TRX-tråden

Rickard

Lugnt och fint
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
TRX 850, GSX-R 750Y
Jag funderar på att byta öhlinsfjädrar och undrar om någon har provat, och vad ni tycker om dom?
om det är värt pengarna?

Jag har Öhlins bakdämpare och Öhlins fjädrar+olja i framgaffeln i min TRX. Har laborerat endel med oljenivån i framgaffeln för att få den perfekt, och nu är jag mycket nöjd, fungerar bra både på gata och bana.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
När jag hade min TRX850 så monterade jag både bakdämpare + fjädrar på den. Kompisen som jag lyckades övertala att åka ner och hämta en TRX åt honom var helt novis men han kände klar skillnad mellan Öhlins och orig!

När jag sålde TRX så monterade jag bort bakdämparen, kommer inte ihåg om det var Linköping en annan kille köpte den av mig? Killen fick även specen där det stod vilka shims som var monterade + annat smått & gott. Så du som har en dämpare där det står instansat TL så är det min dämpare du har! :)
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Ventillyftare/kamföljare

Kentas kammar har äntligen hittat fram, inoljade och väl paketerade!

I monteringsinstruktionen står det att det är MYCKET viktigt att byta ventillyftare samtidigt som man byter kammarna.

Någon som har något bra ställe som säljer eller är det bara att glatt betala överpris på yamahacenter!? :näsblod

Det är ett fäste till de styrdämpare som syns här: http://www.optitune.nl/shop/index.p...=37_41&zenid=4a37a6b2af863be01aece11afd3b6459

Dvs tvärmonterade styrdämpare som sitter vid övre kronan.

//P

Man tackar! Satt och googlade efter undertray och hamnade där... :tungan
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Kentas kammar har äntligen hittat fram, inoljade och väl paketerade!

I monteringsinstruktionen står det att det är MYCKET viktigt att byta ventillyftare samtidigt som man byter kammarna.

Någon som har något bra ställe som säljer eller är det bara att glatt betala överpris på yamahacenter!? :näsblod



Man tackar! Satt och googlade efter undertray och hamnade där... :tungan

Exakt vad är det du skall byta enl Kent ?
"Hatten" som sitter över shimset, shimset eller något som inte finns i toppen på TRXen?
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Exakt vad är det du skall byta enl Kent ?
"Hatten" som sitter över shimset, shimset eller något som inte finns i toppen på TRXen?

Det heter ventilllyftare eller kamföljare på svenska, cam followers på engelska...ser ut som en "burk" ungefär....men samtidigt som du säger....alla toppar är väl inte samma!?
Har dock för mig att jag såg dessa på HansJ´s bilder!
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Det heter ventilllyftare eller kamföljare på svenska, cam followers på engelska...ser ut som en "burk" ungefär....men samtidigt som du säger....alla toppar är väl inte samma!?
Har dock för mig att jag såg dessa på HansJ´s bilder!

Är det "hatten" (tänk upponervänd burk) så behöver man aldrig byta dem vid vanlig ventiljustering enl expertisen. Varför man skall byta dem i samband med kambyte vet jag inte. Shims köps med fördel av http://www.procycle.us/hotcams/valve_shims.htm via någon av Joframas åf. Hattarna vet jag inte.

//P
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Är det "hatten" (tänk upponervänd burk) så behöver man aldrig byta dem vid vanlig ventiljustering enl expertisen. Varför man skall byta dem i samband med kambyte vet jag inte. Shims köps med fördel av http://www.procycle.us/hotcams/valve_shims.htm via någon av Joframas åf. Hattarna vet jag inte.

//P

Man tackar!
Är ju ett gäng anglo-saxar på max´s forum som åker med kenta´s så jag skall kolla där osså!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Har svårt att tänka mig att det är så viktigt, men det är bara baserat på lite tänk, mkt möjligt att det finns någon bra anledning som jag inte känner till, dvs dubbelkolla...
Jag tänker såhär, eftersom de är runda, och man kan därför vrida dem åt endera hållet, så borde de inte bli slitna åt något särskilt håll. Montera tillbaka gamla lyftarna och förskjut dem 45 grader, så borde det bli samma effekt som att montera nya, och det har jag inte hört att man ska akta sig för.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Har svårt att tänka mig att det är så viktigt, men det är bara baserat på lite tänk, mkt möjligt att det finns någon bra anledning som jag inte känner till, dvs dubbelkolla...
Jag tänker såhär, eftersom de är runda, och man kan därför vrida dem åt endera hållet, så borde de inte bli slitna åt något särskilt håll. Montera tillbaka gamla lyftarna och förskjut dem 45 grader, så borde det bli samma effekt som att montera nya, och det har jag inte hört att man ska akta sig för.

Som du säger, står det i instruktionen man får med så finns det nog någon anledning....som ovan....skall kolla med dom som kör kenta´s på engelska forumet.....
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Som du säger, står det i instruktionen man får med så finns det nog någon anledning....som ovan....skall kolla med dom som kör kenta´s på engelska forumet.....

om det inte bara är så att:

a, Kent säljer egna lyftare
b, det finns andra konstruktioner som kräver bytet, men man hade bara råd att trycka en generell instruktion...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Det finns inga "cam followers" på en TRX, den har direktverkande kammar. Däremot finns det "shims tappet" eller nåt liknande, det är dem man lyfter på för att komma åt shimset.

Egentligen tror jag inte nån modern hojmotor med DOHC har haft kamsläpor/lyftare på åtskilliga år, det är nånting en enkelkamsmotor behöver för att nå alla ventiler.

Men jag är inte hojmek, så jag kan ha fel...
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Det finns inga "cam followers" på en TRX, den har direktverkande kammar. Däremot finns det "shims tappet" eller nåt liknande, det är dem man lyfter på för att komma åt shimset.

Egentligen tror jag inte nån modern hojmotor med DOHC har haft kamsläpor/lyftare på åtskilliga år, det är nånting en enkelkamsmotor behöver för att nå alla ventiler.

Men jag är inte hojmek, så jag kan ha fel...

Tror inte alls du har fel! Släpor, lyftare osv, osäker på den korrekta terminologin på engelska, men i de fallen sitter ju slitytan konstant i förhållande till kamens slityta. Jag skulle inte byta det som sitter på våra hojar, dvs de grejorna som Jåke pratar om, just för att de är cirkulära och inte slits ojämnt.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Tror inte alls du har fel! Släpor, lyftare osv, osäker på den korrekta terminologin på engelska, men i de fallen sitter ju slitytan konstant i förhållande till kamens slityta. Jag skulle inte byta det som sitter på våra hojar, dvs de grejorna som Jåke pratar om, just för att de är cirkulära och inte slits ojämnt.


Detta innebär att vi nu är 3 som inte ser storheten i att byta de outslitliga hattarna över shimsen.

//P
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Lovade HansJ en bild.....

....för längesedan, fortfarande ingen kamera så P900 skiten fick snäppa ett par! Här ser du vart kannan sitter!
frontlow.jpg
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
....för längesedan, fortfarande ingen kamera så P900 skiten fick snäppa ett par! Här ser du vart kannan sitter!
Tackar!
Jag frågade min toppmek lite om Supercans. Han har pillat rätt mycket med Suzuki under rätt lång tid, och eftersom det var MotoSpeed (suzukitrimmare) som sålde dem, så tänkte jag att han visste lite mer. Och det gjorde han...

Det verkar funka på så sätt att backpulserna dämpas ut, och att det gör att mellanregistret förbättras. Man kan uppnå det med ett "vanligt" mellanrör också. Kruxet är att få röret eller Supercansen på rätt plats för att få önskad effekt. D-portningen på avgassidan görs f.ö. också det för att dämpa ut backpulserna.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Tackar!
Jag frågade min toppmek lite om Supercans. Han har pillat rätt mycket med Suzuki under rätt lång tid, och eftersom det var MotoSpeed (suzukitrimmare) som sålde dem, så tänkte jag att han visste lite mer. Och det gjorde han...

Det verkar funka på så sätt att backpulserna dämpas ut, och att det gör att mellanregistret förbättras. Man kan uppnå det med ett "vanligt" mellanrör också. Kruxet är att få röret eller Supercansen på rätt plats för att få önskad effekt. D-portningen på avgassidan görs f.ö. också det för att dämpa ut backpulserna.

Jupps, jag kan verifiera att mellan blev bättre! :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top