jpe70
Twinverkstan
Det läste du säkert hos Öhlins...Jag har läst någon stans, för att samspelet ska bli bra mellan framgaffel och bakdämpare så är det bäst om man har öhlins borde fram och bak.
Det läste du säkert hos Öhlins...Jag har läst någon stans, för att samspelet ska bli bra mellan framgaffel och bakdämpare så är det bäst om man har öhlins borde fram och bak.
Jag funderar på att byta öhlinsfjädrar och undrar om någon har provat, och vad ni tycker om dom?
om det är värt pengarna?
http://www.optitune.nl/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=13714
Babelfisken tyckte att det var ett "affirmative set"
...är det någon typ av styrdämpning jag aldrig sett förr??
Det är ett fäste till de styrdämpare som syns här: http://www.optitune.nl/shop/index.p...=37_41&zenid=4a37a6b2af863be01aece11afd3b6459
Dvs tvärmonterade styrdämpare som sitter vid övre kronan.
//P
Kentas kammar har äntligen hittat fram, inoljade och väl paketerade!
I monteringsinstruktionen står det att det är MYCKET viktigt att byta ventillyftare samtidigt som man byter kammarna.
Någon som har något bra ställe som säljer eller är det bara att glatt betala överpris på yamahacenter!?
Man tackar! Satt och googlade efter undertray och hamnade där...
Exakt vad är det du skall byta enl Kent ?
"Hatten" som sitter över shimset, shimset eller något som inte finns i toppen på TRXen?
Det heter ventilllyftare eller kamföljare på svenska, cam followers på engelska...ser ut som en "burk" ungefär....men samtidigt som du säger....alla toppar är väl inte samma!?
Har dock för mig att jag såg dessa på HansJ´s bilder!
Är det "hatten" (tänk upponervänd burk) så behöver man aldrig byta dem vid vanlig ventiljustering enl expertisen. Varför man skall byta dem i samband med kambyte vet jag inte. Shims köps med fördel av http://www.procycle.us/hotcams/valve_shims.htm via någon av Joframas åf. Hattarna vet jag inte.
//P
Har svårt att tänka mig att det är så viktigt, men det är bara baserat på lite tänk, mkt möjligt att det finns någon bra anledning som jag inte känner till, dvs dubbelkolla...
Jag tänker såhär, eftersom de är runda, och man kan därför vrida dem åt endera hållet, så borde de inte bli slitna åt något särskilt håll. Montera tillbaka gamla lyftarna och förskjut dem 45 grader, så borde det bli samma effekt som att montera nya, och det har jag inte hört att man ska akta sig för.
Som du säger, står det i instruktionen man får med så finns det nog någon anledning....som ovan....skall kolla med dom som kör kenta´s på engelska forumet.....
om det inte bara är så att:
a, Kent säljer egna lyftare
b, det finns andra konstruktioner som kräver bytet, men man hade bara råd att trycka en generell instruktion...
Det finns inga "cam followers" på en TRX, den har direktverkande kammar. Däremot finns det "shims tappet" eller nåt liknande, det är dem man lyfter på för att komma åt shimset.
Egentligen tror jag inte nån modern hojmotor med DOHC har haft kamsläpor/lyftare på åtskilliga år, det är nånting en enkelkamsmotor behöver för att nå alla ventiler.
Men jag är inte hojmek, så jag kan ha fel...
Tror inte alls du har fel! Släpor, lyftare osv, osäker på den korrekta terminologin på engelska, men i de fallen sitter ju slitytan konstant i förhållande till kamens slityta. Jag skulle inte byta det som sitter på våra hojar, dvs de grejorna som Jåke pratar om, just för att de är cirkulära och inte slits ojämnt.
Tackar!....för längesedan, fortfarande ingen kamera så P900 skiten fick snäppa ett par! Här ser du vart kannan sitter!
Tackar!
Jag frågade min toppmek lite om Supercans. Han har pillat rätt mycket med Suzuki under rätt lång tid, och eftersom det var MotoSpeed (suzukitrimmare) som sålde dem, så tänkte jag att han visste lite mer. Och det gjorde han...
Det verkar funka på så sätt att backpulserna dämpas ut, och att det gör att mellanregistret förbättras. Man kan uppnå det med ett "vanligt" mellanrör också. Kruxet är att få röret eller Supercansen på rätt plats för att få önskad effekt. D-portningen på avgassidan görs f.ö. också det för att dämpa ut backpulserna.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |