TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Fan tro't... men du har kanske rätt. Ett tag funderade jag på att hävda att det var damm från Monzta :D

Apropå Monzta, om det blir ändring på Miljönämndens beslut i länsstyrelsen till veckan kommer jag köra T-Day som utlovat i år igen. Har legat lite lågt där med tanke på alla j-la turer det varit runt banan med grannar hit och politiker dit. Senaste budet är ju att 25/1 är ett litet ödesdatum, blir det ingen positiv ändring då lägger Skoteräventyr ner verksamheten :gnissla

Trist historia det där, tyvärr bidrog ju jag med bränsle till debatten. Får väl döpa om det till WhisperingTwins Day i år i stället... Och byta till originalsystemet :gnissla Men oavsett så ska jag försöka dyka upp, bara det blir ett "bra" datum!
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Hallå era surgubbar. Jag har märkt att mina däck släpper när man pressar hårt i kurvorna. Fick årets bakhjulssläpp idag och var helt säker på att jag skulle lowsida, men hojen reste sig efter att ha gungat till rejält två gånger. Hade jag varit bajsnödig så hade det varit kladdkaka i kalsipperna.

Det sitter Battlax BT020 både fram och bak. "Tyvärr" är det mycket mönster kvar på dom så det känns lite synd att byta. Men å andra sidan vågar man inte brassa så hårt i kurvorna längre. Vad ska man byta till? Kommer nog byta framdäcket till 70-profil.
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Jag åker med Michelin Power Pilot i orginaldimension.
Fungerar utmärkt för " inspirerad " kurvtagning.
Hade tidigare Avon Azzurro som kunde bjuda på oönskade överraskningar, speciellt på blött underlag.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Nu ska vi se, var det inte du som för inte så länge sen undrade om det gick att svänga med TRX:n, och nu vill du ha däck med mer grepp? :hihi
Power och Metzler Sportec M1 är en generation äldre däck och därmed lite billigare, massvis med grepp men slits rätt mycket. Nästa generation heter Power 2CT resp. M3 minst lika mycket grepp, håller längre men kostar mer. Pirelli har liknande, men jag har inte koll på modellnamnen. Dunlop Qualifier har jag inte testat, men de ska också vara bra.

Men nog borde BT020 hålla i rätt bra för gata... Säker att det inte var skit på vägbanan eller 'kantig' körning? Mycket nedlägg och fullt gaspådrag så blir det jobbigt för de flesta däck, och det låter som liiite för högt tempo för gata. :välmenandesurgubbesmilie
Vill inte höra om något klotande!
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Hallå era surgubbar. Jag har märkt att mina däck släpper när man pressar hårt i kurvorna. Fick årets bakhjulssläpp idag och var helt säker på att jag skulle lowsida, men hojen reste sig efter att ha gungat till rejält två gånger. Hade jag varit bajsnödig så hade det varit kladdkaka i kalsipperna.

Det sitter Battlax BT020 både fram och bak. "Tyvärr" är det mycket mönster kvar på dom så det känns lite synd att byta. Men å andra sidan vågar man inte brassa så hårt i kurvorna längre. Vad ska man byta till? Kommer nog byta framdäcket till 70-profil.

Hmmm.. det verkar ju lite konstigt. Underlag eller kanske gaskontroll tror jag. Med den vansinniga effekten som trxen utvecklar så vettefan med det sista egentligen underförutsättning att däcken haft hyffsad temp.
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Jo alltså när jag först köpte den så var fjädringen alldeles för hård vilket gjorde den mycket obehaglig över ojämnheter, speciellt i kurvor. Nu med mjukare inställd fjädring, ny gaffelolja och nya lager till framhjulet så känns den stabil.

Tycker att jag har kännt av att den släpper när man lutar mycket. Innan har det väl bara svajat till lite när det har fått fort i kurvor. Förra ägaren har låtit hojen stå mycket men jag bör definitivt ha slitit bort det gamla gummit. Men äh, vad vet jag. Ska se vad man kan hitta för däck.

Jag har även lyckats få Trixie att dricka 2dl olja på ~400km. Det kan ICKE vara bra :( Är det straffet för att man kör mitt i vintern?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Med den vansinniga effekten som trxen utvecklar så vettefan med det sista egentligen underförutsättning att däcken haft hyffsad temp.
Det går både att lägga lakrits och lowsajda en TRX mha powerslide, jag lovar :gnissla

Även med varma däck... Det senare kräver dock fett nerlägg och full gas :yoparty

Ringo's däck kan vara gamla, ha gått för många värmecykler så de härdat? Han kan som sagt ha råkat ut för överhettning eller bara taskigt underlag? Kalla däck eller bara dålig teknik? BT020 pallar normalt för bandagar i vettigt tempo, även om jag inte har förtroende för dem när de är "kalla".

Rekommendationer:
- Metzeler Roadtec Z6 som är ett motsvarande men mycket modernare däck. Trevligt.
- Mjukare gummi hittas som sagt hos Michelin 2CT eller Metzeler M1/M3. Åxå trevligt.
- Teknikträning. Trevligt och roligare än grubbla över däck!

Jag har även lyckats få Trixie att dricka 2dl olja på ~400km. Det kan ICKE vara bra :( Är det straffet för att man kör mitt i vintern?
...kom igen när den tar det dubbla. :D Men temperaturen har förmodligen viss inverkan. Vilken är jag dock inte helt säker på.
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Jag har även lyckats få Trixie att dricka 2dl olja på ~400km. Det kan ICKE vara bra :( Är det straffet för att man kör mitt i vintern?

Amatör !!!

Ang däck så rekomenderas Metzler Rennsport / Racetech varmt.

Att lyckas få bakhjulet att släppa på en TRX på landsväg med friska däck låter som ett säkert sätt att hamna 6 fot ner snabbt.

//P
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Skojar ni med mig? Är TRX:ar verkligen så törstiga på olja? Jag körde min gamla CBR600F mellan oljebyten utan att behöva fylla på olja.
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc

Jag har även lyckats få Trixie att dricka 2dl olja på ~400km. Det kan ICKE vara bra :( Är det straffet för att man kör mitt i vintern?

Hur långt har den gått?
Jag e tvungen till och horna, den surplar i sig 1L/100mil, tydligen är cylinderväggarna "för" mjuka, en materilarsjuka som tydligen även YFZ och tidiga R1.or lider av. Min har gått 4200mil, problemet uppstod strax efter 3000.

Jåke eller om det var HansJ har laggt upp fina bilder på hur cylindrarna ser ut för och efter, de finns här i tråden.

nlx 567
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Min har gått 4200mil, problemet uppstod strax efter 3000.

Jåke eller om det var HansJ....
Samma fenomen med Laila's. Miltalen stämmer rätt bra t o m. Jag swishade iväg och lade nästa 3000 mil med min på 1 1/2 säsong så jag har inte riktigt koll på om det blev nån markant skillnad nånstans.
Svårt att avgöra om man kör många bandagar åxå, då drar den en flaska per helg oavsett :arsele

http://r2d2.se/coppermine/thumbnails.php?album=7

Häpp!
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Jag har på nära håll sett en TRX som drar ungefär 1L vid varje tillfälle den körs. Oljeförbrukningen verkar inte avta, men ökar inte heller katastofalt. Den hojen har väl gått 5.000+.

Egentligen behöver man inte byta olja på TRXen för efter 600mil har man ju hällt i 6 liter olja, därmed är den äldsta oljan man 400mil gammal ....:rolleyes:
//P
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Kentas kammar

Jahapp, då var kentas kammar snart hemma....nu skall man bara ha råd att be någon göra jobbet att sätta i dom! :näsblod
....någon som har säkra kusar på lördag?? :D

....ingen som har någon god idé för ett stag att placera dynatek spolarna på?? ....håller ju på med data....inte svarv o svets!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jahapp, då var kentas kammar snart hemma....nu skall man bara ha råd att be någon göra jobbet att sätta i dom! :näsblod
....någon som har säkra kusar på lördag?? :D

....ingen som har någon god idé för ett stag att placera dynatek spolarna på?? ....håller ju på med data....inte svarv o svets!

Hur ser dina extra kammar ut? Jag är intresserad av dem, av randiga och rutiga skäl... Sätter nog i hop ett litet bildspel snart. I korthet, trots att jag visste om hur känsligt det är med fel moment, plus att jag inte är helt tappad bakom en vagn rent tekniskt, och trots riktiga verktyg och dubbelkoll med momentnycklar och rikligt med Molybdenfett, så har lagren börjat käkas upp efter bara 800 mil... Som tur är har de inte nypt, något som verkar hänt en hel del andra, med rensade kamdrev på veven och/eller ventilsallad som följd. De jag läst om verkar dock ha råkat ut för det ganska omgående efter kamlageröverfallsåtdragningen.

Om du lämnar bort det, så var övertydlig med att de inte drar överfallen för hårt. Dubbelkolla att kammarna kan snurras utan större motstånd (det var nog min miss...), och be dem låsa skruvförbanden med nån LocTitegucka!
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
....så har lagren börjat käkas upp efter bara 800 mil...
Hoppsan :gnissla

Illa bortom räddning?

Då är det tur jag inte vetat om att det var så känsligt. Här har man skruvat kammar hit och dit på TRX i flera år utan att bry sig det minsta. :galen

Har du haft otur/dåligt materiel eller är det så känsligt överlag? Tycker det borde finnas betydligt fler TDM/TRX med rasade toppar isf... En och annan engelsman läser man ju om, men dem räknar jag inte riktigt :rolleyes:

Naturligtvis vet jag att det är viktigt att man drar ner dem jämnt så att de inte nyper snett, men det gäller ju alla motorer generellt (och är f.ö. mycket enklare att göra på en TRX än exempelvis en rad 4:a) :va
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Vet inte om det går att rädda, men jag tror det. Hovmekanikern hade visst verktyg för att brotscha upp lagerbanorna i toppen, trodde han (om det var passande i storlek, överfallen kan man slipa ned "basen" på, och likaledes slipa fram en ny lagerbana. Kammarna trodde han att man kunde putsa upp, men där är jag lite mer skeptisk. Han har inte sett prylarna ännu.

Jag vet inte om jag haft otur, varit klantig, eller om det redan var på gång. Jag var ju lite undrande förra året då det syntes att det var lite slitet, men alla jag då rådfrågade tyckte det såg OK ut. Även om jag tänker efter riktigt mycket, så kan jag inte säga att jag skulle ha gjort något på ett annorlunda sätt, möjligtvis bättre kontrollerat att kammen snurrade utan motstånd. Om det hjälpt vet jag inte...

Vanligt är väl kanske att ta i, men jag vet åtminstone om ett par stycken tyskar som råkat ut för det, men då har de oftast rasat ganska omgående efter service.

Intressant på bilderna, graderna som bildats i oljehålen har ju täppt igen, och det har säkerligen påskyndat processen. Allt är rentorkat, så missfärgningarna är förmodligen värmerelaterade missfärgningar.

Avgassidan såg betydligt bättre ut, och alla ventilspel, utom ett på den sidan där lagren fått mest stryk (inte så konstigt kanske...) var alla som när jag skruvade ihop den, så något gott i alla fall.
 

Bifogat

  • DSCN7561.JPG
    DSCN7561.JPG
    77.6 KB · Visningar: 112
  • DSCN7560.JPG
    DSCN7560.JPG
    80.5 KB · Visningar: 87
  • DSCN7559.JPG
    DSCN7559.JPG
    77 KB · Visningar: 82
  • DSCN7556.JPG
    DSCN7556.JPG
    76.5 KB · Visningar: 77
  • DSCN7557.JPG
    DSCN7557.JPG
    73.5 KB · Visningar: 75
  • DSCN7558.JPG
    DSCN7558.JPG
    68.7 KB · Visningar: 81
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Några bilder till...
Sista bilden är från förra året.
 

Bifogat

  • DSCN7555.JPG
    DSCN7555.JPG
    72 KB · Visningar: 84
  • DSCN7550.JPG
    DSCN7550.JPG
    75.7 KB · Visningar: 69
  • DSCN7549.JPG
    DSCN7549.JPG
    74.8 KB · Visningar: 71
  • DSCN5749.JPG
    DSCN5749.JPG
    99.9 KB · Visningar: 76
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top