TRX-tråden

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Okej men jag kommer nog ut den helgen oxå. Måste bara fixa nytt bakdäck för mitt är helt slut just nu.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
ÖL, lite brådis!

Får se om man blir avsnoppad eller bara bryskt hänvisad till oljetrådarna för denna fråga. Denna trivseltråd har ju vuxit över alla bräddar och är lite svår att leta i, sökfunktionen och jag verkar inte kompatibla.

Här vi gå;

Min rasade spis är under hopplock och olja skall på idag. Är mineral att föredra? Delsyntet, (aldrig castrol gps igen)? Hade velat köra 20/50 för konsumtionens skull men är rädd av 2 anledningar: 1.Trögheten vid kallstart, då jag vet att försörjningen till kammarna kan vara lite tveksam.2. Om torrsumpsarrangemanget gillar tunnare oljor. Att jag frågar här är för att jag har för mig att den har lite "modellspecifika egenheter" man bör beakta..

Rekommendation, ngn?

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Denna kör jag på Shell Advance vsx 4T 10w40. Vet ej om det är bra eller dåligt men mc firman jag har kontakt med pekomenderade den sen finns det säkert bättre (Dyrare) och sämre.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Jag har läst diverse rekommendationer, men det verkar inte finnas något entydigt svar. Folk kör på olja för dieselbilar, hel-mineral, del-syntet osv osv, och alla tycker deras val är det bästa.

Om du har bytt lager, ringar/honat, så skulle jag börja med en billig mineral-olja som du kör med ett fåtal mil. Byt filter och olja till nåt du tror på efter säg sisådär 50 mil. Anledningen är dels att "för" bra smörjegenskaper inte medger korrekt inslitning av exvis ringar/lopp, och att de första milen kommer att generera mer skit i oljan som man vill bli av med rätt så raskt.

Själv har jag provat både Biltemas racing-olja, samt OK/Q8s motsvarighet. (sägs ju vara samma olja). Nu är ju min morot helrenoverad, men jag ser knappt någon oljekonsumtion öht.

PS Nu vet jag inte exakt vad du gjort med motorn, men kolla att kammarna rullar fritt om du haft överfallen borta, det kan vara så att du inte ska dra dem så hårt som det står i verkstadshandboken. Molyfett/motorolja är en bra blandning att stryka på lagerbanor, överfall osv. Innan du startar första gången, kör runt motorn på starten utan stift, med den lilla skvaller-skruven på vä sidan av toppen borta, tills det kommer olja där. Då vet du att oljepumpen inte suger luft, och att det kommit olja till kamlagren...)

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag har läst diverse rekommendationer, men det verkar inte finnas något entydigt svar. Folk kör på olja för dieselbilar, hel-mineral, del-syntet osv osv, och alla tycker deras val är det bästa.

Om du har bytt lager, ringar/honat, så skulle jag börja med en billig mineral-olja som du kör med ett fåtal mil. Byt filter och olja till nåt du tror på efter säg sisådär 50 mil. Anledningen är dels att "för" bra smörjegenskaper inte medger korrekt inslitning av exvis ringar/lopp, och att de första milen kommer att generera mer skit i oljan som man vill bli av med rätt så raskt.

Själv har jag provat både Biltemas racing-olja, samt OK/Q8s motsvarighet. (sägs ju vara samma olja). Nu är ju min morot helrenoverad, men jag ser knappt någon oljekonsumtion öht.

Tackar. Var och en blir nog inte salig på sin fason, ändå.

Kör nog på bilteman då, inga kopplingsproblem vad jag hört och billigt nog. Har den i annan cykel utan problem. Har tagit dina råd angående åtgärder i beaktande.

Angående tillägget, ska göra så. Har använt skvallret varje gång jag bytt olja. Körde 660 tidigare så vanan fanns, fast där satt den vid filtret,(Yamahapåfund).

Last edited:

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Den går på ca 100kr/liter som jag kör på. Men min dricker lite olja oxå så man får ha lite hemma...
Nu ska jag äta sen blir det "Ringen"!!! Hoppas på mycket folk. Fint väder är det iaf.

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
En svart TRX var ute på ringen idag. Såg den inte på banan utan i depån. Vet inte vem föraren är så det blev inget TRX snack. Var dock inte där ute så läng pga att jag kom sent ut.

Har satt på mini blinkers nu.
Bilder finns i mitt garage självklar då under TRXen.

Mr_Sandersson

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2009
Hoj
TRIUMPH DAYTONA -06 TRX 850 -96 - såld
Hallå, Ny på tråden och med problem med min TRX,

Skulle ut och finåka i solskenet igår kväll men helt plötsligt började jag få avgassmällar ur vänster pipa vid gasavslag, kort senare började den gå ryckigt. In till vägkanten och konstaterar att den bara går på en cylinder och till slut orkade den inte hålla igång längre. Gick att starta ett par gånger till men sen drogs batteriet ur illa kvickt. Nu till frågan, någon som råkat ut för detta? Vad kan vara rimligt fel?

Tacksam för all assistans,

Mvh Mats

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Hallå, Ny på tråden och med problem med min TRX,

Skulle ut och finåka i solskenet igår kväll men helt plötsligt började jag få avgassmällar ur vänster pipa vid gasavslag, kort senare började den gå ryckigt. In till vägkanten och konstaterar att den bara går på en cylinder och till slut orkade den inte hålla igång längre. Gick att starta ett par gånger till men sen drogs batteriet ur illa kvickt. Nu till frågan, någon som råkat ut för detta? Vad kan vara rimligt fel?

Tacksam för all assistans,

Mvh Mats

Oj, kan vara en massa grejor. Om problemet uppkommit utan andra förvarningar (exempelvis ökande oljeförbrukning, ökande soppaförbrukning, mekaniska oljud etc), så skulle jag satsa en slant på tändspole/stift/kabel.

Testa att switcha sida på tändkablarna. Får du inte igång den högra då, så är du lösningen på spåret.

Hjälper inte det, så kvarstår bensintillförsel, eller generalknas. Blir stiftet blött på den sida som inte vill gå? Luktar det soppa ur avgasröret? Det kan vara skit som satt sig i förgasaren, det kan vara emulsionsrören som glappat (att den nu inte startar mer, kan vara stiftet som pajat ihop efter att fått för mycket soppa, men grundproblemet är i så fall emulsionsrören. Det kan vara en slang som lossnat från insuget, en går från insug till soppapump, en går från insug till soppakran, kommer inte ihåg vilken som är vilken.

Generalknas är inte lika kul, låt oss lämna det t.v, tills du berättat lite mer om historik, symptom o reslutat av efterforskningarna...

Tändspole är enkelt och bra!!!

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Jag skulle nog också kolla upp tändningen. Symtomen tycker jag mig känna igen från en av mina tidigare cyklar när tändboxen lämnade in på den.
Börja med att kolla om du har gnista.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Kraschpuckar?

Var får man tag på kraschpuckar i Sverige, utan att behöva vänta dagar på frakt? Sent ute som vanligt :gnissla

Alternativt, någon som kan låna ut en till högersidan i 08-området, återfås efter helgen i samma skick, eller helt ny...

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Var får man tag på kraschpuckar i Sverige, utan att behöva vänta dagar på frakt? Sent ute som vanligt :gnissla

Alternativt, någon som kan låna ut en till högersidan i 08-området, återfås efter helgen i samma skick, eller helt ny...
NLX har väll inte sin cykel igång än? Kolla med honom.

Last edited:

Mr_Sandersson

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2009
Hoj
Oj, kan vara en massa grejor. Om problemet uppkommit utan andra förvarningar (exempelvis ökande oljeförbrukning, ökande soppaförbrukning, mekaniska oljud etc), så skulle jag satsa en slant på tändspole/stift/kabel.

Testa att switcha sida på tändkablarna. Får du inte igång den högra då, så är du lösningen på spåret.

Hjälper inte det, så kvarstår bensintillförsel, eller generalknas. Blir stiftet blött på den sida som inte vill gå? Luktar det soppa ur avgasröret? Det kan vara skit som satt sig i förgasaren, det kan vara emulsionsrören som glappat (att den nu inte startar mer, kan vara stiftet som pajat ihop efter att fått för mycket soppa, men grundproblemet är i så fall emulsionsrören. Det kan vara en slang som lossnat från insuget, en går från insug till soppapump, en går från insug till soppakran, kommer inte ihåg vilken som är vilken.

Generalknas är inte lika kul, låt oss lämna det t.v, tills du berättat lite mer om historik, symptom o reslutat av efterforskningarna...

Tändspole är enkelt och bra!!!

Ja problemet uppkom utan förvarning, blev förvånad över de höga avgassmällarna så bränsle verkade ju komma fram, om än t.o.m för långt som ut i avgasröret.
Ska ta mig till hojjen ikväll och kontrollera tändsystemet, tackar för tipsen hur:Bugar.
Jag hoppas på tändspole, generalknas vill jag inte ens tänka på :död

Surt att man är rudis på motorer

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001

Krashpuck höger finnes (hoppas jag, för inte slängde jag väl...), visserligen alu men ändå... När behöver du den, idag antar jag? Kan nog inte få den till dig förrän onsdag.

Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Krashpuck höger finnes (hoppas jag, för inte slängde jag väl...), visserligen alu men ändå... När behöver du den, idag antar jag? Kan nog inte få den till dig förrän onsdag.
Taget! (inte slänger man väl grejor:va) Har du vänster också?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Taget! (inte slänger man väl grejor:va) Har du vänster också?
Tyvärr... jag hoppas att Laila vill köra förbi garaget på väg till jobbet imorgon och posta den. Annars är det kört ändå. Har jag din adress? :va

Kasta? Nja, har man kvar rester av de flesta hojar sen en Kawa GPz1100 för sisådär 15 år sen känns det som att lite rensning är OK :rolleyes:

Mr_Sandersson

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2009
Hoj
Nu har jag hittat och åtgärdat felet!!
Dock var det ju ingenting med tändningen utan helt enkelt en slang till bränslekranen som ramlat bort:rodnar Skönt iaf att det inte var något värre!

När jag ändå är igång och skriver, var köper ni era kraschpuckar, jag har ganska gott om tid på mig innan det är dags.. iaf för bana, ska på open quattro i slutet av juli:tummenupp och bör det nog sitta ett par puckar på

Kanontråd det här, speciellt för en nybörjare som jag!!

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...