TRX-tråden

Hejsan,

jag har hört att 96an har mjuka ventilsäten. Vad innebär det att dom är mjuka, att man kommer få justera ventilerna oftare? Att ventilerna slits mer? Hur påverkar det gången?
Kan man byta ventilsäten eller måste man köpa en ny topp? Vad tror ni en begagnad topp kan kosta? Eller att byta sätena om det går.

Är det här något jag behöver vara orolig för eller ska jag köpa ändå?

oxydex får inte svara för han är partisk :tungan

tackar på förhand
 
elvin2008 skrev:
Hejsan,

jag har hört att 96an har mjuka ventilsäten. Vad innebär det att dom är mjuka, att man kommer få justera ventilerna oftare? Att ventilerna slits mer? Hur påverkar det gången?
Kan man byta ventilsäten eller måste man köpa en ny topp? Vad tror ni en begagnad topp kan kosta? Eller att byta sätena om det går.

Är det här något jag behöver vara orolig för eller ska jag köpa ändå?

oxydex får inte svara för han är partisk :tungan

tackar på förhand

Har hör nån gång tidigare det där med mjuka ventilsäten, men vet ärligt talat inte. Känns lite off då motorn inte är ny...

Mjuka säten betyder att dessa slits mer än nödvändigt vilket leder till tätare ventiljustering. Det finns åxå då större risk för tidigare otäthet och brända ventiler om man går till ytterligheter (något man riskerar på vilken motor som helst man inte servar).

Säten är utbytbara, toppen är i aluminium vilket ventilsäten inte bör vara.... :3freak

Att byta ventilsäten och slipa in ventilerna kostar max runt 4-5000,- gissar jag.
 
elvin2008 skrev:
Hejsan,

jag har hört att 96an har mjuka ventilsäten. Vad innebär det att dom är mjuka, att man kommer få justera ventilerna oftare? Att ventilerna slits mer? Hur påverkar det gången?
Kan man byta ventilsäten eller måste man köpa en ny topp? Vad tror ni en begagnad topp kan kosta? Eller att byta sätena om det går.

Är det här något jag behöver vara orolig för eller ska jag köpa ändå?

oxydex får inte svara för han är partisk :tungan

tackar på förhand
95 och en bit in på 96 hade mjukare ventilsäten, vet ej exakt från vilket motornummer det är åtgärdat. Det som händer är att ventilspelet krymper, då sätena slits ner. Enda "risken" med detta är om man inte håller koll på spelet, dvs kollar spelet oftare än vad det står i verkstadshandböckerna, så kan man bränna ventilerna, och då får man i värsta fall generalrenovera toppen. En motorrenoveringsfirma lär kunna byta sätena, men jag tycker det är lite onödigt att göra det i preventivt syfte. Så länge man checkar ventilspelet så är det ingen fara. Jag har för mig att ordinarie intervall är 4200 mil, och att man istället rekommenderar 2400 mil, själv kommer jag nog att kolla lite oftare än så (har en 96:a), men med tanke på att man kör 500 - 1000 mil på en säsong så är det inte så farligt tycker jag.

Ett av symptomen på brända ventiler/noll ventilspsel är att hojen är bökig att starta, men det kan ju finnas andra orsaker till det också...

I korthet, alla hojar har sina svagheter, jag tror inte du behöver vara rädd för att köpa en TRX!
 
Ventil justering

Hej är det nån som har koll på hur bökigt det är att kolla ventil justering ?
Skulle nog behöva göra det hojen har gått drygt 3000.
Mvh
Ola:>
 
Ola_FZR skrev:
Hej är det nån som har koll på hur bökigt det är att kolla ventil justering ?
Skulle nog behöva göra det hojen har gått drygt 3000.
Mvh
Ola:>
Lite pyssel är det, men ska man bara kolla så är det inte så jobbigt.
Jobbigaste är kylaren som ska bort (med avtömning och diverse slangar som ska lossas, sen kommer man åt ventilkåpan. Kan vara svårt att få bort vattenröret som går in i ventilkåpan. När kåpan är lyft är det bara att mäta. Skulle tro det tar ett par timmar första gången man gör det... Shimsa om är lite jobbigare, då måste man ha passande shims och lyfta bort lite grejor till för att kunna shimsa om spelet. Smörj också upp alla glidytor med molybdenfett när du sätter ihop det hela (om du shimsat om), smörjningen i toppen är lite känslig efter första starten (kommer olja rätt sent dit upp vid start...)
/Hasse
 
HansJ skrev:
Lite pyssel är det, men ska man bara kolla så är det inte så jobbigt.
Jobbigaste är kylaren som ska bort (med avtömning och diverse slangar som ska lossas, sen kommer man åt ventilkåpan. Kan vara svårt att få bort vattenröret som går in i ventilkåpan. När kåpan är lyft är det bara att mäta. Skulle tro det tar ett par timmar första gången man gör det... Shimsa om är lite jobbigare, då måste man ha passande shims och lyfta bort lite grejor till för att kunna shimsa om spelet. Smörj också upp alla glidytor med molybdenfett när du sätter ihop det hela (om du shimsat om), smörjningen i toppen är lite känslig efter första starten (kommer olja rätt sent dit upp vid start...)
/Hasse
Hej
Låter som om jag skulle kunna fixa med nån polare och ett par bärs så;>
Tackar så mycket för det snabba svaret
Ola;>
 
Borde inte de här passa på en TRX? Har för mig nån sa att Thuderace/cat hade samma typ av bromsok som skulle passa på TRX'en.

Kanske kan va för nån som vill få lite annorlunda hoj. Färgen kanske skär sig mot de vanliga TRXfärgerna dock men nån här har väl säkert svart eller så? ;)

http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=13360

beringer_liten.jpg
 
oXydex skrev:
Borde inte de här passa på en TRX? Har för mig nån sa att Thuderace/cat hade samma typ av bromsok som skulle passa på TRX'en.

Kanske kan va för nån som vill få lite annorlunda hoj. Färgen kanske skär sig mot de vanliga TRXfärgerna dock men nån här har väl säkert svart eller så? ;)

http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=13360

beringer_liten.jpg
Tjena Oxydex!
Tyvär så passar inte skivorna till TRXen, den har mindre bultmönster till navet,
samt annat offset :( Men oken passar rakt av :tummenupp
och för det priset, så skulle jag köpa dom endå. Skivorna kan du ju i din tur sälja och TJOSAN!! Då får du ju lite pengar över till å köpa färg för :D
Lycka till.
MVH // Tobbe

PS. Glömde att du sulle söpa satan ZX600R :tummenupp
 
Last edited:
Framfjädrar

Så har jag då kollat upp mina fjädrar (gick utmärkt att skruva bort nippeln, fick dit den rätt enkelt också, utan att göra mer än lyfta lite i styret), och som Tobbe.P skrev, det var en rördistans i. Längden på fjädrarna var 384 mm, enl. handboken ska det vara 385, med en minimigräns på 381 mm. Fjädrarna var helt linjära, men det ser ut som det är så original enl. handboken. Rätt troligt att jag har originalfjädrar m.a.o. Oljan var rätt sunkig, så jag lär beställa Wilbersfjädrar och ny olja och pilla dit under vintern.
Satan vad långt det är till våren...
 
HansJ skrev:
Så har jag då kollat upp mina fjädrar (gick utmärkt att skruva bort nippeln, fick dit den rätt enkelt också, utan att göra mer än lyfta lite i styret), och som Tobbe.P skrev, det var en rördistans i. Längden på fjädrarna var 384 mm, enl. handboken ska det vara 385, med en minimigräns på 381 mm. Fjädrarna var helt linjära, men det ser ut som det är så original enl. handboken. Rätt troligt att jag har originalfjädrar m.a.o. Oljan var rätt sunkig, så jag lär beställa Wilbersfjädrar och ny olja och pilla dit under vintern.
Satan vad långt det är till våren...

Och jag fixade annat vinterbestyr igår. Lagade fotpinnarna bak på hojen. Den ska ju säljas och det va en sak som jag lovade fixa till. Hoppas Elvin2008 fortfarande är intresserad då jag inte hört något från honom på ett par veckor nu. Hoppas oxå att han isf blev nöjd med resultatet

/oXydex
 

Bifogat

  • fixa1.jpg
    fixa1.jpg
    46.9 KB · Visningar: 129
  • fixa2.jpg
    fixa2.jpg
    42.8 KB · Visningar: 141
  • fixa3.jpg
    fixa3.jpg
    65.3 KB · Visningar: 141
  • fixa4.jpg
    fixa4.jpg
    48.4 KB · Visningar: 133
t-rex skrev:
Det där ser ju bra ut! Så skall jag med (få någon som kan svetsa att.....) göra!

hehe vitsigt ;)

Visade sig att den amatör som gjort det innan hade fuskat lite. Vänstra dämparna hängde 1cm längre ner än den högra. Inget jag tänkt på men onödigt att inte göra det bra direkt.

/oXydex
 
Storlek skruv till "bobbiner"??

Någon som vet vilken skruv det är till "bobbinfästet" i svingen ?

Alternativt vet vilka andra cyklars bobbiner som passar ?

TRXen verkar ju inte vara den MCn som är med på flest sidor med tillbehör :va

//Peter
 
Froven skrev:
Någon som vet vilken skruv det är till "bobbinfästet" i svingen ?
Jag vet inte, men en kvalificerad gissning är att det är samma som t.ex Thundercat och R6. Jag tror inte man orkar göra dem så olika....vilket betyder att det går att leta på YZF600 i tillbehörslistorna. 10 mm fingäng (1,25)?

Annars kan jag tala om hur förbränningsrummet och cylinderloppen på en TRX som drar 1 lit olja/100 mil ser ut... :tomten
 
Jåke skrev:
Jag vet inte, men en kvalificerad gissning är att det är samma som t.ex Thundercat och R6. Jag tror inte man orkar göra dem så olika....vilket betyder att det går att leta på YZF600 i tillbehörslistorna. 10 mm fingäng (1,25)?

Annars kan jag tala om hur förbränningsrummet och cylinderloppen på en TRX som drar 1 lit olja/100 mil ser ut... :tomten

Släng gärna upp lite bilder så vi andra vet hur misären ser ut, vi skall väl alla den vägen vandra med TRXmotorn ?

Hur långt har motorn gått, och vad tänkte/kommer du byta ? Ringarna ?

"10 mm fingäng (1,25)?" känner jag igen. Vill minnas att hålet är riktigt stort, givetvis pga av den kraftfulla svingen etc...

//Peter
 
TRX i bitar

Jag "tomtade" till ett inlägg tidigare och erbjöd mig tala om hur Laila's motor ser ut inuti. Jag kör vidare på det då det kom frågor...

Hojen har gått ungefär 4200 mil utan större åtgärder än service, den vanliga trimningen samt vårens förgasarrenovering. Anledningen till att vi nu rivit den var egentligen inte att hon hade några större problem med den, hojen går som den ska. Grejen var bara att vi ville få ner driftskostnaderna lite och eftersom jag hört mumlas nåt om blanka kolvringar och lopp på TRX beslutade vi byta resp slipa dessa.

Med delarna utspridda över hela garaget är läget följande:

Förbränningsrummen och ventiltallrikarna har en tunn "skorpa" av brända oljerester, ganska typiskt för hög oljeförbrukning. Kolvtopparna har inte denna beläggning utan ser bra ut. Tips mottages för bra sätt att bli kvitt beläggningen! I övrigt inga problem. Kammarna är förresten lite slitna i ytan. Inget att bry sig i men det finns en nyanskillnad på några av glidytorna. Modellspecifikt fel med dålig smörjning antar jag?

Cylinderloppen är synbart ovala, och då menar när man tittar på ytan. Det är inte så att man kan se att loppen är ovala med ögat.:3freak
På större delen av ytan kan man nämligen fortfarande se slipmönster, men på några punkter ungefär mitt i slaget finns blankslipna ytor i fram- och bakkant. När jag tänker efter borde slipspåren som finns kvar tyda på dålig friktion...vilket torde bekräfta diagnosen?

Kolvarna ser som sagt helt OK ut och ringarna kan jag inte säga så mycket om förutom att man kan spegla sig i dem....

Motorn känns egentligen inte sliten, utan det verkar mer vara modelltypiska fel som man lika gärna kan leva med så länge de inte blir värre än så här. I Borlänge står dock slipning av lopp och nya ringar på schemat! :D

Saker jag upptäckte på vägen ner:
  • De två "små" skruvarna till toppen som sitter vid kamkedjan är riktigt långa. Det går lättare att lyfta toppen om man drar ur dem först. :kocko
  • Insugsgummina har ytliga sprickor. Tillräckligt för att motivera byte.
  • Vi hade problem med läckage av kylvätska från röret i toppen, det visade sig att o-ringen var duktigt klämd och nästan av.
  • Returvajern till gasen får man inte bort utan att först lossa förgasarna.
  • Tappar man en styrbult till kamaxelöverfallet ner i kamkedjeutrymmet blir man svettig... :död

Jag ska försöka ta lite bilder med telefonen får vi se om det blir nåt....
 
Last edited:
Jåke skrev:
Jag "tomtade" till ett inlägg tidigare och erbjöd mig tala om hur Laila's motor ser ut inuti. Jag kör vidare på det då det kom frågor...
Ojoj, då slutar det med borrat och portat då mao ;)
Apropå oljeförbrukning, kan vara värt att byta packboxen på utgående axeln, inte så dyrt, och enkelt att testa. En del märker ingen skillnad, andra hävdar att det var det som var boven.
/Hasse
 
Bli kvitt beläggningen

Tips mottages för bra sätt att bli kvitt beläggningen!

Om du har ventilerna å stiften monterade i toppen.
Så skutta iväg till Konsum å handla ren ättikssprit. (Jo du läste rätt)
Fyll sedan förbränningsrummen, låt dra något dygn, fyll på om det läcker igenom. Skaffa sedan en roterande mässingsborste till borrmaskin å borsta
rent med. Lycka till :tummenupp

MVH//Tobbe
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top