TRX-tråden

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Hallå, jag vill ha ett snabbt svar här. Ska gå upp från 160/60 bak till 170/60. Bra eller dåligt? Vill göra det främst för utseende...

Edit: Haha det är 3 på natten i Svedala... kanske svårt att få snabbt svar då. Fan vad slöa ni är :mad: :tungan
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hallå, jag vill ha ett snabbt svar här. Ska gå upp från 160/60 bak till 170/70. Bra eller dåligt? Vill göra det främst för utseende...

Edit: Haha det är 3 på natten i Svedala... kanske svårt att få snabbt svar då. Fan vad slöa ni är :mad: :tungan
Ett par timmar tidigare hade du kunnat få svar :)

170/60 kan du gå upp till utan problem. Det var en ganska vanlig dimension på sporthojar i början av 90-talet och fortfarande minst lika vanlig som 160/60. Skillnaden blir som sagt kanske ett bredare däck (beror på fabrikat, ett 160-däck kan vara 167 mm), baken blir aningen högre. Kan ge aningens mer gummi i backen vid kraftigt nerlägg men jag är inte säker på att du kommer att märka nån omedelbar skillnad.

Ett tag var det lättare få tag i den dimensionen, men Motardtrenden kör på 160 så nu är inte de heller några problem.

Kör på!
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Det skiljer ofta mer i bredd mellan olika fabrikat än mellan olika dimensioner.
Tyskarna har TüV-godkänt 180/55-17 till TRXen. Vi är ett gäng i Svedala som kör på 180/55 och det funkar klockrent. Vi har kört på Metzler Rennsport/Racetech mest.
//Peter
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Ok, tror inte jag vågar 180, men 170/60 blir det. Roadtec Z6 fram och bak. Kanske något mjukare däck fram?

HansJ! Såg att du hade ett svart double bubble kåpglas. Var köpa sig? Skulle sitta perfekt på min svarta...

Förresten, den ser bäst ut i svart :)
 

Bifogat

  • IMG_0029b.jpg
    IMG_0029b.jpg
    80.7 KB · Visningar: 106
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ok, tror inte jag vågar 180, men 170/60 blir det. Roadtec Z6 fram och bak. Kanske något mjukare däck fram?

HansJ! Såg att du hade ett svart double bubble kåpglas. Var köpa sig? Skulle sitta perfekt på min svarta...

Förresten, den ser bäst ut i svart :)
Köpte begagnat av en kille från Linköping. Han hade för sig det var en MRA-skiva, men jag är inte så säker på det längre. Kan tyvärr inte hjälpa med ursprunget...
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Hemkommen från varbergsmässan, kan jag bara säga att Peders trx evolutione har blivit riktigt najs!


Mitt eget bygge går långsamt framåt. Viste att det skulle bli mycket jobb, men fler än 1gng har jag funderat på va faen jag gett mig in på... Hoppas bara jag får ihop den innan semestern :)
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Hemkommen från varbergsmässan, kan jag bara säga att Peders trx evolutione har blivit riktigt najs!


Mitt eget bygge går långsamt framåt. Viste att det skulle bli mycket jobb, men fler än 1gng har jag funderat på va faen jag gett mig in på... Hoppas bara jag får ihop den innan semestern :)

Tackar för dom orden.
När kommer det bilder på bygget?

Supernajs var den! ....men ägaren låg hemma fyllesjuk hörde jag!! :D
...och Rikard var inte heller där så resan var väl siså, kom dock fram till att kolfiberhjälm is da shit!:tummenupp

Jag blir aldrig fyllesjuk:rolleyes: Problemet va att jag och Rikard, fick inte tag
i någon skjuts till mässan, det va ju tillställning på kvällen:fyllisar
Men det löste sig tillslut. När vi väl kom till mässan så hadde ni redan varit där sa Hägerström. Typiskt, men vi kanske ses någon annan gång? kanske hos R-G engineering snart?
 
Last edited:

melle

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2005
Ort
urshult
Hoj
yamaha trx 850 Husqvarna 125 Wr
Är det någon som har någon erfarenhet av hur länge en kamkedja bör hålla på en trx och finns det några andra saker man ska ha koll på utöver vanligt underhåll.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Är det någon som har någon erfarenhet av hur länge en kamkedja bör hålla på en trx och finns det några andra saker man ska ha koll på utöver vanligt underhåll.

Tror inte kamkedjan är så känslig, fast jag ska byta min nu efter 4800 mil... Men det är pga att en kam gått trögt, och jag vill ta det osäkra före det säkra. Har inte hört om något haveri pga brusten kamkedja på någon av TRX-siterna. Innebär såklart inte att det inte förekommit, men verkar inte vara något problem trots riktiga långmilare.

Ventilerna kan vara mjuka med krympande ventilspel, men det har du säkert läst/hört om. Annars är gamla bettan rätt skottsäker!

Jo tjena. Medans ni går på mc-mässor och gluttar på hojar så är jag ute och kör :D

http://www.youtube.com/watch?v=NEXnalBg2uM

Japp det går inte så snabbt, men ni kan väl njuta av ljudet :)

Det värsta är att vi kan väl inte mobba dig då ni har vinter heller :mad: Vad innebär vinter hos er, 12 grader och lite regn, eller?
:gnissla
 
Last edited:

melle

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2005
Ort
urshult
Hoj
yamaha trx 850 Husqvarna 125 Wr
Tror inte kamkedjan är så känslig, fast jag ska byta min nu efter 4800 mil... Men det är pga att en kam gått trögt, och jag vill ta det osäkra före det säkra. Har inte hört om något haveri pga brusten kamkedja på någon av TRX-siterna. Innebär såklart inte att det inte förekommit, men verkar inte vara något problem trots riktiga långmilare.

Ventilerna kan vara mjuka med krympande ventilspel, men det har du säkert läst/hört om. Annars är gamla bettan rätt skottsäker!



Det värsta är att vi kan väl inte mobba dig då ni har vinter heller :mad: Vad innebär vinter hos er, 12 grader och lite regn, eller?
:gnissla

Det med ventilerna är jag lite nyfiken på! Jag hade tänkt kolla igenom hojen lite mer noga nu i vintermörkret, menar du att dom slits i ventilsätena
och att spelet blir mindre eller? räcker det med att kontrollera spelet och justera eller måste dom slipas om eller bytas vid behov. Är väldigt nöjd med hojen annars den har ju rätt goo karraktär men är inne på att byta till en honda xr600r för att kunna leka lite mer på grus:)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Det med ventilerna är jag lite nyfiken på! Jag hade tänkt kolla igenom hojen lite mer noga nu i vintermörkret, menar du att dom slits i ventilsätena
och att spelet blir mindre eller? räcker det med att kontrollera spelet och justera eller måste dom slipas om eller bytas vid behov. Är väldigt nöjd med hojen annars den har ju rätt goo karraktär men är inne på att byta till en honda xr600r för att kunna leka lite mer på grus:)

Vänta tills Jåke ser det där med grus, han hävdar att TRX:en är en suverän grushoj...

Ventilspelet på ffa 96:eek:rna krymper rätt snabbt, som jag förstått det pga att ventilerna är mjuka. Yamaha har ett nytt artikelnummer för ventilerna. Man bör alltså kolla ventilspelet oftare än vad som rekommenderas i manualen. Så länge man inte kör med noll- eller minusspel så funkar det. (Min är en 96:a, och hade jag inte lämnat iväg toppen för lite berarbetning så hade jag inte bytt ut ventilerna, även om de hade tydligt slitage efter 4000 mil, men inget oroande egentlign.)
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-

Det värsta är att vi kan väl inte mobba dig då ni har vinter heller :mad: Vad innebär vinter hos er, 12 grader och lite regn, eller?
:gnissla

Väldigt lite regn faktiskt. Vi har torra vintrar :) Du kan mobba mig för att min TRX sörplar mycket olja :( Tror du ventiljustering skulle hjälpa?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Du kan mobba mig för att min TRX sörplar mycket olja :( Tror du ventiljustering skulle hjälpa?
Nej, ventiljustering hjälper tyvärr inte när det gäller oljeförbrukningen. Det kan ha andra fördelar däremot :)

Vill du bli av med oljedrickandet måste du nästan skaffa 878-kubiks-kitet. Att hona cylindrarna, byta kolvringar och ventiltätningar gör saken bättre men botar det inte IME.

@melle: Vad menar du? Skulle det vara bättre att leka med en XR600 på grusväg än en TRX? Du vet inte vad du talar om...













Skojar bara :D
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Väldigt lite regn faktiskt. Vi har torra vintrar :) Du kan mobba mig för att min TRX sörplar mycket olja :( Tror du ventiljustering skulle hjälpa?

Nope, ventiljustering har inget med det att göra. Det är bara att köra på och komma ihåg att ta med olja...

I princip så försvinner oljan genom:
stort kolvspel/slitna ringar => hona och nya ringar, alt. borra och nya kolvar
slitna ventilstyrningar => byt styrningar
övrigt läckage => hitta och täta, ett tips kan vara att torka ren undersidan av startmotorn (sitter under motorn), täcks det snart av en tunn oljefilm kan det vara packboxen på utgående drevet som ska bytas, enkel och billig operation.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top