TRX-tråden

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ajajaj :död

Det där tycker jag ser ut som bristfällig oljeförsörjning till toppen, särskilt med tanke på att du faktiskt kört en bit utan att det tagit tvärstopp. Fjolårsbilden visar ju inte alls på samma slitage tycker jag, men om det hade börjat redan då tolkar jag det som att min ovanstående slutsats har ett visst berättigande.

Hur står det till med oljepump och cirkulationen överlag, har du nån aning? Det har ju en förmåga att samlas massor av skit i oljetanken vilket rimligen leder till sämre försörjning i motorn.

Inget tips på åtgärd, bara en massa spekulationer om orsaken. Men om det går att reparera är det ju idé att kolla upp resten så du inte landar på samma ställe igen.

Std-kammar: http://cgi.ebay.co.uk/Gruppo-termic...0QQihZ008QQcategoryZ35618QQrdZ1QQcmdZViewItem
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ajajaj :död

Det där tycker jag ser ut som bristfällig oljeförsörjning till toppen, särskilt med tanke på att du faktiskt kört en bit utan att det tagit tvärstopp.

Fjolårsbilden visar ju inte alls på samma slitage tycker jag, men om det hade börjat redan då tolkar jag det som att min ovanstående slutsats har ett visst berättigande.

Hur står det till med oljepump och cirkulationen överlag, har du nån aning? Det har ju en förmåga att samlas massor av skit i oljetanken vilket rimligen leder till sämre försörjning i motorn.

Inget tips på åtgärd, bara en massa spekulationer om orsaken. Men om det går att reparera är det ju lite bra att kolla upp resten så du inte landar på samma ställe igen.

Ja, jag vet f-n inte... Lagret längst till vänster har samma utseende som förra året. Det slitaget som var förra året var mest bara något ojämna lagerbanor, men inte så farligt. Avgassidan ser f.ö. helt OK ut.

Olja och filter byter jag ofta, och inte sett särdeles mycket skit i det, men jag ska lyfta locket till oljebehållaren och rensa. Ev. kan det ju ha kommit skit i oljekanalerna under bearbetningen av toppen, men killen som gjorde arbetet är ingen planta, så det tvivlar jag på. Att det varit sämre oljeförsörjning efter ett tag är ju rätt klart, när man ser graderna på oljeförsörjningshålen... Jag tyckte ju efter ihopsättning att motorn gick varmare än normalt, men trodde ju att det berodde på nya ringar och ombestyckning, men det fanns tydligen en orsak.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
De prylarna, är det exakt samma grejor på TDM:en som på TRX:en, tänker ffa på toppen och kammarna?
Toppen är densamma, det jag sett på andra håll indikerar att kammarna har en något mildare slipning. I övrigt identiska. Hur mycket slipningen gör vete f-n, TDM:n har 3-5 hkr mindre på topp enligt Yamaha, men då skiljer tydligen bestyckningen en aning åxå...

Dandywarhol på TRX-forumet har dribblat med detta en hel del...han körde TDM med TRX-motor ett tag och frågan har debatterats en del på TDM-forum.
 

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
Har inget att tillägga i debatten gällande oljeförbrukning eller däcksval, tänkte bara meddela att jag fortfarande lever och är hojlös om det nu var någon som undrade :)

Men det suger som fan i tarmen efter en TRX igen, så jag antar att jag börjar få tillbaka modet efter asfaltssyningen för snart två år sen
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
@Hasse: Skickar lite kondoleanser....:pannkyss

Ser inte roligt ut det där... Har väldigt svårt att tro att man kan fixa den toppen igen. Är det verkligen ingen här inne som ligger på en topp som du kan byta till?

Surt som f*n...

//P
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Har inget att tillägga i debatten gällande oljeförbrukning eller däcksval, tänkte bara meddela att jag fortfarande lever och är hojlös om det nu var någon som undrade :)

Men det suger som fan i tarmen efter en TRX igen, så jag antar att jag börjar få tillbaka modet efter asfaltssyningen för snart två år sen

That's the spirit, Thing!

@Hasse: Skickar lite kondoleanser....:pannkyss

Ser inte roligt ut det där... Har väldigt svårt att tro att man kan fixa den toppen igen. Är det verkligen ingen här inne som ligger på en topp som du kan byta till?

Surt som f*n...

//P

Tackar... Dubbelsurt, eftersom jag varit medveten om risken, och dels mekat därefter, men även kört "som man ska", dvs aldrig hårdbelastat innan oljan blivit varm och full smörjning i toppen funnits (AFAIK)...

Jag träffar förhoppningsvis hovmekanikern idag. Vill ju försöka rädda toppen om det är möjligt, eftersom det gjorts rätt mycket arbete på den. Nya/beggade överfall är ju inga probs, frågan är om lagerbanorna i toppen. Vet inte om de är ytbehandlade på något sätt, men oavsett så omöjligt är det väl inte att fixa den. Om det lönar sig är en annan femma.
 
Last edited:

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Öhlins gaffelfjädrar?

Jag funderar på att byta öhlinsfjädrar och undrar om någon har provat, och vad ni tycker om dom?

om det är värt pengarna?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jag funderar på att byta öhlinsfjädrar och undrar om någon har provat, och vad ni tycker om dom?

om det är värt pengarna?
Om du menar gaffelfjädrar så nej: egentligen inte. Klart det är fränt med Öhlinare, men du får samma positiva effekt av ett par billigare fjädrar från t.ex. Wilbers.

Däremot är det värt pengarna att byta fjädrar öht antar jag. Det brukar det nästan alltid vara, det är nånting tillverkaren brukar spara in lite pengar på.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Kentas knackade på dörren idag, dom skickade med TNT men jag var så klart på jobbet!
TNT kommer med dom till jobb på måndag istället, skall fota lite då och lägga här...sen blir det väl RG engineering som får trycka i dom....med en lite portning kanske... Skall snacka lite med Rikard på mässan nästa helg!

Hur som hafver, det gick loss på 2.521:- inklusive frakt....kedo eller tornado blir ju dubbelt så dyrt! :tummenupp
...sen kanske man kan få en slant för originalkammarna också så.....

Jag funderar på att byta öhlinsfjädrar och undrar om någon har provat, och vad ni tycker om dom?

om det är värt pengarna?

Jag valde hyperpro och skall även som HansJ trycka i racetech cartridge emulators....kanske egentligen bättre att lägga pengarna på emulators...eller om pengar finns köpa både fjädrar o emulators från racetech.

Finns Svensk återförsäljare men det blev billigare från UK....PDQ heter firman!
 
Last edited:

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Om du menar gaffelfjädrar så nej: egentligen inte. Klart det är fränt med Öhlinare, men du får samma positiva effekt av ett par billigare fjädrar från t.ex. Wilbers.

Däremot är det värt pengarna att byta fjädrar öht antar jag. Det brukar det nästan alltid vara, det är nånting tillverkaren brukar spara in lite pengar på.

Jag har öhlinare bak och tycker att det skulle vara tuft om man jag har Öhlinare fram också.

Jag har fått för mig att wilberg inte säljs i sverige längre.


Jag valde hyperpro och skall även som HansJ trycka i racetech cartridge emulators....kanske egentligen bättre att lägga pengarna på emulators...eller om pengar finns köpa både fjädrar o emulators från racetech.

Finns Svensk återförsäljare men det blev billigare från UK....PDQ heter firman!

Hur mycket kostar racetech kittet?
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jag har öhlinare bak och tycker att det skulle vara tuft om man jag har Öhlinare fram också.

Jag har fått för mig att wilberg inte säljs i sverige längre.
1. Det kan jag köpa.
2. Nästan sant, jag har för mig att Christer Miinin kan fixa det. Annars finns det i Tyskland hos bl.a. Kedo www.kedo.com där jag m fl beställer saker hyfsat regelbundet :tummenupp

@HansJ: Förresten, jag hörde nyss att du A. Inte var på mässan i år eller B. var på mässan utan att hälsa på min kära (trots att hon är otrogen med en Gixxer) sambo. Stämmer nåt av det?
 
Last edited:

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
1. Det kan jag köpa.
2. Nästan sant, jag har för mig att Christer Miinin kan fixa det. Annars finns det i Tyskland hos bl.a. Kedo www.kedo.com där jag m fl beställer saker hyfsat regelbundet :tummenupp
Oki.
Det lutar nog åt Öhlins endå, gutt med svenska grejer också! :yoparty
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jaså det där är på gång igen :rolleyes:

Såg det för ett tag sen och nån pekade Jocke i den riktningen, han är intresserad av fläktar... :D

Du som sitter på samma kontinent kan väl slå till så kan ni två jämföra sen när han är klar men sitt meckande. Har för mig att fläkten på min gamla sukka gjorde runt 200000 rpm på fullt skaft, undrar vad en modern Garret på en twin kommer upp i? :fyllisar

Utan att kolla upp tidigare inlägg har jag för mig att jocke ställde sig lite frågande till oljeförsörjningen. TRX är inte vilken rad4:a som helst med vanlig våtsump (oljan längst ner i motorn) utan förlitar sig på pump för att få ner oljan genom motorn från tanken. Det gör att man måste tänka till en extra gång innan man kopplar in saker som kräver oljetryck för att fungera...
 
Last edited:

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Jaså det där är på gång igen :rolleyes:

Såg det för ett tag sen och nån pekade Jocke i den riktningen, han är intresserad av fläktar... :D

Du som sitter på samma kontinent kan väl slå till så kan ni två jämföra sen när han är klar men sitt meckande. Har för mig att fläkten på min gamla sukka gjorde runt 200000 rpm på fullt skaft, undrar vad en modern Garret på en twin kommer upp i? :fyllisar

Utan att kolla upp tidigare inlägg har jag för mig att jocke ställde sig lite frågande till oljeförsörjningen. TRX är inte vilken rad4:a som helst med vanlig våtsump (oljan längst ner i motorn) utan förlitar sig på pump för att få ner oljan genom motorn från tanken. Det gör att man måste tänka till en extra gång innan man kopplar in saker som kräver oljetryck för att fungera...

Den där instalationen ska nog funka med ngr ändringar. Att sätta en sugande oljepump direkt efter turbon utan en catchtank med avluftning e inget vidare, då den kommer att suga olja genom lagret.
Rördragningen till plenumet ser ut att bli lite bökigt minst sagt :) Hade varit bättre om de vridit kompressorhuset 90 grader medurs och gjort nytt fäste för waste-gaten.
Men för 5000 (blir det väl i svenska?) är det ett bra köp
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Du kan ju alltid höra med Hasse, jag tror han är spekulant :gnissla

Jaja, gotta er riktigt :gnissla :)

Goda nyheter, var hos toppkarvaren igår. Han tror det går att fixa till toppen! Kammarna kan man putsa också, men om KW vill sälja kammarna för en billig peng (och får tummen ur hyfsat snart :7peta, vill inte stå och sätta ihop grejorna i maj) så är jag intresserad.


...
@HansJ: Förresten, jag hörde nyss att du A. Inte var på mässan i år eller B. var på mässan utan att hälsa på min kära (trots att hon är otrogen med en Gixxer) sambo. Stämmer nåt av det?
Stämmer, trodde jag skulle hinna på torsdagen, men det körde ihop sig på jobbet, och på fredagen åkte jag till das Vaterland... Taskig planering helt enkelt.


...
Hur mycket kostar racetech kittet?
170 dollares, i USA då. Svensk moms, tull och frakt tillkommer. Köpte mina obeggade men i andra hand, så jag har ingen aning vad de kostar här eller i Tyskland.

http://www.racetech.com/evalving/en...&year=96-98&TABLEINFO=street&langname=english

Ang fjädrar, det är ju ingen som ser vad du har för fjädrar, och så mycket annorlunda tror jag inte de är? Öhlins fördelar är väl själva dämpningen? Är Öhlins inte så mycket dyrare så spelar det ju ingen roll, men annars skulle jag spara slantarna och antingen låta ett proffs bygga gaffeln enl dina spcifikationer, alternativt köra amatörsvängen och försöka sätta ihop nåt själv, exvis med Racetech emulatorer. Vilket som blir bäst är nog ingen tvekan i mitt fall, men pengarna spelar ju en inte helt obetydelselös roll...
 
Last edited:

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR


170 dollares, i USA då. Svensk moms, tull och frakt tillkommer. Köpte mina obeggade men i andra hand, så jag har ingen aning vad de kostar här eller i Tyskland.

http://www.racetech.com/evalving/en...&year=96-98&TABLEINFO=street&langname=english

Ang fjädrar, det är ju ingen som ser vad du har för fjädrar, och så mycket annorlunda tror jag inte de är? Öhlins fördelar är väl själva dämpningen? Är Öhlins inte så mycket dyrare så spelar det ju ingen roll, men annars skulle jag spara slantarna och antingen låta ett proffs bygga gaffeln enl dina spcifikationer, alternativt köra amatörsvängen och försöka sätta ihop nåt själv, exvis med Racetech emulatorer. Vilket som blir bäst är nog ingen tvekan i mitt fall, men pengarna spelar ju en inte helt obetydelselös roll...


Öhlinsfjädrarna kostar 1180kr på motospeed, inte så dyrt. http://motospeed.se/artinfo.asp?artikelnr=O%2D8608%2D85
Jag tycker att det underlättar att beställa från sverige, orkar inte hålla på med massa specialare för att få hem grejerna.

Jag har läst någon stans, för att samspelet ska bli bra mellan framgaffel och bakdämpare så är det bäst om man har öhlins borde fram och bak.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top