TRX-tråden

TomasT

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Yamaha TRX850, Kawa Zx9R(SÅLD)+Opel Ascona -86 e85(Ska göra en Getaway Sthlm. med den)
Jag har en R1 bromspump med original slangar om det är någon som är intresserad ! tänkte mig 400:- ...

Liff

Medlem
Gick med
31 Aug 2005
Hoj
Hojlös...
Är det nån som har bytt olja i bakre stötdämparn på sin TRX??
Eller lämnar ni in den så får dom göra det på verkstad??
Klantade mig lite å det läckte ut lite olja på min dämpare så nu måste man fylla den på nåt sätt....:mad: :gnissla :huvet

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
En fråga: om man har satt på pump och bromsok från en R1, är det dom slangarna man använder om man samtidigt tänker sätta på stålomspunna slangar?:va

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
En fråga: om man har satt på pump och bromsok från en R1, är det dom slangarna man använder om man samtidigt tänker sätta på stålomspunna slangar?:va

Hur menar du?

Om du ska få slangar tillverkade åt dig, så är det bättre om du gör en kombo av org & R1. trx = längd, R1 = Nipplar (vinklarna på dem). Men om det inte skiljer så mycket i längd mellan dem, så är det bara att köra R1 hela vägen.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Jag menar om man ska använda slangar avsedda för R1 eller om det är någon specialare.

TomasT

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Yamaha TRX850, Kawa Zx9R(SÅLD)+Opel Ascona -86 e85(Ska göra en Getaway Sthlm. med den)
Det går bra att använda R1 slangar rakt av. Dom är en aningen längre, fast det kvittar.

Är det någon som har testat K&N.s cylindriska filter till TRXen ?
Såg att det fanns på KEDO...är lite sugen på ett par.

Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Det går bra att använda R1 slangar rakt av. Dom är en aningen längre, fast det kvittar.

Är det någon som har testat K&N.s cylindriska filter till TRXen ?
Såg att det fanns på KEDO...är lite sugen på ett par.

R1 är väl ändock en god bit KORTARE än TRX slangarna, så vart det iaf på mina....men dom räcker.

Är en belgisk!? snubbe på engelska forumet som gjort "stage3" på sin TRX och svär att det funkar fint. En engelsman håller på....
CV gasarna gillar dock stilla luft (luftburk) och kan påverkas av fart/sidovind. Köp flatslides!! :tummenupp

Jag menar om man ska använda slangar avsedda för R1 eller om det är någon specialare.

Jag använder stålomspunna för R6:an....och använder radial bromspump från PT....så det mesta är samma samma.....

Last edited:

TomasT

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
R1 är väl ändock en god bit KORTARE än TRX slangarna, så vart det iaf på mina....men dom räcker.

Är en belgisk!? snubbe på engelska forumet som gjort "stage3" på sin TRX och svär att det funkar fint. En engelsman håller på....
CV gasarna gillar dock stilla luft (luftburk) och kan påverkas av fart/sidovind. Köp flatslides!! :tummenupp

Jag använder stålomspunna för R6:an....och använder radial bromspump från PT....så det mesta är samma samma.....

F´låt ! Jag menade naturligtvis att Trx-slangarna var längre... !:huvet

Vad är Stage3 för någonting ?? Sökte i deras forum men jag hittade inget...
Flattisar skulle ju va optimalt ! men jag får se...

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj

Annars kan du knalla in på din lokala hydralslangspulare å kolla vad de tar för att göra en uppsättning stålomspunnet efter trx'ens längd & rettans nipplar. Så gjorde jag å kom undan med 300:- Smidigt värre :)

Å föresten... nu när du börjat förbättra hojjen finns det ingen återvändo :) nästa steg blir bättre fjädring å snart kommer du sakna effekt till den nya fina väghållningen...

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Annars kan du knalla in på din lokala hydralslangspulare å kolla vad de tar för att göra en uppsättning stålomspunnet efter trx'ens längd & rettans nipplar. Så gjorde jag å kom undan med 300:- Smidigt värre :)

Å föresten... nu när du börjat förbättra hojjen finns det ingen återvändo :) nästa steg blir bättre fjädring å snart kommer du sakna effekt till den nya fina väghållningen...

Det är stor risk för det:D :D Finns rettans nipplar att få tag i någonstans?:)

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Det är väl vanliga banjos? Bör finnas hos hydralikfimor. Se bara till att du får rätt vinkel
Går det att utgå från dom gamla slangarna i så fall? BTW, mitt paket ligger tydligen på Pesten (Posten), det gick snabbt:yoparty ska hämta det i morgon:)

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Har ni koll på om vanligt badrumssilikon är lösligt i bensin? det började nämligen droppa vid dräneringsskruven i förgasarna så jag tog till en nödlösning. Om silikon är lösligt i bens in så undrar jag om ni vet vad man kan göra åt problemet? har ni vart med om nått liknande? räcker det med att köpa ny mässingsskruv kanske?
lite osäker på om jag skulle skriva i mekforumet eller här, men ni verkar ju kunniga med :)

Kom på en till grej. Är gaskabeln (komplett wire, hölje osv) samma på TRX som på någon annan vanligare modell? Orginalkabeln är ju svindyr...

Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
F´låt ! Jag menade naturligtvis att Trx-slangarna var längre... !:huvet

Vad är Stage3 för någonting ?? Sökte i deras forum men jag hittade inget...
Flattisar skulle ju va optimalt ! men jag får se...

Det är K&N burkfilter....total rejet av gasarna och helsystem. Fast det vete katten om jag hade gjort för....jag tror han fick runt 5hk...
Köp flatslides!! :)

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Har ni koll på om vanligt badrumssilikon är lösligt i bensin? det började nämligen droppa vid dräneringsskruven i förgasarna så jag tog till en nödlösning. Om silikon är lösligt i bens in så undrar jag om ni vet vad man kan göra åt problemet? har ni vart med om nått liknande? räcker det med att köpa ny mässingsskruv kanske?
lite osäker på om jag skulle skriva i mekforumet eller här, men ni verkar ju kunniga med :)

Kom på en till grej. Är gaskabeln (komplett wire, hölje osv) samma på TRX som på någon annan vanligare modell? Orginalkabeln är ju svindyr...

Vet fasen inte om silikon är beständigt mot bensin, kanske? Farsans gamla BSA läcker ifrån en svetsskarv i tanken, och han köpte nåt som man hällde i bensinen. Inte säker på att det skulle funka (och den hittade han nog inte på OK.)

Började det bara läcka sådär, eller har du lossat och inte fått tätt? Normalt ska väl en skruv med justa gängor täta tycker man, även utan packning. Det finns ju packningscement att köpa på typ OK, och den ska vara beständig mot allt möjligt. Men jag skulle nog skruva bort skruven och försöka se varför det inte tätar. Sen kan det ju vara nån annan stans som det läcker ifrån, men eftersom det är lägsta punkten på fuggarna så droppar det från dräneringsskruven. Nån gummislang som inte sitter på som den ska, eller som torrspruckit?

Gaswire, vad är det som är knas? Ingen aning om nån annan modell funkar, men det brukar ju gå bra att hitta lösa wirar, höljen och nipplar som man skruvar/löder fast.

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
jo jag lossade på skruvarna för att haynes tyckte att man skulle tömma förgasarna vid förvaring (lite overkill på denna vintern kanske) gissa om jag ångrar det... såg att dom hade packningssilikon på biltema som är oljefast, kanske värt att testa...

vad gäller gaswiren så är det bara wiren som är på väg av så det blir väll till att investera i lödnipplar. men jag såg att dom hade kompletta piratkablar på lelles ganska billigt därför jag undra :)

men jag kör väll så länge det håller helt enkelt :tuttar

Liff

Medlem
Gick med
31 Aug 2005
Hoj
Hojlös...
Nu har man lämnat iväg bakdämparen för att byta olja samt kolla packningarna i den..
Sen ska man börja plocka ihop trx:en igen ....
Väntar fortfarande på en del delar till den... man är så jävla sugen på att komma ut å köra nu....

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Jotack, det börjar suga i tarmen nu. Själv har jag fått tillbaka toppen, den ser riktigt frän ut. Ska börja sätta ihop den i kväll om allt går som planerat...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati