Peder Rosberg
It places the lotion in the basket
- Gick med
- 19 Aug 2004
- Ort
- Falkenberg
- Hoj
- En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Grattis på födelsedagen Anehall
Grattis på födelsedagen Anehall
Tack Peder å Hasse!
Bästa paketet var det som kom från mc-xpress
Hej go'vännerKentas kammar har äntligen hittat fram, inoljade och väl paketerade!
I monteringsinstruktionen står det att det är MYCKET viktigt att byta ventillyftare samtidigt som man byter kammarna.
Någon som har något bra ställe som säljer eller är det bara att glatt betala överpris på yamahacenter!?
Hej go'vänner
I'm back from the grave.
Hur va de nu..? Va de Jocke som va sugen på mina DYNA COIL´S
//Tobbe P
...
HASSE! Vilket moment drogs kammöverfallen med förra gången dom moterades?
...
Tack Peder å Hasse!
Bästa paketet var det som kom från mc-xpress
Vet du om det är dina kammar, eller har du fått "nya"? När ev. kan du ha ett par kammar över till mig? Jag försvinner iväg en vecka till USA snart, men sen måste jag skicka kammarna till England, annars får jag inte ihop hojen till våren... Tror du att du inte hinner med det snart, så säg till så letar jag på annat håll.Rätt meningslöst att lägga upp dom faktiskt då man knappast ser ngn skillnad...men dom ser iaf väldigt välgjorda ut och kom väl emballerat...påsar med massa olja i.
Vet du om det är dina kammar, eller har du fått "nya"? När ev. kan du ha ett par kammar över till mig? Jag försvinner iväg en vecka till USA snart, men sen måste jag skicka kammarna till England, annars får jag inte ihop hojen till våren... Tror du att du inte hinner med det snart, så säg till så letar jag på annat håll.
Nope, ventiljustering har inget med det att göra. Det är bara att köra på och komma ihåg att ta med olja...
I princip så försvinner oljan genom:
stort kolvspel/slitna ringar => hona och nya ringar, alt. borra och nya kolvar
slitna ventilstyrningar => byt styrningar
övrigt läckage => hitta och täta, ett tips kan vara att torka ren undersidan av startmotorn (sitter under motorn), täcks det snart av en tunn oljefilm kan det vara packboxen på utgående drevet som ska bytas, enkel och billig operation.
Ventilstyrningarna, det är små metallrör som ventilerna sitter i. Ventilernas toppsida sitter under ventilkåpan ovanpå toppen. Där ska det vara olja. Ventilerna sticker sedan ned i insugskanalerna i toppen, de som leder soppa/luftblandningen in till förbränningsrummet. Där har man alltså en förbindelse mellan olja och förbränningsrum. Om ventilstyrningarna är slitna, så att det blir ett litet glapp mellan ventilskaft och styrning, så kan olja sugas in i förbränningsrummet den vägen.Hejsan
Som jag tidigare skrivit så tar min hoj nu efter 4000mil 1L/100mil jag har då trott att det är cylindrarna men nu visar det sig att dom är hur fina som hellst
jag skall till mecken i dag och han pratar något om toppen? eftersom jag inte har insikt i detta så undrar jag hur toppen skulle kunna vara boven i detta fall
eftersom du här ovan inte nämner något om toppen.
mvh
NLX567
Ventilstyrningarna, det är små metallrör som ventilerna sitter i. Ventilernas toppsida sitter under ventilkåpan ovanpå toppen. Där ska det vara olja. Ventilerna sticker sedan ned i insugskanalerna i toppen, de som leder soppa/luftblandningen in till förbränningsrummet. Där har man alltså en förbindelse mellan olja och förbränningsrum. Om ventilstyrningarna är slitna, så att det blir ett litet glapp mellan ventilskaft och styrning, så kan olja sugas in i förbränningsrummet den vägen.
Hur har meken konstaterat att cylindrarna ser fina ut? Det är hundradels mm vi pratar om i förslitning, inget man ser direkt...
Du skulle se toppen på mina kolvar... Tjockt med sot, men så är det med acc-pump och flat-slides när man stadskör.Aha, Man tackar ödmjukast för lektionen, jag har nu hämtat cylindern och toppen, jag höll upp cylinder i ljuset och kunde inte se något liknande som Jåke fotat och lagt ut, inte heller kunde man känna någon där kolvarna vänder, (heter det vändkant?) Däremot kunde man se i ljuset, det heter
kryss?????någonting, i cylndrarna som finns sen orginal. Underdelen av toppen där det hela tänder så var de as sotigt och svart, konstigt vore det väl annars, kovarna såg jättefina ut på toppen, det svarta som fanns där var tunt och jämt fördelat men ju längre ut åt kanten deso mindre var det för att sedan nästan inget alls längst ut.
Så det är väl igenom ventilstyrningen då som det läcker på grund av slitna ventilstyrningar. Jag skall ta detta till MCproffsen i Hägersten i sthlm så får dom se över både cylindern och ventilfunktionen, eller är det någon som vet någon annan duktig firma på detta i sthlm med omnejd?
mvh NLX567
Jag med ärligt talat, då håller jag det för mer troligt att ventiltätningarna läcker lite olja. Betydligt billigare än styrningar att byta, och eftersom de är av "gummi" mer utsatta för slitage än styrningarna som är i ett bronsmaterial.Lite förvånad är jag om det är ventilstyrningarna...
OK, I stand corrected, jag bytte faktiskt ventiltätningarna Fast jag menade att det var troligare med kolvspel. Har inget belägg för det iofs...Jag med ärligt talat, då håller jag det för mer troligt att ventiltätningarna läcker lite olja. Betydligt billigare än styrningar att byta, och eftersom de är av "gummi" mer utsatta för slitage än styrningarna som är i ett bronsmaterial.
@Hans: Låter som du tagit bort oljetanken trots allt. Var det mycket meck med motorn kvar i ramen? Eller har du plockat ur den? Är på gång att riva bort min med för lite rengöring...
Nej, ventiljustering hjälper tyvärr inte när det gäller oljeförbrukningen. Det kan ha andra fördelar däremot
Vill du bli av med oljedrickandet måste du nästan skaffa 878-kubiks-kitet. Att hona cylindrarna, byta kolvringar och ventiltätningar gör saken bättre men botar det inte IME.
@melle: Vad menar du? Skulle det vara bättre att leka med en XR600 på grusväg än en TRX? Du vet inte vad du talar om...
De vet jag ju inte än tänkte bara testa med en xr för att kunna vara mer flexibel , trx:en får vara kvar ett tag till den har ju rätt go karraktär och så sjönk försäkringspremien till 3400 nu,och det är ju överkommlig för att få slita lite till på trottlarna och sen är det så jä..a gott ljud i piporna och min häst tokiga granne skulle få alldeles för lungt i hagarna
Vill du bli av med oljedrickandet måste du nästan skaffa 878-kubiks-kitet. Att hona cylindrarna, byta kolvringar och ventiltätningar gör saken bättre men botar det inte IME.
Hejsan
Vad står IME för? Vart hittar jag 878 kittet och är det någon här som köpt/monterat det?
NLX567
Hejsan
Vad står IME för? Vart hittar jag 878 kittet och är det någon här som köpt/monterat det?
NLX567
Gissningsvis IMO....InMyOpinion,,,?!
878 hittar du hos TTS performance....är ett par mm från att köpa ett kit....
Men det är ju bang for buck bättre med annat faktiskt...men för sakens skull!!
Hejsan
Vad står IME för? Vart hittar jag 878 kittet och är det någon här som köpt/monterat det?
NLX567
Kedo.de har väl ett big bore-kit åxå?
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |