrån ducati...
 

Bifogat

  • album_pic12mod.jpg
    album_pic12mod.jpg
    131.9 KB · Visningar: 191
  • album_pic11mod.jpg
    album_pic11mod.jpg
    133.5 KB · Visningar: 171

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Styrdämpare....

Det här ser ju bra ut....någon som vet kostnad och var man hittar.... :Bugar

Tack för tipset om lufningen av bromsarna....Borde det inte fungera med en bromsluftare ifrån typ biltema....borde väl vara samma till bil eller???

Per
 

Bifogat

  • album_pic13.jpg
    album_pic13.jpg
    105.8 KB · Visningar: 132

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
one4fun skrev:
Här är en med kåpa ifrån ducati...
Men detta är ju fascinerande, här lägger ägaren stora pengar på att piffa till hojen med Ducati kåpa, R1-ok, slipons mm. och så låter han ( kan inte va en tjej, de har koll på detaljer ) den absolut fulaste orginaldetaljen, nämligen det förhatliga popnitade fyrkantiga reflexhelvetet, sitta kvar. Voj Voj.
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Delar till salu:

Originalkåpa:
http://trx850.myfreebb.com/viewtopic.php?t=361

Ducce helkåpa, finns en till salu här:
http://autos.groups.yahoo.com/group/trx/message/20984
Bild: http://www.maicolborghetti.com/temp/moto2.jpg

Ljudförbättrare, Sebring ovala aluminium. Han har uppenbarligen ett par BSM burkar till salu också:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=76136&item=7958608506&rd=1

Hjälpte baklängesluftningen? Så många gånger man luftat bil och bågebromsar, och aldrig tänkt på den enkla lösningen...

MVH,
Hasse
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Gaffelbyte

Plopp! lät det när tummen for ut...

Så har man äntligen satt igång då.

Har ju lovat att ta lite bilder på hur jag går tillväga. Hoppas det hjälper ngn.

Har redan stött på problem. Jag vill komma undan så billigt som möjligt. Därför bestämde jag mig för att använda TRX'ens framhjul (de jag vet som bytt gaffel har användt R1 eller thunderrace/cat hjul) med R1'ans hjulaxel.
Jag hoppas hitta lager som passar, då den nya hjulaxeln är mycket grövre.
Det jag inte tänkt på var "snäckan" till hastighetsmätaren.
Den har en yta som ligger an mot lagret, så den kan inte borras upp till önskad diameter. För då finns det ingen yta kvar... Så jag får göra en egen ersättningsdistans och antagligen slopa hastighetsmätaren och köra på en cykeldator.

I'mån ska jag kolla om fälg och bomsskivor centrerar mot gaffel och bromsok.

Ska även ringa och skälla på en viss mc-skrot som skickade en -98 framskärm isf -03 som jag sa att jag skulle ha :kocko

Sen ska styrhalvor bytas, bromsslangar bytas, TRX'ens styrstam ska få den nya undre gaffelkronan och diverse distanser ska mätas ut och svarvas till.

Glömmer säkert hur mycket som helst, så är det ngt ni undrar över bara fråga.
 

Bifogat

  • hasti copy.jpg
    hasti copy.jpg
    132.4 KB · Visningar: 91
  • innan swap1 copy.jpg
    innan swap1 copy.jpg
    122.8 KB · Visningar: 114
  • kåpa borta copy.jpg
    kåpa borta copy.jpg
    123.8 KB · Visningar: 116
  • gaffel borta1 copy.jpg
    gaffel borta1 copy.jpg
    118.5 KB · Visningar: 114

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
Glömmer säkert hur mycket som helst, så är det ngt ni undrar över bara fråga.
Tja!
Arrrgh vad jag saknar ett eget garage.... Du verkar ha tillgång till div. maskiner som svarvar och sånt oxå. Avundsjuk är bara förnamnet...

Några frågor:
Gaffel, du har R1:ans, eller?
Kikat på alternativ?
Årsmodeller, några som är bättre eller sämre?
Vad får man ge för en gaffel, på ett ungefär?
Hastighetsmätaren, är det hjulaxeln som är för grov för snäckan, eller är det något annat som gör att den inte funkar?

Sparar du mått/ritningar av grejorna du måste tillverka? (Vem vet, du kanske får ett uppdrag så småningom ;)
/Hasse
PS, Dekalen på gaffeln flyttar du väl över, "Ultrageil" :hihi
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
HansJ skrev:
Tja!
Arrrgh vad jag saknar ett eget garage.... Du verkar ha tillgång till div. maskiner som svarvar och sånt oxå. Avundsjuk är bara förnamnet...
Det är mina föräldrars garage. Där finns det mesta :tummenupp
HansJ skrev:
Gaffel, du har R1:ans, eller?
Jepp R1 gaffel.
HansJ skrev:
Kikat på alternativ?
Inte direkt, men YZF750r ska visst funka åxå. Om man bara vill ha bättre gaffel, så funkar R6 (men den e ju inte usd)
HansJ skrev:
Årsmodeller, några som är bättre eller sämre?
Vet inte, men nyare brukar vara bättre. Det är säkert ngt som skiljer mellan årsmodellerna.
HansJ skrev:
Vad får man ge för en gaffel, på ett ungefär?
Jag gav 5.500. Då ingick gaffel med kronor, bromsok, hjulaxel och clip-ons.
Tyvär fick jag inte med bromspumpen.
HansJ skrev:
Hastighetsmätaren, är det hjulaxeln som är för grov för snäckan, eller är det något annat som gör att den inte funkar?
Ja, det är axeln som har större diameter.

HansJ skrev:
Sparar du mått/ritningar av grejorna du måste tillverka? (Vem vet, du kanske får ett uppdrag så småningom ;)
Jo, det tänkte jag göra, men hurvida jag kan tillverka delar till andra.. vet ej.
Ska helst ha hojjen hos sig, så man kan prova sig fram.
HansJ skrev:
PS, Dekalen på gaffeln flyttar du väl över, "Ultrageil" :hihi
Hmm. Jag har sökt på google, men jag får inte klarhet i vad det betyder. Kommer upp en massa gruppsexsidor bara... :va :hihi
Du verkar veta vad det betyder :7peta
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
Hmm. Jag har sökt på google, men jag får inte klarhet i vad det betyder. Kommer upp en massa gruppsexsidor bara... :va :hihi
Du verkar veta vad det betyder :7peta
Geil betyder urspringligen "kåt", men används mest för nåt som är fränt, typ "fet" eller liknande. Används nuförtiden även officiellt i typ annonser och liknande. Värdelöst vetande, på 80-talet körde man med "affentittengeil", dvs direktöversatt "apbröstskåt", men då var det nåt riktigt riktigt fränt :hihi Har försökt nån gång med det i nutid, men får mest bara kalla blickar...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top