TRX-tråden

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jag har ju kört ikull med min hoj i sommras och nu behhöver jag lite delar.

Hela kåpan plus kåpställning backspeglar
bilnkers.
gasgandtag komplett.
snygga ljuddämpare 2st hö+vä.
fotpinnar (förlängda helst)
krachpuckar

det finns fler prylar jag behöver men börjar såhär
det är höger sida som plattades till

tips om vart jag kan hitta prylar mottages tacksamt.

Ska du ha originaldämpare så har jag ett set med ett liiiitet skrapmärke på vänster...som en femkrona.
Skall du ha slipon så ska du ju ha dessa:
rear.jpg
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Orginal har jag men dom är för tunga, går inte att köra med
vad är det för material, kostar?

Rostfritt 2", låter maffigt och har väl åkt runt 400 mil.
Bara att messa mig ett bud så får jag se om jag hugger.
Kostade 7500 nya handmade @ Zorstec :tuttar

Kan tänka mig att skicka med ett grenrör också....lindat med avgasbandage för hetare gaser :tummenupp
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Jag har ju kört ikull med min hoj i sommras och nu behhöver jag lite delar.

Hela kåpan plus kåpställning backspeglar
bilnkers.
gasgandtag komplett.
snygga ljuddämpare 2st hö+vä.
fotpinnar (förlängda helst)
krachpuckar

det finns fler prylar jag behöver men börjar såhär
det är höger sida som plattades till

tips om vart jag kan hitta prylar mottages tacksamt.


Kolla här http://trx850.blogspot.com/

Tror till och med att du hittar hit :)
Framkåpan är komplett med blinkers och kåpställning (rak).
Ett schysst bud och du kan börja skruva redan imorgon kväll.
//Peter
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Kolla här http://trx850.blogspot.com/

Tror till och med att du hittar hit :)
Framkåpan är komplett med blinkers och kåpställning (rak).
Ett schysst bud och du kan börja skruva redan imorgon kväll.
//Peter


Ok, jag köper...
jag kommer förbi i helgen/helgerna, jag vet var du bor.
ett najs pris och ditt telefonnr så löser vi detta.

har du allt det som var på länken, jag tar gaffeln too...

skruv skruv
ricky
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Har ni koll på ungefär hur dyrt det är att lämna in hoj/motor på verkstad för att kolla/justera ventilspel?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Har ni koll på ungefär hur dyrt det är att lämna in hoj/motor på verkstad för att kolla/justera ventilspel?

Lite sent svar, men det finns ett liv off-line oxå... Tyvärr kan jag inte ge något bra svar heller. Det värsta är att det diffar rätt mycket i tid på en koll och en justering. Den senare kräver att man river bort kammarna, och det tar nog en kompetent mek åtminstone nån timme till. En koll kan man nog göra på uppskattningsvis (baserat på mina tider minus proffsverktyg/erfarenhetsfaktor) ca en till en och en halv timme. Tumme pekfinger alltså.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
1½-3 timmar låter inte så farligt ändå, bättre att lämna in den än att jag sabbar skiten :)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
1½-3 timmar låter inte så farligt ändå, bättre att lämna in den än att jag sabbar skiten :)

Kollade på ett gammalt kvitto från -04, där står det "3 perioder", antar de menade timmar eftersom det kostade 575:- per period? Kan inte säga om det var koll eller justering, men jag har för mig att de justerade.

Efter skräckhistorier jag läst på det tyska forumet kollar och justerar jag själv, det händer tydligen att verkstaden drar åt kamöverfallen enligt momentangivelse, och det kan vara för hårt. Be dem kolla att kammen går lika lätt som innan de lossade överfallen, så ska det vara lugnt
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hallå.

Gör ett nytt försök. Var inne via lånat konto för ca ett år sen då jag inte hade nåt eget.

Har en trkryss som gått varm i toppen, ventilerna står på alla håll och kanter. Vet ej om den pumpar upp olja eller om det är där kruxet är. Kan sälja som "objekt" om nån är på men mest vill jag ha tag på en motor eller möjligen bara topp. Det var en från hbg-trakten som svarade men pga kraschade datorer har jag inte numret kvar, hade plockat i en TeDeäMspis i sin. Har sökt men har fel på stavning och får inga svar.

Får jag igång den vill jag ha tag på ett 2-1 eller tdm-krökar för hemmabygge.

Nån som vill/kan hjälpa?

Tycker ni verkar ha bra liv och skön stämning i den här tråden! Få som moddar lika mkt, skall vara alla gammelsukor isåfall, CRED!

Fridens
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Hallå.

Gör ett nytt försök. Var inne via lånat konto för ca ett år sen då jag inte hade nåt eget.

Har en trkryss som gått varm i toppen, ventilerna står på alla håll och kanter. Vet ej om den pumpar upp olja eller om det är där kruxet är. Kan sälja som "objekt" om nån är på men mest vill jag ha tag på en motor eller möjligen bara topp. Det var en från hbg-trakten som svarade men pga kraschade datorer har jag inte numret kvar, hade plockat i en TeDeäMspis i sin. Har sökt men har fel på stavning och får inga svar.

Får jag igång den vill jag ha tag på ett 2-1 eller tdm-krökar för hemmabygge.

Nån som vill/kan hjälpa?

Tycker ni verkar ha bra liv och skön stämning i den här tråden! Få som moddar lika mkt, skall vara alla gammelsukor isåfall, CRED!

Fridens


Är toppen utom all räddning? Lite krokiga ventiler kan ju fixas, nya ventiler är inte svindyra, och ska man porta lite är det ju lika bra att fräsa om ventilsätena.

Jag fick tag på en topp från en fransman, han har visst en topp till liggandes. Jag hade i sökningen kontakt med två stycken från tyskland också, den ena hade inga lageröverfall, och den andra var i "sådär" skick (behöver inte betyda att den var dålig, bara att jag fick tag på en bättre). Sen finns det en race-preppad topp till salu på Ebay, låter dyrt, men betänk att det är med arbete och material. En ny topp från Mama Yamaha kostar en bra tapp över 20 lapp, en begagnad kan man få för minimum 2, men då finns det ju en viss
osäkerhet med i spelet.

Lite länkar:

Fransk värstingtopp
http://trx850.motomaniac.net/forum/viewtopic.php?t=2337&postdays=0&postorder=asc&start=0

Motor med taskig vev
http://trx850.motomaniac.net/forum/viewtopic.php?t=2276

Fransmannen (tar med den även om han inte har nån topp för tillfället, bra typ, även om hans engelska var rätt taskig)
http://www.gn-moto.com/boutique/index.php?cPath=25_27_46&osCsid=536f089b1673e0ab6f648b272a56829f

Tysktoppen utan överfall ville han bara ha 35 euro för, men då måste man skaffa överfall, och "passa in" dem.

Den andra var från en TDM, du måste använda dina gamla kammar, den ville han ha ca 150 Euro för.

Hör av dig om du vill ha kontakt med dem.

Lycka till!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Är toppen utom all räddning? Lite krokiga ventiler kan ju fixas, nya ventiler är inte svindyra, och ska man porta lite är det ju lika bra att fräsa om ventilsätena.



Den andra var från en TDM, du måste använda dina gamla kammar, den ville han ha ca 150 Euro för.

Hör av dig om du vill ha kontakt med dem.

Lycka till!

Tack Hans för snabba ryck. Juste att du vill hjälpa, är verkligen inte hemma på det där med att handla från utlandet.

Skall snacka med killen som rivit den åt mej, tyckte han mumlade nåt om "kammarna gått ner sej i godset" men det börjar bli länge sen. Är mao inte säker på omfattningen längre. Skall kolla vad han säjer om dessa alternativ.

Har Tdm-en snällare kammar? Inga skillnader i övrigt på toppen?

Skall se om jag kommer åt att ta bilder också, men hojen är 10 mil härifrån nu. Kanske nån gång i nästa vecka med lite tur.

Tack, den lyckönskningen behövs!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
OK, om kammarna gått ned sig, så finns det bot, det kallas visst för att line-hona. Våra korta toppar är lättare än IL4:eek:rna att få plats med i maskinerna. (Inte för att jag kan det här området, jag återger bara vad jag hört...) Jag råkade ut för samma grej, och line-honade toppen förra vintern. Nåt strulade, så det blev inte helt 100, spelet blev till sist lite för stort då vi putsade till lagren för hand. Därför har jag skaffat en nyare topp, men som sagt, det ska gå att fixa. (Och jag funderar på att göra i ordning den, TRX-toppar börjar bli värdefulla...)

Jag var lite otydlig, det var en TDM från tiden då veven var 180 grader förskjuten, inte som våra (och därmed senare TDM:er) 270 grader. De kammarna ser lite annorlunda ut. Annars tror jag inte det ska skilja på TDM och TRX kammar, så länge de är från samma år, dvs 96-99. Min nya topp är f.ö. från en 2001:a TDM. Enbart smärre utseendemässiga skillnader vad jag kan se.

Svårt att säga om det är värt mödan att renovera, eller skaffa "ny". Fördelen är ju att du vet hsitorian om din topp.
 

kjepet

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Tågarp
Hoj
Yamaha TRX, GSX1100EF-r, Z1000 -77, Tr1, Z750 -83, Moto Martin Kawa -80, Triumph Truxton R -16, Frej 250 -52 och ett gäng Zündappar
Hej, Jag har en komplett topp med kammar till salu. -97 uttagen -99 ca 2500 mil. tel 0703780091. Finns i Helsingborg
/Kjell
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hej, Jag har en komplett topp med kammar till salu. -97 uttagen -99 ca 2500 mil. tel 0703780091. Finns i Helsingborg
/Kjell


Ah, där är du ju! Vi snackades vid men sen blev jag av med numret när broderns burk havererade. Fråga inte mej om vad som händer med datorer men infon om dej och en massa annat försvann, illa.

Kontaktar dej så kan vi kanske komma fram till ett pris denna gång. Infon från Hans kan ju kanske bli vägledande? Har du redan pris så skicka PM, är du rimlig så är inte jag bråkig.



Hans, vilken fixare du är, grymt värdefull info, nästan mer än jag hinner tillgodogöra mej! Har en lista här på vilka bitar som behövs för att rädda min men då är inte motorarbeten medräknade. Plitar in den när jag hittar den. Tror delarna var ca 1500 spänn. Frågan om oljeförsörjningen kvarstår varför en annan, läs fungerande, spis är att föredra. Det blir ju lite av en chansning då vi inte vet felet med säkerhet.

Vad säger ni, om jag gör vid den, skall jag kränga bort den då, va va va? (Sverker-style).
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
...
Frågan om oljeförsörjningen kvarstår varför en annan, läs fungerande, spis är att föredra. Det blir ju lite av en chansning då vi inte vet felet med säkerhet.

Vad säger ni, om jag gör vid den, skall jag kränga bort den då, va va va? (Sverker-style).
Nja, det behöver inte bero på oljeförsörjningen i sig. Tyskarna har haft flera fall av kammar som fastnat/ätit sig ned i lagren efter att de varit inlämnade på ventiljustering. tesen är att verkstaden dragit åt lageröverfallen för hårt, och att lagren då kärvar och går varma. När kammarna börjar äta sig ned, så bildas det också grader i oljetillförselhålet, och det förbättrar ju inte direkt förutsättningarna. Men visst kan det vara nåt med oljeförsörjningen, men då väntar andra problem. Antingen har du en dålig pump, eller så är något är igensatt. Pumpen tror jag inte såå mycket på, och igensatta oljekanaler/grovfilter är dels lätt att åtgärda och dels borde det bero på nåt tidigare i historien (läs tidigare ras eller slarv med filter/oljebyte).

Sälja? Ska det va på det viset? Va? :hihi Menar du toppen? Jag skulle antingen renovera din och köra på den, eller skaffa en beggad och kränga den gamla som renoveringsobjekt, om du nu inte är extremt mekintresserad, då kan du kanske tjäna en slant men annars blir det bara dyrt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nja, det behöver inte bero på oljeförsörjningen i sig. Tyskarna har haft flera fall av kammar som fastnat/ätit sig ned i lagren efter att de varit inlämnade på ventiljustering. tesen är att verkstaden dragit åt lageröverfallen för hårt, och att lagren då kärvar och går varma. När kammarna börjar äta sig ned, så bildas det också grader i oljetillförselhålet, och det förbättrar ju inte direkt förutsättningarna. Men visst kan det vara nåt med oljeförsörjningen, men då väntar andra problem. Antingen har du en dålig pump, eller så är något är igensatt. Pumpen tror jag inte såå mycket på, och igensatta oljekanaler/grovfilter är dels lätt att åtgärda och dels borde det bero på nåt tidigare i historien (läs tidigare ras eller slarv med filter/oljebyte).

Sälja? Ska det va på det viset? Va? :hihi Menar du toppen? Jag skulle antingen renovera din och köra på den, eller skaffa en beggad och kränga den gamla som renoveringsobjekt, om du nu inte är extremt mekintresserad, då kan du kanske tjäna en slant men annars blir det bara dyrt.

Låter som en rimlig förklaring, måste ju i alla händelser få reda på om den öht pumpar olja annars är ju de "nya" bitarna åt , eh, nåt mindre trivsamt håll också de. Menar att det blir en dyr väg att felsöka.

Jag menar hojen, har ju en öhrmkamummelwas(host)aki som passar mina behov bättre. Kan få med mer än kedjespray, flippar inte ut väghållningsmässigt för att tonårsdottern åker + att man kan företa sej omkörningar utan rena flygrakor till sitt förfogande. Nu får jag väl löpa gatlopp för att ha smädat denna legendariska modell, veva på bara!

Tycker dock att kryssen har både charm och stuk men jag har inte riktigt plats, tid och energi till två hojar. Har problem att få till fjädringen också, det liksom fattas ett läge i förspänningen fram för att det skall bli bra. Har förmånen att vara god vän med en duktig mekaniker, så jag får vara handräckning och då blir det ekonomiskt försvarbart.

Orka leta i denna maratontråd men hur funkar det med öhlinsfjädrar och olja, blir inte den oljan för tjock för "inälvorna" i den gaffeln? Finns det nåt alternativ till bakdämparen som inte kostar skjortan?

Många frågor men det finns en TRX till i familjen.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
...
Orka leta i denna maratontråd men hur funkar det med öhlinsfjädrar och olja, blir inte den oljan för tjock för "inälvorna" i den gaffeln? Finns det nåt alternativ till bakdämparen som inte kostar skjortan?

Många frågor men det finns en TRX till i familjen.
Finns många lösningar på fjädring, billigaste är andra fjädrar och experimentera med volym och viskositet. Bara ny olja gör nog susen, när byttes den sist? Beror ju lite på vad du vill förändra.
Racetech emulatorer ellr R1 gaffel är andra alternativ, men lite dyrare...
Bakdämpare, jag renoverade min, och det gjorde susen, men det kostade ca 2500:- om jag inte missminner mig, men billigare än att köpa exempelvis Wilbers.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Finns många lösningar på fjädring, billigaste är andra fjädrar och experimentera med volym och viskositet. Bara ny olja gör nog susen, när byttes den sist? Beror ju lite på vad du vill förändra.
Racetech emulatorer ellr R1 gaffel är andra alternativ, men lite dyrare...
Bakdämpare, jag renoverade min, och det gjorde susen, men det kostade ca 2500:- om jag inte missminner mig, men billigare än att köpa exempelvis Wilbers.

Andra fjädrar = Öhlins, eller?
Oljan byttes pga rasad packbox strax innan jag köpte den i Maj -06 tror jag att det var. Säljarens utsaga men tror jag har kvitto på delar, dock inte här. Beläggen på H sida ger belägg, (obs vitsigheten), för den läckande p-boxen. Han verkade inte vara typen som skulle byta i "ena benet". Problemet är att jag upplever den inte som följsam i framänden, antingen är den stum eller också "kollapsar" den och jag har verkligen provat inställningar. Föraren (jag) är kort och väger ca 70 fläskkilon. Körde med 120/70 vilket jag tyckte skämde ut den totalt, kommer heller aldrig att vilja öka bredden bak, möjligtvis om jag får prova en cykel där detta visar sej fungera alldeles excepionellt bra. Kan inte se vad som skulle gå att vinna.

Den andra TRX-en i familjen har Z-6or med rätt dimension och den är jättemjuk i fjädringen men kollapsar inte på samma vis ändå. (-97a, det märkliga är att vid service i princip vägrade mekanikern att byta olja i gaffeln och den är inte bytt tidigare, en ägare, få mil och denna enmansfirma har ett extremt gott rykte! Man blir förvånad). 2 taggar upp bak var ju billigt trim som i princip transformerade hojen.

Renovering av bakdämpare, får man inte såga upp den och svetsa igen den efter renovering? Går den att dela nerifrån då, eller? Gissar att ni skannat marknaden men ingen som vet om nån överbliven KONI, har bara goda erfarenheter av detta märke? Vad skiljer denna dämpare från tex YZF 750 då den skall kosta så infernaliskt till TRX om man vill ha ett svenskt kvalitetsmärke? Wilbers, pris?

Jag frågar nu bara av lättja så svara om ni råkar ha infon i huvudet eller nära på annat vis. Google finns på min dator också...
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top